اخبار داغ

گزارشی از حال ناخوش باشماق؛

جاده‌ای در استاندارد روستایی با کاربری ترانزیتی!/ دومین مرز بین‌المللی کشور همچنان اسیر مشکلات است

جاده‌ای در استاندارد روستایی با کاربری ترانزیتی!/ دومین مرز بین‌المللی کشور همچنان اسیر مشکلات است
مرز بین‌المللی باشماق مریوان اگر چه عنوان دومین مرز ترانزیتی کشور را یدک می‌کشد اما چند سال است کاری اساسی برای ساماندهی آن از لحاظ زیرساخت انجام نشده و اکنون با مشکلات زیادی در حوزه جاده‌ای مواجه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، استان کردستان ۲۳۰ کلیومتر مرز مشترک عراق داشته و در مناطق کردنشین از طریق سه بازارچه مرزی باشماق، سیرابند و سیف روزانه میلیونها دلار با کردهای عراق مبادله تجاری انجام می‌دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی,

, ,

جاده پیچ در پیچ مریوان به سنندج

, جاده پیچ در پیچ مریوان به سنندج, جاده پیچ در پیچ مریوان به سنندج,

در این میان شهر مریوان که در 125 کیلومتری شمال غربی سنندج قرار گرفته با تغییرات سیاسی که در عراق رخ داده است به عنوان مرکز تجاری و راه مواصلاتی صادرات به این کشور مورد توجه بازرگانان کشورمان واقع شده است. جاده‌ای پر پیچ و خم با پرتگاه‌های پر خطر، ناهموار و قله‌های سر به فلک کشیده‌ای که جاده را احاطه کرده‌اند حکایت از سفری دشوار بر ای کامیون‌های پر از کالا دارد.

,

پیچ‌ها به حدی‌اند که اتوبوس با هر پیچ جاده این سو و آن سو می‌رود تنها طبیعت زیبا و بکر اطراف است که تحمل جاده غیر استاندارد را ممکن می‌کند البته هر از گاهی نیز مشاهده خودروها و اتوبوس‌های حادثه دیده در طول مسیر که گفته می‌شد از برخی از آنها تنها دست و پای کشته شدگان خارج شده موجب تاسف از بی توجهی وزارت راه به این مسیر و احداث یک بزرگراه امن در مسیری می‌شد که در حال حاضر تردد کامیون‌های حامل اقلام صادراتی از آنجا چند برابر شده است!

,

مریوان شهری که تنها زیبای آن جنگل‌ها و مراتع سرسبز، درخت‌های جنگلی و کوهای سر به فلک کشیده و از دنیای صنعت و تکنولوژی به دور مانده است دیده می شد.

,

خبری از کارخانه‌های صنعتی و مدرن که می تواند برای هزاران نفر اشتغالزایی کند وجود ندارد. با امکانات رفاهی و تفریحی بسیار اندک و در دور دست ترین نقطه مرزی و شاید هم محروم از تمامی امکانات.

,

, ,

باشماق سال ۸۵ مرز رسمی شد

, باشماق سال ۸۵ مرز رسمی شد, باشماق سال ۸۵ مرز رسمی شد,

باشماق مریوان تنها مرز رسمی بین کردستان ایران و عراق است که از سال ۸۵ از حالت بازارچه خارج و به عنوان مرز رسمی و بین‌المللی مصوب شد؛ در این مرز رویه‌های گمرکی صادرات، واردات، ترانزیت و تردد مسافر انجام می‌شود.

,

براساس آمار و اطلاعات موجود باشماق  از نظر ترانزیت کالا بین گمرک‌های کشور همواره رتبه‌ برتر را به خود اختصاص داده به گونه ای که در پنج ماهه نخست امسال هم از این لحاظ رتبه نخست را کسب کرده است.

,

یکی از مهمترین مسائل و مشکلات موجود در باشماق نبود زیرساخت‌های لازم است به عنوان نمونه هنوز هم تمام رویه های گمرکی شامل ترانزیت، صادرات سوخت و کالاهای خشک و تردد مسافر از یک درب انجام می شود که این مسئله عامل موثری در کُندی انجام تشریفات گمرکی در این مرز شده است.

,

طبق قانون مهیا کردن، ساماندهی و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز در مرز وظیفه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است که در سال جاری بخشی از محوطه مرز که در تحویل استانداری بود به این سازمان واگذار شده تا طرح جامع ساماندهی مرز باشماق را در آنجا اجرایی کنند.

,

, ,

جاده روستایی با کاربری ترانزیتی؟

, جاده روستایی با کاربری ترانزیتی؟, جاده روستایی با کاربری ترانزیتی؟,

از خروجی شهر مریوان تا دریاچه زریوار (سه کیلومتر) جاده از لحاظ کیفیت نسبتا مناسب است اما تالاب را که رد کنید، بلافاصله جاده روستایی کم‌عرض با آسفالت نامناسب مقابل تان قرار می‌گیرد مطمئنا هر کسی با این صحنه مواجه شود، این سوال خود به خود در ذهنش ایجاد می‌شود که آیا مرزی به این مهمی و با این همه تردد کامیون حامل کالاهای صادراتی، ترانزیتی و تانکر حمل سوخت باید چنین جاده‌ای داشته باشد؟

,

, ,

افزایش مبادلات مرزی به ۲۰ میلیارد دلار

, افزایش مبادلات مرزی به ۲۰ میلیارد دلار, افزایش مبادلات مرزی به ۲۰ میلیارد دلار,

جعفری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان از فراهم کردن زمینه برای افزایش مبادلات مرزی در باشماق مریوان خبر داد و گفت: مبادلات مرزی در باشماق با به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

,
خالد جعفری ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه و ارتقاء زیرساخت های مرز رسمی باشماق مریوان، اظهار کرد: مرز باشماق مریوان یکی از ظرفیت های مهم در استان کردستان است و به همین دلیل باید از این ظرفیت در راستای کمک به توسعه این استان بهره برداری شود.
,
خالد جعفری ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه و ارتقاء زیرساخت های مرز رسمی باشماق مریوان، اظهار کرد: مرز باشماق مریوان یکی از ظرفیت های مهم در استان کردستان است و به همین دلیل باید از این ظرفیت در راستای کمک به توسعه این استان بهره برداری شود.
,

وی با اشاره به ارتقاء زیرساخت های مرز رسمی باشماق مریوان در تمامی بخش ها، یادآور شد: مرز رسمی باشماق مریوان در مسیر توسعه و تقویت قرار دارد و هم اکنون فاز نخست طرح ساماندهی این مرز نیز در دست اقدامات قرار دارد.

,

معاون اقتصادی استاندار کردستان در ادامه ضرورت تامین برق مرز باشماق مریوان را یادآور شد و گفت: مرز رسمی باشماق در داخل منطقه آزاد مریوان قرار خواهد گرفت و به همین دلیل باید از این ظرفیت نیزدر راستای تقویت و توسعه مرز باشماق مریوان بهره برداری شود.

,

وی با اشاره به ظرفیت های مرز باشماق مریوان در راستای افزایش مبادلات مرزی در استان کردستان، یادآور شد: یکی از برنامه های مهم در مرز باشماق مریوان افزایش حجم مبادلات مرزی از ۶ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار است که این امر نیازمند توسعه زیرساخت هاست و برق یکی از زیرساخت های مهم است.

,

جعفری ضمن تاکید بر تعامل و همکاری ادارات و سازمان های دولتی در راستای رفع مشکلات مرز رسمی باشماق مریوان، عنوان کرد: تمام اقداماتی که در مرز باشماق مریوان انجام می شود باید در راستای تسریع و تسهیل ترددهای مرزی باشد و برای انجام کار لازم است همه با هم کار کنیم.

,

, ,

وی بر ضرورت تسریع در استقرار ماشین آلات اطفاء حریق در مرز باشماق بویژه تیرپارک سوخت تاکید کرد و افزود: باید اطلاعات دقیقی از امکانات موجود تیرپارک ها جمع آوری و کم و کسری ها سریعاً فراهم و مستقر شود.

,

وی روان سازی و عدم توقف خودروها در داخل مرز و تیرپارک ها را اولویت اول عنوان کرد و گفت: اگر توقف و تجمع خودروها موجب وقوع اتفاقی شود، شخص و دستگاهی که مانع از انجام کار بوده مقصر و مسئؤل است.

,

جعفری با تاکید بر اینکه دیپ زنی باید خارج از مرز انجام شود، افزود: هیچ خودرویی حق ندارد بیش از ۲۴ ساعت در تیرپارک متوقف شود لذا هر کوتاهی که در این خصوص صورت گیرد، مدیر تیرپارک مقصر است.

,

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در پایان خواستار همکاری و تعامل همه ادارات و سازمان های دولتی در راستای رفع مشکلات مرز باشماق مریوان شد و اظهار کرد: مرز بهترین ظرفیت توسعه ای در کردستان است و باید از تمامی این ظرفیت به نفع استان و کشور بهره برداری شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه