اخبار داغ

مدیرکل منابع طبیعی خراسان شمالی اعلام کرد

وجود ۲/۵ برابری دام مازاد در عرصه منابع طبیعی خراسان شمالی/ مدیریت جنگل گوینک واگذار می‌شود

وجود ۲/۵ برابری دام مازاد در عرصه منابع طبیعی خراسان شمالی/ مدیریت جنگل گوینک واگذار می‌شود
حسن وحید از وجود دو تا دو و نیم برابری دام مازاد در عرصه منابع طبیعی استان به منظور چرای دام خبر داد و گفت: این در حالی است که امسال به علت کم بارشی ها، تولید علوفه در مراتع استان تا ۵۵ هزار تن کاهش یافته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن وحید، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: امسال، کم بارشی ها و خشکسالی موجب شد تا میزان علوفه در مراتع عرصه منابع طبیعی خراسان شمالی تا ۵۵ هزار تن کاهش پیدا کند.

وحید افزود: این در حالی است که در شرایط بارش های مساعد، میزان تولید علوفه در مراتع عرصه منابع طبیعی استان بیش از ۱۲۰ هزار تن بوده است.

وی درباره آبیاری درختچه ها و نهال های کاشته شده در مناطق عرصه منابع طبیعی استان مبتنی بر طرح های بیابان زدایی، جنگل کاری و مرتع داری در این شرایط کم بارشی ها نیز عنوان کرد: آنچه که تا به کنون کشت شده اند، آبیاری تکمیلی می شوند و تا به کنون خسارت جدی به این سطوح وارد نشده است.

وی تصریح کرد: با قراردادهای منعقد شده با بهره برداران، مراقبت و نگهداری از این مناطق در حال اجرا است.

در عین حال، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با اشاره به اینکه برای بیش از ۷۰۰ هکتار از مراتع منابع طبیعی استان، طرح مرتعداری تهیه شده است، از وجود دو تا دو و نیم برابری دام مازاد که در عرصه منابع طبیعی برای چرای دام حضور دارند و بهره برداری می کنند، انتقاد جدی کرد.

وی تصریح کرد: چرای دام در مراتع موجب تخریب سرزمینی می شود. فرسایش خاک استان ۱۷.۵ تن است و این در حالی است که فرسایش خاک در میانگین کشوری ۱۵ تن است.

وحید در بخش دیگری از سخن خود، درباره مناطق جنگلی استان نیز اظهار کرد: در خراسان شمالی ۴۳۴ هکتار از عرصه منابع طبیعی استان مناطق جنگلی هستند که سطح ۱۰۰ هزار هکتار آن دارای طرح مدیریت منابع جنگلی از جمله قرق و مدیریت چرا است.

وی افزود: ۳۶ هزار هکتار از رویشگاه جنگلی بوزداغی خراسان شمالی که از جمله مهمترین رویشگاه جنگلی کشور است، دارای طرح قرق است که در حال اجرا است. تمامی مناطق جنگلی ارس خراسان شمالی مشمول طرح ذخیرگاه جنگلی شده اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی یاد آور شد: تا به کنون برای ۶۰ هزار هکتار از مناطق جنگلی استان، طرح ذخیرگاه جنگلی تهیه شده که در حال اجرا است. منطقه جنگلی گوینک شهرستان راز و جرگلان به زودی احاله مدیریت می شود تا نگهداری و مدیریت این منطقه به پیمانکار واگذار شود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه