اخبار داغ

سرانجام نامعلوم میلیون ها دلار سرمایه ملی؛

فساد در مگاپروژه جنوب شرق؛ از شایعه تا واقعیت/ وقتی اجرای طرح آبیاری دشت سیستان اهداف موردنظر را محقق نمی کند

فساد در مگاپروژه جنوب شرق؛ از شایعه تا واقعیت/ وقتی اجرای طرح آبیاری دشت سیستان اهداف موردنظر را محقق نمی کند
چندی پیش نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در یک برنامه تلویزیونی از فساد در انتخاب پیمانکار طرح دشت سیستان سخن گفت که با پیگیری های انجام شده، در حوزه سیستان و زاهدان پرونده قضایی و گزارشی در این زمینه واصل نشده و به گفته نماینده مردم سیستان در مجلس دستگاه‌های نظارتی باید در این زمینه ورود کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ محمدجواد عسکری، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی چندی پیش در یکی از برنامه های صدا و سیما در خصوص فساد در انتخاب پیمانکار دشت سیستان برای طرح انتقال آب با لوله به اراضی این دشت سخن گفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
وی عنوان کرد: در انتخاب پیمانکار دشت سیستان فساد اتفاق افتاده بود و وی کار نمی کرد، ۸۵۰ میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی برای این طرح اختصاص داده شده بود که تقریبا همه پول پرداخت شده و منظور از همه این است که مسیر پرداخت را طی کرده است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کاری که باید با نگاه انقلابی و جهادی شکل می گرفت انجام نشده است، اراضی سیستان هموار است و حجم خاک ریزی و خاک برداری بسیار کم است.

عسکری ادامه داد: در این زمینه قوه قضاییه وارد شده است و ما به آن گزارش دادیم، پیمانکار مربوطه تعویض شد و برای وی پرونده قضایی تشکیل و در فضای پاسخگویی است.

به گفته این نماینده مجلس؛ پیمانکار بعدی عملیات کاری خود را فعال تر کرد و قبل از آن در کرمانشاه کار می کرد و مجرب بود و سال 99 وارد کار شد، پیمانکار قبلی از ۹۲ تا ۹۹ در منطقه حضور داشت.

بر این اساس باتوجه به اظهارات نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در خصوص فساد در طرح انتقال آب به اراضی دشت سیستان خبرنگار ما موضوع را از نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی و دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان پیگیری کرد.
,
,
,
,
,
,
,
,
,

,
, ,

اطلاعی از فساد پیمانکار مربوطه ندارم

حبیب اله دهمرده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم سیستان در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: اینکه پیمانکار فساد داشته و یا نه بنده اطلاعی ندارم و هر کسی باید جوابگوی اعمال خود باشد.

وی عنوان کرد: آن چه که برای ما مشخص و موظف بوده این است که باید این پروژه را دنبال می کردیم که به سرانجام برسد و همه هم می دانیم به سرانجام مد نظر هنوز نرسیده، یک مرحله از آن انجام شد و سه مرحله باقی مانده است.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این که در پروژه مذکور مشکلی وجود داشته باشد نیاز به ورود دستگاه های نظارتی است، بازرسی کل کشور چه وظیفه ای دارد و می خواهد در آن منطقه چه کاری انجام دهد؟

دهمرده گفت: ما یک یا ۲ دستگاه نظارتی نداریم، ده ها دستگاه نظارتی داریم که وظیفه آن ها این است که بررسی های لازم را انجام دهند آیا در این پروژه مشکلی وجود دارد و یا بر اساس اظهارات عنوان شده برخی از افراد، اختلاس، کم کاری و سوءاستفاده وجود داشته که این ها قابل اندازه گیری است.

سیستم های بازرسی و نظارتی باید ورود کنند

وی بیان کرد: من اطلاعی از این موضوع ندارم و به عنوان یک نماینده تمام تلاشم بر این است که رقمی برای اجرای این پروژه بگیرم که این کار انجام شود، از آن طرف نیز دستگاه نظارتی باید پای کار باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: بنده کارشناس و متخصص در این زمینه ندارم، هیچ نماینده ای هم چنین متخصصی ندارد که برای ارزیابی پروژه ها سرکشی داشته باشد، هر کسی وظیفه خاصی دارد.

دهمرده بیان کرد: بنده به عنوان قانونگذار تمام تلاشم را کرده ام که برای این پروژه ردیف اعتباری تعریف و پول تامین شود، قسمت دیگر مربوط به سیستم های بازرسی و نظارتی است که گویا وجود ندارد، این ها باید وظیفه خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: در آن سو هم دستگاه اجرایی و دولت حضور دارند که باید این پروژه را به اجرا برسانند، این پروژه بسیار خوب است و مشکلی در اصل آن وجود ندارد پولی تامین شده و به فرموده مقام معظم رهبری هم کمک کننده است که اگر نبود این کار انجام نمی شد.
 
,
, اطلاعی از فساد پیمانکار مربوطه ندارم, اطلاعی از فساد پیمانکار مربوطه ندارم,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, سیستم های بازرسی و نظارتی باید ورود کنند, سیستم های بازرسی و نظارتی باید ورود کنند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

در این پروژه به خوبی کار نشد

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمک های زیادی شد تا زندگی شرافتمندانه ای برای مردم ایجاد شود، بنده از دید نظارتی خود اعلام می کنم این پروژه خوب کار نشده و چهار مرحله دارد انتقال آب با لوله تا زمین، آبیاری تحت فشار، الگوی جدید کشت، فرآوری محصول تولید شده که از بین نرود و این چهار مرحله باید انجام می شد.

دهمرده اظهار کرد: مرحله اول که انتقال آب به زمین بود هم هنوز کامل انجام نشده است و همه جا هم اعتراض کردم و آقای رئیس جمهور هم که این طرح را افتتاح کرد معترض شدم، ما این ها را مطرح کردیم وزیر را هم خواستم و احضار کردم که این مشکلات وجود دارد، بالاتر از این ظرفیتی ندارم.

وی خاطرنشان کرد: اینکه آیا اختلاسی صورت گرفته یا پیمانکاری سوءاستفاده کرده وظیفه دستگاه های نظارتی به ویژه بازرسی کل کشور است باید بررسی کند آیا سوءاستفاده بوده که در این صورت طبق قانون با افراد برخورد شود، قرار نیست پولی که به سیستان می آید مورد سوءاستفاده افراد دیگر قرار گیرد و دیگران باید اعلام و محاکمه می کنند، بنده قانونگذار هستم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: آقای عسکری هم که این موضوعات را اعلام کرده حتما اطلاعاتی داشته و امیدواریم بهانه ای باشد تا بازرسی کل کشور موضوع را بررسی و جواب آن را در شبکه سراسری اعلام کند.

دهمره اظهار کرد: برای این طرح با سختی فراوان از طرف مجلس تامین اعتبار شد، همه مسئولان بارها و بارها اعلام کرده بودند رقم های تامین اعتبار برای این پروژه با سختی تعریف شده است.

وی عنوان کرد: کسی نباید از اتهام ها بترسد، اگر مشکل باشد باید افرادی که مسئول بودند جوابگو باشند و اگر مشکلی نیست باید به صورت مستند موضوع اتهام را بررسی کنند.

پرونده و گزارشی در این زمینه واصل نشده است

مهدی شمس آبادی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: با توجه به پیگیری های انجام شده از مدیرطرح انتقال آب با لوله به ۴۶ هزار هکتار از اراضی سیستان مربوطه، برسی های لازم در حال انجام است و شرکت مربوطه از ۲ هزار و هفتصد هکتار انجام شده از طرح مربوطه در نیمروز ۲ هزار و چهارصد هکتار را را انجام داده است.

وی ادامه داد: حقوق کارگران پرداخت شده است، بررسی ها در حال انجام است که آیا فرد مذکور بدهکار است یا خیر، اما نمی توان گفت او هیچ کاری انجام نداده و پول دریافت کرده است.

این مقام قضایی اظهار کرد: نماینده مجلس که این موضوع را در رسانه ملی اعلام کرده است باید مستندات لازم را ارائه دهد، صرفا ادعایی اعلام شده است و ما هم کل حوزه های دادستانی سیستان و زاهدان را بررسی کردیم پرونده و گزارشی در این زمینه به ما واصل نشده است.

انتهای پیام/
,
, در این پروژه به خوبی کار نشد, در این پروژه به خوبی کار نشد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, پرونده و گزارشی در این زمینه واصل نشده است, پرونده و گزارشی در این زمینه واصل نشده است,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه