اخبار داغ

بررسی پیامدهای بحران پیری در کشور؛

آغاز پس لرزه‌های زلزله عظیم جمعیتی در کشور/ برخی دولتمردان اهتمامی به اجرای قانون جوانی جمعیت ندارند

آغاز پس لرزه‌های زلزله عظیم جمعیتی در کشور/ برخی دولتمردان اهتمامی به اجرای قانون جوانی جمعیت ندارند
متاسفانه پس لرزه‌های زلزله عظیم جمعیتی شروع شده به گونه‌ای که میزان نرخ باروری در کشور به پایین‌ترین حد در ۵۰ سال گذشته رسیده است و اگر وضعیت بدین گونه ادامه پیدا کند گرداب پیری جمعیت کشور را خواهد بلعید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ هم اکنون در چند قدمی ابربحران عظیم تاریخ کشورمان قرار گرفته‌ایم که اگر برای آن چاره‌اندیشی فوری و موثر انجام نشود بی شک شاهد سقوط آزاد در سیاه چاله پیری جمعیت خواهیم بود؛ از این رو باید تمام تلاش مسئولان این باشد که از پنجره جمعیتی نهایت بهره را برده تا بتوان کشور را از بحران عظیم در آینده نجات داد.بحران پیری جمعیت به گونه‌ای است که شدت وخامت آن با چیزی قابل قیاس نخواهد بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,
اگر امروز از پنجره جمعیتی استفاده نشود، از دهه ۱۴۳۰ به بعد با بحرانی وحشتناکی در کشور رو‌به‌رو خواهیم شد چراکه عمده جمعیت کشور وارد مرحله کهنسالی شده، قدرت تولید را نخواهند داشت ‌و بسیاری از مدارس به دلیل نداشتن دانش‌آموز تعطیل و کشور به اماکنی برای نگهداری سالمندان نیاز مبرم خواهد داشت.

آمار فوت در کشور بی‌رویه خواهد بود و ورشکستگی شرکت‌های بیمه‌ای و کاهش نیروی کار کشور را با چالش‌های عمده‌ای روبرو می کند. این‌ها تنها گوشه‌ای از چالش‌های شدیدی است که کشور با آن مواجه خواهد شد.

*لزوم تغییر سیاست‌های جمعیتی کشور

فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: جمعیت اصلی‌ترین سرمایه یک کشور است و می‌تواند عامل توسعه و رشد باشد؛ لذا تغییر سیاست‌های جمعیتی کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: باید نمای جوانی کشور حفظ شود که به نفع پیشرفت، توسعه و پیمودن راه‌های سخت با موتور پیشران جوانی است همچنین باید نهادهای مختلف در کشور در حوزه فرهنگ سازی ورود جدی داشته باشند.

رئیس فراکسیون جمعیت و خانواده مجلس تصریح کرد: متاسفانه ده‌ها سال برای کاهش رشد جمعیت در کشور ما فعالیت شد و با شعار دو فرزند کافی است تلاش شد تا یک تصور ذهنی برای کاهش جمعیت در کشور ایجاد شود که متأسفانه این شعارها در اذهان جامعه نیز ماندگار شده است.
 
 

*نگرش منفی به فرزندآوری به دلیل اشاعه فرهنگ خودمحوری و نگاه هزینه‌ای به فرزند

وی ادامه داد: نگرش منفی به فرزندآوری به دلیل اشاعه فرهنگ خودمحوری و اومانیسم در جهان و نگاه هزینه‌ای به فرزند از جمله دلایل فرهنگی عدم تمایل به فرزندآوری است؛ درحالی‌که فرزندان مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی جامعه محسوب می‌شوند.

محمدبیگی بیان کرد: در برخی از کشورهای پیشرفته پیری جمعیت طی صدها سال اتفاق افتاد اما این موضوع در کشور ما با روندی عجیب و بسیار پرسرعت انجام شد به گونه‌ای که ایران در طی ۳۰ سال وارد مرز پیری جمعیت شد و کشورمان از دهه 60 به این سو با میزان رشد جمعیت با فرودی شدید روبرو شده به گونه‌ای که متولدین دهه هفتاد نسبت به دهه ۶۰ نصف شده‌اند.

وی یادآور شد: متاسفانه به دلیل اهمال مسئولان و دولتمردان شاهد آن هستیم که سیاست‌های جمعیتی در کشورمان جدی گرفته نشده و این موضوع به اولویتی در بین مسئولان تبدیل نشده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: ما امروز وارد فاز نخست سالمندی در کشور شده‌ایم و فرصت جبران پیری جمعیت در کشور ما بسیار کم است و با رویه کنونی در چند سال آینده کشور ایران یکی از کشورهای سالخورده در جهان خواهد شد؛ این در حالی است که در کشورهای مختلف و پیشرفته دنیا سیاست‌های جمعیتی تنظیم و در حال اجراست چرا که آنها به خوبی به این نکته رسیده‌اند که بحران پیری جمعیت یک تهدید بزرگ برای رشد و پیشرفت و امنیت آنها محسوب می‌شود.


وی تصریح کرد: علی‌رغم شروع تذکرهای جمعیتی از سال ۸۵، تذکرات مکرر رهبر انقلاب از سال ۸۸ و ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیتی در سال ۹۳ هنوز شاهد اجرای برخی طرح‌های تنظیم خانواده صرفاً با تغییر عنوان و تیتر هستیم، این به معنای ضعف یا عدم اجرای درست سیاست‌ها در بدنه اغلب وزارتخانه‌ها است و در طول این مدت مسئولان کمترین قدم را برای اجرای آن به کار گرفته‌اند.

*شروع پس لرزه‌های زلزله عظیم جمعیتی در کشور

محمدبیگی تصریح کرد: در مجلس یازدهم موضوع جمعیت در بین تعدادی از نمایندگان به عنوان یک دغدغه مهم مطرح و مورد پیگیری قرار گرفت؛ از این رو خوشبختانه با رای نمایندگان کمیسیون ویژه جوانی جمعیت و حمایت از خانواده از همان ماه‌های ابتدایی در طول این مدت با تلاش شبانه‌روزی نمایندگان عضو در این کمیسیون و بهره گرفتن از توان متخصصان و نخبگان و اساتید حوزه‌های مختلف قانون جامعی در ۷۴ ماده تهیه شد تا بستری برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در حوزه جمعیت را در کشور فراهم کند.

وی ادامه داد: قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده هم اکنون در حال رفع ابهامات و ایرادات شورای نگهبان است و این امید را داریم که در دولت سیزدهم زمینه اجرای آن با قوت مورد پیگیری قرار بگیرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده سرشار از مشوق‌های تسهیلاتی است که از جمله آن می‌توان به مشوق‌های بیمه‌ای، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی، صنعت، زیرساختی و امثال آن با پیوست جمعیتی اشاره کرد.

نماینده مردم قزوین در مجلس بیان کرد: همچنین در این قانون مشوق‌هایی در حوزه مسکن، ازدواج، حمایت از سه و نیم میلیون زوج نابارور در کشور، حمایت از مادران شاغل، مرخصی‌های تشویقی، اختصاص سهمیه بیمه ویژه فرزندآوری و بیمه بانوان خانه‌دار، یارانه غذایی مادر و نوزاد از بدو تولد تا دو سالگی و بیمه تأمین آتیه فرزندان، معیارهای سلامتی، تکریم مادری و همسری و حمایت جدی مالی، روحی و اجتماعی از خانواده‌های دارای فرزند بالا دیده می‌شود.

*جریان‌های نفوذ و معاند در تلاش هستند تا قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را به حاشیه بکشانند

وی عنوان کرد: بی‌شک مشوق‌های در نظر گرفته شده در این قانون که همراه با تعیین وظایف دستگاه‌های مختلف و منابع مالی آن است گامی بلند برای عبور از بحران پیری است؛ هر چند در این میان جریان‌های نفوذ و معاند در تلاش هستند تا این قانون را به حاشیه بکشانند اما به جرات می‌توان گفت قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده یکی از مهمترین قوانین حوزه خانواده و در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه جمعیت است.

محمدبیگی در پایان گفت: ما کمتر از ده سال برای جبران اهمال صورت گرفته در حوزه جمعیت و استفاده از پنجره جمعیتی فرصت داریم؛ لذا قطعا باید دولت آینده دولتی خانواده محور و سلامت محور باشد و از فرصت طلایی نهایت بهره را برده و نسبت به موضوع جمعیت دغدغه و حساسیت لازم را داشته باشد.

به گزارش صبح قزوین؛ بحث جمعیت موضوع بسیار پیچیده‌ای است و مباحث سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و مذهبی و بسیاری از مباحث دیگر روی موضوع جمعیت دخالت دارند؛ لذا برای سیاستگذاری روی مسئله جمعیت باید به ابعاد مختلفی توجه داشت.

دکتر غلامحسن شعبانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: اگر بخواهیم برای جمعیت سیاست‌گذاری و برنامه‌‌ریزی کنیم و جزو دستور کار سیاست‌گذاران جامعه قرار بگیرد باید جمعیت به یک مسئله اجتماعی تبدیل شود که برای تحقق این امر نیز باید از ظرفیت رسانه‌های جمعی بهره بگیریم و این تغییر نگرش را در جامعه ایجاد کنیم تا جامعه به شکل یک تقاضا بخواهد این قضیه سیاستگذاری شود؛ در این صورت تصمیم‌گیران جامعه نیز این موضوع را در اولویت کاری خود قرار می‌دهند.

دکترای سیاست‌گذاری سلامت بیان کرد: با توجه به اینکه جامعه با مسائل مختلفی مواجه است که مسئله جمعیت در حاشیه قرار می‌گیرد بنابراین اگر می‌خواهیم این موضوع را پررنگ کنیم فقط از طریق رسانه‌ها می‌توان این امر را محقق ساخت.

وی عنوان کرد: مقام معظم رهبری بر مسئله فرزندآوری تاکید فراوانی دارند و طی سال‌های اخیر بارها در فرمایشاتشان بر این موضوع اشاره و بر اهمیت و پیگیری آن تاکید کردند اما متاسفانه نتایج چیز دیگری را نشان می‌دهد.
 
 

*جمعیت جوان، ثروت جامعه است

شعبانی با اشاره به فرمایشات مقام رهبری گفت: جمعیت جوان، ثروت جامعه است و اگر جمعیت جوانی در کشور نداشته باشیم درواقع سرمایه مهمی را از دست داده‌ایم و یقینا از جامعه جهانی هم عقب می‌مانیم.

وی بیان کرد: ملاحظاتی که سیاستمداران و متفکران جامعه باید برای اتخاذ سیاست‌های جمعیتی در نظر داشته باشند شامل بحث سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی است و همه این زیرساخت‌ها باید آماده شود تا ما بتوانیم سیاست‌های جمعیتی را اجرا کنیم.

دکترای سیاست‌گذاری سلامت تصریح کرد: صرف اینکه چند سیاستگذاری و قانون و مقررات ایجاد کنیم مشکل حل نمی‌شود بلکه باید زیرساخت‌ها فراهم شود ‌تا سیاست‌ها اجرا و نتایج مورد نظر حاصل شود در غیر این صورت متاسفانه با سرعت در مسیر پیری جمعیت پیش خواهیم رفت.

وی عنوان کرد: کشور باید جمعیت مطلوب داشته باشد یعنی از نظر کمی و کیفی با هم رشد کند؛ چراکه رشد کمی جمعیت به تنهایی پاسخگو نیست و نتایج مناسب حاصل نمی‌شود.

شعبانی با اشاره به دلایل کاهش زاد و ولد در کشور گفت: اتخاذ سیاست‌های تحدید موالید، تحصیلات زنان، حمایت نخبگان از برنامه تنظیم خانواده، مدرنیزه شدن جامعه، تغییرات ساختار خانواده، فاصله‌گذاری طولانی بین بارداری‌ها و مهاجرت‌ها از جمله عواملی است که موجب شد تا کاهش چشمگیری در روند ولادت داشته باشیم.

وی در مورد تبعات سیاسی ناشی از کاهش ولادت در کشور گفت: کاهش روند ولادت و پیر شدن جمعیت در اقتدار کشور تاثیرگذار است و توانمندی سیاسی و توان نظامی را کاهش می‌دهد و به طور کلی کمبود نیروی جوان و متفکر برای کشور آسیب است و در نهایت موجب کاهش جمعیت فعال کشور و مهاجرپذیر شدن جامعه می‌شود.

شعبانی با اشاره به تعریفی از پنجره جمعیتی بیان کرد: هروقت نسبت سنی جامعه ما به نوعی باشد که کمتر از ۱۵درصد آن افراد مسن و کمتر از تقریبا ۱۰درصد جمعیت نیز زیر ۱۵ سال باشند در این صورت بیش از ۶۶درصد جمعیت ما جمعیت بسیار فعال خواهد بود و ما می‌توانیم مسیر رشد و توسعه را طی کنیم.

وی ادامه داد: اگر پیش از اینکه وارد پنجره جمعیتی شویم زیرساخت‌های لازم را آماده کنیم نیز رشد اقتصادی و سیاسی و اجتماعی بالایی خواهیم داشت و در غیر آن دچار مشکل می‌شویم زیرا با آمار بالایی از دانشجو و افراد جویای کار و مسکن و جوانان که قصد ازدواج دارند مواجه می‌شویم و ما توانایی خدمات رسانی به این جمعیت را نخواهیم داشت.

این مقام مسئول گفت: اگر جمعیت با همین روند کاهشی ادامه پیدا کند ما با یک بحران و مخاطره جدی در آینده رو‌به‌رو خواهیم شد که به معنای پیر شدن جمعیت است و کاهش نیروی کار و افزایش سالخوردگان را خواهیم داشت لذا زمان مناسب انجام مداخلات از هم اکنون است و باید اقدامات لازم انجام شود.

*شیب تند کاهش نرخ ولادت در قزوین نسبت به آمار کشوری

به گزارش صبح قزوین؛ نگاهی بر سرشماری سال‌های ۶۵ تا ۹۵ نشان می‌دهد جمعیت استان قزوین از ۷۹۸ هزار و ۸۹۸ نفر به یک میلیون و ۲۷۳ هزار رسیده و در مجموع دارای رشد جمعیتی بوده است.

رشد جمعیت سالانه استان در دهه ۶۵ تا ۷۵، ۷۵ تا ۸۵ و ۸۵ تا ۹۵ به ترتیب از ۱.۹۴ ، ۱.۶۲ به ۱.۰۹ رسیده یعنی رشد جمعیتی استان قزوین روند کاهشی داشته که در کشور نیز این روند کاهشی مشاهده می‌شود اما کاهش رشد جمعیت استان قزوین از کاهش رشد جمعیت کشور بیشتر بوده است.

حسن وفایی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ عنوان کرد: آمار ولادت در کل کشور و استان قزوین به طور متوسط از سال ۹۵ تا ۹۹ سیر کاهشی دارد و نرخ ثبت ولادت در استان قزوین سالانه با ۸.۸ درصد کاهش همراه بوده که بیشتر از آمار کل کشور است.

این مقام مسئول بیان کرد: نرخ ولادت در کشور از یک میلیون و ۵۲۷ هزار و ۹۹۹ نفر در سال ۹۵ به یک میلیون و ۱۱۴ هزار و ۱۸۹ نفر در سال ۹۹ رسیده و در استان قزوین از ۲۱ هزار و ۴۷۹ واقعه ولادت به ۱۴ هزار و ۷۶۹ واقعه ولادت کاهش یافته است.

وی عنوان کرد: نرخ ثبت موالید در کشور سال ۹۵، ۱۹.۲ در هزار و در استان قزوین ۱۳.۶ در هزار بوده است اما نرخ ولادت در کشور سال ۹۹ ، ۱۶.۹ در هزار و در استان قزوین ۱۱.۴ در هزار شده است.
 
 
 
*زنگ خطر روند نزول باروری در کل کشور

وفایی یادآور شد: شیب کاهش نرخ ولادت در استان قزوین نسبت به کشور تندتر بوده و بسیار حائز اهمیت است لذا باید برای آینده این تهدید را از بین ببریم.
 
وی اظهار کرد: سطح باروری در کل کشور روند نزولی دارد و این یک زنگ خطر است به طوریکه پس از سرشماری سال ۸۵ و اعلام میزان باروری که ۱.۸ بوده، این میزان در سرشماری سال ۹۰ به ۱.۶ رسیده و اکنون این سطح باروری حتی کمتر از ۱.۵ است.

سرپرست ثبت احوال استان قزوین گفت: بنابر نظرات علمی این سطح باوری یا سطح جانشینی باید حداقل دو باشد یعی باید هر خانم دو فرزند به دنیا آورد که اکنون این میزان در کشور و استان بسیار پایین آمده و نگرانی را ایجاد کرده که ما سطح جانشینی را به صورت منفی در سال‌های نه چندان دور خواهیم داشت.
 
وفایی بیان کرد: نرخ وفات در کشور و استان روند افزایشی داشته به طوریکه سال ۹۵ در کشور ۳۶۹ هزار و ۸۲ واقعه وفات به ثبت رسیده و در استان ۵ هزار و ۸۱۷ که در سال ۹۸ به ۳۹۵ هزار واقعه وفات در کشور و در استان به ۶ هزار و ۲۷۰ واقعه وفات رسیده است.

این مقام مسئول گفت: میزان افزایش جمعیت در کشور طی سال ۹۵ تا پایان سال ۹۹ حدود ۵۰درصد کاهش داشته که این آمار در استان ۶۰درصد بوده و شیب تندتری نسبت به متوسط کشوری دارد.

وی در پایان بیان کرد: متوسط افزایش جمعیت در کشور از سال ۹۵ تا ۹۹ حدود ۱۵ درصد کاهش داشته و متوسط استان قزوین ۲۰ درصد کاهش داشته که نشان می‌دهد میزان آمار کاهش استان شدت بیشتری دارد که زنگ خطری برای استان قزوین است که باید فکری برای آن اندیشید.

به گزارش صبح قزوین؛ موضوع بحران پیری جمعیت یک موضوع چند وجهی است که تمامی دستگاه‌ها و مسئولان در هر جایگاهی که قرار دارند باید خود را در آن دخیل بدانند، این موضوع یک مسئله ملی است و باید مردم را نسبت به وجوه مختلف این بحران آگاه کرد تا همگان نسبت به این موضوع حساسیت به خرج داده و آن را جدی بگیرند.

آموزش یکی از مولفه‌های مهم تغییرات جمعیتی است

حسنعلی اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: سال‌ها در بحث موالید و نرخ باروری بر "فرزند کمتر زندگی بهتر" تاکید شده و امروز می‌خواهیم رویکردی متفاوت با رویکرد گذشته داشته باشیم؛ بنابراین برای تغییر در این نگاه حتماً با یک مقاومت‌هایی مواجه خواهیم بود.

وی افزود: ضروت دارد که برخی ملاک‌های ارزش‌گذاری که امروز در جامعه مطرح شده و بعضا اینگونه فکر می‌کنند که فرزند کمتر یعنی کلاس بالاتر، اصلاح شود و راه اصلاح آن نیز مسیری جز آموزش نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین اضافه کرد: آموزش یکی از مولفه‌های مهم تغییرات جمعیتی است که در توسعه اجتماعی و رشد اقتصادی هر جامعه به آن توجه شده چراکه آینده اقتصادی و رفاه اجتماعی همه افراد را در جامعه تحت تأثیر قرار می‌دهد.


وی عنوان کرد: ما نیازمند به حاکم شدن تفکر استراتژیک بر مدیران و سیاست گذارانی داریم که قرار است برنامه‌های مهم را راهبری کنند و نمی‌توان بدون توجه به پیشران‌های کلیدی اقدام کرد.

تاثیر مثبت جمعیت بر رشد اقتصادی کشور

اصغری تصریح کرد: آموزش و توجه به نقش ایجابی جمعیت بر پیشرفت کشور نکته مهمی است که اگر ما نتوانیم این موضوع را به درستی تبیین کنیم و تاثیر ایجابی جمعیت را نتوانیم در بین نخبگان جامعه جا بیندازیم قطعاً در این برنامه‌ها موفق نخواهیم شد.
 
وی با بیان اینکه جمعیت بر رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر جامعه‌ای تاثیر مثبت دارد؛ گفت: طبق سرشماری سال ۹۵ در کشور، ۴۴ و هشت دهم درصد جمعیت در فاصله سنی ۳۰ تا ۶۴ سال قرار دارند و 6.1 دهم جمعیت کشور بالای ۶۵ سال هستند و تعداد جمعیت فعال در حال کاهش است.

 اصغری ابراز کرد: باید به درستی برای جامعه تبیین کنیم که افزایش جمعیت فعال و نسبت آنها در بحث تولید کنندگان و مصرف کنندگان تا چه میزانی اثرگذار است و چقدر می‌تواند فرصت‌هایی را برای رشد تولید سرانه و رشد اقتصادی جامعه فراهم کند. جامعه‌ای که نیروی انسانی فعال بیشتری دارد فرصت بیشتری هم برای خلق ثروت در اختیار دارد.

وی تاکید کرد: باید کاستی‌هایی که مخالفین افزایش جمعیت مطرح کردند را امروز به درستی در مکان‌های آموزشی و بین سیاستگذاران تبیین کنیم تا بر این باور برسند که عامل انسان نمی‌تواند مانع از رشد اقتصادی شود بلکه مهمترین عامل محرک و پیشران در این حوزه است.

بنابراین گزارش، امروز پس لرزه‌های زلزله عظیم جمعیتی شروع شده به گونه‌ای که میزان نرخ باروری در کشور به پایین‌ترین حد در ۵۰ سال گذشته رسیده است و متاسفانه مسئولان آن‌گونه که باید وخامت این پس لرزه‌ها را درک نکرده‌اند، اگر وضعیت بدین گونه ادامه پیدا کند زلزله پیری جمعیت، کشور را دچار بحرانی دهشتناک خواهد کرد و گرداب پیری جمعیت کشور را خواهد بلعید.

انتهای پیام/
,
,
,
,
, *لزوم تغییر سیاست‌های جمعیتی کشور, *لزوم تغییر سیاست‌های جمعیتی کشور,
,
,
,
,
,
,
 
,
 
,
, ,
, *نگرش منفی به فرزندآوری به دلیل اشاعه فرهنگ خودمحوری و نگاه هزینه‌ای به فرزند, *نگرش منفی به فرزندآوری به دلیل اشاعه فرهنگ خودمحوری و نگاه هزینه‌ای به فرزند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, *شروع پس لرزه‌های زلزله عظیم جمعیتی در کشور, *شروع پس لرزه‌های زلزله عظیم جمعیتی در کشور,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
 
,
, ,
, *جمعیت جوان، ثروت جامعه است, *جمعیت جوان، ثروت جامعه است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, *شیب تند کاهش نرخ ولادت در قزوین نسبت به آمار کشوری, *شیب تند کاهش نرخ ولادت در قزوین نسبت به آمار کشوری,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
 
,
, ,
, *زنگ خطر روند نزول باروری در کل کشور, *زنگ خطر روند نزول باروری در کل کشور,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, آموزش یکی از مولفه‌های مهم تغییرات جمعیتی است, آموزش یکی از مولفه‌های مهم تغییرات جمعیتی است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, تاثیر مثبت جمعیت بر رشد اقتصادی کشور, تاثیر مثبت جمعیت بر رشد اقتصادی کشور,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه