اخبار داغ

یادداشت؛

زنان دوشادوش مردان در انتخابات شرکت می‌کنند

زنان دوشادوش مردان در انتخابات شرکت می‌کنند
بی شک زنان با مشارکت در انتخابات در توسعه جامعه و کشور خود، دوشادوش مردان، ادای مسؤولیت کرده و رفاه، امنیت و آسایش را برای خود، فرزندان و جامعه، تأمین می‌کنند و در تطبیق عدالت اجتماعی سهیم هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ انتخابات و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت سیاسی خودشان امروزه به عنوان مهم‌ترین نماد مردم سالاری شمرده می‌شود.
مشارکت در انتخابات و تعیین سرنوشت در هر نظامی علاوه بر جنبه‌های شرعی که دارد، به عنوان یک حق نیز قلمداد می‌شود، حقی که در همه جوامع و مکاتب بشری به عنوان فضیلت و ارزش شناخته می‌شود و با عناوینی همچون «حق انتخابگری»، «حق مشارکت در تعیین سرنوشت» و ... شناخته می‌شود، یعنی باید تمام حق خود را مطالبه کند، چرا که هر گونه بی‌اعتنایی نسبت به آن اقدامی نارواست که به از بین رفتن حق، منجر خواهد شد.
بر این اساس مشارکت در انتخابات علاوه بر جنبه‌های شرعی گامی در راستای مطالبه و دفاع از حق مسلمی است که هر ایرانی دارد و به همین دلیل برای مشارکت در انتخابات ضرورتی فراتر از تکلیف شرعی وجود دارد که باعث می‌شود تا ضرورت داشته باشد؛ چون اگر مردم، با بصیرت و چشمانی باز و فارغ از جار و جنجال و هیاهوهای تبلیغاتی و فضای احساسی تلاش کنند تا در فضایی که برای اعمال حق تعیین سرنوشت فراهم شده است، از این حق مسلم خود استفاده کرده و بهترین انتخاب را انجام دهند.

یکی دیگر از دلایلی که باعث دلسرد شدن مردم از حضور در عرصه‌هایی همچون انتخابات می‌شود، عملکرد نامناسب منتخبان و نیز ناکارآمدی نهادهایی است که به صورت انتخابی شکل یافته‌اند، با این حال راهکار مقابله با چنین معضلی قطعاً قهر کردن از صندوق‌های رأی نیست، چرا که این نهادها در هر صورت شکل خواهند گرفت و افرادی سکاندار این نهادها خواهند شد که تصمیم و نظرشان به صورت مستقیم و غیر مستقیم تک تک افراد جامعه را تحت تأثیر خویش قرار خواهد داد، از این روی بهترین راهکاری که در مواجهه با چنین وضعیتی می‌تواند وجود داشته باشد این است که با مشارکت فعالانه از یک سو و انتخاب ناشی از بصیرت و آگاهی و نه احساسات محض، از سوی دیگر، بهترین گزینه‌ها انتخاب شوند تا در نهایت نهادهای قوی و کارآمد که دغدغه اصلیشان حل مشکلات مردم باشد شکل گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,
,
,
,
,

زنان همواره در تاریخ کشور اثرگذار بوده‌اند و در انتخابات پیش‌رو نیز می‌توانند زمینه مشارکت مردم در این رویداد مهم سیاسی را فراهم کنند.
 
بعد از گذشت چندین دوره و با کسب تجربه فراوان طی سالهای گذشته، زنان، دیگر برای مردان و به خاطر مردان رای نمی دهند؛ بلکه برای خود، آینده فرزند و کشور خود رای می دهند؛ خوشبختانه تحولات مهم سیاسی باعث شده است که امروزه زنان کم و بیش از حقوق خویش آگاه شوند و مفهوم رای دادن و انتخاب کردن را درک کنند. در وضعیت فعلی، کاندیدها باید اهداف و برنامه مشخص داشته باشند تا بتوانند تصمیم و آرای زنان را با خود داشته باشند. 
زنان با حضور خود در صحنه های مبارزاتی و پیکارهای انتخاباتی، مذاکرات صلح، در اجتماعات مدنی و دادخواهی، در فعالیت های اقتصادی، علمی، فرهنگی و سیاسی جایگاه خود را تثبیت کرده اند و دولتمردان، رهبران سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به اهمیت، مؤثریت و مثمریت نقش و مشارکت زنان بیش از پیش پی برده اند.

,
,
,
,

در شرایط کنونی که فضای کشور به فضای انتخاباتی مبدل گشته و پروسه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر جریان دارد، مبارزات انتخاباتی شدیداً رقابتی شده است و در این رقابت تصمیم و رای هر زن ایرانی و هرمزگانی اعم از شهرها، روستاها و قریه ها، تأثیر گذار، تعیین کننده و سرنوشت ساز است. زنان با استفاده از حق مسلم خود در انتخاب کاندیدای مورد نظرش کاملاً آزاد و مستقل است و این یک دستاورد بزرگی برای زنان کشور محسوب می شود.
 
وقتی گفته می شود انتخابات یکی از مهمترین و عمده ترین شاخصه نظام مردم سالار و دموکراتیک مبتنی بر اراده مردم است، قطعاً زنان نیز شامل این مردم هستند و تصمیم های جمعی دخالت داشته باشند؛ زنان کشور در پروسه مهم انتخابات می توانند در سه سطح تصمیم گیری، مدیریتی و عضویت در تیم های انتخاباتی مشارکت داشته باشند و در هنگام رای دهی نیز از استقلال رای و حق انتخاب کاندیدای مورد نظر خویش برخوردار هستند.
 
زنان از توانایی و مهارت کافی مدیریتی و رهبری برخوردار هستند که می توانند در تطبیق پروسه انتخابات نیز به لحاظ حکومتداری خوب در بخش های مدیریتی و رهبری نقش مؤثر ایفا کنند. که خوشبختانه با تمام مشکلات و چالشهای موجود، در انتخابات پیش رو، زنان از آغاز الی تکمیل پروسه انتخابات اعم از آغاز رسمی جلسه ها، تعیین، تشخیص وتکمیل مراکز رأی دهی در سراسر شهرستان ها ، تأمین امنیت هر یک از مراکز و محلات رأی دهی، تنظیم و آغاز پروسه رأی دهی در تمام مراکز و محلات، جمع آوری و شمارش آرا، جمع آوری و رسیدگی به شکایات انتخاباتی و نظارت بر تخلفات انتخاباتی ،رهبری انتخابات را برعهده دارند.
 
این انتخابات برای کشور و همچنان برای زنان فرصت طلایی و غنیمت بزرگی است که مبنای یک نظام مستحکم تر مبتنی بر ارزش های دینی، دموکراسی، حقوق بشری و تعهدات بین المللی گذاشته شود و نظام طبقاتی به نظام دموکراتیک مبدل گشته در قالب آن، به تمام نابرابری ها اعم از نابرابری های قومی، نژادی، لسانی، جنسیتی و سایر نابرابری های اجتماعی، به تک روی ها و انحصار طلبی ها، به تعصبات، به افراط و تفریط، به برتری طلبی، امتیاز خواهی و باج گیری ها، به جهالت و خرافات پرستی خاتمه داده شده و جامعه برای پذیرفتن هرنوع تغییر مثبت آماده شود؛ زنان بتوانند از نیمه منفعل تغییر وضعیت داده فعال شوند و در توسعه جامعه و کشور خود، دوشادوش مردان، ادای مسؤولیت کرده و رفاه، امنیت و آسایش را برای خود، فرزندان خود و جامعه خود، تأمین و در تطبیق عدالت اجتماعی سهم و مشارکت داشته باشند؛ چون امروزه زنان صرفا به دنبال حضور و مشارکت مساوی با مردان در پروسه های اجتماعی کشور نیستند؛ بلکه خواستار ایفای نقش و حضور مؤثر و فعالیت مثمر هستند.

,
,
,
,
,
,
,


سهیلا لشتغانى پور، مسئول امور بانوان شهرستان بندر خمیر

,
,

انتهای پیام/
 
 

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه