اخبار داغ

گزارشی از ظرفیتی مغفول مانده در خراسان جنوبی؛

چراغ بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی همچنان خاموش است/ مردم و تجار چشم به‌ راه رونق اقتصادی استان

چراغ بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی همچنان خاموش است/ مردم و تجار چشم به‌ راه رونق اقتصادی استان
بازارچه های مرزی خراسان جنوبی یکی از ظرفیت مغفول مانده در راستای توسعه و پیشرفت استان و کشور است که سالهاست چراغ آنها خاموش مانده است. مردم و تجار بازگشایی مجدد بازارچه‌های مرزی را بیش از هر زمان دیگری ضروری می‌دانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از خاورستان، امروزه نقش بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی در امر تبادل کالا و رونق تجاری بر کسی پوشیده نیست چراکه این گذرگاه‌ها به عنوان نقطه اتصال بین دو کشور ایران  و افغانستان محسوب شده و همواره از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

افغانستان دارای ۹۵۰ کیلومتر مرز مشترک با ایران بوده که شش بازارچه مرزی را در خود جای داده است،سهم خراسان جنوبی از این میزان مرز مشترک، ۳۶۰ کیلومتر بوده که چهار بازارچه را هم به خود اختصاص داده است.

,

بازارچه «گلورده» شهرستان درمیان، «یزدان» شهرستان زیرکوه، «دوکوهانه» شهرستان نهبندان و «ماهیرود» در سربیشه چهار بازارچه مرزی خراسان جنوبی بوده که از آنها به عنوان نقطه قوت تبادل کالا با شهرهای پررونق افغانستان یاد می‌شود.

,

ساکنین روستا و شهر های مرزی خراسان جنوبی در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی از مسئولان خواستار پیگیری در بازگشایی این بازارچه های مرزی هستند.

,

اگر چه مسئولان گمرک و وزارت امور خارجه توپ این مشکل را در زمین افغانستان می‌اندازند، اما مستنداتی مبنی بر تمایل افغان‌ها برای بازگشایی مجدد این بازارچه‌ها موجود است.

,

مسئولان خراسان جنوبی هم معتقدند که تاکنون رایزنی‌های زیادی برای بازگشایی سه بازارچه انجام شده و تلاش‌ها همچنان ادامه دارد. از سویی دیگر بنا به گفته متولیان از سوی دولت ایران هیچ مانعی برای باز کردن قفل بازارچه‌ها وجود ندارد اما افغان‌ها به اعلام آمادگی‌هایشان پایبند نیستند.

,

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی در گفت و گو با ما با اشاره به بازارچه‌های مرزی استان بیان کرد: افغانستان علت تعطیلی بازارچه‌ها است چرا که از طرف ایران پیگیری برای بازگشایی وجود دارد.

,

حسن رحیمی زاده  افزود: افغانستان می‌گوید چون برای دریافت عوارض گمرک نداریم، تا زمان راه اندازی گمرک امکان بازگشایی بازارچه‌ها نیست اما برای بازگشایی بازارچه‌ها به صورت مستمر پیگیری‌هایی انجام می‌شود.

,

رحیمی زاده در پاسخ به گفته ای مبنی بر اینکه بر اساس اسناد موجود، افغانستان برای بازگشایی بازارچه‌ها اعلام آمادگی کرده است، گفت: در چند هفته گذشته و چندین نوبت در سنوات گذشته به کرات مسئولان گمرک ابونصر فراهی در ماهیرود گفته‌اند که ماشین‌ها را بیشتر از ۵۰ تن بارگیری نکنید.

,

وی با بیان اینکه در رابطه با این موضوع طی جلسه هفته گذشته درخواست صورت جلسه کتبی کردیم، افزود: ما بر اساس صورت جلسه، مطابق با درخواست اقدام کردیم اما الان کامیون‌های افغان برای بارگیری نمی آیند.

,

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی ادامه داد: این یعنی وقتی چیزی را می‌نویسند و امضا می‌کنند به این معنی نیست که حتماً پای تعهد امضایشان هستند.

,

رایزنی ها برای بازگشایی بازارچه های مرزی خراسان جنوبی

, رایزنی ها برای بازگشایی بازارچه های مرزی خراسان جنوبی,

مصطفی نخعی نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی،با اشاره به تعطیلی به اهمیت بازارچه های مرزی گفت: وجود بازارچه‌های مرزی در کشور به ویژه استان محروم خراسان جنوبی بسیار اهمیت دارد و  شهرستان های مرزی استان می توانند با راه اندازی این بازارچه ها به توسعه و رونق میزان اشتغال جوانان آن کمک کند .

,

وی اظهار داشت: بازارچه دوکوهانه حدود ۱۰ سال است که فعالیت ندارد و علت آن را بستن یک طرفه طرف افغانستان می‌دانستند.

,

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی عشایر، مرزشینان و مردم منطقه نهبندان بیکاری است، بیان داشت: به‌همین دلیل در حال پیگیری برای فعال شدن بازارچه مرزی دوکوهانه بودیم که نقش مهمی در رونق کسب و کار اهالی منطقه خواهد داشت.

,

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: در راستای بازگشایی این بازارچه رایزنی‌های مختلفی با وزارت کشور، وزارت امور خارجه، کمیسیون مشترک ایران و افغانستان، سفر و دیدار با مسئولان مؤثر افغانستان و مجلس سنا و مجلس ملی افغانستان داشتیم.

,

به گفته نخعی با رایزنی‌های انجام شده با طرف افغانستان به این نتیجه رسیدیم که در صورت تعامل دو طرفه و تأمین منافع کشور افغانستان، آن‌ها نیز تمایل به بازگشایی این بازارچه را دارند.

,

وی عنوان کرد: از یک سال پیش یکی از مواردی که جدی پیگیری شد، موضوع بازگشایی مرز دوکوهانه بود اما در ایران به وزارت خارجه مراجعه می‌کنیم، می‌گویند باید مصوبه کارگروه ویژه مرز را داشته باشید، به وزارت کشور که مراجعه می‌کنیم می‌گویند اول باید وزارت خارجه تأیید کند، متأسفانه این جریان مرغ و تخم‌مرغ همیشه برای کشور مسئله ایجاد کرده است.

,

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی  عنوان کرد: در جلسه آخر فراکسیون مرزنشینان، خوشبختانه مصوبه مشروط کارگروه ویژه مرز را از معاون امنیتی وزیر کشور گرفته‌ایم تا رایزنی با کشور مقابل برای بازگشایی بازارچه دوکوهانه آغاز شود.

,

نخعی مطرح کرد: این مصوبه مشروط مدت‌دار است و باید وزارت خارجه و وزارت کشور رایزنی‌هایی با کشور مقابل داشته باشند تا هر چه سریع‌تر با جلب نظر افغانستان نسبت به بازگشایی آن کارها انجام شود.

,

زیرساخت‌هایی که بدون استفاده مانده است

, زیرساخت‌هایی که بدون استفاده مانده است,

وی گفت: با توجه به این ظرفیت خوب در بازارچه دوکوهانه، این مرز می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان همچنین در زمینه واردات دام از کشور افغانستان ایفا کند.

,

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دوکوهانه قدیمی‌ترین بازارچه مرزی استان است، عنوان کرد: زیرساخت‌های آن کامل است که از جمله می‌توان به وجود چهار سوله و انبار کالا، جایگاه عرضه و فروش فرآورده‌های نفتی، ساختمان اداری و ۲۰ غرفه تجاری اشاره کرد.

,

نخعی خاطرنشان کرد: بازارچه دو کوهانه نهبندان در سال ۱۳۷۲ راه‌اندازی شد و در گذشته علاوه بر صادرات و واردات کالا بیشتر در زمینه واردات دام زنده از کشور افغانستان فعالیت داشته است.

,

وی بیان داشت: اکنون هزینه‌های بالایی در بازارچه دوکوهانه خاک می‌خورد و بخش زیادی از مردم ما از جمله عشایر و مرزنشینان دو طرف ایران و افغانستان تحت تأثیر این بازارچه منتفع بودند که اکنون سال‌هاست با مشکل روبه رو هستند.

,

امنیت مرز با حمایت پایدار از مرزنشینان

, امنیت مرز با حمایت پایدار از مرزنشینان,

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در سال‌های گذشته اتفاقات ناگواری برای استان افتاد که دود آن بیشتر در چشم مرزنشینان و عشایر رفت، بازارچه دوکوهانه نهبندان فعال بود که از آن بهره می‌بردند، اما چون تعامل خوبی صورت نگرفت این بازارچه تعطیل شد که جامعه بزرگی متضرر شدند.

,

نخعی با اشاره به اهمیت مرزها، تصریح کرد: اگر بازارچه‌ها فعال شود از مهاجرت مردم مناطق مرزی جلوگیری می‌شود و مشکلات اقتصادی آن‌ها به‌صورت پایدار برطرف خواهد شد.

,

وی تأکید کرد: امنیت مرزها به ساکنین آن بازمی‌گردد که مردم این روستاها انگیزه ماندن داشته باشند و به‌دلیل خشکسالی‌های متناوب و بیکاری، مهاجرت نداشته باشند.

,

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شوراس اسلامی مطرح کرد: علاوه بر اینکه مهاجرت، باعث خالی شدن مرزها و ناامنی می‌شود و هزینه‌های بالایی برای ایجاد امنیت را دربردارد، باعث حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ می‌شود که شرایط خاصی را ایجاد و مشکلات اجتماعی را به همراه دارد.

,

ظرفیت راه‌اندازی تمام بازارچه‌های مرزی را داریم

, ظرفیت راه‌اندازی تمام بازارچه‌های مرزی را داریم,

نخعی با اشاره به مرز ماهیرود، گفت: از تمام ظرفیت‌های مرز ماهیرود هم استفاده نمی‌شود و می‌توان با مراودات بهتر و درست‌تر منافع بیشتری برای مردم منطقه داشت چراکه مردم منطقه آنچنان که باید از آن بهره‌مند نمی شوند.

,

وی عنوان کرد: در خراسان‌جنوبی ۴ بازارچه داریم که هر کدام ظرفیت‌ها و کارایی‌های مختلفی دارند و می‌توان به‌درستی از آن‌ها استفاده کرد زیرا خراسان‌جنوبی قابلیت و ظرفیت استفاده از تمام این گذرگاه‌ها را دارد و می توان تمام آن‌ها را بازگشایی کرد و باعث توسعه اقتصادی استان شد.

,

اگر چه مسئولان توپ این مشکل را در زمین افغانستان می‌اندازند، اما مستنداتی مبنی بر تمایل افغان‌ها برای بازگشایی مجدد این بازارچه‌ها موجود است که از سوی ایران با بی‌توجهی همراه بوده است.

,

با توجه به شعار سال جاری مبنی بر «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی» خواسته مردم و تجار خراسان جنوبی این  است مسئولان با رفع موانع موجود، بار دیگر سرعت چرخ تولید و اقتصاد ایران و خراسان‌جنوبی را با بازگشایی مجدد بازارچه‌های مرزی افزایش دهند تا شکوفایی واحدهای تولیدی را شاهد باشیم.

,

انتهای پیام/ 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه