اخبار داغ

در گفت‌وگو با نمایندگان و کارشناسان مطرح شد؛

مسئولان شورای شهر برای شفافیت پیش قدم شوند/ کاندیداها شفافیت خود در برخورد با پرونده دوستانشان را اعلام کنند

مسئولان شورای شهر برای شفافیت پیش قدم شوند/ کاندیداها شفافیت خود در برخورد با پرونده دوستانشان را اعلام کنند
مقوله شفافیت یک مقوله بسیار مهم و گسترده است که باید در سه حوزه قبل از ورود به عرصه انتخابات شوراها، در حین تبلیغات و در حین انجام وظیفه و راه پیدا کردن به شورا عملی شود که نیاز است کاندیدا های شورای اسلامی برای افزایش مشارکت سیاسی و انتخاب درست مردم شفاف باشند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از خاورستان، یکی از مهم‌ترین نهادهایی که بعد از انقلاب اسلامی ایجاد شد، نهاد شوراهای شهر و روستا و تصمیم‌گیری مردم در موضوع مدیریت شهری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان، ,

اکنون نیز تنها کمتر از یک هفته دیگر تا یک انتخاب بزرگ که همان انتخاب رئیس جمهور و شوراهای اسلامی شهر و روستا است، باقی مانده است؛ انتخابی که تعیین‌کننده سرنوشت ۴ ساله مردم است که البته تصمیم‌گیری‌ها و عملکرد مسئولان طی این ۴ سال، قطعاً ریل گذار تصمیمات ۴۰ ساله آینده انقلاب هم هست.

,

با توجه به اینکه پیشبرد امور یک منطقه به تصمیمات مهم و کلان شوراها از جمله انتخاب یک شهردار متخصص در مسائل شهری، بستگی دارد، انتخابات شوراهای اسلامی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همچنین شوراها نقش مهمی در پیشرفت متوازن شهری و روستایی دارند. به این معنی که باید مسائل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی شهر را در کنار هم ببینند. بر همین اساس توسعه همه جانبه هر شهر، در گرو انتخابی است که مردم برای خودشان و شهرشان انجام می دهند. از آنجایی که مردم با این انتخابشان، تمام یک شهر و دار و ندار و درآمدش را به شورایی که انتخاب می‌کنند، می‌سپارند، بنابراین باید در تصمیم خود تأمل کنند و فارغ از مباحث قومی و قبیله‌ای و حزبی و جناحی، به کسی رأی دهند که اهل مدیریت و امانت‌دار و البته با برنامه باشد.                                        

,

شفافیت؛ راهکار افزایش مشارکت سیاسی مردم

, شفافیت؛ راهکار افزایش مشارکت سیاسی مردم,

مصطفی نخعی نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه مردم باید از دیدگاه‌ها، نظرات، تفکرات، اندیشه‌ها و برنامه‌های کاندیداها به طور شفاف باخبر شوند تا بتوانند با توجه به آن رأی بدهند، گفته است:  در ادوار گذشته به دلیل نبود شفافیت در شوراها شاهد فسادهای بیشماری در شهرهای مختلف کشور بودیم، که نبود مطالبه شفافیت فرصت بروز این مسائل را ایجاد می‌کند.

,

وی به مردم توصیه کرد: بهترین زمان برای شناخت کاندیداها مرحله انتخاب است و مردم باید توجه کنند چه افرادی در برنامه‌های خود به شفافیت و پاسخ گویی در آینده تأکید دارند و به چه نوعی بیان می‌کنند.

,

به گفتۀ وی افرادی که دغدغه آنها شفافیت است و برنامه‌هایی در این زمینه دارند و شفافیت و پاسخ گویی را در اولویت برنامه‌های خود می‌گذارند، می‌توانند گزینه‌های مناسب و شایسته باشند.

,

عدم شفافیت؛ دلیل آسیب ها و مشکلات فعلی جامعه

, عدم شفافیت؛ دلیل آسیب ها و مشکلات فعلی جامعه,

حجت الاسلام مجید نصیرایی نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نامزدهای انتخاباتی باید در برنامه ها، رویکردها، نوع نگاه، اندیشه ها و افکار شفافیت داشته باشند، گفته است: کسی که به معارف اسلامی اعتقاد کامل داشته باشد در حوزه های اجتماعی و اقتصادی، حقوق را رعایت می کند، به حقوق دیگران تعارض نمی کند، ظلمی انجام نمی دهد و حق مردم را به منفعت خود ترجیح می دهد. در واقع فرد معتقد به اسلام ناب به دنبال قدرت و ثروت نیست تا با کوچکترین پیشنهادات، طرح هایی را امضاء کند که به نفع عموم مردم نباشد.

,

وی با بیان اینکه آسیب ها و مشکلاتی که اکنون در جامعه حاکم است به دلیل همین نبود شفافیت ها در گذشته است، اظهارکرد: باید مردم، مسئولان و رسانه ها مطالبه گری شفافیت داشته باشند، آن هم شفافیت مناسب و بدون سوء استفاده گری تا در آینده بر مبنای آن درخواست ها را انجام داد. کاندیداها هم باید در برنامه ها و اولویت های خود شفافیت داشته باشند و اندیشه ها و رویکردهای خود را با توجه به وظایف مسئولیتی بیان کنند.

,

لزوم توجه به شفافیت در عملکرد کاندیداها؛ نه در بیان

, لزوم توجه به شفافیت در عملکرد کاندیداها؛ نه در بیان,

سلمان اسحاقی نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که اگر ما به موضوع شفافیت توجه کنیم زیرساخت و بستر یک عملکرد ارزشمند و دور از فساد را فراهم می کنیم.

,

وی افزود: باید برای مردم تعریف کنیم شفافیتی که خود شخص بیان کند مهم نیست، بلکه باید توجه شود قبل از شوراها عملکرد، گفتار و رفتار او به چه صورتی بوده است، چرا که در شوراها با منافع مردم و روح و روان آنها مواجه هستیم.

,

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بعد از انتخابات که شخص وارد شورا شد نیز شفافیت باعث اعتماد مردم می شود و اگر وجود نداشته باشد، به اعتماد، روح و روان و آرامش مردم خدشه وارد می شود.

,

اسحاقی به مسئولان توصیه کرد: باید به مردم کامل گفته شود که این برنامه زمان بندی برای امور مختلف است و برای هر برنامه ای مانند توسعه شهر و روستا، خروج و ورود مالیات، عوارض و دیگر منافع مالی شورا، این برنامه ریزی و پیوست کارشناسی شده، وجود دارد. در واقع اگر این گونه شفافیت وجود داشته باشد هیچ گاه نیازی به ورود دستگاه قضایی برای رسیدگی به تخلفات شهرداری و شورا نیست.

,

به گفتۀ وی شفافیت، اعتماد مردم را تبدیل به ایمان و باور می کند و می داند هر برنامه با پیوست کارشناسی شده برای توسعه و آبادانی است و منافع اشخاص خاصی را دنبال نمی کند.

,

مسئولان برای شفافیت پیش قدم شوند

, مسئولان برای شفافیت پیش قدم شوند,

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس با بیان اینکه اگر شفافیت نباشد فساد به معنای واقعی کلمه ریشه می کند، گفت: حتی اگر آن اشخاص دیگر نباشند و دوره بعد افراد دیگری بیایند بازهم آن فساد وجود خواهد داشت و ادامه دار می شود. در کل نبود شفافیت دو اتفاق نامبارک را به دنبال دارد که شامل خدشه به ایمان و اعتماد و باور مردم است و دیگر اینکه شورا را متضرر می کند و نام بدی از آن افراد در تاریخ و در محل زندگی آنان باقی خواهد گذاشت.

,

اسحاقی تأکید کرد: مردم باید از ابتدا بستر را برای شفافیت فراهم کنند ولی نکته مهم این است که خود مسئولان باید برای شفافیت پیش قدم شوند و منتظر مطالبه گری مردم نشوند و مردم فقط باید حامی در این راه باشند.

,

وی از مردم درخواست کرد: در شورای شهر به افرادی رأی دهند که اراده بیان شفاف مسائل در وجود آنها باشد.

,

شفافیت در قبل، حین و پس از انتخابات باشد

, شفافیت در قبل، حین و پس از انتخابات باشد,

احسان مداح فعال رسانه و اجتماعی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: مقوله شفافیت یک مقوله بسیار مهم و گسترده است و به اعتقاد بنده باید در سه حوزه عملی شود؛ شفافیت قبل از ورود به عرصه انتخابات شوراها، شفافیت در حین تبلیغات و شفافیت در حین انجام وظیفه و راه پیدا کردن به شورا.

,

وی در خصوص شفافیت قبل از ورود به عرصه انتخابات شورا، گفت: افرادی که قصد نامزد شدن در انتخابات را دارند باید قبل از ثبت نام به سوالات افکار عمومی جواب بدهند. اینکه اموالشان چقدر است، اگر مسئولیتی گرفته اند، این مسئولیت ها بر اساس شایستگی بوده یا بر اساس روابطی که احتمالا داشته اند؟ کارنامه عملکردی شان به صورت شفاف چه بوده است؟ طرح ها و ایده هایشان برای تحول چه بوده است؟ اگر مسئولیت اجتماعی داشته اند، چه اقداماتی انجام داده اند تا گره از مشکلات مردم باز کنند؟ در هر مسئولیتی که بوده اند، برای حوزه مبارزه با تخلفات اقتصادی چه کرده اند؟

,

فعال رسانه و اجتماعی در خصوص شفافیت در حین تبلیغات انتخاباتی هم افزود: در این خصوص نیز کاندیداها باید با شفافیت اعلام کنند که برنامه های آنها چقدر ضمانت اجرایی دارد؟ آیا این برنامه ها کارشناسی شده است؟ آیا با پشتوانه کار تیمی است یا فردی؟ برای تبلیغات چه کسانی حمایتشان می کنند؟ چه جریان ها و گروه های سیاسی از آنها حمایت می کنند؟ هزینه تبلیغاتشان چقدر است و از کجا تامین می شود؟

,

مداح با تاکید بر اینکه شفافیت در زمان انتخاب شدن هم باید به صورت کلان تر مورد توجه قرار بگیرد، بیان کرد: منتخبین شورا بر اساس تخصص خود در کمیسیون های مختلف حضور دارند، اما باید مشخص کنند که افراد حقیقی را که در کمیسیون ها انتخاب می کنند، چه کسانی هستند و این انتخاب بر اساس چه معیارهایی است؟ در این کمیسیون ها چقدر حق الزحمه دریافت می کنند و اگر عضو سازمان های وابسته به شهرداری هستند، پاداشی که می گیرند را به صورت شفاف اعلام کنند.

,

وی با بیان اینکه منتخبین مردم باید مصوبات و خروجی کمیسیون های شورا را به صورت شفاف به مردم اعلام کنند، گفت: همچنین نیاز است تا اعضای شورا، آراء خود را تا حد قانونی و بطوری که به اعتماد عمومی و امنیت جامعه لطمه نزند، به صورت شفاف در معرض اطلاع مردم قرار دهند.

,

کاندیداها شفافیت خود در برخورد با پرونده دوستانشان را اعلام کنند

, کاندیداها شفافیت خود در برخورد با پرونده دوستانشان را اعلام کنند,

فعال رسانه و اجتماعی اظهارکرد: در شورای شهر کمیسیون های متعددی داریم اما بسیاری از افرادی که در این دوره ثبت نام کرده اند، افرادی هستند که در حوزه ساخت و ساز و به عبارتی بساز بفروش فعالیت می کنند. به همین دلیل باید به صورت شفاف مشخص شود که آیا مصوبات شورا منافع مردم را تامین می کند یا منافع این افراد را؟ در واقع نباید در مصوبات شورا تضاد منافع وجود داشته باشد.

,

مداح تاکید کرد: افرادی که به صورت قاطع به شورا و بخصوص کمیسیون ماده 100 راه می یابند، باید تکلیف را به صورت شفاف و در اتاق های شیشه ای مشخص کنند که اگر پرونده دوستان، اقوام، آشنایان و ... به کمیسیون آمد، چه برخوردی خواهند داشت؟ اگر دوستی، آشنایی، هم حزبی و هم باندی خواسته ای برای استخدام فرزندش در شهرداری داشته باشد، به چه شکلی برخورد خواهد شد؟

,

وی افزود: به طور کلی شفافیت باعث جلوگیری از فساد، کاهش تخلفات، افزایش اعتماد عمومی و زنده شدن امید در جامعه خواهد شد.

,

شورایی شبیه اتاق شیشه ای

, شورایی شبیه اتاق شیشه ای,

فعال رسانه و اجتماعی ادامه داد: بنده معتقدم شفافیت باید در همه کمیسیون های شورا از جمله کمیسیون امور فنی- زیربنایی و شهرسازی، فرهنگی- ورزشی- اجتماعی و هنری، بودجه، خدمات شهری- بهداشت و محیط زیست و همه ارکان شورا حکم فرما باشد.

,

مداح اظهارکرد: امیدواریم شورای ششم؛ شورایی شفاف و شبیه اتاق شیشه ای باشد، بطوری که حتی مردم هم بتوانند در جلسات آن حضور داشته و از نزدیک شاهد مصوبات و جریاناتی که در شورا رخ می دهد باشند و شورا هم خودش را پاسخگوی مردم بداند.

,

وی بیان کرد: همچنین نیاز است تا شورای آینده، در انتخاب شهردار به صورت شفاف، ملاک ها را به مردم اعلام کند.

,

اعلام آمادگی خاورستان برای رسانه ای کردن شفافیت کاندیداها

, اعلام آمادگی خاورستان برای رسانه ای کردن شفافیت کاندیداها,

بر اساس این گزارش، عامل بسیاری از مشکلات و فسادهای امروز جامعه و البته حلقه گمشده توسعه شهری، شفافیت در عملکرد مسئولان تصمیم گیر است. با توجه به اهمیت موضوع شفافیت در جلب اعتماد مردم و حرکت در مسیر توسعه، بهتر است مردم به این رکن اساسی، لااقل در انتخاب افرادی که به دست خود مردم مسئولیت می گیرند، توجه کنند. در همین راستا، خبرگزاری خاورستان هم آمادگی خود را اعلام می کند تا برای رقم خوردن انتخابی درست و آگاهانه، مواضع کاندیداهای شورای شهر و شفافیت آنها در زمینه هایی را که بیان شد، را رسانه ای کند و این حق را برای تمام کاندیداها بدون هیچ تبعیض و چشم داشتی در نظر گرفته است. چرا که متاسفانه برخی از صاحبان ثروتی که حالا به دنبال قدرت هم هستند، ممکن است با هزینه کردهای چندصدمیلیونی برای تبلیغات گسترده، برای خود در شورای شهر صاحب کرسی شوند. در حالی که اگر هزینه های تبلیغاتی و برنامه های خود را به طور شفاف برای مردم مردم بیان کنند، چنین حقی برایشان ایجاد نخواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه