اخبار داغ

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان مطرح کرد

جان دادن تولید داخل زیر حجم سنگین نقدینگی کشور/ تداوم شرایط کنونی وضعیت خطرناکی را برای اقتصاد ایجاد می کند

جان دادن تولید داخل زیر حجم سنگین نقدینگی کشور/ تداوم شرایط کنونی وضعیت خطرناکی را برای اقتصاد ایجاد می کند
حسین اکبری فرد گفت: مجموعه‌ای از مشکلات در کشور ما برخواسته از نگاه به بیرون و اقتصاد برخی کشورهای دیگر است که همواره مانع توجه به تولید و اقتصاد ملی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین اکبری فرد عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در ارتباط با وعده های اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری در مناظرات به خبرنگار راه آرمان گفت: در اولین جلسه مناظره نامزدهای انتخاباتی که مربوط به مسائل اقتصادی بود، غالب مشکلات اقتصادی و راهکارهای آن ها که پیش از این توسط کارشناسان مطرح شده بود، بیان شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی افزود: در حال حاضر مهم ترین مسئله در کشور ما تولید است، تا زمانی که این مشکل حل نشود امکان حل مسئله تورم ، تجارت بین الملل و خام فروشی وجود نخواهد داشت.

,

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان مطرح کرد: بنابراین مهم ترین مسئله تولید است، البته برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به این امر پرداخته و برنامه هایی را تحت عنوان رفع موانع تولید و مبارزه با مفاسدی که به دنبال مشکلات تولید ایجاد می شود، را ارائه کردند.

,

جان دادن تولید داخل زیر حجم سنگین نقدینگی کشور/ تداوم شرایط کنونی وضعیت خطرناکی را برای اقتصاد ایجاد می کند

, جان دادن تولید داخل زیر حجم سنگین نقدینگی کشور/ تداوم شرایط کنونی وضعیت خطرناکی را برای اقتصاد ایجاد می کند, جان دادن تولید داخل زیر حجم سنگین نقدینگی کشور/ تداوم شرایط کنونی وضعیت خطرناکی را برای اقتصاد ایجاد می کند,

اکبری فرد تصریح کرد: مجموعه از مشکلات در کشور ما برخواسته از نگاهی است که برخی به اقتصاد دارند، نگاه به بیرون و اقتصاد برخی کشورها همواره مانع توجه به تولید و اقتصاد داخل می شود.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان ابراز کرد: این نوع نگاه نه تنها اقتصادی نیست بلکه در مواردی خطرناک هم محسوب می شود و همه مشکلات کشور را به بیرون گره می زند، از این رو اگر در برنامه های ما توجه به تولید داخل وجود داشته باشد می تواند سبب تغییر شرایط شود.

,

وی یادآور شد: تداوم شرایط گذشته با اعمال این نوع نگاه با شکلی بدتر ایجاد خواهد شد، اکنون در برهه ای از زمان قرار داریم که شرایط حساس است، علاوه بر اینکه این شرایط می تواند بحرانی باشد، توانایی این را دارد که نسبت به بحران رو به کاهش باشد.

,

اکبری فرد متذکر شد: برای به حرکت در آوردن چرخه تولید نیازمند استفاده از همه منابع و ظرفیت ها هستیم، منابع پولی، ظرفیت های انسانی و ظرفیت های داخلی باید به طور هم زمان به کار گرفته شوند.

,

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: ایران کشوری غنی از نظر دارا بودن ظرفیت های داخلی بوده اما به دلیل آنکه نگاه ها بیشتر به بیرون متمایل بوده از آن ها بهره ای نبرده ایم، تا زمانی که مسئولان ما قفل هایی را باز نکنند، قفل مشکلات کشور بسته می ماند.

,

وی ادامه داد: این امکان وجود دارد که در برخی موارد برنامه ها ایده آلی طراحی شده و به واقعیت نزدیک نباشند، چرا که در صورت تداوم افزایش رشد نقدینگی، پایه پولی کشور و اعطا رانت به ویژه خواران می تواند سد راه اجرای برنامه ها شود.

,

تداوم نگاه دولت های پیشین به اقتصاد توسط دولت منتخب، عامل افزایش طبقات محروم جامعه

, تداوم نگاه دولت های پیشین به اقتصاد توسط دولت منتخب، عامل افزایش طبقات محروم جامعه, تداوم نگاه دولت های پیشین به اقتصاد توسط دولت منتخب، عامل افزایش طبقات محروم جامعه,

اکبری فرد اذعان کرد: هم زمان با افزایش پایه پولی توسط بانک مرکزی، تورم افسار گسیخته ای ایجاد می شود که نتیجه آن انحراف منابع مالی و ضربه وارد کردن به بدنه تولید است.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان تشریح کرد: تجربه نشان داد مذاکرات و توافقات با سایر کشورها به هم می خورد و قابل اعتماد نیست و فرصت سوزی ها زیادی در عرصه اقتصاد کشور ایجاد شده که به دلیل عدم توجه به ظرفیت ها و تولید داخل بوده است.

,

وی افزود: اگر بخواهیم به نگاه و نظری رای دهیم که همچنان سیاست های گذشته را دنبال کند، در آینده با بحران های بیشتر و طبقات محروم تر و فقیر تر مواجه خواهیم بود.

,

اکبری فرد تاکید کرد: مشکلات و راهکارها در مناظرات بیان شدند اما راهکارهایی که بتواند ما را سریع تر به نتیجه برساند هنوز عنوان نشده اند، البته برخی از نامزدها جسته و گریخته به این راهکارها اشاره کردند.

,

استاد اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: برخی نامزدها با نگاه تداوم یارانه های نقدی سعی در جلب نظر مردم دارند، غافل از آنکه این وعده ها شرایط را برای اقتصاد سخت تر کرده و بار تورمی آن خیلی زود بر اقتصاد حاکم شده و اثر مطلوب آن را از بین می برد.

,

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر به مواردی همچون پوشش های حمایتی تولید همچون زنان شاغل روستایی و  زنان سرپرست خانوار اشاره می شد، با توجه به جامعه آماری ۱۴ درصدی ای بخش می توانست نظر این گروه را جلب کند که مغفول ماند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه