اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد:

سقط جنین ؛ سوگواره‌ای بر مِهر مادری

سقط جنین ؛ سوگواره‌ای بر مِهر مادری
آمارها می‌گویند در هر سال بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار سقط جنین در کشور ما اتفاق می‌افتد که از این تعداد ۳۸ درصد یعنی معادل ۵۳۰ هزار مورد عمدی و جنایی هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز: بر اساس آمار و گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی سالانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون سقط جنین در گروه سنی زنان ۱۵ تا ۴۴ سال در دنیا رخ می‌دهد، آماری که در جای خود تامل‌برانگیز و البته به مراتب نگران‌کننده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
 
,
پیشینه سقط جنین در کشور ایران به دهه‌های قبل برمی‌گردد، اما آن زمان عمدتا سقط جنین با اهداف پزشکی و به‌منظور حفظ سلامت مادران انجام می‌شد، حال آنکه به مرور زمان آمارها در این باره تندی گرفت و عمدتا سقط‌های غیرقانونی جای خود را سقط قانونی دادند.
,
 
,
 وزارت بهداشت در آماری اعلام کرده سالانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار سقط جنین در کشور انجام می‌شود، اما موضوع آنجا جال توجه و البته نگران‌کننده می‌شود که آمار سقط‌های غیرقانونی در حال پیشی گرفتن است.
,
 
,
سیاست‌های کنترلی، بلای جان جمعیت
,
 
,
در واکاوی عوامل دخیل در افزایش آمارهای سقط جنین در کشور ابتدا به دنبال دم‌دستی‌ترین عامل می‌رویم، سیاستی که در دهه ۱۳۷۰ به اشتباه با هدف کنترل جمعیت حاکم شده و هنوز که هنوز است با وجود تلاش مسئولان برای اصلاح آن، اما در بین مردم همچنان رواج دارد.
,
 
,
به این ترتیب بسیاری از زوج‌ها به دنبال باروری‌های ناخواسته و برای فرار از فرزندآوری و افزایش تعداد فرزندان، راه‌حل سقط غیر قانونی را انتخاب کرده و در کمال خودخواهی به حیات موجودی کوچک و بی‌دفاع پایان می‌دهند.
,
 
,
باید بپذیریم رواج فرهنگ نادرست "فرزند کمتر زندگی بهتر" در اواویل دهه ۷۰ و استمرار به مراتب نادرست و خطرناک‌تر آن در طول سه دهه متمادی آن را به باوری عمومی و جزیی از فرهنگ عامه مردم تبدیل کرده، تا آنجا که برخی زوجین به طور کلی قید فرزندآوری را زده‌اند.
,
 
,
 اگرچه شاید در نگاه اول یکی از مهمترین مسائل دخیل در سقط جنین به مشکلات اقتصادی و ناتوانی خانواده‌ها در تامین معاش و معیشت فرزندان ربط داده شود، اما آمارها می‌گویند سقط جنین در بین طبقه مرفه جامعه به مراتب بیشتر است.
,
 
,
مبانی اعتقادی‌مان سست شده است
, مبانی اعتقادی‌مان سست شده است, مبانی اعتقادی‌مان سست شده است,
 
,
از مهمترین عوامل اجتماعی موثر در پدیده سقط جنین می‌توان به مواردی مانند تغییر مفهوم خانواده، گرایش افراد به زندگی‌های فردی و برتری دادن منافع شخصی بر موضوعات دیگر اشاره کرد.
,
 
,
از آمار بالای جوانان مجردی که علاقه‌ای به تشکیل زندگی و خانواده ندارند که بگذریم، بسیاری از زوج‌های جوانِ سالم نیز در اوایل شروع زندگی مشترک به این تفاهم می‌رسند که هیچگاه فرزندی نداشته باشند، البته در این میان نباید از خلا نظارت‌ها و به تبع آن ازدیاد و افزایش مراکز غیر قانونی سقط جنین غافل ماند.
,
 
,
از این‌ها گذشته باید عامل اصلی را در سُست شدن مبانی اعتقادی و دینی در جامعه جستجو کرد، به عباتر بهتر در حالی همگان می‌دانیم بر اساس دستورات دین مبین اسلام قطع حیات گناهی کبیره بوده و قابل بخشایش نیست، اما خیلی‌ها بی‌تفاوت به این مهم خود درباره حیات یا ممات موجودی بی‌گناه و مظلوم تصمیم‌گیری می‌کنند.
,
 
,
پُر واضح است که در صورت نقص عضو جنین و تنها در صورت به خطر افتادن جان مادر شرعاً و قانوناً مجاز بوده و دستور سقط جنین از سوی پزشک با طی روال قانونی صادر می‌شود، اما چه بسیارند مواردی که سقط جز در موارد یاد شده و تنها بسته به میل و صلاح پدر و مادر صورت می‌گیرد.
,
 
,
بارداری ناخواسته؛ مهمترین عامل سقط جنین
, بارداری ناخواسته؛ مهمترین عامل سقط جنین, بارداری ناخواسته؛ مهمترین عامل سقط جنین,
 
,
یکی از پژوهشگران و اساتید دانشگاه درباره چرایی سقط عمدی جنین می‌گوید: در بررسی عوامل موثر در این باره باید نقش بارداری‌های ناخواسته و یا به عبارت بهتر عدم تمایل به بارداری را بیش از عوامل دیگر دخیل دانست.
,
 
,
به گفته دکتر صدیقه‌السادات طوافیان البته عوامل فردی و اجتماعی دیگری در این بین دخیل هستند که در نهایت مادر را در مسیر سقط عمدی و غیر قانونی جنین قرار می‌دهند، از جمله میزان تحصیلات، شغل، درآمد و محل سکونت.
,
 
,
وی همچنین از رابطه معنادار سن مادر و افزایش آمار سقط جنین گفته و معتقد است هر اندازه سن مادر در بارداری بالاتر باشد، احتمال تصمیم او برای سقط بیشتر قوت می‌گیرد.
,
 
,
این استاد دانشگاه با نگاهی تامل‌برانگیز به عوارض متعدد و گاه جبران‌ناپذیر سقط جنین در بانوان، خواستار توجه سیاستگذاران کشور و برنامه‌ریزی در این باره است، چرا که به عقیده او آموزش و حمایت از زنان و اتخاذ تدابیری برای پیشگیری از غیر برنامه‌ریزی شده می‌تواند از تب تند آمار سقط جنین بکاهد.
,
 
,
افسردگی؛ ثمره سقط برای مادران
, افسردگی؛ ثمره سقط برای مادران, افسردگی؛ ثمره سقط برای مادران,
 
,
یک کارشناس و مشاور مسائل خانواده با پرداختن به تبعات فردی و اجتماعی سقط جنین، می‌گوید: این اقدام می‌تواند اختلالات روانی را در مادر ایحاد کرده و علاوه بر القاء حس افسردگی، گناه، سرزنش و عذاب وجدان، در روابط جنسی و عاطفی با همسر او نیز تاثیرگذار خواهد بود.
,
 
,
بهشته اسلامی با بسیار گسترده خواندن عوارض جسمی و روانی ناشی از سقط به ویژه سقط غیرقانونی جنین برای مادر، معتقد است افسردگی، انزوا، اضطراب و عصبانیت از خود تنها گوشه‌هایی از پیامدهای به جا مانده برای مادر هستند.
,
 
,
به گفته وی بسیاری از زنان پس از سقط جنین و سلب حق حیات از او خود را گناهکار و مستوجب مجازات دانسته و تا مدت‌ها درگیر عذاب وجدان و پشیمانی از این اقدام هستند و این خود لطمه روحی بزرگی برای فرد خواهد بود.
,
 
,
رشد آمارها در خلا فرهنگ‌سازی
, رشد آمارها در خلا فرهنگ‌سازی, رشد آمارها در خلا فرهنگ‌سازی,
 
,
این کارشناس خانواده با نگاهی به جایگاه زن و مقام رفیع و بی‌مانند مادر در دین اسلام، می‌افزاید: متاسفانه در حالی متاثر از فضای فکری، اخلاقی و معیشتی جامعه پدیده سقط جنین روندی افزایشی دارد که نهادهای متولی نیز در قابل ارائه آموزش‌های مورد نیاز به زنان، هیچ تدبیر فرهنگی برای این منظور نیاندیشیده‌اند.
,
 
,
اسلامی معتقد است در چنین فضایی که محتوای اثرگذار فرهنگی تولید نشده و قوانین مربوط به سقط جنین غیرقانونی بازنگری و اصلاح نشده‌اند و از همه این‌ها مهمتر زنان و دختران ما خطرات ناشی از سقط جنین را ندانسته و بی‌اطلاع خود را به تیغ جراحان می‌سپارند، طبیعی است که باید منتظر افزایش تصاعدی آمارها باشیم.
,
 
,
انتهای پیام/*
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه