اخبار داغ

گزارش ویژه؛

بیست و نهمین روز ناسالم هوای اراک در سال ۱۴۰۰/ تعطیلی ۱۴۴ روزه کارگروه کاهش آلودگی هوا!

بیست و نهمین روز ناسالم هوای اراک در سال ۱۴۰۰/ تعطیلی ۱۴۴ روزه کارگروه کاهش آلودگی هوا!
هوای اراک در حالی بیست و نهمین روز آلوده در سال جاری را ثبت می کند که کارگروه کاهش آلودگی هوا طی ۱۴۴ روز گذشته عملا تعطیل بوده و تشکیل جلسه نداشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ هوای اراک در حالی در ساعت ۱۱ روز جاری با شاخص ۱۵۲ بیست و نهمین روز ناسالم در سال ۱۴۰۰ را ثبت کرد که همچنان اما و اگرهایی در خصوص نحوه اطلاع رسانی وضعیت کیفیت هوای اراک توسط سازمان محیط زیست و عدم شفافیت در این زمینه وجود دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب, .,

نکته نخست اینجاست که علیرغم استانداردها و تأکیدات کارشناسان امر اما شاخص آلودگی کل بر اساس میانگین گیری از ایستگاه ها اعلام می شود که به دلیل جانمایی ایستگاه هایی همچون محیط زیست در خارج محدوده شهری، شاخص به دست آمده به هیچ وجه واقعی و  قابل قبول نیست.

, .,

اینکه سامانه پایش کیفت هوا با ترکیب شاخص کیفیت هوای ایستگاه شریعتی و مخابرات(محدوده مرکزی شهر) و محیط زیست (تقریبا خارج از محدوده مرکزی شهر) میانگین شاخص کیفیت هوای شهر اراک را به نمایش می گذارد جالب توجه است چرا که همانطور که گفته شد ایستگاه محیط زیست با توجه به قرار گیری در محدوده کناری شهر اراک همواره شاخص آلودگی پایین تری را ثبت می کند.

,

حال سئوال اینجاست که مگر مردم محدوده مرکزی شهر اراک ترکیبی از هوای مرکز و حاشیه شهر را تنفس می کنند که برای سنجش میزان آلودگی از ایستگاه های مختلف میانگین گیری می شود؟!

,

از سوی دیگر دو ایستگاه شریعتی و مخابرات که در محدوده شهری اراک قرار دارند بعضاً به طرز عجیبی در شاخص های آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۱۰ و ۲.۵ میکرون عددی برای نمایش ندارند و همچون روز جاری سنجنده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در ایستگاه شریعتی به یکباره خاموش می شود!

, !,

, , ,

 

,

سوال اساسی اینجاست که چرا با وجود اینکه طی روزهای اخیر اساساً آلودگی هوای شهر اراک علاوه بر ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون به ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون بر می گردد(به علت وجود ذرات ناشی از غبار و گرد و خاک) سنجده این آلاینده در هر دو ایستگاه شریعتی و مخابرات از مدار خارج شده است؟!

, !,

البته لازم به ذکر است که ایستگاه پایش کیفیت هوای شازند نیز به دلایل نامعلومی مدتی است در مدار قرار ندارد، در حالی که این منطقه به سبب وجود صنایع آلاینده ای همچون نیروگاه، پالایشگاه و پتروشیمی جزو شهرهای با آلودگی هوای مستمر است.

, .,

پاسخ مسئولین اداره کل محیط زیست به تمامی این ابهامات و پرسش ها «بروز اشکالات فنی و نرم افزاری در شبکه پایش» است که به نوبه خود جای تأمل و تعجب دارد و یک سؤال مهم که چرا این اشکالات فقط در روزهای آلوده به قوع می پیوندد؟!

, !,

ذرات معلق چیست؟/ غفلت از پنجمین عامل مرگ و میر در دنیا

, ذرات معلق چیست؟/ غفلت از پنجمین عامل مرگ و میر در دنیا, ذرات معلق چیست؟/ غفلت از پنجمین عامل مرگ و میر در دنیا,

ذرات معلق که به آنها آلاینده‌های ذره‌ای هم گفته می‌شود از شماری از اجزا از جمله اسیدها (مانند نیترات‌ها و سولفات‌ها)، مواد شیمایی آلی، فلزات یا ذرات غبار و خاک تشکیل می‌شوند که  به دو دسته ذرات معلق ذرات درشت قابل استنشاق (PM ۱۰) و ذرات ریز (PM ۲.۵) تقسیم می شوند.

, (PM , ) , (PM , ) , .,

ذرات درشت قابل استنشاق (PM ۱۰) مانند ذرات معلقی که در مجاورت جاده‌ها یا صنایع مولد غبار یافت می‌شوند و قطرشان بزرگتر از ۲.۵ میکرون و کوچکتر از ۱۰ میکرون است.

, (PM , ) , .,

ذرات ریز (PM ۲.۵) مانند ذرات معلقی که در دود و مه‌دود یافت می‌وند و قطرشان ۲.۵ میکرون یا کمتر است. این ذرات یا به طور مستقیم از منابعی مانند آتش‌سوزی‌های جنگلی وارد هوا می‌شوند یا در نتیجه واکنش گازهای خروجی از نیروگاه‌ها، صنایع و خودروها در هوا شکل می‌گیرند.

, (PM , ) , .,

اندازه این ذرات با توانایی آنها در آسیب‌رسانی به سلامت انسان ارتباط مستقیم دارد و ذرات معلقی که قطرشان ۱۰ میکرون یا کمتر است خطر بیشتری برای سلامت دارند، زیرا عموما می‌توانند از بینی و گلو بگذرند و به عمق ریه‌ها و حتی گاهی جریان خون وارد شوند، استنشاق این ذرات می‌‌تواند بر قلب و ریه‌‌ها اثر بگذارد و پیامدهای بهداشتی وخیمی ایجاد کند.

, .,

افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، کودکان و سالمندان با احتمال بیشتری ممکن است در نتیجه قرار گرفتن در معرض ذرات معلق آلاینده آسیب ببینند، حتی افراد سالم نیز در هنگام قرار گرفتن در معرض میزان‌های بالای این ذرات آلاینده دچار علائم و عوارض تنفسی می شوند.

, .,

, , ,

 

,

طبق نتایج تحقیقات و پژوهش های معتبر پنجمین عامل مرگ و میر در دنیا، آلودگی هواست که سالانه ۷.۳ میلیون نفر را دچار مرگ زودرس کرده در حالی که کرونا بعنوان چالش اصلی حال حاضر جان  تلفاتی در حدود ۱.۴میلیون نفر در سال دارد؛ این امر لزوم پرداختن به جلوگیری از آلودگی هوا را نشان می‌دهد.

, .,

چندی قبل نیز رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در اظهاراتی گفته بود: مواجهه طولانی مدت با آلاینده ذرات معلق در کشور سالانه باعث بروز ۴۱ هزار و ۷۰۰ مورد مرگ زودرس می‌شود.

, .,

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست می گوید: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون - که به‌عنوان عامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرهای کشور مطرح است- جزو گروه اول مواد سرطان‌زا و هم‌رده با مواد رادیو اکتیو هستند.

, .,

تعطیلی ۱۴۴ روزه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک!

, تعطیلی ۱۴۴ روزه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک!, تعطیلی ۱۴۴ روزه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک!, !,

حال با این شرایط کارگروه اضطرار آلودگی هوای کلانشهر اراک از ۷ بهمن ماه سال ۹۹ تاکنون یعنی طی ۱۴۴ روز گذشته نشستی در ارتباط با وضعیت آلوده هوای شهر نداشته است و گویا قرار است مسئولین در این کارگروه فقط به آمار تعداد روزهایی که هوای اراک سالم است ببالند، چرا حداقل مردم از دریافت اطلاعات دقیق از وضعیت هوای شهر محروم اند! به واقع چند درصد از مردم اراک می دانند که قریب یک ماه از سه ماه گذشته از سال جاری را در هوای ناسالم نفس کشیده اند؟!

,

در روزهای آتی طی گفتگو با کارشناسان حوزه محیط زیست اطلاع رسانی دقیق تری از شرایط خواهیم داشت.

, .,

انتهای پیام/

, /,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه