اخبار داغ

ضربه‌ مهلک به معیشت و اقتصاد کشور؛

مرغ در ویترین قاچاقچیان و سفره مردم خالی‌تر از همیشه/ تأمین نیاز کشورهای همسایه دلیل قاچاق مرغ است؟!

مرغ در ویترین قاچاقچیان و سفره مردم خالی‌تر از همیشه/ تأمین نیاز کشورهای همسایه دلیل قاچاق مرغ است؟!
در پی تداوم اهمال کاری متولیان امر، این روزها مرغ در سبد قاچاقچیان قرار گرفته و سفره مردم خالی تر از همیشه شده است، داستانی تکراری که گویا عزمی برای پایان دادن به آن وجود ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ موضوع قاچاق مرغ زنده و کشتار روز به آن سوی مرزها و کوتاه ماندن دست مردم از این کالا این روزها به معضلی جدی تبدیل شده است، کالایی که یا غیر قانونی از دیگر استان ها وارد و به صورت غیر بهداشتی و با قیمت نجومی توزیع یا در قالب قاچاق روانه آن سوی مرز می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
 
ماجرایی که طبق گفته مردم و کارشناسان، اگر عزمی در دولتمردان و متولیان این حوزه وجود داشت، شاهد آن نبودیم و مردم سراسیمه و مجبور نبودند، در صف های طولانی بایستند یا این که به سراغ نوع زنده و غیر بهداشتی که با قیمت  افسار گسیخته به فروش می رسد بروند.
 
این مشکل هم همانند دیگر مشکلات اقتصادی کشور حل شدنی است و راهکار دارد، کافیست مسئولان امر بخواهند و تدبیری برای آن بیندیشند، اما به دلیل اهمال کارهای مدت هاست روند قاچاق معکوس از مرزهای کشور به ویژه در جنوب شرق شیب صعودی پیدا کرده و کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم به راحتی به دست کشورهای همسایه می رسد.
 
در حالی که اگر تامین نیاز کشورهای همسایه به صورت قانونی محقق می شد، امکانی برای قاچاقچیان وجود نداشت تا این گونه بی توجه به معیشت مردم استان سفره آن ها را خالی کنند.
 
سفره خالی مردم و قاچاق مرغ به آن سوی مرزها
 
مشکلی که قابل حل بوده و نیاز به ریشه یابی دارد و طبق گفته یک کارشناس اقتصادی دلیل آن فعال نبودن کشتارگاه ها در سیستان و بلوچستان، به ویژه مرکز این استان است که اگر فعال شود و به روز فعالیت کند، برای تامین مرغ هیچ مشکلی نخواهیم داشت، در غیر این صورت باید این کالا را با مشقت از استان های همجوار تامین کنیم و در نهایت بخشی از کالای مورد نیاز شهرستان های مرزی هم به صورت قاچاق خارج می شود.
 
حمید عرفانی فر در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: متاسفانه علاوه بر کوتاهی مسئولان امر شاهد کم کاری مجموعه های کشتارگاهی نیز هستیم که نیاز به برخورد مسئولانه و جدی متولیان دارد تا پای کار بیایند و هیچ مشکلی برای تامین و توزیع این کالا نداشته باشیم.
 
,
,
,
,
,
,
,
, سفره خالی مردم و قاچاق مرغ به آن سوی مرزها , سفره خالی مردم و قاچاق مرغ به آن سوی مرزها ,
,
,
,
,
,
, ,
 
ضرورت تامین قانونی نیاز بازارهای همسایه
 
وی گفت: در صورتی هم که مسئولان امر بخواهند مرغ های زنده ای را که به صورت غیرقانونی وارد می شود جمع آوری کنند، از آنجایی که مکانی فعال برای کشتار آن وجود ندارد، تلف و سفره مردم خالی می شود، اما راهکار قابل اجرا، فعال شدن مجموعه های کشتارگاهی و عزم و پیگیری جدی مسئولان امر است.
 
عرفانی فر با تاکید بر لزوم نیاز کشورهای همسایه به صورت قانونی، گفت: در صورتی که نیاز بازارهای همسایه به صورت قانونی تامین شود به طور قطع میل به قاچاق کاهش پیدا می کند و مردم هم در تنگنا قرار نمی گیرند.
 
توقیف کالاهایی که خارج نظام توزیع جا به جا می شود


محمد محبی، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما در این باره بیان کرد: چند سامانه مجوز حمل مرغ زنده توسط دامپزشکی فعال شده و اگر جا به جایی چنین کالاهایی تحت نظر این اداره کل صورت بگیرد در عمل هیچ مشکی ندارد. اما حتی اگر کالایی تولید داخل باشد و خارج از نظام توزیع جا به جا شود، توقیف می شود.
 
وی ادامه داد: یکی از دلایلی که مشکلاتی را در بازار مرغ سیستان و بلوچستان رقم زده، زیاده خواهی توزیع کنندگان مرغ بیرجند است، آن ها می خواهند قیمت را افزایش دهند، بنابراین مدتی از ورود این کالا به استان ممانعت و اعلام کردند که دلیل این اتفاق گرانی یا دیر رسیدن نهاده های دامی و سایر مواد اولیه تولید است، در حالی که کارگروه تنظیم بازار تعیین نرخ می کند.
 
این مقام مسئول گفت: با پیگیری های جهاد کشاورزی برای تامین مرغ به روش قانونی و کنترل قیمت ها شرایط بهتر شد، برنامه ریزی توسط این سازمان در حال انجام است که بتواند ظرفیت تولید را در استان به گونه ای بالا ببرد تا هم نیاز داخل تامین شود و هم امکان صادرات وجود داشته باشد.
 
نیاز کشورهای همسایه؛ دلیل قاچاق مرغ
 
وی نیاز کشورهای همسایه را دلیل قاچاق مرغ عنوان و اظهار کرد: اگر بخواهیم جلوی قاچاق را به شکل واقعی و جدی بگیریم باید تامین نیاز کشورهای همسایه را نیز در برنامه داشته باشیم، تا زمانی که آن ها به کالایی نیاز داشته باشند، با هر روشی هم که بخواهیم توزیع کنیم، میل به قاچاق وجود دارد.
 
محبی با اشاره به فرهنگ مصرف مردم و ذائقه آن ها برای استفاده از مرغ زنده، بیان کرد: این مهم قابل تغییر و حل شدنی است، با فعال شدن کشتارگاه در ایرانشهر ذائقه مردم به سمت مرغ کشتار روز سوق پیدا کرده و به ندرت در این شهر مرغ زنده مشاهده می شود، اما در دیگر نقاط به ویژه زاهدان کوتاهی هایی توسط بخش خصوصی و دولتی صورت گرفته است.
 
به گفته وی، وقتی مرغی را که به صورت غیرقانونی وارد می شود، به عنوان قاچاق بگیریم و توقیف کنیم، روی دست کاشف می ماند یا تلف می شود، چراکه بسیار به گرما حساس بوده و شرایط جا به جایی آن خاص است، با یک ساعت تاخیر و دمای غیر مطلوب تلفات زیادی خواهیم داشت.
,
, ضرورت تامین قانونی نیاز بازارهای همسایه, ضرورت تامین قانونی نیاز بازارهای همسایه,
,
,
,
,
,  
توقیف کالاهایی که خارج نظام توزیع جا به جا می شود
,  
توقیف کالاهایی که خارج نظام توزیع جا به جا می شود
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, نیاز کشورهای همسایه؛ دلیل قاچاق مرغ, نیاز کشورهای همسایه؛ دلیل قاچاق مرغ,
,
,
,
,
,
,

,
, ,

 
فعال نبودن کشتارگاه ها؛ دیگر مقصر ماجرا
 
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان گفت: در عمل کشتارگاه فعال و به روزی در مرکز استان نداریم، از سویی عاملان عرضه خارج از شبکه مرغ زنده، دستی در کشتارگاه ها دارند، به گونه ای که هیچ گاه حمایت و پشتیبانی از سوی مجریان کشتارگاه از کشفیات جهت کشتار صورت نگرفته، راهکار اصلی این است که مجموعه های قضایی و دستگاه های مسئول در این حوزه ورود جدی داشته باشند و برخورد قانونی و محکمی صورت بپذیرد.
 
وی افزود: در حالی این وضعیت را شاهد هستیم که صاحبان کشتارگاه چندین بار برای فعال شدن مجموعه کشتارگاهی تسهیلاتی را از بانک ها و دستگاه های دولتی دریافت کرده اند، ولی هیچ اقدام مثبتی در این باره صورت نگرفته است، بنابراین باید اول ریشه مشکل را پیدا کنیم تا زمانی که کشتارگاه فعالی نداشته باشیم که بتواند نیاز مردم را تامین کند و به دنبال تامین مرغ کشتار روز از دیگر استان ها و طی مسافت باشیم، هزینه ها در عمل بالا می رود و قیمت تمام شده این کالا نیز نسبت به دیگر نقاط کشور بالاتر خواهد بود.
 
محبی تاکید کرد: به دلیل اقدام هایی که باید در گذشته در سیستان و بلوچستان صورت می گرفت، اما محقق نشد، متاسفانه ظرفیت تامین نیاز استان خودمان را نداریم و مصیبت دیگر موضوع قاچاق است، به گونه ای که هر میزان کالا به شهرهای مرزی ارسال می شود، به دلیل عدم تامین نیاز قانونی کشورهای همسایه بخشی از آن به صورت قاچاق یا کالای همراه مسافر خارج می شود.
 
راهکارهای حل مشکل بازار مرغ
 
وی اظهار کرد: اولین نکته این است که در استان توانمندی تولید مرغ مورد نیاز مردم را داشته باشیم و مجوز احداث مرغداری و پرورش مرغ را صادر شود و از آن ها حمایت صورت بگیرد، در این رابطه کشور محدودیت هایی را اعلام کرده بود و مجوز صادر نمی شد که باید این رانت شکسته شود، مسئولان جهاد کشاورزی امید داده اند که پیگیری های شان در این راستا به نتیجه رسیده است.
 
این مقام مسئول افزود: فرهنگ سازی نوع مصرف و توزیع محصولات بهداشتی در راستای ارتقای سلامت و بهداشت مردم وظیفه دستگاه متولی است. اما وقتی مرغی وجود نداشته باشد و مرغ کشتار روز به سختی دست مردم برسد، به طور قطع به سراغ نوع زنده آن که به صورت غیر قانونی وارد می شود نخواهند رفت.
 
وی گفت: باید اقدام هایی که انجام می شود، در راستای حمایت از مصرف کننده باشد، آن ها گاهی چاره ای جز خرید مرغ زنده ندارند که متاسفانه شرایط بهداشتی اش رعایت نمی شود، اما اگر بتوانیم مکانی را فراهم کنیم که مردم مطمئن باشند، با خیالی آسوده مرغ کشتار روز را خرید خواهند کرد که با فعال شدن کشتارگاه ها این مهم محقق می شود.
 
وی بیان کرد: بنابراین برای رفع مشکل مرغ راهکار وجود دارد و باید ظرفیت هایی را فراهم کنیم که همه دستگاه های مسئول برای انجام وظایف شان ورود کنند، مهم حمایت قضایی است که دادستان ورود جدی در این حوزه داشته و از ظرفیت دادیار حقوق عامه استفاده کرده است
 
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: هر میزان نسبت تولید استان افزایش پیدا کند و از طریق کشتارگاه های فعال وارد چرخه تنظیم بازار و عرضه توسط واحدهای فروش شود و مشکلی در تامین مرغ نباشد، بعد می توان با مرغ زنده ای که خارج از شبکه و به صورت غیر رسمی وارد می شود، برخورد قاطع و سلبی را انجام دهیم.
 
انتهای پیام/

,
, فعال نبودن کشتارگاه ها؛ دیگر مقصر ماجرا, فعال نبودن کشتارگاه ها؛ دیگر مقصر ماجرا,
,
,
,
,
,
,
,
, راهکارهای حل مشکل بازار مرغ, راهکارهای حل مشکل بازار مرغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه