اخبار داغ

هنری ماندگار که حمایت همه‌جانبه می‌طلبد؛

۷۰ درصد حوزه صنایع دستی استان فارس در دست زنان/ بیش از صد اثر هنری برخواسته از استان فارس است

۷۰ درصد حوزه صنایع دستی استان فارس در دست زنان/ بیش از صد اثر هنری برخواسته از استان فارس است
صنایع دستی از دیرباز عامل ایجاد اشتغال و درآمد پایدار به ویژه در مناطق روستایی و عشایری و همچنین در بعضی از شهرستان‌ها به شمار می‌رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شیرازه، رابطه معنا داری بین فرهنگ، هنر و هویت وجود دارد و وقتی که این سه را تحت عنوان فرهنگ، هنر و هویت ایرانی و اسلامی مطرح می‌کنیم در حقیقت رابطه تنگاتنگشان را باهم می بینیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه, شیرازه,
در این میان صنایع دستی نیز به عنوان اجزایی از هنر کشورمان رابطه‌ای معنا دار با هویت مان دارد، چرا که این موضوع در دوره های مختلف هم قبل از اسلام و هم بعد از اسلام وجود داشته و با ورود اسلام و تغییر رویکرد هایی که به وجود آمد، این هویت تحت عنوان جامعه ایرانی و اسلامی نقش بست و از جمله بخش های مهم هنری ما همین صنایع دستی بوده است.
,
 
,
لذا ما می توانیم با بزرگداشت و رونق دادن به بخش های صنایع دستی و بررسی چالش های پیش روی این هنر، در جهت افزایش دادن به این هویت گام های بیشتری برداریم.
,
 
,
, ,
 
,
از آنجا که حوزه فرهنگ و هنر همیشه دغدغه‌های اصلی مقام معظم رهبری بوده و در این میان صنایع دستی و هنرهای سنتی به عنوان ستون فرهنگ این سرزمین به شمار می‌رود که علاوه بر ارزش‌های فرهنگی به عنوان ستون استقلال اقتصادی نیز مطرح و از اهمیت بالایی برخوردار است.
,
 
,
صنایع دستی از دیرباز عامل ایجاد اشتغال و درآمد پایدار به ویژه در مناطق روستایی و عشایری و همچنین در  بعضی از شهرستان‌ها به شمار می‌رود.
, صنایع دستی از دیرباز عامل ایجاد اشتغال و درآمد پایدار به ویژه در مناطق روستایی و عشایری و همچنین در  بعضی از شهرستان‌ها به شمار می‌رود.,
 
,
امروزه نیز به رغم گسترش محصولات صنعتی در تمام کشورها صنایع‌دستی نه تنها ارزش خود را از دست نداده بلکه هر روز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، به طور مثال سفره رنگین صنایع دستی ایران هم اکنون هنرمندان بی‌شماری را مستقیم و غیرمستقیم گرد خود جمع کرده است.
,
 
,
نکته جالب این است که بیش از ۷۰ درصد از فعالان صنایع دستی استان فارس را زنان تشکیل می دهند از این رو می‌توان گفت زنان هنرمندان فارس بالاترین سهم را در تولید آثار صنایع دستی استان به عهده دارند، آثاری که اگر به آنها به درستی بها داده و چالش های سد راه آن را برداشت می‌تواند هم مهم ترین راهکار برای ارائه نسل به نسل فرهنگ و تمدن هر منطقه باشد و هم راهی برای کسب درآمد.
, زنان هنرمندان فارس بالاترین سهم را در تولید آثار صنایع دستی استان به عهده دارند,
 
,
به همین منظور در این گزارش در مصاحبه‌ای اختصاصی با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به بررسی چالش های کنونی موجود سد راه این هنر پرداخته‌ایم.
, مصاحبه‌ای اختصاصی با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس,
 
,
, ,
 
,
جمشید معینی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در ابتدا به شرح مختصری از عملکرد صنایع دستی استان از سال ۱۳۹۲ تاکنون پرداخت و گفت: ثبت دو شهر جهانی منبت آباده و شهر جهانی صنایع دستی شیراز در سال‌های ۹۷ و ۹۸، ثبت شهر ملی فیروزآباد در سال ۱۳۹۹ به عنوان شهر ملی دست بافته های عشایری، ثبت نشان جغرافیایی بین المللی خاتم شیراز، ثبت نشان جغرافیایی بین المللی منبت آباده، ثبت میراث ناملموس ۱۱ رشته صنایع دستی و... از جمله  اقدامات این اداره کل در جهت جهانی کردن صنایع دستی استان فارس می باشد.
, جمشید معینی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس,
 
,
وی افزود: در جهت حمایت از تولید و بازاریابی و فروش مستقیم صنایع دستی مقرر گردیده است نسبت به ایجاد بازارچه صنایع دستی اقوام ایرانی در تخت‌جمشید، بازارچه صنایع دستی حرم مطهر شاهچراغ(ع) و بازارچه صنایع دستی کازرون اقدام لازم صورت پذیرد.
,
 
,
مدیرکل میراث فرهنگی فارس در ادامه با بیان اینکه در حقیقت صنایع دستی دمیدن روح زیبایی و طراوت به زندگی انسانهاست، اظهار کرد: صنایع دستی زمینه ساز توسعه همه جانبه اقتصادی استان می باشد که با حمایت از تولید، پشتیبانی، برندسازی، مخاطب‌شناسی و بازاریابی نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار و رفع بیکاری ایجاد می‌کند.
,
 
,
وی مهم ترین چالش های پیش روی رشد و پیشرفت صنایع دستی استان فارس را در حال حاضر شیوع بیماری کرونا دانست که باعث شده این صنعت از رونق بیافتد.
, مهم ترین چالش های پیش روی رشد و پیشرفت صنایع دستی استان فارس را در حال حاضر شیوع بیماری کرونا دانست ,
 
,
معینی ادامه داد: اما اگر حمایت از تولید انجام شود و همانطور که ذکر کردم، در کنار آن پشتیبانی، برند سازی،مخاطب شناسی و باز یابی مناسبی انجام شود این مشکلات به حداقل خواهد رسید.
,
 
,
وی تصریح کرد: باید بدانیم آثاری که خلق می‌کنیم بر اساس سلیقه ی هر کشور و هر منطقه ای باشد تا بتوان به صورت جهانی آن را ارائه داد.
, باید بدانیم آثاری که خلق می‌کنیم بر اساس سلیقه ی هر کشور و هر منطقه ای باشد تا بتوان به صورت جهانی,
 
,
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس وجود بازارچه های صنایع دستی را اقدامی موثر و مهم در معرفی و فروش آثار برشمرد و گفت: چرا که بازارچه به منزله این است که هنرمند دغدغه فروش نداشته باشد و محلی برای عرضه محصولات باشد.
,
 
,
معینی در پایان با اشاره به اینکه حدود صد مورد صنایع دستی برخواسته از استان فارس است، اظهار کرد: اکنون حدود 60 مورد آن برند سازی شده است.
,
 
,
 
,
با نگاهی به ظرفیت های بومی کشور یکی از عرصه هایی که ظرفیت مطلوبی برای بسترسازی جهت توسعه اجتماعی و اقتصادی در شرایط فعلی دارد، بی تردید صنایع دستی و هنرهای سنتی است.
,
 
,
عرصه‌ای مهم، که بر پایه تنوع فرهنگی و طبیعی ایران گستردگی داشته و پیوندی غنی با بن‌مایه‌های هویتی و بومی مناطق مختلف ایران دارد که نیازمند حمایت توسط مسئولان امر و معرفی هر چه بهتر به جهانیان دارد.
,
 
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه