اخبار داغ

گزارشی از وضعیت جاری شدن سیلاب در شهر آشخانه؛

جمع آوری روان‌آب‌های سطحی در گیرودار دعوای قیمت گذاری زمین/ سیل در کمین است

جمع آوری روان‌آب‌های سطحی در گیرودار دعوای قیمت گذاری زمین/ سیل در کمین است
بعد از سیلی که در شهر آشخانه به وقوع پیوست تصمیم براین شد برای جمع آوری رواناب های این منطقه و جلوگیری از سیل و خسارت مالی و احیاناً جانی در محل مشخصی خندقی حفر کنند تا این آب ها جمع شده و به رود اترک متصل شود اما مالکین زمین ها در سودای سود بیشتر حاضر به فروش زمین های خود برای جلوگیری از خسارت به داخل شهر نیستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  عصر اترک، سالانه حوادث طبیعی مختلفی خراسان شمالی را تهدید می‌کند که یکی از مهمترین حوادثی که طی چند سال اخیر خسارت‌های فراوانی به این استان وارد کرده، سیل بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک،,

شهرستان مانه و سملقان از مناطقی بوده که طی چند سال اخیر سیل خسارت‌های فراوانی به زیرساخت‌های این منطقه از جمله راه‌ها، شبکه‌های آبرسانی، همچنین محصولات کشاورزی و احشام وارد کرده است .

,

افت آب‌های زیرزمینی، خشکسالی‌ها، تخریب پوشش گیاهی مراتع، تبدیل آن به اراضی کشاورزی نامناسب، تجاوز به حریم رودخانه‌ها، چرای غیر اصولی دام و بوته‌کنی از مهم‌ترین عوامل بر هم خوردن تعادل هیدرولوژیکی منابع طبیعی است که زمینه‌ جاری شدن سیلاب‌های مخرب در شهرستان مانه و سملقان و تمامی استان را تشدید کرده است.

,

سیلاب از روستاهای بیار، نادرآباد و تپه ماهورهای بش دره در هنگام بارندگی به داخل شهر آشخانه سرایز می‌شود، شیب‌های تند، عدم وجود پوشش گیاهی و درخت موجب به وجود آمدن سیلاب می‌شود.

,

در حالی که به گفته کارشناسان اجرای طرح‌های آبخیزداری در سه منطقه مذکور از جاری شدن سیل هنگام بارندگی نیز جلوگیری می کنند عدم اجرای طرح‌های آبخیزداری در مناطق مذکور و جاری شدن سیل، این بلای طبیعی، شهر آشخانه را تخریب می‌کند بطوری که فقط یکی از سیل‌های به وقوع پیوسته در سال 91 به تاسیسات شهرداری، جدول و خانه‌های مسکونی این شهر حدود پنج میلیارد ریال خسارت وارد کرد.
همچنین وقوع سیل در سال 98 به 100 واحد مسکونی شهر آشخانه خسارت وارد کرد، بیشترین خسارت به منازل مسکونی در منطقه شهرک فرهنگیان و مسکن مهر در شهر آشخانه و منازل همکف وارد شده بود.

,
,

به گفته معاون عمرانی وقت استانداری خراسان شمالی، منشأ سیل از منطقه بش دره از سمت روستای بیار و زوعلیا بوده است و به دلیل نامشخص بودن شبکه هدایت آب‌ها در منطقه مسکن مهر خسارت سیل زیاد بوده است و پس از این سیل تصمیم بر آن شد تا مسیری را برای هدایت آب های سطحی ایجاد شود.
تصمیم کارشناسان بر این شد که در محل مشخصی خندقی حفر کنند تا آب های سطحی جمع آوری و به رود اترک متصل شود، با گذشت زمان و ضررورت اجرایی طرح هنوز مالکین زمین ها به سودای سود بیشتر حاضر به فروش زمین های خود برای جلوگیری از خسارت روان آب ها به داخل شهر نیستند .

,
,

 

,

همکاری نکردن مردم با شهرداری

, همکاری نکردن مردم با شهرداری, همکاری نکردن مردم با شهرداری,

فرماندار شهرستان مانه و سملقان در گفت و گو با خبر نگارعصر اترک در خصوص خندقی که برای جمع آوری رواناب ازسمت بیار و نادر آباد باید ایجاد شود، گفت: در سال های گذشته قبل از الحاق ضلع بالایی بلوار امام رضا به شهر، می بایست برای جمع آوری آب های سطحی و سیلاب های که از سمت بش دره و بیار و نادر آباد به سمت پایین می آیند مسئولین شهری فکری می کردند که اقدامی صورت نگرفت و شاهد خسارات سیل بودیم هرچند خسارت جانی نداشت ولی مشخص نیست در آینده به چه صورت باشد.

,

محمود رضا معموری اظهار کرد: ستاد مدیریت بحران از شهرداری در خواست کرد برای جمع آوری آب های سمت بش دره فکری کند و چاره ای بیاندیشد .

معموری افزود: اقدامات کارشناسی توسط شهرداری آشخانه انجام شد و مکانی را مشخص شده و تصمیم بر این شد که  در آن محل خندقی برای جمع آوری آب های سطحی که از سمت بش دره  است ایجاد شود.

,
,
,

وی افزود: با نهایی شدن طرح، شهرداری باید زمین ها را به تملک خود در آورد و فراخوان داد و تمامی مالکان را شناسایی کرد و با اطلاع رسانی در خصوص طرح از مردم خواست توافق کنند و برابر قانون هزینه زمین را بگیرند  و آن را شهرداری واگذار کنند ولی مردم توافق نکردند.

,

وی تاکید کرد: شهرداری نمی تواند زمین ها را به رایگان بگیرید و قانون این اجازه را نمی دهد اما طبق قانون اگر طرحی قرار بر اجرا باشد ولی توافقی حاصل نشود، برابرماده قانونی شهرداری زمین ها را تصرف می کند و نهایتا پول مردم براساس نظریه کارشناس رسمی دادگستری  به حساب مالکین واریز می شود.

,

 

,

گرانفروشی مالکین

, گرانفروشی مالکین, گرانفروشی مالکین,

شهردار آشخانه نیز در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: شرکت مشاوره ای معتبری طراحی کانال انجام داد و جهت اجرا به شهرداری ابلاغ شد و در حال مذاکره با مالکین هستیم که طرح شروع شود.

اصولی اظهار کرد: تلاشمان بر این است که مردم راضی باشند چراکه پروژه برای مردم اجرا می شود و اگر مردم ناراضی باشند کار فایده ندارد  و به خوبی پیش نخواهد رفت.

,
,
,

وی افزود: چندیدن جلسه با حضور مالکین برگزار شد ولی متاسفانه به توافق نرسیدیم چراکه برخی از مالکین معتقد هستند که ارزش زمین شان از زمین کشاورزی بالاتر است و چون چسبیده به شهر است ارزش بالاتری دارد.

وی گفت: این درحالی است که این زمین ها دارای کاربری کشاورزی هستند و تغییر کاربری ندارند.

شهردار آشخانه افزود: مالکان این زمین ها، قیمت کارشناس دادگستری را قبول ندارند و معتقد هستند چون زمین های آنان چسبیده به بافت شهری است، ارزش بالاتری دارد و حاضر نمی شوند با این قیمت کارشناسی شده بفروشند.

,
,
,
,
,

وی تاکید کرد: شهرداری هم توان و اجازه خرید زمین ها را  براساس قیمت کارشناس رسمی دادگستری دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه