اخبار داغ

موازنه تقاضا و عرضه با مسکن‌های دولتی و ارزان قیمت/ دارویی معجره‌گر بر سرطان گرانی مسکن

موازنه تقاضا و عرضه با مسکن‌های دولتی و ارزان قیمت/ دارویی معجره‌گر بر سرطان گرانی مسکن
بدون شک یکی از اولیت های مهم در دولت بعد ورود به حوزه مسکن است تا بتواند در این باره چاره ای بیاندیشد و راهکاری را برای برون رفت از این وضعیت ارائه دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ قیمت تمام شده مسکن و یا قیمتی که آن در بازار عرضه می شود تحت تاثیر عوامل متفاوتی است و این عوامل که گاهی نقش عوامل روانی نیز در آن پررنگ است، تاثیر گذارند؛ قیمت مصالح ساختمانی و مجوزات ساخت و همچنین دیگر وسایل به کار رفته بخشی از قیمت تمام شده را تشکیل می دهد که مجموع آن بعلاوه قیمت زمین می تواند قیمت در بازار را عرضه رقم بزند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز؛,

اما به نظر جواب این مجموعه کمتر در بازار نقش دارد چرا که در بازار عوامل دیگری نیز نقش آفرینی می کنند، که در واحدهای نوساز سود سازنده، نقش دلال ها و همچنین در بازار تورم، انتظار افزایش قیمت، نگاه سرمایه ای، پس انداز مطمئن و  معاملات چرخشی نقش دارند.

,

حال این سوال وجود دارد که آیا با توجه به وضعیت تورمی که در کشور ما وجود دارد آیا می توان بازار مسکن را کنترل کرد و علاوه بر آن نیاز بسیاری از مردم که امروز دیگر توان خرید و یا حتی اجاره مسکن را ندارند، را پاسخ داد.

,

*مسکن های دولتی و ارزان قیمت تقاضا و عرضه را موازنه می کند

, *مسکن های دولتی و ارزان قیمت تقاضا و عرضه را موازنه می کند, *مسکن های دولتی و ارزان قیمت تقاضا و عرضه را موازنه می کند,

الیاس کریمی یکی از فعالان بازار مسکن در گفت و گو با صاحب نیوز می گوید: در بازار تقاضا و عرضه باید همخوان باشد تا به سبب بهم خوردن آن افزایش قیمتی رخ ندهد.

,

او معتقد است: طرح هایی که به ساخت مسکن ارزان قیمت منجر می شود و با حمایت دولت همراه است می تواند این معادله را موازنه کند.

,

این فعال بازار مسکن در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر بازار انتظار افزایشی قیمت را ندارد این در حالی است که فعالان در ساخت و ساز قیمت تمام شده شان به شکل چشم گیر افزایش پیدا کرده است.

,

کریمی بیان می کند: زمین رایگان و یا ارزان قیمت و وام ها بلند مدت می تواند با توجه به تجربه ای که در گذشته بوده است مفید واقع شود.

,

در این باره جمشید حسینی خبرنگار اقتصادی صاحب نیوز در یادداشتی می نویسد:

,

*دارویی معجره گر بر سرطان گرانی مسکن

, *دارویی معجره گر بر سرطان گرانی مسکن, *دارویی معجره گر بر سرطان گرانی مسکن,

«مسکن مهر و طرح های اینگونه که در گذشته تجربه شده اند هر چند که یک تجربه عاری از عیب نیست اما به هر حال می توان نیمه قابل قبول را برای آن متصور شد که امروزه با بلوغ اجرایی در آن می توان طرح های بسیار موثر تر تبین و مطرح کرد؛ بدون شک زمین ارزان قیمت، تسهیلات با نرخ سود کم و با بازپرداخت بلند مدت در شهرهای کم جمعیت مانند دارویی معجره گر بر سرطان گرانی مسکن است.

,

اما آنچه مسلم بوده این است که هر چه شهر بزرگتر می شود این دارو کم اثر تر خواهد بود، هر چند که این اثر باز هم قابل توجه است اما به تنهایی از پس حل مشکل برنیامده چرا که آنچه که در شهرهای بزرگ تر و خصوصا کلان شهرها با آن رو به رو هستیم تجربه عدم توزیع عدالت در بهره مندی از امکانات شهری  در تاسیس شهرک ها در گذشته است.

,

شهرهای کوچک حاشیه کلان شهرها یا بهتر طرح موضوع شود همان شهرک های که از این تفکر ایجاد شده است امروز در برخی موراد همچنان بسیاری از واحدهای خالی از سکنه رو به روست تا نشان دهد وقتی توزیع امکانات، اشتغال، فرهنگ و بایدی برای حضور در شهر وجود دارد این موضوع از فواید حداکثری خود دور است و حتی خود منجر به ایجاد مشکلات دیگری چون ترافیک و … می شود.

,

از این روست که سوای این تفکر باید دید اقتصادی در حوزه مسکن از یک دید سرمایه گذاری و پس انداز محور به یک دید رفع نیاز و سرمایه گریز تبدیل شود و همچنین قوانینی چون مالیات بر خانه های خالی و یا ملک های با یک صاحب به جد اجرا شود تا به عرضه ملک های خالی و یا کمتر مورد استفاده کمک کند.

,

توجه به بافت های فرسوده، استفاده و جایگزین نقشه های و ترسیم های جدید با ایجاد بهره وری بالا از زمین به جای طرح های کلیشه ای، کمک به ساخت در قسمت های کم ترکم و در کنار آن جایگزینی و خروج بسترهایی که امکان آن به حاشیه شهر وجود دارد مانند برخی از فروشگاه ها و بازارهای بزرگ که البته بدیهی است نیاز به تعامل با بخش خصوصی و پروسعه ای سخت را خواهد داشت اما یقینا بهتر از این است که بستر شهری در حاشیه شهر ملزوماتش فراهم شود؛ این موارد می تواند در کنار ساخت مسکن  در طرح های دولتی به حل مشکل مسکن کمک کند.»

,

اما به نظر می رسد مشکل مسکن را یکشبه و آنی نمی توان درمان کرد چرا که راهکارها و برنامه های اشتباه از طرفی و نداشتن برنامه های بلند مدت و عدم اینده نگری که از گذشته به ارث رسیده امروز این وضعیت را ایجاد کرده است.

,

*تناسب نداشتن قیمت در حوزه مسکن با قدرت خرید مردم 

, *تناسب نداشتن قیمت در حوزه مسکن با قدرت خرید مردم , *تناسب نداشتن قیمت در حوزه مسکن با قدرت خرید مردم ,

رضا بورونی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: آنچه در حوزه مسکن امروز مشکل است تناسب نداشتن قیمت ها با قدرت خرید عموم مردم است که این شکاف نیز قابل توجه است.

,

این فعال بازار مسکن گفت: طبیعی است که با توقف روند افزایشی یا کاهش 10درصدی قیمت مسکن بازهم قدرت خرید و قیمت ها همخوان نمی شود و اگر فرض بگیریم قیمت مسکن ثابت باشد حداقل چندین سال لازم است که قدرت خرید عموم مردم بتواند افزایش پیدا کند.

,

وی افزود: برای افزایش قدرت خرید باید ابتدا بتوانیم عرضه مسکن در بازار را افزایش دهیم که دوباره قیمت ها افزایش پیدا نکند و در کنار آن باید قدرت خرید مردم را افزایش دهیم که بخشی از آن با وام های بلند مدت امکان پذیر است.

,

بورونی گفت: البته در این میان نباید در جامعه این اتفاق موجب بالا رفتن نقدینگی شود که مشکلات دیگری را ایجاد خواهد کرد

,

به نظر می رسد حال که تقریبا روزهای اخر دولت است نمی توان از این دولت برنامه ای در این باره انتظار داشت و مسکن ملی نیز با توجه به اینکه همچنان نه کامل به بهره برداری رسیده است و همچنین به نظر نمی رسد این تعداد آن هم با در نظر گرفتن  بهترین شرایط هم در بازار  اثری داشته باشد.

,

بدون شک یکی از اولیت های مهم در دولت بعد ورود به حوزه مسکن است تا بتواند در این باره چاره ای بیاندیشد و راهکاری را برای برون رفت از این وضعیت ارائه دهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه