اخبار داغ

پروژه‌ای که راکد ماند؛

بار عدم منابع مالی بر دوش کودکان "گوربندی"/ احداث دبستان ۱۲کلاسه چشم انتظار تدبیر مسئولان

بار عدم منابع مالی بر دوش کودکان "گوربندی"/ احداث دبستان ۱۲کلاسه چشم انتظار تدبیر مسئولان
دختران روستای "گوربند" شهرستان میناب چشم‌انتظار همت مسئولان هستند تا در خانه دومشان به رشد علمی برسند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ روستای گوربند به عنوان مرکز دهستان گوربند، از توابع بخش مرکزی شهرستان میناب و با جمعیت قریب به 3000 نفر، در قسمت شمالی این شهرستان ,با فاصله ۲۰ کیلومتری از شهرستان میناب و در مسیر جاده اصلی میناب - بندرعباس واقع شده است.

از قدیم الایام روستای گوربند به واسطه ی وجود آب و خاک مناسب و حاصلخیز و هنر کشاورزی در نزد مردم این منطقه و همچنین تلاش و کوشش بی نظیر آنها، به عنوان قطب کشاورزی و تولید محصولات خارج از فصل در استان شناخته می‌شود.

این روستا در فصول پاییز و زمستان به دلیل زمین‌های کشاورزی سرسبز به یکی از جاذبه های مهم گردشگری شهرستان میناب تبدیل شده  و در دو فصل پایانی سال مقصد طبیعت دوستان زیادی برای تفریح و لذت بردن از طبیعت زیبای این منطقه می باشد .

ضرورت توجه به مباحث آموزشی، اهمیت آن در جامعه و لزوم افزایش خدمات در این بخش غیرقابل انکار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی هرمز,
,
,
,
,
,
,

, ,

هنوز هم برخی دانش آموزان با حداقل امکانات تحصیل می کنند
درحالی‌که مدارس کشور روزبه‌روز از تجهیزات و امکانات بیشتری نظیر بهره‌مندی از تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی، سالن های ورزشی و سیستم های هوشمند سازی برخوردار می‌شوند، هنوز هم برخی دانش‌آموزان  در سخت‌ترین شرایط و با حداقل امکانات در حال تحصیل هستند.

همه کشورهای دنیا به دنبال توسعه پایدار هستند و هیچ توسعه ای بدون آموزش و پرورش پایدار نیست و تحصیل دانش آموزان در روستاها قصه پر غصه ای دارد.

در سالهای اخیر در برخی مناطق استان هرمزگان علاوه بر خشکسالی شاهد کمبود امکانات آموزشی در روستاها هستیم و  امید است مسئولان برای یک بار هم که شده کمر همت به رفع مشکلات مرتبط با این قشر پاک که سرمایه‌های منحصربه‌فرد کشور محسوب می شوند، ببندند و در ساخت فضاهای آموزشی عدالت صورت گیرد.

کمبود امکانات آموزشی بر مهاجرت روستاییان اثر گذاشته است
کمبود مدرسه در روستاها سبب می شود بسیاری از خانواده ها به شهر کشیده شوند و به عبارتی کمبود این فضاهای آموزشی دلیلی بر مهاجرت آنها می شود و باید برای ایجاد انگیزه در نوجوانان و قشر محصل روستاها چاره‌اندیشی اساسی صورت گیرد چون کمبود اعتبارات جهت اجرای طرح های آموزش‌وپرورش در مدارس روستایی از مهم‌ترین مشکلات آنهاست.

دانش آموزان این مناطق مجبورند هر روز مسیر چند روستا یا مسیر روستا تا شهری که در آن مشغول تحصیل هستند در گرمای سخت جنوب طی کرده و گاهی اوقات این امر باعث می شود عطای تحصیل و درس خواندن را به لقایش ببخشند و انصراف دهند و این مشکلات رفت و آمد موجب می شود تعداد قابل توجهی از دانش آموزان ریزش تحصیلی داشته باشند.

عجیب است که راهکار نگه‌داشن جمعیت در روستاها برای مسئولان کشور به دغدغه‌ای بزرگ تبدیل‌شده اما این در حالی است که از اجرای عدالت بین تصمیمات ریز و درشت زندگی شهری و روستایی غافل هستند.

تبعیض در تجهیز مدارس شهری و روستایی یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید مد نظر قرار گیرد، شاید مسئولان مربوطه بر این عقیده‌اند که هزینه کردن در روستاهای کم جمعیت تنها اتلاف اعتبار است.

"گوربند" از امکانات متعددی برخودار است
مجتبی حاتمی گوربندی عضو شورای اسلامی روستای گوربند در خصوص زیرساخت های این روستا اظهار کرد: می توان به وجود مراکز درمانی و بهداشتی، آموزشی، مذهبی، ورزشی، تجاری و خدماتی از قبیل: بانک، مرکز بهزیستی، درمانگاه، خانه بهداشت، مدارس، مسجد و حسینیه، دهیاری، بهشت زهرا، غسالخانه مجهز به سردخانه و همچنین راه دسترسی آسفالته چهاربانده و جدول گذاری شده به همراه روشنایی معابر در این روستا اشاره کرد.

وی همچنین در ارتباط با امکانات ورزشی این روستا افزود: می توان به وجود یک سالن ورزشی چند منظوره و یک زمین فوتبال چمن طبیعی که از بی نظیرترین زمین های چمن طبیعی در شهرستان میناب است ، اشاره کرد.

حاتمی گوربندی تصریح کرد: سابقه ساخت اماکن آموزشی و شروع آموزش رسمی در این روستا، به سال ۱۳۲۰ هجری شمسی برمی گردد که با تاسیس دبستان امیرکبیر، آموزش از مکتب خانه ها به سوی مدرسه هدایت شد و در حال حاضر نیز روستا دارای ۵ واحد آموزشی در مقاطع مختلف می باشد که ساختمان 3 آموزشگاه (دبستان های امیرکبیر، حلیمه (س) و متوسطه اول نواب صفوی) تخریبی هستند.

وی ادامه داد:ساختمان دبستان امیرکبیر به صورت مشارکتی با مشارکت خیرین روستا و اداره کل نوسازی مدارس استان، هم اکنون در حال ساخت می باشد همچنین ساختمان آموزشگاه متوسطه اول شهید نواب صفوی  با همان وضعیت تخریبی در حال استفاده است و ساختمان دبستان دخترانه حلیمه (س) نیز با قدمت بیش از 50 سال اکنون کاملاً بلا استفاده و به یک مخروبه تبدیل شده است.

, هنوز هم برخی دانش آموزان با حداقل امکانات تحصیل می کنند,
,
,
,
,
,
,
, کمبود امکانات آموزشی بر مهاجرت روستاییان اثر گذاشته است,
,
,
,
,
,
,
,
,
, "گوربند" از امکانات متعددی برخودار است,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

کلنگ احداث مدرسه 12 کلاسه گوربند سال 1398 زده شد
عضو شورای اسلامی روستای گوربند تصریح کرد:پس از پیگیری های مداوم در خصوص احداث ساختمان دبستان حلیمه ( س )  توسط شورای اسلامی روستا در ادوار مختلف ، بلاخره تلاش ها نتیجه داد و در ایام الله مبارک دهه فجر سال ۱۳۹۸ کلنگ احداث دبستان ۱۲ کلاسه حلیمه با مساحتی حدود 1700 متر مربع ,در 2 طبقه و از محل اعتبارات دولتی ، با حضور استاندار محترم استان جناب آقای دکتر همتی ،  مدیر کل محترم سازمان نوسازی مدارس استان هرمزگان جناب آقای دکتر هاشمی ، معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش شهرستان میناب سرکار خانم کریمی و سایر مسئولین استانی و شهرستانی و محلی به زمین زده شد .

وی همچنین اظهار داشت: از آن جایی که زمین دبستان حلیمه(س)جهت احداث ساختمان ۱۲ کلاسه بسیار کوچک بود بلافاصله موضوع جایگزینی زمین در دستور کار شورای اسلامی گوربند قرار گرفت که پس از رایزنی های لازم ، زمین مورد نیاز به مساحت ۴۰۰۰ متر مربع از طرف ورثه مرحوم حاج محمد حاتمی گوربندی به اداره آموزش و پرورش شهرستان میناب جهت ساخت دبستان ۱۲ کلاسه حلیمه ( س )  اهداء گردید .

حاتمی گوربندی گفت: پس از تامین زمین آموزشگاه ، با همت و پیگیری  مدیر کل سازمان نوسازی مدارس استان هرمزگان مراحل اداری تعیین پیمانکار به سرعت انجام گردید و پیمانکار تعیین شده در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ شروع به تجهیز کارگاه در زمین اهدا شده کرد.

, کلنگ احداث مدرسه 12 کلاسه گوربند سال 1398 زده شد,
,
,
,
,
,

, ,

عملیات ساخت مدرسه روستایی متوقف شده است
وی تصریح کرد:متاسفانه بعد از چند مدت کارگاه و عملیات ساخت مدرسه به یکباره کاملاً تعطیل شد و  پس از پیگیری‌های زیاد مشخص گردید که اعتبار لازم جهت ساخت دبستان حلیمه ( س ) تامین نگردیده و به همین دلیل عملیات ساخت پروژه موقتاً متوقف شده  و پس از تامین اعتبار مجدداً عملیات ساخت شروع خواهد شد، این وضعیت از تیرماه ۱۳۹۹ تاکنون ادامه دارد و با گذشت بیش از یکسال هنوز این پروژه تامین اعتبار نگردیده است و پیمانکار مربوطه نیز به علت بلاتکلیف بودن,قرارداد خود را لغو و کارگاه و تجهیزات را نیز جمع آوری کرده است .

عضو شورای اسلامی روستای گوربند اذعان داشت: با توجه به تلاش ها و پیگیری های بسیاری که توسط شورا جهت تخصیص اعتبار پروژه مذکور انجام شده اما متاسفانه  این پیگیری ها تا این لحظه به نتیجه نرسیده است وباید به این نکته توجه داشت از آنجا که این طرح با مشارکت اهالی روستا ( ورثه مرحوم حاج محمد حاتمی گوربندی ) در تامین زمین دبستان 12 کلاسه حلیمه ( س ) همراه بوده ،  از استاندار هرمزگان و همچنین مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان ، درخواست داریم تلاش خود را جهت تامین اعتبار پروژه ساخت دبستان ۱۲ کلاسه حلیمه ( س ) گوربند و شروع مجدد عملیات ساخت آن به عمل آورند که در آینده ای نه چندان دور شاهد بهره مندی دانش آموزان این روستا از یک ساختمان آموزشی ایمن و مجهز باشیم ، همچنین با تکمیل این مدرسه بیش از 200 دختر روستای گوربند می توانند به امر مهم تحصیل بپردازند.

, عملیات ساخت مدرسه روستایی متوقف شده است,
,
,
,

, ,

در صورت تامین اعتبار لازم، ساخت مدرسه دخترانه حلیمه(س) مجدد فعال خواهد شد
عبدالمجید آراسته معاون اجرایی اداره کل نوسازی مدارس استان هرمزگان در این رابطه اظهار کرد:طبق هماهنگی های انجام شده با اداره کل آموزش و پرورش و اعلام نیاز آن اداره کل ، احداث 3 پروژه  شامل دو مدرسه 6 کلاسه و یک مدرسه 12 کلاسه در روستای گوربند شهرستان میناب در دستور کار اداره کل نوسازی مدارس استان قرار گرفت .

آراسته افزود: اعتبار لازم برای اجرای مدرسه دخترانه 12 کلاسه حلیمه روستای گوربند 140میلیارد ریال پیش بینی شده است که با توجه به محدودیت های اعتباری بوجود آمده در سالهای 1399 و 1400 ؛ امکان فعال نگه داشتن هر 3 پروژه در این روستا وجود نداشت.

وی تصریح کرد:با هماهنگی مجدد با اداره کل آموزش و پرورش استان و اعلام اولویت از طرف آن اداره کل ، قرار شد با اعتبار موجود، عملیات ساخت دو مدرسه 6 کلاسه انجام شود و این مدارس در سال 1400 به بهره برداری برسند ، همچنین در صورت تامین اعتبار لازم،ساخت مدرسه 12 کلاسه مجددا فعال گردیده و عملیات اجرایی آن ادامه یابد.

متاسفانه در کشور ما کمبود امکانات آموزشی در برخی مناطق محروم وجود دارد و مدرسه سازی در این مناطق، کاری خداپسندانه و واجب به شمار می آید چون اثر این امر خیر تا ابد می ماند و استعداد های بی شماری به واسطه تحصیل به کشور و جامعه معرفی خواهند شد و آنچه مسلم است باید برای بهبود وضعیت هم‌وطنانمان هرکدام به سهم خود قدمی برداریم.

انتهای پیام/

, در صورت تامین اعتبار لازم، ساخت مدرسه دخترانه حلیمه(س) مجدد فعال خواهد شد,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه