اخبار داغ

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان:

آسیب های عمدی و سهوی محیط زیست که اصفهان را تهدید می کند

آسیب های عمدی و سهوی محیط زیست که اصفهان را تهدید می کند
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، گفت: محیط زیست همواره به علت نوع زندگی بشر و تامین خواسته های انسان آسیب‌پذیر و در خطر است. آنچه که مهم است بتوانیم انجام فعالیت های اقتصادی اجتماعی فرهنگی در راستای توسعه پایدار مدیریت کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمیرا صفی قلی در گفت و گو با صاحب نیوز، با اشاره به مثال‌های آسیب‌پذیری محیط زیست، اظهار کرد: در سنوات اخیر مصرف انرژی بالا تولید زباله زیاد باعث به خطر انداختن محیط زیست شده است. در فرایند تولید زباله می توان از آن استفاده بهینه شود یا با دفع غیر اصولی ایجاد آلودگی کند. متاسفانه در خیلی از کشورهای جهان از جمله ایران هنوز فاصله است تا بتوانیم برای دفع و مدیریت زباله ها به شرایط ایده‌آلی برسیم. بخشی از زباله ها مانند زباله های خانگی بیشتر از ۹۵ درصد به صورت دفع صورت می‌گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: ما به دنبال روش هایی هستیم که بتوانیم سطح آگاهی مردم را در قسمت غیرقابل تجزیه یا دیر تجزیه‌ی زباله‌های خانگی افزایش بدهیم. زباله های خانگی باید در مبدا که منازل است جداسازی شود و آن جزء زباله‌های تر به مراکز دفع منتقل شود. البته این کارها در مراکز کارخانه های کمپوست تا حدود زیادی انجام می شود اما به هر جهت در آنجا معضلاتی وجود دارد.

,

وی بیان کرد: برای مصداق‌های آسیب  به محیط زیست می‌توانیم به فعالیت‌ واحدهای بخش حمل و نقل و صنعتی که به نوعی باعث آلایندگی هوا هستند اشاره کنیم. این واحد ها کم نیستند. در اصفهان می‌توانیم واحدهای گچ و آجر سنتی را مثال بزنیم و واحدهایی که فناوری شن و ماسه انجام می دهند و سنگ شکن دارند به نوعی باعث آلودگی می شوند. همچنین صنایع بزرگ که واحدهای ریخته گری و واحد های ذوب دارند.

,

صفی قلی تصریح کرد: موضوع دیگر که اهمیت زیادی دارد، کمبود منابع آب، بحران آب، فرو نشست‌های آب است که کل کشور درگیر این مسئله است. استان اصفهان از این قاعده دور نبوده و دشت های اصفهان در حال فرونشست هستند. البته جزئیات تخصصی را باید از وزارت نیرو که نماینده‌اش شرکت آب منطقه‌ای است سوال کرد؛ ولی فرو نشست در آبخان ها در دست گزارشات زیر نظر وزارت نیرو مشروط است، همچون دشت کاشان، نجف آباد، مهیار، که دچار این معضل هستند.

,

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان،گفت: وقتی که سفره‌های آب زیرزمینی بیش از آنقدری که شارژ می‌شوند، برداشت شوند دیگر به عنوان منبع تجدید پذیر هم محسوب نمی شوند. زیرا منبع وقتی تجدید پذیر است که در بازه زمانی مشخص مجددا همان مقدار آب خارج شده در چرخه‌ی هیدرولوژیکش،  وارد شود. به همین علت، در سفره های آب‌های زیرزمینی کم عمق که برداشت ها بیش از ورودی است  نمی‌توانیم در همه منابع آنها را به عنوان تجدید پذیر محسوب کنیم. آب های سطحی و زیرزمینی می تواند تجدید پذیر باشد اما به نحوی که تعادل بین ورودی و خروجی باشد.

,

صفی‌قلی با اشاره  به  شرایط محیط زیستی در تابستان پیش رو ، ابراز کرد: خوشبختانه در فصل تابستان بادهای موسمی است و سردی هوا وجود ندارد اما نکته قابل توجه این است که با وجود کمبود منابع آب باید آگاهانه از انرژی ها در سیستم های خنک کننده و سیستم های سرمایشی استفاده کنیم و با مصرف بهینه رویکردمان عادلانه باشد.

,

وی ادامه داد:  استفاده از از منابع به صورتی که  نسل های بعد از ما بتوانند بهره مند بشوند توصیه می شود. آلودگی ها در همه فصول سال بوده و ما وظیفه خودمان که پایش و نظارت است را انجام می دهیم، حمل و نقل دستگاه‌های متعدد در شهر است و یکی از دلایل متحرک آلودگی هوا اگزوز خودروها است که مسلماً در ترافیک های شهری نمود بیشتری دارند. شهروندان می توانند به این مسئله محیط زیستی توجه کنند و حداقل کمتر از خودروهای شخصی برای کارهای کوچک استفاده کنند، تمامی اینها مسائل  قابل تعمیم است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه