اخبار داغ

همراه با امامزادگان و بقاع متبرکه استان کرمان+ تصاویر

همراه با امامزادگان و بقاع متبرکه استان کرمان+ تصاویر
پنجمین روز از دهه کرامت به عنوان روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه نامگذاری شده است و در گزارش زیر برخی از بقاع متبرکه واقع در نقاط مختلف استان کرمان را معرفی کرده ایم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ پنجم ذیقعده به عنوان روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه در تقویم سال ۱۳۹۲ کشور نامگذاری شده است و امروز به این بهانه به معرفی برخی از امامزادگان واقع در استان کرمان می پردازیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

, ,

آستان مقدس امامزاده محمد ابوطالب (علیه السلام)/ هنزا

, آستان مقدس امامزاده محمد ابوطالب (علیه السلام)/ هنزا, آستان مقدس امامزاده محمد ابوطالب (علیه السلام)/ هنزا,

به اعتقاد اهالی، خفته در این مزار از نوادگان حضرت موسی کاظم (علیه السّلام) است. که این ادّعا با برخی از مشجرات موجود همخوانی دارد، زیرا نام وی در چندین کتاب انساب ذکر شده و از او به شایستگی یاد کرده اند. نسب شریف او از قرار زیر است: میرابوطالب رضابن قاسم بن ابی طاهر زید النقیب بن ابی العز محمّد بن ابی الحسین طاهر بن علی بن ابی جعفر محمّد بن علی بن ابراهیم المجاب بن محمّد العابد بن امام موسی کاظم(علیه السّلام) بنابراین وی با نه واسطه به امام موسی کاظم(علیه السّلام) نسب می رساند و نواده  بزرگوار امامزاده جلیل القدر حضرت سیّد علی مدفون در سیرجان است.

,

این خانواده به زهد و تقوی، مجد و بزرگواری، ریاست و نقابت بر سادات کرمان مشهور و معروف هستند. جدّ سیّد میر محمّد ابوطالب همان شخصیّت عظیم و جلیل القدر مدفون در شهر راین است که به نام امامزاده زید ابوطاهر یا ابوطالب بن محمّد بن طاهر بن علی مشهور و معروف است. امام فخر رازی از علمای بزرگ انساب و متوفّای۶۰۶ هـ.ق ضمن بیان نسب شریف وی، از او به نیکی یاد می کند و می نویسد: ابوطالب زید از نقباء برجسته سیرجان کرمان بوده است.

,

علاّمه نسّابه مروزی ازورقانی نیز همین قول را از امام فخررازی بیان داشته و امامزاده زید را نقیب سیرجان می داند و اشاره می کند که از این بیت و خاندان در کرمان زیاد بوده اند. شیخ آغا بزرگ تهرانی، برای زید فرزندی به نام قاسم ذکر می کند که از او میر محمدرضا ابوطالب به وجود آمده است از آنجایی که این خاندان در سیرجان و نواحی آن سکونت داشته اند و با وجود آن که بافت در گذشته جزو سیرجان بزرگ بوده، این قول را تقویت می دهد که خفته در مزار همین محمّدرضا ابوطالب موسوی باشد که ظاهراً در ثلث آخر قرن ششم هجری وفات یافته است، زیرا جد او در بین سالهای ۵۰۰ تا ۵۰۵ هـ.ق در راین درگذشته است. اکثر نوادگان سیّدمیر محمّد ابوطالب موسوی در بافت، سیرجان و بردسیر سکونت داشته و از بزرگان سادات این مناطق بوده اند که اینک دارای گنبد و بارگاه است.

,

, ,

آستان مقدس امامزاده سلطان سیداحمد کبیر (علیه السلام)/ سرآسیاب شش

, آستان مقدس امامزاده سلطان سیداحمد کبیر (علیه السلام)/ سرآسیاب شش,

نسب شریف ایشان با ۱۸ واسطه با امام حسن مجتبی (علیه السلام) منتهی می شود که از قرار زیر است: سیدجمال الدین ابوالمعالی احمدبن علی بن حسین بن علی بن مهنا بن عنبه الاصغر بن محمدبن علی عنبه الاکبر بن یحیی بن عبدالله بن محمد بن یحیی بن محمد بن داوود بن موسی الثانی بن عبدالله بن موسی الجون بن عبدالله المحض بن حسن المثنی بن امام حسن مجتبی (علیه السلام).

,

بر دیوارهای شمالی و جنوبی اتاق مرقد دو تابلو بزرگ و کوچک قرار دارد که شخصیت مدفون در این بقعه را سلطان سیداحمد فرزند علی بن حسین بن علی بن مهنا معروف به ابن عنبه، مؤلف چندین کتاب انساب و متوفای ۱۷ صفر سال ۸۲۸ هجری قمری معرفی می کند چنانکه خود او در کتاب عمده الطالب و الفصول الفخریه درباره اجدادش نوشته است، نسب شریفش با ۱۹ واسطه به امام حسن مجتبی (علیه السلام) منتهی می شود که از این قرار است: سیدجمال الدین ابوالمعالی احمد بن علی بن حسین بن علی بن مهنا بن عنبه الاصغر بن محمد بن علی عنبه الاکبر بن یحیی بن عبدالله بن محمد بن یحیی بن محمد بن داود بن موسی الثانی بن عبدالله بن موسی الجون بن عبدالله المحض بن حسن المثنی بن امام حسن مجتبی (علیه السلام) جد مادری وی شیخ عالم نسابه فخرالدین ابوجعفر محمد بن زین الدین حسین بن اسماعیل بن ابراهیم بن محمد بن حدید اسدی است.

,

از آنجایی که اکثر سادات حسنی و شجاعان و بزرگان این سلسله از فرزندان موسی الثانی بن عبدالله بن موسی الجون، مقتول به سال ۲۵۶ هجری قمری به (سادات موسوی) نامیده می شوند با نوادگان امام موسی کاظم (علیه السلام) خلط و اشتباه گرفته شده اند.

,

, ,

آستان مقدس امام زاده محمد بن ابراهیم مجاب/ کرمان

, آستان مقدس امام زاده محمد بن ابراهیم مجاب/ کرمان,

شخصیت مدفون در این بقعه، بدون هیچ شک و تردیدی سیدابوالحسن محمد بن ابراهیم المجاب بن محمد العابد بن امام موسی کاظم (علیه السلام) ملقب به شاهزاده محمد می باشد. ایشان سیدی بسیار جلیل القدر، عظیم الشأن و بزرگوار بوده و جد سادات موسوی کرمان، شیراز و خوزستان و کربلا و کوفه می باشد.

,

محمد بن ابراهیم مجاب علیه السلام متولد کربلا و در سال ۲۴۷هجری قمری به سیرجان و به سا ل ۲۴۹هجری قمری با دعوت اهالی و علمای کرمان به این شهر هجرت نمود .ایشان پس از گذراندن بیش از ۵۰سال از عمر خود در این خطه و تبلیغ دین و پرورش شاگردان مبرز همانند بسیاری از بزرگان توسط حاکم وقت در سال ۳۰۱هجری قمری به شهادت رسید.

,

بقعه و مقبره باشکوه مشهور به امامزاده شاهزاده محمد در یکی از کوچه های خیابان ۱۷ شهریور شهر کرمان قرار دارد که مورد احترام و تقدس اهالی شهر کرمان است. قدمت این بنا به اواسط دوره صفویه می رسد. زمین زیارتگاه که حدود ۵۰۰۰ متر مربع است، تماماً جدول بندی و در خیابان سرو و کاج بلند و گل کاری شده است.

,

, ,

آستانه مقدسه امام زاده بی بی حیات(س)

, آستانه مقدسه امام زاده بی بی حیات(س),

بر روی ضریح مطهر امامزاده نام وی، فاطمه صغری بنت امام موسی الکاظم (علیه السلام) معروف به بی بی حیات معرفی شده است. در کتاب بی بی رقیه اهالی معتقدند: بی بی رقیه برای دیدن امام هشتم راهی مشهد مقدس بوده که در این محل به علت بیماری دارفانی را وداع می گوید.

,

بعضی بر این عقیده اند که به این علت ایشان را «بی بی حیات» نامیده اند که از دست دشمنان به این روستا پناهنده شد و به دست دشمن نیفتاد و زنده ماند مردم هم شایعه شهادت ایشانرا باور نکرده گفتند بی بی حیات زنده است، از آن پس این محل به «بی بی حیات» معروف شده است.

,

, ,

آستان مقدس امامزاده سلطان پیرغیب (ع)/ سیرجان

, آستان مقدس امامزاده سلطان پیرغیب (ع)/ سیرجان,
خفته در این بقعه برادر امامزاده سلطان پیرغیب یعنی سیدمحمداصغر بن محمّد العشیربن ابراهیم المجاب بن محمّد العابد بن امام موسی کاظم (علیه السلام) است که فرزند برادر امامزاده سطلان سید علی سیرجان است. در کتاب فرهنگ جغرافیایی درباره این امامزاده آمده است: زیارتگاهی به نام سلطان پیرغیب است که یکی از نوادگان امام موسی بن جعفر(علیه السلام) در آن مدفون شده ولی فاقد شجره نامه می باشد. در کتاب فرهنگ جغرافیایی درباره این امامزاده آمده است: زیارتگاهی به نام سلطان پیرغیب است که یکی از نوادگان امام موسی بن جعفر (علیه السلام) در آن مدفون شده ولی فاقد شجره نامه می باشد.
,
, ,

آستان مقدس امامزاده محمدصالح (ع)/ انار

شخصیت مدفون در این بقعه یکی از سادات جلیل القدر علوی است که با پنج واسطه به شرح ذیل به امام علی امیرالمومنین (علی السلام) نسب می رساند: سیدابومحمد صالح بن جعفر الملک الملتانی بن محمدبن عبدالله بن محمّد بن عمر الاطرف بن امام علی (علیه السلام). در کتاب فرهنگ جغرافیایی در این باره می نویسد: امامزاده محمد صالح از نوادگان امام موسی کاظم بود که در حدود هشتصد سال پیش در این محل مدفون شده است.
 

آستان مقدس امامزاده شاهزاده حسین (ع)/ جوپار

به فرزند امام موسی کاظم (علیه السلام) شهرت دارد و چنین مشهور است که او به همراه شاه چراغ وارد ایران شد و پس از درگیری در شیراز به کرمان مهاجرت نمود و از بیم جان خود در جوپار مخفی شد. و بر طبق قولی مدفون در این بقعه حسین بن حسین بن زید الشهید امام علی بن الحسین السجاد (علیه السلام) است. زیرا امام فخر رازی می نویسد که او در کرمان می زیسته و ملقب به قعدد بوده و دارای سه فرزند معقب است که اسامی آنان عبارتند از یحیی، محمد و زید(الشجره المبارکه: ۱۴۲) از اینرو احتمال قوی داده می شود که او در جریان قیام محمد بن محمد بن زید شهید (علیه السلام) پسرعموی خود که در سال ۱۹۹ هجری قمری صورت گرفته، از سوی او و ابن طباطبا امیر کرمان بوده باشد، یا اینکه جهت جذب نیرو به این منطقه مهاجرت کرده باشد. ( قیام ابن طباطبا: ۱۲۰).
 

آستان مقدس امامزاده بابازید محمد (علیه السلام)/ شهداد

دارای مقامات و کرامات بسیاری می باشد که از قرنهای دور مورد توجه غالب مردم شهداد و کرمان بوده و سلاطین و امرا هم توجهی ویژه به آن داشته اند.
نسب شریف ایشان با هفت واسطه به امام ششم شیعیان حضرت امام جعفرصادق (علیه السلام) منتهی می شود و اجماع علمای انساب اتفاق نظردارنده نسب شریف حضرت زید (علیه السلام) از قرار ذیل است: زید بن علی البکر بن محمد بن علی بن محمد بن علی الخوارزمی بن قاسم الشیخ بن محمد الدیباج بن امام جعفرصادق (علیه السلام) وی سیدی بسیار جلیل القدر عظیم الشأن عابدی زاهد فاضلی ارجمند و سرپرست سادات کرمان می باشد که نام او در اکثر کتب انساب به نیکی یاد شده است در اینکه مدفون در این بقعه حضرت زید (علیه السلام) نواده بزرگوار امام جعفرصادق (علیه السلام) است هیچ شک و تردیدی میان علمای بزرگ انساب نیست که خفته در این مزار حضرت امامزاده زید (علیه السلام) و جزو مزارات صحیح النسب استان کرمان است و اجماع علمای انساب بر آن اصرار دارند.

پدر بزرگوار حضرت زید (علیه السلام) علی نام داشت و معروف به بکرآبادی بود از آن جهت به این لقب شهرت یافت که او در منطقه ای به نام بکرآباد جرجان=گرگان سکنی داشت و فرزندان او را نیز بکرآبادیون می گفتند.

یکی از صفات بارز حضرت امامزاده زید (علیه السلام) حج گزاردن او با پای پیاده است که ثواب بی شماری نیز برای آن نقل شده است. در میان فرزندزادگان ائمه (علیه السلام) حضرت زید جزو معدود ساداتی است که به زیدالحاجی معروف بوده است. همچنین از دیگر خصوصیات وی علم و دانش اوست که او را ممتاز ساخته است دیگر از مشاغل و فضایل حضرت زید را محرابی کرمانی نسابه بودن وی مطرح کرده است.

بدون شک محل تولد حضرت زید (علیه السلام) در شهر گرگان بوده است. زیرا پدر او سالیان دراز در این شهر سکنی داشته طبق گفته مورخان در همین شهر صاحب اولاد شده است متأسفانه از تاریخ ولادت وی ذکری به میان نیامده ولی با توجه به اینکه پدر وی در ولادت حضرت یحیی الهارونی به سال ۴۲۴ هـ. ق یا کمی بعد از آن وفات یافته می توان احتمال داد که آنحضرت در سال ۳۹۵ هـ ق د ربکرآباد گرگان به دنیا آمده باشد از تاریخ وفات وی نیز در منابع انساب ذکری به میان نیامده است ولی بر اساس برخی از قراین احتمال داده می شود که آنحضرت در حدود سال های ۴۷۰ تا ۵۰۰ هـ ق وفات یافته است. فرزندان حضرت زید (علیه السلام) را ابوهاشم تمیم، سیدمحمد، سیدحمزه، سیدطالب و سیدحسن ذکر می کنند.

آستان مقدس امامزاده بی بی عصمت (ع)/ کوهبنان

شخصیت مدفون در این بقعه احتمالاً سیده بی بی عصمت خاتون بنت جلال الدین حیدر بن رکن الدین محمد بن علاء الدین حسین بن علی بن فضل الله بن حسین بن علی بن احمد بن حسین بن محمد أبی جعفر بن علی أبی الحسن بن عبیدالله بن احمد الشعرانی بن علی العریضی بن امام جعفرصادق (علیه السلام) باشد که با ۱۴ واسطه نسب به امام ششم (علیه السلام) می رساند.
وی دارای سه خواهر و یک برادر به اسامی محمدعلاءالملک ، حورا خاتون، عالی نسب و فاطمه بوده است. مادر بی بی عصمت را دختر قطب الدین مجتبی حسینی می دانند. بنابراین طبق شجره نامه موجود و از آنجاکه هر سه نسل را علمای انساب یکصد سال محاسبه می کنند میتوان وفات سیده بی بی عصمت را به نیمه دوم قرن هفتم هجری دانست که در این صورت شاید همسر فرزند امامزاده سیدسلیمان کوهبنان باشدکه قبلاً بیان شد که او نیز از نسل امام جعفرصادق (علیه السلام) است.
در کتاب معرفی اجمالی بقاع متبرکه زرند این مزار به یکی از فرزندان امام هفتم منسوب شده است.

آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) زرند

مقبره و بنای تاریخی امام زاده عبدالله در جنوب زرند در مطهر آباد قرار دارد. نام اصلی خفته در این بقعه متبرکه، خواجه ابورضا (علیه السلام) است، فردی به نام شیخ عبدالله (رحمه الله علیه) متولی بقعه متبرکه امامزاده بود و مردم به خاطر متولی، نام امامزاده را به امامزاده عبدالله نامیدند.

بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی طی نامه ای درباره نسب شریف این امامزاده چنین اظهار نموده است «امامزاده عبدالله مکنی به ابورضا (علیه السلام)، از سادات عظام موسوی و از نسل ابوجعفر محمد از نوادگان ابراهیم المجاب بن محمد العابد بن موسی بن جعفر (علیه السلام) می باشد. تنها شخصیتی که در میان نوادگان امام موسی کاظم(علیه السلام) در کرمان با نام رضا سکونت داشته سیدابوالفخررضابن حمزه بن حسین بن محمّدابی جعفربن علی الکرمانی بن ابراهیم الضریرالکوفی بن محمّد العابد بن امام موسی کاظم (علیه السلام) است که با ۶ واسطه نسب به امام هفتم (علیه السلام) می رساند و در قرن پنجم هجری می زیسته است.

مقبره این امامزاده در روستای مطهّرآباد شهرستان زرند قرار دارد. نام این قریه پیش از انقلاب تاج آباد بود که در ۵ کیلومتری زرند قرار دارد.

آستانه مقدس امامزاده خواجه حسن عسگری (علیه السلام)/ بم

نسب شریف این امامزاده با سه واسطه به امام هادی (علیه السلام) منتهی می شود که از قرار ذیل است:سید حسن بن زید بن حسین بن ابی جعفر محمد بن امام علی النقی الهادی (علیه السلام). وی سیدی بسیار جلیل القدر عظیم الشان دیندار و بزرگوار بود. او نواده حضرت سید محمد بن امام هادی (علیه السلام) مدفون در سامرا است که به سبع دجیل مشهور است . او دارای کرامات زیاد و کاندیدای امامت شیعه بود که پس از وفات امام حسن عسکری(علیه السلام) در عزای او بسیار گریست. وی دارای سه فرزند به اسامی سید علی عسکری- سیدعبدالله و سیدحسین است که جملگی به جهت سکونت در عسکر به عسکری شهرت یافته اند.

سیدحسین بن محمد سیدی بزرگوار بود او دارای دو فرزند به اسامی زید وعلی است که شرح حال چندانی از آنان در دست نیست . زید بن حسین پدر امامزاده (خواجه حسن عسکری) دارای سه فرزند به اسامی محمد-علی وحسن است که جملگی از بزرگان سادات به شمار می آیند. نخستین بار مرحوم بیهقی نسابه نام سید حسن بن زید بن حسین معروف به خواجه حسن عسکری را در کتاب خود ذکر می نماید اما از سکونت و وفات او در بم هیچ گزارشی نقل نمی کند.

از آنجایی که پسر برادر وی یعنی اسحاق بن احمد بن علی بن محمد بن علی بن زید در مرو و عباس بن جعفر نز کی بن علی صاحب العسکر در نیشابور سکونت داشتند می توان هجرت این خاندان را به ایران پذیرفت خصوصا جمع کثیری از آنان در قم و نواحی آن سکونت داشته اند. براساس کتیبه قدیمی و شهرت با سابقه این بقعه که به نواده امام هادی (علیه السلام) معروف است می توان حدس زد که سید خواجه حسن عسکری پس از کسب دانش در نیشابور جهت تبلیغ به کرمان مهاجرت نمود و در بم سکونت اختیار کرد تا اینکه در سال ۳۵۲ هـ.ق وفات یافت.

انتهای پیام/

,

آستان مقدس امامزاده محمدصالح (ع)/ انار

, آستان مقدس امامزاده محمدصالح (ع)/ انار,
شخصیت مدفون در این بقعه یکی از سادات جلیل القدر علوی است که با پنج واسطه به شرح ذیل به امام علی امیرالمومنین (علی السلام) نسب می رساند: سیدابومحمد صالح بن جعفر الملک الملتانی بن محمدبن عبدالله بن محمّد بن عمر الاطرف بن امام علی (علیه السلام). در کتاب فرهنگ جغرافیایی در این باره می نویسد: امامزاده محمد صالح از نوادگان امام موسی کاظم بود که در حدود هشتصد سال پیش در این محل مدفون شده است.
,
 
,
, ,

آستان مقدس امامزاده شاهزاده حسین (ع)/ جوپار

به فرزند امام موسی کاظم (علیه السلام) شهرت دارد و چنین مشهور است که او به همراه شاه چراغ وارد ایران شد و پس از درگیری در شیراز به کرمان مهاجرت نمود و از بیم جان خود در جوپار مخفی شد. و بر طبق قولی مدفون در این بقعه حسین بن حسین بن زید الشهید امام علی بن الحسین السجاد (علیه السلام) است. زیرا امام فخر رازی می نویسد که او در کرمان می زیسته و ملقب به قعدد بوده و دارای سه فرزند معقب است که اسامی آنان عبارتند از یحیی، محمد و زید(الشجره المبارکه: ۱۴۲) از اینرو احتمال قوی داده می شود که او در جریان قیام محمد بن محمد بن زید شهید (علیه السلام) پسرعموی خود که در سال ۱۹۹ هجری قمری صورت گرفته، از سوی او و ابن طباطبا امیر کرمان بوده باشد، یا اینکه جهت جذب نیرو به این منطقه مهاجرت کرده باشد. ( قیام ابن طباطبا: ۱۲۰).
 

آستان مقدس امامزاده بابازید محمد (علیه السلام)/ شهداد

دارای مقامات و کرامات بسیاری می باشد که از قرنهای دور مورد توجه غالب مردم شهداد و کرمان بوده و سلاطین و امرا هم توجهی ویژه به آن داشته اند.
نسب شریف ایشان با هفت واسطه به امام ششم شیعیان حضرت امام جعفرصادق (علیه السلام) منتهی می شود و اجماع علمای انساب اتفاق نظردارنده نسب شریف حضرت زید (علیه السلام) از قرار ذیل است: زید بن علی البکر بن محمد بن علی بن محمد بن علی الخوارزمی بن قاسم الشیخ بن محمد الدیباج بن امام جعفرصادق (علیه السلام) وی سیدی بسیار جلیل القدر عظیم الشأن عابدی زاهد فاضلی ارجمند و سرپرست سادات کرمان می باشد که نام او در اکثر کتب انساب به نیکی یاد شده است در اینکه مدفون در این بقعه حضرت زید (علیه السلام) نواده بزرگوار امام جعفرصادق (علیه السلام) است هیچ شک و تردیدی میان علمای بزرگ انساب نیست که خفته در این مزار حضرت امامزاده زید (علیه السلام) و جزو مزارات صحیح النسب استان کرمان است و اجماع علمای انساب بر آن اصرار دارند.

پدر بزرگوار حضرت زید (علیه السلام) علی نام داشت و معروف به بکرآبادی بود از آن جهت به این لقب شهرت یافت که او در منطقه ای به نام بکرآباد جرجان=گرگان سکنی داشت و فرزندان او را نیز بکرآبادیون می گفتند.

یکی از صفات بارز حضرت امامزاده زید (علیه السلام) حج گزاردن او با پای پیاده است که ثواب بی شماری نیز برای آن نقل شده است. در میان فرزندزادگان ائمه (علیه السلام) حضرت زید جزو معدود ساداتی است که به زیدالحاجی معروف بوده است. همچنین از دیگر خصوصیات وی علم و دانش اوست که او را ممتاز ساخته است دیگر از مشاغل و فضایل حضرت زید را محرابی کرمانی نسابه بودن وی مطرح کرده است.

بدون شک محل تولد حضرت زید (علیه السلام) در شهر گرگان بوده است. زیرا پدر او سالیان دراز در این شهر سکنی داشته طبق گفته مورخان در همین شهر صاحب اولاد شده است متأسفانه از تاریخ ولادت وی ذکری به میان نیامده ولی با توجه به اینکه پدر وی در ولادت حضرت یحیی الهارونی به سال ۴۲۴ هـ. ق یا کمی بعد از آن وفات یافته می توان احتمال داد که آنحضرت در سال ۳۹۵ هـ ق د ربکرآباد گرگان به دنیا آمده باشد از تاریخ وفات وی نیز در منابع انساب ذکری به میان نیامده است ولی بر اساس برخی از قراین احتمال داده می شود که آنحضرت در حدود سال های ۴۷۰ تا ۵۰۰ هـ ق وفات یافته است. فرزندان حضرت زید (علیه السلام) را ابوهاشم تمیم، سیدمحمد، سیدحمزه، سیدطالب و سیدحسن ذکر می کنند.

آستان مقدس امامزاده بی بی عصمت (ع)/ کوهبنان

شخصیت مدفون در این بقعه احتمالاً سیده بی بی عصمت خاتون بنت جلال الدین حیدر بن رکن الدین محمد بن علاء الدین حسین بن علی بن فضل الله بن حسین بن علی بن احمد بن حسین بن محمد أبی جعفر بن علی أبی الحسن بن عبیدالله بن احمد الشعرانی بن علی العریضی بن امام جعفرصادق (علیه السلام) باشد که با ۱۴ واسطه نسب به امام ششم (علیه السلام) می رساند.
وی دارای سه خواهر و یک برادر به اسامی محمدعلاءالملک ، حورا خاتون، عالی نسب و فاطمه بوده است. مادر بی بی عصمت را دختر قطب الدین مجتبی حسینی می دانند. بنابراین طبق شجره نامه موجود و از آنجاکه هر سه نسل را علمای انساب یکصد سال محاسبه می کنند میتوان وفات سیده بی بی عصمت را به نیمه دوم قرن هفتم هجری دانست که در این صورت شاید همسر فرزند امامزاده سیدسلیمان کوهبنان باشدکه قبلاً بیان شد که او نیز از نسل امام جعفرصادق (علیه السلام) است.
در کتاب معرفی اجمالی بقاع متبرکه زرند این مزار به یکی از فرزندان امام هفتم منسوب شده است.

آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) زرند

مقبره و بنای تاریخی امام زاده عبدالله در جنوب زرند در مطهر آباد قرار دارد. نام اصلی خفته در این بقعه متبرکه، خواجه ابورضا (علیه السلام) است، فردی به نام شیخ عبدالله (رحمه الله علیه) متولی بقعه متبرکه امامزاده بود و مردم به خاطر متولی، نام امامزاده را به امامزاده عبدالله نامیدند.

بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی طی نامه ای درباره نسب شریف این امامزاده چنین اظهار نموده است «امامزاده عبدالله مکنی به ابورضا (علیه السلام)، از سادات عظام موسوی و از نسل ابوجعفر محمد از نوادگان ابراهیم المجاب بن محمد العابد بن موسی بن جعفر (علیه السلام) می باشد. تنها شخصیتی که در میان نوادگان امام موسی کاظم(علیه السلام) در کرمان با نام رضا سکونت داشته سیدابوالفخررضابن حمزه بن حسین بن محمّدابی جعفربن علی الکرمانی بن ابراهیم الضریرالکوفی بن محمّد العابد بن امام موسی کاظم (علیه السلام) است که با ۶ واسطه نسب به امام هفتم (علیه السلام) می رساند و در قرن پنجم هجری می زیسته است.

مقبره این امامزاده در روستای مطهّرآباد شهرستان زرند قرار دارد. نام این قریه پیش از انقلاب تاج آباد بود که در ۵ کیلومتری زرند قرار دارد.

آستانه مقدس امامزاده خواجه حسن عسگری (علیه السلام)/ بم

نسب شریف این امامزاده با سه واسطه به امام هادی (علیه السلام) منتهی می شود که از قرار ذیل است:سید حسن بن زید بن حسین بن ابی جعفر محمد بن امام علی النقی الهادی (علیه السلام). وی سیدی بسیار جلیل القدر عظیم الشان دیندار و بزرگوار بود. او نواده حضرت سید محمد بن امام هادی (علیه السلام) مدفون در سامرا است که به سبع دجیل مشهور است . او دارای کرامات زیاد و کاندیدای امامت شیعه بود که پس از وفات امام حسن عسکری(علیه السلام) در عزای او بسیار گریست. وی دارای سه فرزند به اسامی سید علی عسکری- سیدعبدالله و سیدحسین است که جملگی به جهت سکونت در عسکر به عسکری شهرت یافته اند.

سیدحسین بن محمد سیدی بزرگوار بود او دارای دو فرزند به اسامی زید وعلی است که شرح حال چندانی از آنان در دست نیست . زید بن حسین پدر امامزاده (خواجه حسن عسکری) دارای سه فرزند به اسامی محمد-علی وحسن است که جملگی از بزرگان سادات به شمار می آیند. نخستین بار مرحوم بیهقی نسابه نام سید حسن بن زید بن حسین معروف به خواجه حسن عسکری را در کتاب خود ذکر می نماید اما از سکونت و وفات او در بم هیچ گزارشی نقل نمی کند.

از آنجایی که پسر برادر وی یعنی اسحاق بن احمد بن علی بن محمد بن علی بن زید در مرو و عباس بن جعفر نز کی بن علی صاحب العسکر در نیشابور سکونت داشتند می توان هجرت این خاندان را به ایران پذیرفت خصوصا جمع کثیری از آنان در قم و نواحی آن سکونت داشته اند. براساس کتیبه قدیمی و شهرت با سابقه این بقعه که به نواده امام هادی (علیه السلام) معروف است می توان حدس زد که سید خواجه حسن عسکری پس از کسب دانش در نیشابور جهت تبلیغ به کرمان مهاجرت نمود و در بم سکونت اختیار کرد تا اینکه در سال ۳۵۲ هـ.ق وفات یافت.

انتهای پیام/

,

آستان مقدس امامزاده شاهزاده حسین (ع)/ جوپار

,

آستان مقدس امامزاده شاهزاده حسین (ع)/ جوپار

, آستان مقدس امامزاده شاهزاده حسین (ع)/ جوپار,
به فرزند امام موسی کاظم (علیه السلام) شهرت دارد و چنین مشهور است که او به همراه شاه چراغ وارد ایران شد و پس از درگیری در شیراز به کرمان مهاجرت نمود و از بیم جان خود در جوپار مخفی شد. و بر طبق قولی مدفون در این بقعه حسین بن حسین بن زید الشهید امام علی بن الحسین السجاد (علیه السلام) است. زیرا امام فخر رازی می نویسد که او در کرمان می زیسته و ملقب به قعدد بوده و دارای سه فرزند معقب است که اسامی آنان عبارتند از یحیی، محمد و زید(الشجره المبارکه: ۱۴۲) از اینرو احتمال قوی داده می شود که او در جریان قیام محمد بن محمد بن زید شهید (علیه السلام) پسرعموی خود که در سال ۱۹۹ هجری قمری صورت گرفته، از سوی او و ابن طباطبا امیر کرمان بوده باشد، یا اینکه جهت جذب نیرو به این منطقه مهاجرت کرده باشد. ( قیام ابن طباطبا: ۱۲۰).
 

آستان مقدس امامزاده بابازید محمد (علیه السلام)/ شهداد

دارای مقامات و کرامات بسیاری می باشد که از قرنهای دور مورد توجه غالب مردم شهداد و کرمان بوده و سلاطین و امرا هم توجهی ویژه به آن داشته اند.
نسب شریف ایشان با هفت واسطه به امام ششم شیعیان حضرت امام جعفرصادق (علیه السلام) منتهی می شود و اجماع علمای انساب اتفاق نظردارنده نسب شریف حضرت زید (علیه السلام) از قرار ذیل است: زید بن علی البکر بن محمد بن علی بن محمد بن علی الخوارزمی بن قاسم الشیخ بن محمد الدیباج بن امام جعفرصادق (علیه السلام) وی سیدی بسیار جلیل القدر عظیم الشأن عابدی زاهد فاضلی ارجمند و سرپرست سادات کرمان می باشد که نام او در اکثر کتب انساب به نیکی یاد شده است در اینکه مدفون در این بقعه حضرت زید (علیه السلام) نواده بزرگوار امام جعفرصادق (علیه السلام) است هیچ شک و تردیدی میان علمای بزرگ انساب نیست که خفته در این مزار حضرت امامزاده زید (علیه السلام) و جزو مزارات صحیح النسب استان کرمان است و اجماع علمای انساب بر آن اصرار دارند.

پدر بزرگوار حضرت زید (علیه السلام) علی نام داشت و معروف به بکرآبادی بود از آن جهت به این لقب شهرت یافت که او در منطقه ای به نام بکرآباد جرجان=گرگان سکنی داشت و فرزندان او را نیز بکرآبادیون می گفتند.

یکی از صفات بارز حضرت امامزاده زید (علیه السلام) حج گزاردن او با پای پیاده است که ثواب بی شماری نیز برای آن نقل شده است. در میان فرزندزادگان ائمه (علیه السلام) حضرت زید جزو معدود ساداتی است که به زیدالحاجی معروف بوده است. همچنین از دیگر خصوصیات وی علم و دانش اوست که او را ممتاز ساخته است دیگر از مشاغل و فضایل حضرت زید را محرابی کرمانی نسابه بودن وی مطرح کرده است.

بدون شک محل تولد حضرت زید (علیه السلام) در شهر گرگان بوده است. زیرا پدر او سالیان دراز در این شهر سکنی داشته طبق گفته مورخان در همین شهر صاحب اولاد شده است متأسفانه از تاریخ ولادت وی ذکری به میان نیامده ولی با توجه به اینکه پدر وی در ولادت حضرت یحیی الهارونی به سال ۴۲۴ هـ. ق یا کمی بعد از آن وفات یافته می توان احتمال داد که آنحضرت در سال ۳۹۵ هـ ق د ربکرآباد گرگان به دنیا آمده باشد از تاریخ وفات وی نیز در منابع انساب ذکری به میان نیامده است ولی بر اساس برخی از قراین احتمال داده می شود که آنحضرت در حدود سال های ۴۷۰ تا ۵۰۰ هـ ق وفات یافته است. فرزندان حضرت زید (علیه السلام) را ابوهاشم تمیم، سیدمحمد، سیدحمزه، سیدطالب و سیدحسن ذکر می کنند.

آستان مقدس امامزاده بی بی عصمت (ع)/ کوهبنان

شخصیت مدفون در این بقعه احتمالاً سیده بی بی عصمت خاتون بنت جلال الدین حیدر بن رکن الدین محمد بن علاء الدین حسین بن علی بن فضل الله بن حسین بن علی بن احمد بن حسین بن محمد أبی جعفر بن علی أبی الحسن بن عبیدالله بن احمد الشعرانی بن علی العریضی بن امام جعفرصادق (علیه السلام) باشد که با ۱۴ واسطه نسب به امام ششم (علیه السلام) می رساند.
وی دارای سه خواهر و یک برادر به اسامی محمدعلاءالملک ، حورا خاتون، عالی نسب و فاطمه بوده است. مادر بی بی عصمت را دختر قطب الدین مجتبی حسینی می دانند. بنابراین طبق شجره نامه موجود و از آنجاکه هر سه نسل را علمای انساب یکصد سال محاسبه می کنند میتوان وفات سیده بی بی عصمت را به نیمه دوم قرن هفتم هجری دانست که در این صورت شاید همسر فرزند امامزاده سیدسلیمان کوهبنان باشدکه قبلاً بیان شد که او نیز از نسل امام جعفرصادق (علیه السلام) است.
در کتاب معرفی اجمالی بقاع متبرکه زرند این مزار به یکی از فرزندان امام هفتم منسوب شده است.

آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) زرند

مقبره و بنای تاریخی امام زاده عبدالله در جنوب زرند در مطهر آباد قرار دارد. نام اصلی خفته در این بقعه متبرکه، خواجه ابورضا (علیه السلام) است، فردی به نام شیخ عبدالله (رحمه الله علیه) متولی بقعه متبرکه امامزاده بود و مردم به خاطر متولی، نام امامزاده را به امامزاده عبدالله نامیدند.

بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی طی نامه ای درباره نسب شریف این امامزاده چنین اظهار نموده است «امامزاده عبدالله مکنی به ابورضا (علیه السلام)، از سادات عظام موسوی و از نسل ابوجعفر محمد از نوادگان ابراهیم المجاب بن محمد العابد بن موسی بن جعفر (علیه السلام) می باشد. تنها شخصیتی که در میان نوادگان امام موسی کاظم(علیه السلام) در کرمان با نام رضا سکونت داشته سیدابوالفخررضابن حمزه بن حسین بن محمّدابی جعفربن علی الکرمانی بن ابراهیم الضریرالکوفی بن محمّد العابد بن امام موسی کاظم (علیه السلام) است که با ۶ واسطه نسب به امام هفتم (علیه السلام) می رساند و در قرن پنجم هجری می زیسته است.

مقبره این امامزاده در روستای مطهّرآباد شهرستان زرند قرار دارد. نام این قریه پیش از انقلاب تاج آباد بود که در ۵ کیلومتری زرند قرار دارد.

آستانه مقدس امامزاده خواجه حسن عسگری (علیه السلام)/ بم

نسب شریف این امامزاده با سه واسطه به امام هادی (علیه السلام) منتهی می شود که از قرار ذیل است:سید حسن بن زید بن حسین بن ابی جعفر محمد بن امام علی النقی الهادی (علیه السلام). وی سیدی بسیار جلیل القدر عظیم الشان دیندار و بزرگوار بود. او نواده حضرت سید محمد بن امام هادی (علیه السلام) مدفون در سامرا است که به سبع دجیل مشهور است . او دارای کرامات زیاد و کاندیدای امامت شیعه بود که پس از وفات امام حسن عسکری(علیه السلام) در عزای او بسیار گریست. وی دارای سه فرزند به اسامی سید علی عسکری- سیدعبدالله و سیدحسین است که جملگی به جهت سکونت در عسکر به عسکری شهرت یافته اند.

سیدحسین بن محمد سیدی بزرگوار بود او دارای دو فرزند به اسامی زید وعلی است که شرح حال چندانی از آنان در دست نیست . زید بن حسین پدر امامزاده (خواجه حسن عسکری) دارای سه فرزند به اسامی محمد-علی وحسن است که جملگی از بزرگان سادات به شمار می آیند. نخستین بار مرحوم بیهقی نسابه نام سید حسن بن زید بن حسین معروف به خواجه حسن عسکری را در کتاب خود ذکر می نماید اما از سکونت و وفات او در بم هیچ گزارشی نقل نمی کند.

از آنجایی که پسر برادر وی یعنی اسحاق بن احمد بن علی بن محمد بن علی بن زید در مرو و عباس بن جعفر نز کی بن علی صاحب العسکر در نیشابور سکونت داشتند می توان هجرت این خاندان را به ایران پذیرفت خصوصا جمع کثیری از آنان در قم و نواحی آن سکونت داشته اند. براساس کتیبه قدیمی و شهرت با سابقه این بقعه که به نواده امام هادی (علیه السلام) معروف است می توان حدس زد که سید خواجه حسن عسکری پس از کسب دانش در نیشابور جهت تبلیغ به کرمان مهاجرت نمود و در بم سکونت اختیار کرد تا اینکه در سال ۳۵۲ هـ.ق وفات یافت.

انتهای پیام/

,
به فرزند امام موسی کاظم (علیه السلام) شهرت دارد و چنین مشهور است که او به همراه شاه چراغ وارد ایران شد و پس از درگیری در شیراز به کرمان مهاجرت نمود و از بیم جان خود در جوپار مخفی شد. و بر طبق قولی مدفون در این بقعه حسین بن حسین بن زید الشهید امام علی بن الحسین السجاد (علیه السلام) است. زیرا امام فخر رازی می نویسد که او در کرمان می زیسته و ملقب به قعدد بوده و دارای سه فرزند معقب است که اسامی آنان عبارتند از یحیی، محمد و زید(الشجره المبارکه: ۱۴۲) از اینرو احتمال قوی داده می شود که او در جریان قیام محمد بن محمد بن زید شهید (علیه السلام) پسرعموی خود که در سال ۱۹۹ هجری قمری صورت گرفته، از سوی او و ابن طباطبا امیر کرمان بوده باشد، یا اینکه جهت جذب نیرو به این منطقه مهاجرت کرده باشد. ( قیام ابن طباطبا: ۱۲۰).
,
 
,
, ,

آستان مقدس امامزاده بابازید محمد (علیه السلام)/ شهداد

دارای مقامات و کرامات بسیاری می باشد که از قرنهای دور مورد توجه غالب مردم شهداد و کرمان بوده و سلاطین و امرا هم توجهی ویژه به آن داشته اند.
نسب شریف ایشان با هفت واسطه به امام ششم شیعیان حضرت امام جعفرصادق (علیه السلام) منتهی می شود و اجماع علمای انساب اتفاق نظردارنده نسب شریف حضرت زید (علیه السلام) از قرار ذیل است: زید بن علی البکر بن محمد بن علی بن محمد بن علی الخوارزمی بن قاسم الشیخ بن محمد الدیباج بن امام جعفرصادق (علیه السلام) وی سیدی بسیار جلیل القدر عظیم الشأن عابدی زاهد فاضلی ارجمند و سرپرست سادات کرمان می باشد که نام او در اکثر کتب انساب به نیکی یاد شده است در اینکه مدفون در این بقعه حضرت زید (علیه السلام) نواده بزرگوار امام جعفرصادق (علیه السلام) است هیچ شک و تردیدی میان علمای بزرگ انساب نیست که خفته در این مزار حضرت امامزاده زید (علیه السلام) و جزو مزارات صحیح النسب استان کرمان است و اجماع علمای انساب بر آن اصرار دارند.

پدر بزرگوار حضرت زید (علیه السلام) علی نام داشت و معروف به بکرآبادی بود از آن جهت به این لقب شهرت یافت که او در منطقه ای به نام بکرآباد جرجان=گرگان سکنی داشت و فرزندان او را نیز بکرآبادیون می گفتند.

یکی از صفات بارز حضرت امامزاده زید (علیه السلام) حج گزاردن او با پای پیاده است که ثواب بی شماری نیز برای آن نقل شده است. در میان فرزندزادگان ائمه (علیه السلام) حضرت زید جزو معدود ساداتی است که به زیدالحاجی معروف بوده است. همچنین از دیگر خصوصیات وی علم و دانش اوست که او را ممتاز ساخته است دیگر از مشاغل و فضایل حضرت زید را محرابی کرمانی نسابه بودن وی مطرح کرده است.

بدون شک محل تولد حضرت زید (علیه السلام) در شهر گرگان بوده است. زیرا پدر او سالیان دراز در این شهر سکنی داشته طبق گفته مورخان در همین شهر صاحب اولاد شده است متأسفانه از تاریخ ولادت وی ذکری به میان نیامده ولی با توجه به اینکه پدر وی در ولادت حضرت یحیی الهارونی به سال ۴۲۴ هـ. ق یا کمی بعد از آن وفات یافته می توان احتمال داد که آنحضرت در سال ۳۹۵ هـ ق د ربکرآباد گرگان به دنیا آمده باشد از تاریخ وفات وی نیز در منابع انساب ذکری به میان نیامده است ولی بر اساس برخی از قراین احتمال داده می شود که آنحضرت در حدود سال های ۴۷۰ تا ۵۰۰ هـ ق وفات یافته است. فرزندان حضرت زید (علیه السلام) را ابوهاشم تمیم، سیدمحمد، سیدحمزه، سیدطالب و سیدحسن ذکر می کنند.

آستان مقدس امامزاده بی بی عصمت (ع)/ کوهبنان

شخصیت مدفون در این بقعه احتمالاً سیده بی بی عصمت خاتون بنت جلال الدین حیدر بن رکن الدین محمد بن علاء الدین حسین بن علی بن فضل الله بن حسین بن علی بن احمد بن حسین بن محمد أبی جعفر بن علی أبی الحسن بن عبیدالله بن احمد الشعرانی بن علی العریضی بن امام جعفرصادق (علیه السلام) باشد که با ۱۴ واسطه نسب به امام ششم (علیه السلام) می رساند.
وی دارای سه خواهر و یک برادر به اسامی محمدعلاءالملک ، حورا خاتون، عالی نسب و فاطمه بوده است. مادر بی بی عصمت را دختر قطب الدین مجتبی حسینی می دانند. بنابراین طبق شجره نامه موجود و از آنجاکه هر سه نسل را علمای انساب یکصد سال محاسبه می کنند میتوان وفات سیده بی بی عصمت را به نیمه دوم قرن هفتم هجری دانست که در این صورت شاید همسر فرزند امامزاده سیدسلیمان کوهبنان باشدکه قبلاً بیان شد که او نیز از نسل امام جعفرصادق (علیه السلام) است.
در کتاب معرفی اجمالی بقاع متبرکه زرند این مزار به یکی از فرزندان امام هفتم منسوب شده است.

آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) زرند

مقبره و بنای تاریخی امام زاده عبدالله در جنوب زرند در مطهر آباد قرار دارد. نام اصلی خفته در این بقعه متبرکه، خواجه ابورضا (علیه السلام) است، فردی به نام شیخ عبدالله (رحمه الله علیه) متولی بقعه متبرکه امامزاده بود و مردم به خاطر متولی، نام امامزاده را به امامزاده عبدالله نامیدند.

بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی طی نامه ای درباره نسب شریف این امامزاده چنین اظهار نموده است «امامزاده عبدالله مکنی به ابورضا (علیه السلام)، از سادات عظام موسوی و از نسل ابوجعفر محمد از نوادگان ابراهیم المجاب بن محمد العابد بن موسی بن جعفر (علیه السلام) می باشد. تنها شخصیتی که در میان نوادگان امام موسی کاظم(علیه السلام) در کرمان با نام رضا سکونت داشته سیدابوالفخررضابن حمزه بن حسین بن محمّدابی جعفربن علی الکرمانی بن ابراهیم الضریرالکوفی بن محمّد العابد بن امام موسی کاظم (علیه السلام) است که با ۶ واسطه نسب به امام هفتم (علیه السلام) می رساند و در قرن پنجم هجری می زیسته است.

مقبره این امامزاده در روستای مطهّرآباد شهرستان زرند قرار دارد. نام این قریه پیش از انقلاب تاج آباد بود که در ۵ کیلومتری زرند قرار دارد.

آستانه مقدس امامزاده خواجه حسن عسگری (علیه السلام)/ بم

نسب شریف این امامزاده با سه واسطه به امام هادی (علیه السلام) منتهی می شود که از قرار ذیل است:سید حسن بن زید بن حسین بن ابی جعفر محمد بن امام علی النقی الهادی (علیه السلام). وی سیدی بسیار جلیل القدر عظیم الشان دیندار و بزرگوار بود. او نواده حضرت سید محمد بن امام هادی (علیه السلام) مدفون در سامرا است که به سبع دجیل مشهور است . او دارای کرامات زیاد و کاندیدای امامت شیعه بود که پس از وفات امام حسن عسکری(علیه السلام) در عزای او بسیار گریست. وی دارای سه فرزند به اسامی سید علی عسکری- سیدعبدالله و سیدحسین است که جملگی به جهت سکونت در عسکر به عسکری شهرت یافته اند.

سیدحسین بن محمد سیدی بزرگوار بود او دارای دو فرزند به اسامی زید وعلی است که شرح حال چندانی از آنان در دست نیست . زید بن حسین پدر امامزاده (خواجه حسن عسکری) دارای سه فرزند به اسامی محمد-علی وحسن است که جملگی از بزرگان سادات به شمار می آیند. نخستین بار مرحوم بیهقی نسابه نام سید حسن بن زید بن حسین معروف به خواجه حسن عسکری را در کتاب خود ذکر می نماید اما از سکونت و وفات او در بم هیچ گزارشی نقل نمی کند.

از آنجایی که پسر برادر وی یعنی اسحاق بن احمد بن علی بن محمد بن علی بن زید در مرو و عباس بن جعفر نز کی بن علی صاحب العسکر در نیشابور سکونت داشتند می توان هجرت این خاندان را به ایران پذیرفت خصوصا جمع کثیری از آنان در قم و نواحی آن سکونت داشته اند. براساس کتیبه قدیمی و شهرت با سابقه این بقعه که به نواده امام هادی (علیه السلام) معروف است می توان حدس زد که سید خواجه حسن عسکری پس از کسب دانش در نیشابور جهت تبلیغ به کرمان مهاجرت نمود و در بم سکونت اختیار کرد تا اینکه در سال ۳۵۲ هـ.ق وفات یافت.

انتهای پیام/

,

آستان مقدس امامزاده بابازید محمد (علیه السلام)/ شهداد

, آستان مقدس امامزاده بابازید محمد (علیه السلام)/ شهداد,

دارای مقامات و کرامات بسیاری می باشد که از قرنهای دور مورد توجه غالب مردم شهداد و کرمان بوده و سلاطین و امرا هم توجهی ویژه به آن داشته اند.
نسب شریف ایشان با هفت واسطه به امام ششم شیعیان حضرت امام جعفرصادق (علیه السلام) منتهی می شود و اجماع علمای انساب اتفاق نظردارنده نسب شریف حضرت زید (علیه السلام) از قرار ذیل است: زید بن علی البکر بن محمد بن علی بن محمد بن علی الخوارزمی بن قاسم الشیخ بن محمد الدیباج بن امام جعفرصادق (علیه السلام) وی سیدی بسیار جلیل القدر عظیم الشأن عابدی زاهد فاضلی ارجمند و سرپرست سادات کرمان می باشد که نام او در اکثر کتب انساب به نیکی یاد شده است در اینکه مدفون در این بقعه حضرت زید (علیه السلام) نواده بزرگوار امام جعفرصادق (علیه السلام) است هیچ شک و تردیدی میان علمای بزرگ انساب نیست که خفته در این مزار حضرت امامزاده زید (علیه السلام) و جزو مزارات صحیح النسب استان کرمان است و اجماع علمای انساب بر آن اصرار دارند.

,
,

پدر بزرگوار حضرت زید (علیه السلام) علی نام داشت و معروف به بکرآبادی بود از آن جهت به این لقب شهرت یافت که او در منطقه ای به نام بکرآباد جرجان=گرگان سکنی داشت و فرزندان او را نیز بکرآبادیون می گفتند.

,

یکی از صفات بارز حضرت امامزاده زید (علیه السلام) حج گزاردن او با پای پیاده است که ثواب بی شماری نیز برای آن نقل شده است. در میان فرزندزادگان ائمه (علیه السلام) حضرت زید جزو معدود ساداتی است که به زیدالحاجی معروف بوده است. همچنین از دیگر خصوصیات وی علم و دانش اوست که او را ممتاز ساخته است دیگر از مشاغل و فضایل حضرت زید را محرابی کرمانی نسابه بودن وی مطرح کرده است.

,

بدون شک محل تولد حضرت زید (علیه السلام) در شهر گرگان بوده است. زیرا پدر او سالیان دراز در این شهر سکنی داشته طبق گفته مورخان در همین شهر صاحب اولاد شده است متأسفانه از تاریخ ولادت وی ذکری به میان نیامده ولی با توجه به اینکه پدر وی در ولادت حضرت یحیی الهارونی به سال ۴۲۴ هـ. ق یا کمی بعد از آن وفات یافته می توان احتمال داد که آنحضرت در سال ۳۹۵ هـ ق د ربکرآباد گرگان به دنیا آمده باشد از تاریخ وفات وی نیز در منابع انساب ذکری به میان نیامده است ولی بر اساس برخی از قراین احتمال داده می شود که آنحضرت در حدود سال های ۴۷۰ تا ۵۰۰ هـ ق وفات یافته است. فرزندان حضرت زید (علیه السلام) را ابوهاشم تمیم، سیدمحمد، سیدحمزه، سیدطالب و سیدحسن ذکر می کنند.

,

, ,

آستان مقدس امامزاده بی بی عصمت (ع)/ کوهبنان

, آستان مقدس امامزاده بی بی عصمت (ع)/ کوهبنان,

شخصیت مدفون در این بقعه احتمالاً سیده بی بی عصمت خاتون بنت جلال الدین حیدر بن رکن الدین محمد بن علاء الدین حسین بن علی بن فضل الله بن حسین بن علی بن احمد بن حسین بن محمد أبی جعفر بن علی أبی الحسن بن عبیدالله بن احمد الشعرانی بن علی العریضی بن امام جعفرصادق (علیه السلام) باشد که با ۱۴ واسطه نسب به امام ششم (علیه السلام) می رساند.
وی دارای سه خواهر و یک برادر به اسامی محمدعلاءالملک ، حورا خاتون، عالی نسب و فاطمه بوده است. مادر بی بی عصمت را دختر قطب الدین مجتبی حسینی می دانند. بنابراین طبق شجره نامه موجود و از آنجاکه هر سه نسل را علمای انساب یکصد سال محاسبه می کنند میتوان وفات سیده بی بی عصمت را به نیمه دوم قرن هفتم هجری دانست که در این صورت شاید همسر فرزند امامزاده سیدسلیمان کوهبنان باشدکه قبلاً بیان شد که او نیز از نسل امام جعفرصادق (علیه السلام) است.
در کتاب معرفی اجمالی بقاع متبرکه زرند این مزار به یکی از فرزندان امام هفتم منسوب شده است.

,
,
,

, ,

آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) زرند

, آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) زرند,

مقبره و بنای تاریخی امام زاده عبدالله در جنوب زرند در مطهر آباد قرار دارد. نام اصلی خفته در این بقعه متبرکه، خواجه ابورضا (علیه السلام) است، فردی به نام شیخ عبدالله (رحمه الله علیه) متولی بقعه متبرکه امامزاده بود و مردم به خاطر متولی، نام امامزاده را به امامزاده عبدالله نامیدند.

,

بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی طی نامه ای درباره نسب شریف این امامزاده چنین اظهار نموده است «امامزاده عبدالله مکنی به ابورضا (علیه السلام)، از سادات عظام موسوی و از نسل ابوجعفر محمد از نوادگان ابراهیم المجاب بن محمد العابد بن موسی بن جعفر (علیه السلام) می باشد. تنها شخصیتی که در میان نوادگان امام موسی کاظم(علیه السلام) در کرمان با نام رضا سکونت داشته سیدابوالفخررضابن حمزه بن حسین بن محمّدابی جعفربن علی الکرمانی بن ابراهیم الضریرالکوفی بن محمّد العابد بن امام موسی کاظم (علیه السلام) است که با ۶ واسطه نسب به امام هفتم (علیه السلام) می رساند و در قرن پنجم هجری می زیسته است.

,

مقبره این امامزاده در روستای مطهّرآباد شهرستان زرند قرار دارد. نام این قریه پیش از انقلاب تاج آباد بود که در ۵ کیلومتری زرند قرار دارد.

,

آستانه مقدس امامزاده خواجه حسن عسگری (علیه السلام)/ بم

, آستانه مقدس امامزاده خواجه حسن عسگری (علیه السلام)/ بم,

نسب شریف این امامزاده با سه واسطه به امام هادی (علیه السلام) منتهی می شود که از قرار ذیل است:سید حسن بن زید بن حسین بن ابی جعفر محمد بن امام علی النقی الهادی (علیه السلام). وی سیدی بسیار جلیل القدر عظیم الشان دیندار و بزرگوار بود. او نواده حضرت سید محمد بن امام هادی (علیه السلام) مدفون در سامرا است که به سبع دجیل مشهور است . او دارای کرامات زیاد و کاندیدای امامت شیعه بود که پس از وفات امام حسن عسکری(علیه السلام) در عزای او بسیار گریست. وی دارای سه فرزند به اسامی سید علی عسکری- سیدعبدالله و سیدحسین است که جملگی به جهت سکونت در عسکر به عسکری شهرت یافته اند.

,

سیدحسین بن محمد سیدی بزرگوار بود او دارای دو فرزند به اسامی زید وعلی است که شرح حال چندانی از آنان در دست نیست . زید بن حسین پدر امامزاده (خواجه حسن عسکری) دارای سه فرزند به اسامی محمد-علی وحسن است که جملگی از بزرگان سادات به شمار می آیند. نخستین بار مرحوم بیهقی نسابه نام سید حسن بن زید بن حسین معروف به خواجه حسن عسکری را در کتاب خود ذکر می نماید اما از سکونت و وفات او در بم هیچ گزارشی نقل نمی کند.

,

از آنجایی که پسر برادر وی یعنی اسحاق بن احمد بن علی بن محمد بن علی بن زید در مرو و عباس بن جعفر نز کی بن علی صاحب العسکر در نیشابور سکونت داشتند می توان هجرت این خاندان را به ایران پذیرفت خصوصا جمع کثیری از آنان در قم و نواحی آن سکونت داشته اند. براساس کتیبه قدیمی و شهرت با سابقه این بقعه که به نواده امام هادی (علیه السلام) معروف است می توان حدس زد که سید خواجه حسن عسکری پس از کسب دانش در نیشابور جهت تبلیغ به کرمان مهاجرت نمود و در بم سکونت اختیار کرد تا اینکه در سال ۳۵۲ هـ.ق وفات یافت.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه