اخبار داغ

در خراسان شمالی اجرایی شد

ایجاد ۱۵ هزار هکتار جنگل دست کاشت برای مقابله با بیابان‌زایی/جمع آوری روان آب در ۱۱۰۰ هکتار از محدوده ترسیب کربن

ایجاد ۱۵ هزار هکتار جنگل دست کاشت برای مقابله با بیابان‌زایی/جمع آوری روان آب در ۱۱۰۰ هکتار از محدوده ترسیب کربن
حسن وحید گفت: تا به کنون در سطحی بیش از ۱۵ هزار و ۸۰۰ هکتار از عرصه منابع طبیعی استان به منظور مقابله به بیابان زایی، جنگل های دست کاشت ایجاد شده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، حسن وحید، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی امروز در نشست خبری با گرامی داشت روز جهانی بیابان زدایی اظهار کرد: در خراسان شمالی سطح عرصه بیابانی ۱۸۰ هزار هکتار است که چهار هزار هکتار آن به کانون بحران تبدیل شده است.

وحید گفت: از ۱۸۰ هزار هکتار منطقه بیابانی استان، سطح ۳۳ هزار هکتار آن برای اجرای طرح های بیابان زدایی مستعد شناخته شدند که این طرح ها هر ساله در حال اجرا هستند.

وی عنوان کرد: از سال ۸۳ تا سال ۹۹ در سطح هفت هزار و ۵۳۰ هکتار از این مناطق بیابانی استان نهال کاری انجام شده که در سال جاری نیز نهال کاری در سطح ۷۷۵ هکتار انجام خواهد شد.

وی افزود: طی همین مدت، در مناطق بیابانی استان در سطح چهار هزار هکتار روان آب ها با روش های مختلف جمع آوری شده اند که در سال جاری جمع آوری روان آب ها در سطح ۴۰۰ هکتار انجام خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی خاطر نشان کرد: طی این مدت، در این مناطق بیابانی استان عملیات قرق و حفاظت از درختکاری های انجام شده نیز اجرایی شده است.

وی همچنین بیان کرد: در مابقی عرصه بیابانی استان طرح های مدیریت چرای دام، مدیریت قرق و طرح ترسیب کربن اجرایی شده است که در حال انجام هستند.

درباره مهار چهار هزار هکتار کانون بحران واقع در عرصه بیابانی استان نیز اظهار کرد: پیرامون این کانون طرح های احیا و بازسازی عرصه طبیعی را با مشارکت جوامع محلی این مناطق اجرایی کرده ایم که توسعه این منطقه کانون بحران در استان مهار شده است.

وحید اعلام کرد: به طور کلی، تا به کنون در سطح ۱۵ هزار و ۸۱۳ هکتار از عرصه منابع طبیعی استان جنگل های دست کاشت به منظور مقابله با بیابان زایی در استان اجرایی شده است.

وی در ادامه درباره اجرای طرح ترسیب کربن در استان نیز بیان کرد: خراسان شمالی در زمینه اجرای این طرح در مناطق بیابانی به منظور مقابله با بیابان زایی جزو چهار استان پیشرو در کشور است.

وی گفت: از سال ۹۳ اجرای این طرح در استان در منطقه میان دشت شهرستان اسفراین در مساحت ۱۲۶ هزار هکتار با پوشش ۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار آغاز و دو سال پس از آن نیز اجرای این طرح به مناطق سنخواست شهرستان جاجرم و دهستانی در شهرستان گرمه تسری یافت.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: به طور کلی، محدوده اجرای طرح ترسیب کربن در استان در سطح ۴۰ روستا با ۱۷ هزار نفر جمعیت است.

وی بیان کرد: تا به کنون، در راستای اجرای این طرح در مناطق تحت پوشش به ۱۷۰ هزار نفر از جمعیت این مناطق، آموزش های فنی و حرفه ای، اشتغالزایی همچنین آموزش های زیست محیطی ارائه شده است.

وی گفت: در این محدوده، سه شرکت تعاونی تشکیل شده همچنین در ۲۱ روستا از پوشش این طرح، صندوق های خرد اعتباری با هزار و ۹۰۰ نفر عضو تشکیل داده اند که سرمایه این صندوق ها به یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان رسیده است.

وحید با بیان اینکه از محل این صندوق ها به اعضا وام قرض الحسنه و بدون ضمانت نامه اعطا شده است، خاطر نشان کرد: تا به کنون از محل دریافت وام از این صندوق ها و دریافت کمک های تسهیلاتی از منابع سایر برای ۲۴۸ نفر فرصت اشتغال ثابت ایجاد شده است.

افزون بر این، وی یادآور شد: تا به کنون در محدوده اجرای طرح ترسیب کربن در استان سطح هزار و ۹۰۰ هکتار نهال کاری و در سطح هزار و ۱۰۰ هکتار مدیریت روان آب توسط شرکت های تعاونی تشکیل شده اجرایی شده اند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی همچنین افزود: در مناطق روستایی تحت پوشش این طرح، پروژه های زیربنایی شامل راهسازی، انتقال آب، برق، گاز، ایجاد کانال های کشاورزی و ایجاد دیواره های ساحلی نیز اجرایی شده اند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه