اخبار داغ

دودی که به چشم مسئولان نمی رود؛

باز هم بختک ریزگردها برسینه جنوب شرق کشور نشست/زخمی کهنه که میراث بد عهدی افغانستان و دیپلماسی ضعیف ایران است

باز هم بختک ریزگردها برسینه جنوب شرق کشور نشست/زخمی کهنه که میراث بد عهدی افغانستان و دیپلماسی ضعیف ایران است
عملکرد ضعیف دولت های گذشته در بخش سیاست خارجی و بد عهدی افغانستان برای تحقق حق آبه ایران از هیرمند، زخمی بزرگ و کهنه برای مردمان دیار رستم بر جای گذاشته، معضلی به نام ریزگردها که زندگی را برای مردم سخت کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ قصه پر غصه ریزگردها که سال هاست به دلیل خشکسالی های طولانی و از سویی عدم تحقق حق آبه هامون از هیرمند تشدید شده و شرایط را برای مردمان جنوب شرق کشور سخت کرده، باز هم با آغاز فصل گرم همچون زخمی کهنه سر باز کرده و مثال بختکی بر سینه هامون نشینان سنگینی می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,

معضلی که به گفته مردم محلی، دود آن در چشم مسئولان امر نمی رود، چراکه اگر این گونه بود از سال ها قبل برای بی آبی منطقه که وضعیتی بحرانی پیدا کرده و تحقق حق آبه هامون از هیرمند اقدامی صورت می گرفت، اما شاید پایتخت نشینی به آن ها فرصت این کار را نداده است.

 مردم سیستان و بلوچستان به ویژه شمال و مرکز آن از این موضوع گلایه مند و خواستار تلاش دولت آینده برای جبران بی مهری دولت های کنونی و گذشته به محیط زیست منطقه، معضل ریزگردها و بی آبی هستند.

مردمی که علاوه بر رنج کرونا که از سال ۹۸ قبل به جامعه جهانی تحمیل شده است، نفسشان با هر بار وزش باد و رقص غبار می گیرد، گرد و خاکی که راهی برای عدم ورود آن به منزلشان ندارند و همیشه میهمان طاقچه ها و حتی سفره هایشان است.

از روز گذشته باز هم با شروع بادهای ۱۲۰ روزه که البته موتور آن از هفته گذشته روشن شد و شرایط زندگی برای مردم سخت تر شده و نه تنها امکان عبور و مرور در معابر برایشان ممکن نیست، بلکه در خانه هایشان هم نمی توانند نفسی راحت بکشند.
 
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

جولان باد ۹۰ کیلومتر بر ساعتی در زابل

محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در این باره در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: امروز با شدت گرفتن جریانات شمالی، بیشینه سرعت باد در زابل به ۹۰ کیلومتر بر ساعت رسید و وزش این باد شدید سبب خیزش گرد و خاک و کاهش دید افقی در محدوده فرودگاه زابل به سه هزار متر شد.

وی افزود: روز گذشته نیز وزش باد شدید شمال استان را فرا گرفت و گرد و غبار حاصل از آن به زاهدان نیز نفوذ کرد، به طوری که شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه بین المللی این شهر نیز به سه هزار متر کاهش یافت و شرایط کیفی هوا برای تمام گروه های سنی ناسالم شد.

این مقام مسئول ادامه داد: بر اساس گزارش های دریافتی، وزش این باد در محور زاهدان به زابل سبب خیزش گرد و خاک و کاهش شدید دید افقی شد.

وی با اشاره به نوسانات دمایی استان در شبانه روز گذشته گفت: در ۲۴ ساعت گذشته دلگان با دمای ۴۹.۴ درجه سلسیوس گرمترین شهر و زاهدان با دمای ۲۱.۹ درجه سلسیوس خنک ترین شهر استان شدند.

وی اضافه کرد: بر اساس خروجی نقشه های پیش یابی و مدل های جوی گرمای هوا همچنان در دلگان و سایر نقاط استان اداره دارد.


انتهای پیام/
,
, جولان باد ۹۰ کیلومتر بر ساعتی در زابل, جولان باد ۹۰ کیلومتر بر ساعتی در زابل,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه