اخبار داغ

براساس آمار بانک مرکزی؛

کاهش نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله شده به کمتر از ۹ درصد

کاهش نسبت تعداد چک‌های برگشتی به مبادله شده به کمتر از ۹ درصد
بانک مرکزی اعلام کرد: در یک ساله منتهی به انتهای اردیبهشت۱۴۰۰، نسبت تعداد چک‌‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده به ۸.۸ درصد کاهش پیدا کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چک­‌های برگشتی همواره از معضلات مهم بر سر راه کسب و کارها بوده است. در همین رابطه تا قبل تصویب قانون جدید چک، حجم بالای چک­های برگشتی موجب بی اعتباری چک در معاملات و کاهش تمایل صاحبان کسب و کار به انجام معامله از طریق چک شده بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
طبق آمار بانک مرکزی در سال ۱۳۹۶، تعداد چک­های برگشتی برابر با ۱۷.۲ میلیون فقره به ارزش ۱۶۱.۲ هزار میلیارد تومان بوده است. در واقع نسبت تعداد چک­های برگشتی به کل چک­های مبادله شده در این سال برابر با ۱۵ درصد و نسبت ارزش چک­های برگشتی به کل چک­های مبادله شده، برابر با ۲۱.۵ درصد بود.
,
 
,
در این شرایط قانون جدید چک در اواسط سال ۱۳۹۷ با هدف کاهش چک‌های برگشتی به تصویب مجلس رسید که از تاثیرات مهم اجرای این قانون بر روند معاملات از طریق چک، کاهش قابل ملاحظه آمار چک­های برگشتی و افزایش اعتبار آن در معاملات است.
,
 
,
بر اساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی در اردیبهشت ۱۴۰۰ حدود ۷.۵ میلیون فقره چک به ارزش ۱۹۴.۳ هزار میلیارد تومان مبادله شده که ۶۷۰ هزار فقره چک به ارزش ۲۳.۲ هزار میلیارد تومان برگشت خورده است. براساس آمارهای مذکور، تنها ۸.۹ درصد تعداد چک­های مبادله‌ای برگشت خورده­ و ارزش چک­های برگشتی نیز حدود ۱۱.۹ درصد کل چک­های مبادله‌ای است.
,
 
,
با در نظر گرفتن آمار بانک مرکزی مربوط به یک ساله منتهی به انتهای اردیبهشت ۱۴۰۰، تعداد چک­های مبادله شده برابر با ۱۰۲.۳ میلیون فقره به ارزش ۲۳۴۲.۲ هزار میلیارد تومان و تعداد چک­های برگشتی در این بازه زمانی برابر با ۹.۱ میلیون فقره به ارزش۲۵۸.۲ هزار میلیارد تومان است. بنابراین درصد تعداد چک­های برگشتی به مبادله شده برابر با ۸.۸ درصد و درصد ارزش چک­های برگشتی به چک های مبادله شده نیز برابر با ۱۱ درصد است.
,
 
,
بر این اساس مقایسه آمار منتشر شده از چک‌های برگشتی و مبادله شده در طی یک سال منتهی به آخر اردیبهشت ۱۴۰۰ با سال ۹۶ نشان می دهد که تعداد و ارزش چک های برگشتی به مبادله شده به ترتیب ۴۱ و ۴۹ درصد افت داشته است که نمایانگر تاثیر اجرای قانون جدید چک در کاهش تعداد و ارزش چک های برگشتی است.
,
 
,
انتهای پیام
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه