اخبار داغ

سخنگوی سازمان انتقال خون خبر داد:

ایران نخستین کشور منطقه در تدوین دستورالعمل تامین خون در دوره کرونا

ایران نخستین کشور منطقه در تدوین دستورالعمل تامین خون در دوره کرونا
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت : ایران نخستین کشور منطقه مدیترانه شرقی (امرو) است که دستورالعمل چگونگی تامین و حفظ سلامت خون را در دوره همه‌گیری کرونا تدوین کرد و در اختیار کشورهای منطقه قرار داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بشیر حاجی بیگی افزود: سازمان انتقال خون ایران دارای بالاترین نرخ اهدا در میان کشورهای منطقه مدیترانه شرقی است و در حال حاضر سالانه بیش دو و نیم میلیون نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون کشور مراجعه می‌کنند که از این تعداد ۲میلیون و یکصد هزار واحد خون اهدا می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی ادامه داد: مطابق آمار سازمان جهانی بهداشت، نرخ اهدا خون در ایران، یک و نیم برابر کشورهای با درآمد متوسط رو به بالاست و ایران از لحاظ سلامت خون، سرآمد کشورهای منطقه است و از حیث سلامت خون در رده کشورهای با درآمد بالا قرار دارد.
,
 
,
وی اعلام کرد: بر اساس تقسیم بندی سازمان جهانی بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی (EMRO) شامل کشورهای افغانستان، بحرین، جیبوتی، مصر، جمهوری اسلامی ایران، عراق، اردن، کویت، لبنان، لیبی، مراکش، فلسطین، عمان، پاکستان، قطر، عربستان سعودی، سومالی، سودان، سوریه، تونس، امارات متحده عربی و یمن است.
,
 
,
 حاجی بیگی تاکید کرد: ایران نخستین کشور در منطقه بود که در سال ۱۳۸۶ به اهدای ۱۰۰ درصد داوطلبانه رسید و در حال حاضر اهدای خون درایران سال هاست که داوطلبانه و بدون  چشمداشت و با اهداف ایثارگرانه است.
,
 
,
وی گفت: خون سالم، نجات دهنده زندگی است و همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی نیاز دارند، به طوری که از هر سه نفر مردم دنیا، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده های خونی پیدا می کند.
,
 
,
وی افزود: بارزترین مثال برای موقعیت هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می شود، عبارت از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگون نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی است.
,
 
,
حاجی بیگی اضافه کرد: همچنین زنان باردار در حین زایمان، نوزادان و به خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می شوند، نیازمند خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده های خون هستند.
,
 
,
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: بسیاری از بیماران دیگر مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای تمام عمر به شکل منظم خون یا فرآورده های خون دریافت کنند.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه دلایل نیاز برای انتقال خون متفاوت است، گفت: نیاز به خون و فرآورده های خون به صورت مداوم وجود دارد و به طور مرتب هم در حال افزایش است.
,
 
,
در زمان همه گیری کرونا فقط ۸ درصد کاهش اهدای خون داشتیم
, در زمان همه گیری کرونا فقط ۸ درصد کاهش اهدای خون داشتیم,
 
,
سخنگوی سازمان انتقال خون تصریح کرد: در سال گذشته به دلیل همه گیری کرونا، سازمان انتقال خون با ۸ درصد کاهش ذخایر خونی نسبت به سال گذشته مواجه شد که این رقم بسیار کم تر از پیش بینی سازمان جهانی بهداشت برای کاهش ذخایر خونی برای کل کشورهای جهان است که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد تخمین زده می شود.
,
 
,
وی گفت: مراکز اهدای خون سازمان انتقال خون ایران تشابهی با مراکز درمانی ندارند و میزبان داوطلبان اهدای خون هستند که در گروه سالم ترین اقشار جامعه جای گرفته اند از این رو خطر ابتلا به بیماری کووید۱۹ در مراکز اهدای خون بسیار ناچیز است.
,
 
,
وی ادامه داد: این سازمان از بدو تاسیس تاکنون سازمانی متفاوت با دیگر مراکز بهداشتی و درمانی در سطح کشور بود و  سازمان انتقال خون ایران و مراکز اهدای خون وابسته به این سازمان در سراسرکشور نه تنها میزبان بیماران نیست، بلکه همواره پذیرای سالمترین اقشار جامعه است.
,
 
,
حاجی بیگی تاکید کرد: برای تامین سلامت هرچه بیشتر اهدا کنندگان خون سیستم نوبت دهی اینترنتی را اجرا کرده ایم و همچنین فاصله گذاری اجتماعی و ارائه تجهیزات حفاظت فردی نظیر ماسک و مواد ضد عفونی کننده در مراکز جمع آوری خون، تعامل موثر با بیمارستان ها برای کاهش هدررفت خون و محصولات خونی و بازرسی مراکز اهدای خون توسط اهداکنندگان منتخب و بازرسان آموزش دیده از جمله فعالیت های سازمان انتقال خون در دوره همه گیری بیماری کرونا بوده است.
,
 
,
وی ادامه داد : همچنین  از زمان همه گیری کرونا، در سازمان انتقال خون بیش از ۱۵ هزار بیمار بهبود یافته کرونا پلاسما اهدا کرده اند که از این میزان ۱۱ هزار واحد به مراکز درمانی و بیمارستان ها برای درمان بیماران مبتلا به کرونا ارسال شده است.
,
 
,
سالانه در کشور بیش از دو میلیون یکصد هزار نفر به صورت کاملا داوطلبانه خون اهدا می کنند.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه