اخبار داغ

گفت و گوی دانا با عوامل برنامه صبحگاهی «چاپ اول»؛

صبحانه انتخاباتی با «چاپ اول»

صبحانه انتخاباتی با «چاپ اول»
برنامه صبحگاهی «چاپ اول» شبکه خبر برخلاف سایر برنامه های خبری این شبکه قالبی متفاوت دارد و همین باعث شده تا این برنامه مورد استقبال مخاطبان این شبکه قرار گیرد.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چند سالی می‌شود اغلب شبکه‌های سراسری تلویزیون باکسی ویژه را برای پخش برنامه‌های صبحگاهی اختصاص می‌دهند، برنامه‌هایی که این روزها اکثرشان به لحاظ فرم شبیه هم هستند و حتی بسیاری مواقع پیش آمده که از نظر ارائه محتوا هم رویه یکسانی دارند به طوری که بسیاری از مخاطبان تصور می‌کنند سازندگان فنی و محتوایی این برنامه‌های صبحگاهی یک تیم واحد دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

برنامه‌هایی که طبیعتا با توجه به زمانی که پخش می‌شوند باید رویکرد انرژی‌بخش داشته باشند و پرانرژی اجرا شوند و مخاطبی را که قرار است پس از دیدن این برنامه کارش را آغاز کند با انرژی و امید بدرقه کنند. این برنامه‌های صبحگاهی اما ایجاد حاشیه‌های عجیب و غریب را چاشنی کار خود قرار می‌دهند و با این همه هر روز یکی از برنامه‌های صبحگاهی تلویزیون حاشیه‌ای تازه ایجاد می‌کند؛ حاشیه‌ای که گویا قرار است باعث بیشتر دیده شدن برنامه شود اما در نهایت نتیجه‌ای جز خلق دردسرهای تازه برای تلویزیون و بی‌اعتبار کردن این رسانه ندارد.

,

 اما در میان برنامه‌های صبحگاهی شبکه‌های مختلف صداوسیما که در یکی دو سال اخیر روی آنتن می‌روند، شبکه خبر سیما هم وارد گود شده است که فصل دوم برنامه صبحگاهی «چاپ اول» را روی آنتن برده است، با این تفاوت که برنامه کمترین شباهتی به لحاظ فرم و محتوا به سایر برنامه‌های صبحگاهی شبکه‌های مختلف دارد که به همین بهانه با عوامل برنامه «چاپ اول» به گفتگو نشسته ایم.

, «چاپ اول»,

 

,

سید احمد موسویان؛ تهیه کننده

, سید, احمد, موسویان؛ تهیه کننده ,

, , ,

با توجه به اینکه شما تجربه ی خوبی در تهیه کنندگی و ساخت برنامه های تلویزیونی و تاک شو در شبکه های مختلف سیما دارید؛ ساخت همچنین برنامه ای در شبکه خبر را چطور دیدید؟

, با, توجه, به, اینکه, شما, تجربه, ی, خوبی, در, تهیه, کنندگی, و, ساخت, برنامه, های, تلویزیونی و, تاک, شو, در, شبکه, های, مختلف, سیما, دارید؛, ساخت, همچنین, برنامه, ای, در, شبکه, خبر, را, چطور, دیدید؟,

تجربه  چنین برنامه ای حقیتا برای شخص بنده و گروه برنامه سازی که با ما همکاری دارند جذاب است بابت اینکه این به روز بودن و در لحظه بودن خیلی به پویایی گروه کمک می کند. حضور همچنین برنامه ای با این فضا در شبکه خبر اقدام مثبت و متفاوتی است که با همت تیم سردبیری و تولید سعی در اجرای آن به صورت هرچه مخاطب پسند تر داریم.

, ., .,

چه تغییراتی در فصل دوم ایجاد شده است؟

, چه, تغییراتی, در, فصل, دوم, ایجاد, شده است؟,

گروه برنامه ساز در فصل قبلی زحمت زیادی کشیده بودند و تا حد خوبی هم برنامه را جلو آورده بودند، ما سعی کردیم در فصل دوم با یک چیدمان جدید از مجریان اصلی و تخصصی ریتم برنامه را بالا ببریم، از طرف دیگر سعی کردیم به عنوان یکی از اولین برنامه های صبحگاهی موضوعاتی را انتخاب کنیم که برای مردم مهمتر و جذابتر باشد و به نحوی به دغدغه ی آنها پاسخ بدهیم.

,

سعی دارید در چاپ اول چه نکته ای را مسئله ی اصلی قرار دهید؟

, سعی, دارید, در, چاپ, اول, چه, نکته, ای, را, مسئله, ی, اصلی, قرار, دهید؟,

نکته ای که وجود دارد تفاوت این نوع برنامه با برنامه هایی است که به صورت ضبطی در تلویزیون تولید می شود، در واقع همین بحث به روزرسانی و داغ بودن سوژه ها و خلاقیت در پرداخت به آنها با توجه به محدودیت زمانی،این برنامه را متمایز کرده است.

,

 

,

 

,

محمد قاسمی؛ مجری

, محمد قاسمی؛ مجری ,

, , ,

با توجه به اینکه حضور شما در چاپ اول اولین تجربه ی خبرشماست، چاپ اول را چگونه ارزیابی می کنید ؟

, با توجه به اینکه حضور شما در چاپ اول اولین تجربه ی خبرشماست، چاپ اول را چگونه ارزیابی می کنید ؟,

نه اینطور که نیست، من در سال 91 با برنامه ی صبح با خبر فضای خبری را تجربه کردم، اما در مورد چاپ اول باید بگویم که شبکه ی خبر به همچنین تغییر و تنوعی نیاز داشت تا بتواند با فرمی متفاوت با مردم صحبت کند و اخبار مختلف روز را در فضایی گفتگویی و زیباتر در اختیار مخاطب قرار دهد.

,

فصل اول برنامه ی چاپ اول را دیده بودید؟ چه تغییراتی را در این فصل مشاهده می کنید؟

, فصل اول برنامه ی چاپ اول را دیده بودید؟ چه تغییراتی را در این فصل مشاهده می کنید؟,

فصل قبل را گزیده ای دیده بودم. در نگاه اول مجری های دیگری هم در این بخش اضافه شده که همکاری جالبی را رقم زده است و بخش های جدیدی هم اضافه شده که برآیند این دو فصل در چاپ اول سه مشاهده خواهیم کرد و آنچه که به فصل بعد خواهد رفت نظر مخاطب است. البته تلاش همه بچه ها بر ارتقای سطح کیفی بوده که تا حدودی حاصل شده است، تنوع بخش ها و تخصصی تر شدن مباحثی که تخصصی است.

,

سعی می کنید در چاپ اول چه چیزی را مسئله ی اصلی قرار دهید؟

, سعی می کنید در چاپ اول چه چیزی را مسئله ی اصلی قرار دهید؟,

من حکم نخ یک تسبیح را در چاپ اول دارم، برای من فضا همان فضای اجراست و به جز قسمت روزنامه خوانی رسالت خبری ای ندارم و بیشتر سعی دارم از واژگان عامیانه ی مردم استفاده کنم و با شوخی و فکاهه صبحی همراه با لبخند برای مخاطبان رقم بزنم. اما حرف مردم برایم حرف اصلی است. ما سعی می کنیم با مردم و برای مردم و از دل حرف های هر روزه آنها انتخاب بحث ها و حرف ها را داشته باشیم.

,

چاپ اول نرم خبر است و کاملا متفاوت از فضای اصلی شبکه خبر اجرا می شود. این تفاوت را چگونه می بینید؟

, چاپ اول نرم خبر است و کاملا متفاوت از فضای اصلی شبکه خبر اجرا می شود. این تفاوت را چگونه می بینید؟,

اگر بخواهیم تشبیه کنیم شبکه های تلویزیونی مثل یک سوپر مارکت می مانند که باید از هر جنس بهترین های آنان را در اختیار مخاطب قرار دهند تا مخاطب با هرسلیقه ای بتواند نیاز خود را برطرف کند، چاپ اول این امکان را ایجاد کرده است.

,

 

,

 

,

حسنی دخت؛ مجری

, حسنی دخت؛ مجری ,

, , ,

خانم حسنی دخت شما از گویندگان اصلی و با سابقه شبکه خبر هستید و سالها در قالب رسمی گویندگی کرده اید. نظرتان در مورد این فرم برنامه در شبکه خبر چیست؟

, خانم حسنی دخت شما از گویندگان اصلی و با سابقه شبکه خبر هستید و سالها در قالب رسمی گویندگی کرده اید. نظرتان در مورد این فرم برنامه در شبکه خبر چیست؟,

حدود 12 سال پیش برنامه ای در شبکه ی خبر داشتیم که چند شیفت در روز پخش می شد و تقریبا در قالب برنامه ی چاپ اول اما نه اینگونه، بود.

,

برنامه ی چاپ اول یک برنامه ی جدیدی است که بعد از سالها در قالبی متفاوت از شبکه ی خبر کار می شود و فرم خوبی هم دارد اما بالاخره هنوز جای کار دارد به نظرم بهتر است کمی بیشتر از این فضا خارج شود و تحول بیشتری ایجاد کند برای مثال برگزاری ویژه برنامه در مناسبت ها.

,

سعی دارید به عنوان مجری این برنامه چه چیزی را مسئله ی اصلی قرار دهید؟

, سعی دارید به عنوان مجری این برنامه چه چیزی را مسئله ی اصلی قرار دهید؟,

من سعی می کنم مسائل مردم در متن بحث هایم باشد. همیشه شب قبل برنامه در مورد موضوع فردا مطالعه می کنم و با چهارچوب های شبکه نیز آشنا هستم و سعی می کنم به بهترین نحو حرف های مردم را منعکس کنم. اگر ما می خواهیم مردم با ما دوست باشند و بیینده برنامه ما باشند و ما را دنبال کنند باید کاملا از فضای خشک خبری خارج شویم و چاپ اول توانسته این مسئله را ایجاد کند.

,

بازخورد مخاطبینی که همیشه اخبار را با آن شکل معمول دریافت می کردند چیست ؟

, بازخورد مخاطبینی که همیشه اخبار را با آن شکل معمول دریافت می کردند چیست ؟,

مردم در این سال ها من را همیشه در قالب یک گوینده پشت میز می شناختند حتی در همان برنامه ای که خدمتتان عرض کردم، اینکه الان در یک فضای باز و یک کاناپه و گفتگوی خودمانی که با همکارانم دارم ما را می بینند برایشان جالب است و می گویند ما وجه دیگری از شما و خبر را در این برنامه دیدیم. در کل مردم خیلی استقبال کردند

,

 

,

محمد نجارصادقی؛ مجری

, محمد نجارصادقی؛ مجری,

, , ,

نجار صادقی در خصوص ویژگی های این برنامه صبحگاهی گفت: چند سالی هست که اغلب شبکه‌های تلوزیونی برنامه ویژه‌ صبحگاهی را در کنداکتور خود گنجانده‌اند اما نبود ایده و محدودیت‌های کشش محتوا برای آن ساعت صبح باعث شده اغلب آنها بدون در نظر گرفتن برخی جزئیات، بسیار شبیه به یک دیگر باشند و در ذهن مخاطب تبدیل به یک سری برنامه کلیشه‌ای از نظر فرم و محتوا شوند. تیم سردبیری و مجریان چاپ اول با درک این فضا و برای برون رفت از تکرار آنچه پیش از این اتفاق افتاده و البته با در نظر گرفتن اقتضائات شبکه خبر که همواره مخاطب آن منتظر دیدن و شنیدن آخرین اخبار است در روزهای منتهی به انتخابات، اقدام به ابداع مناظرات کارشناسی صبحگاهی کرده است.

,

مجری این برنامه درباره بخش انتخاباتی و ویژه چاپ اول گفت:  فکر و ایده بکر که من نام آن را صبحانه انتخاباتی می‌گذارم، مناظراتی که در عین جذابیت و درگیر کردن مخاطب می‌تواند گامی در راستای پر شور کردن انتخابات باشد، ایضا از قافله خبر هم عقب نیافتاده و سوالات و مهمان‌ها به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که مناظره روی خط خبر باشد.

,

وی ادامه داد: گنجاندن این آیتم در یک برنامه صبحگاهی اتفاقی بود که به جد می‌توان گفت پیش از این در سیمای جمهوری اسلامی سابقه نداشته است. این مناظرات در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در حال برگزاری است و بازخورد مناسبی هم از طرف مخاطبان عزیز گرفته‌ایم.

,

نجار صادقی درباره هدف اصلی این بخش انتخاباتی نیز گفت: ملاحظه‌ای جدی که در این مناظرات در نظر گرفته شده آن است که این گفت‌وگوها به هیچ وجه رنگ و بوی صرف سیاسی به خود نگیرد و محل نزاع چپ و راست نشود، بلکه ناظر به مشکلات کنونی کشور و راهکارهای کارشناسی عبور از آن باشد تا در فرصتی مناسب مخاطب بتواند جمع بندی درستی نسبت به تفکرهای مختلف پیدا کرده و بهترین انتخاب را انجام دهد.

,

 

,

 

,

امین سلیمی؛ سردبیر

, امین سلیمی؛ سردبیر ,

, , ,

شما به عنوان سردبیر چاپ اول را چگونه دیدید؟

, شما به عنوان سردبیر چاپ اول را چگونه دیدید؟,

شبکه خبر شبکه کلاسیک خبری است که با دیگر شبکه های صدا و سیما متفاوت است. ساخت برنامه صبحگاهی در شبکه خبر و این تغییر فضای روتین کار سختی بود که دوستان در فصل اول شروع کردند و ما هم توفیق داشتیم در فصل دوم ادامه دهیم و به نظرم در فضای شبکه خبر سنگ بنای جدیدی بود که اگر خوب به آن پرداخته شود می تواند برای شبکه مفید باشد

,

چه تغییراتی را در فصل دوم ایجاد کردید؟

, چه تغییراتی را در فصل دوم ایجاد کردید؟,

تلاش کردیم که مردم را وارد متن برنامه کنیم ، یک آیتمی به عنوان "یکی از ما "داریم که سعی کردیم کسانی که بیرون از چهارچوب ساختارهای اصلی ، کاری برای مردم و کشور می کنند را نشان دهیم.دوربینمان را شب ها میبردیم در سطح شهر، آدم هایی که شاید کمتر دیده می شوند را سعی کردیم به قاب تلویزیون وارد کنیم.البته هنوز خیلی کار داریم تا بتوانیم بتوانیم تصویر درستی از مردم و مشکلاتشان ارائه کنیم.

,

سعی دارید در چاپ اول چه چیزی را مسئله ی اصلی قرار دهید؟

, سعی دارید در چاپ اول چه چیزی را مسئله ی اصلی قرار دهید؟,

ابتدای فصل دوم یک نظام مسائلی از مشکلات کشور آماده کردیم  که بتوانیم به فراخور همان برنامه سازی کنیم و یک سری مسائل را خارج از آنچه که به صورت روزمره با آن دست به گریبان هستیم به صورت اساسی پیگیری کنیم. راهبرد مشخص این بود که  سعی کنیم اذهان عمومی را متوجه کلان ساختارها کنیم و بگوییم اگر جایی ناکارآمدی است در این ریشه ها نهفته است و مردم  به صورت ریشه ای با علت مشکلات کشور مواجه شوند.

,

فکر می کنید چاپ اول به عنوان نرم خبر آن هم در فضای شبکه ی خبر تا چه حد موفق بوده است ؟

, فکر می کنید چاپ اول به عنوان نرم خبر آن هم در فضای شبکه ی خبر تا چه حد موفق بوده است ؟,

طبعا بنده صلاحیت ندارم در مورد این مسئله نظر بدهم اما ما همه ی تلاشمان را کردیم با همه ی استانداردهایی که قاب رسانه ی ملی دارد بتوانیم یک کار حرفه ای عرضه کنیم ، اینکه چقدر موفق بوده را قطعا باید مخاطبین بگویند.ولی به عنوان یک مخاطب بیرونی فکر میکنم برای شبکه ی خبر گام مثبتی بوده است.

,

 

,

 

,

میکائیل دیانی؛ سردبیر

, میکائیل دیانی؛ سردبیر,

, , ,

دیانی به عنوان یکی از سردیران این برنامه می گوید: آنچه در فصل دوم برنامه صبحگاهی چاپ اول مد نظر داشتیم که اتفاق بیفتد، علاوه بر تغییرات ساختاری و فرمی، اهمیت این موضوع بود که به عنوان یک برنامه جدی خبری در مرز واقعیت اتفاقات جامعه حرکت کنیم و از این طریق بتوانیم مردم را با این برنامه همراه کنیم. شاید اهمیت و تفاوت چاپ اول با دیگر برنامه های صبحگاهی هم در همین مسئله است. اینکه ضمن صبحگاهی بودن و فضای با نشاط برنامه، سعی شده با ادبیات نرم خبر، مردم را در جریان امور و اتفاقات مهم پیرامون شان قرار دهیم.

,

میکائیل دیانی در خصوص انتخاباتی شدن برنامه می گوید: چاپ اول سعی کرده «در متن» باشد نه در حاشیه! در متن تحولات پیرامون مردم و از همین جهت است که جزو معدود برنامه های تلویزیونی است که در دو ماهه گذشته بصورت جدی در مورد انتخابات، و دغدغه های اساسی مردم در این خصوص صحبت کرده ایم و یک ماه است مناظرات انتخاباتی در این برنامه جریان دارد.

,

وی افزود: به نظر می رسد صداقت، صمیمت به همراه واقعیت می تواند پیوند مردم را با حوزه خبر عمیق تر کند و تجربه ما در چاپ اول این موضوع را ثابت کرده است که اینگونه اثرگذاری بحث ها نیز عمیق تر می شود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه