اخبار داغ

در گفت‌وگو با عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بررسی شد؛

اروپا و آمریکا لایه ازون را تخریب کرده‌اند؛ تاوانش را ملت ایران می‌دهد/ آیا امضای معاهده پاریس با خاموشی‌های اخیر مرتبط است؟!

اروپا و آمریکا لایه ازون را تخریب کرده‌اند؛ تاوانش را ملت ایران می‌دهد/ آیا امضای معاهده پاریس با خاموشی‌های اخیر مرتبط است؟!
محمدمهدی مفتح عدم ساخت نیروگاه های جدید در سال های اخیر برای تأمین برق مورد نیاز کشور را زمینه ساز قطعی خاموشی های اخیر دانسته و گفت: کشورهای استکباری که روزگاری سهم بالایی در تخریب لایه ازون داشته‌اند، امروز با تحمیل معاهدات محدودکننده تاوانش را از ملت ایران می‌گیرند!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهمدان، چندی پیش در خبری که با عنوان "توافق نامه پاریس در دولت روحانی با تأیید مجلس به ریاست لاریجانی تصویب شد! /مجلس با تحقیق و تفحص درباره چرایی خاموشی های اخیر به میدان می آید" در این مجموعه خبری منتشر شد آمده بود که؛ هرچند گفته می شود علت خاموشی های اخیر در ایران به دلیل کاهش بارندگی ها و استخراج بیت کوین است، اما این موارد تنها درصدی از علت قطعی برق است، چرا که برخی کارشناسان "معاهده پاریس" را عامل اصلی خاموش ها می دانند، معاهده ای که در دولت یازدهم و با تأیید مجلس به ریاست لاریجانی به تصویب رسید!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهمدان,

دولت روحانی اراده ای برای ساخت نیروگاه برق نداشت

, دولت روحانی اراده ای برای ساخت نیروگاه برق نداشت, دولت روحانی اراده ای برای ساخت نیروگاه برق نداشت,

در آن خبر در گفت و گویی «حسینعلی حاجی دلیگانی» عضو هیات رئیسه مجلس و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از ورود این قوه برای یافتن چرایی اصلی قطعی برق مطالبی مطرح شد. حاجی دلیگانی تأکید کرد که دولت روحانی برای توسعه بخش نیروگاه های برق، برنامه خاصی در طول هشت سال گذشته ارائه نداده است.

,

و اما با ورود دستگاه قضا، برای مدتی هم که شده خاموشی ها به حداقل ممکن و حتی به صفر رسید، اما مجدد چند روزی می شود که با اعمال خاموشی های جدید، موج اعتراضات مردمی در برخی نقاط کشور از جمله تویسرکان صدای مردم را درآورده است.خاموشی هایی که طبق جدول اعلامی اعمال نمی شود، مردم، کشاورزان، باغداران و واحدهای تولیدی و صنعتی را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است.

,

در سال های گذشته شاهد رشد تعداد واحدهای مسکونی و افزایش واحدهای صنعتی و مسیرهای جاده ای کشور بوده ایم، بی شک این روند بر افزایش مصرف برق هم اثر گذار است.تعداد فعلی نیروگاه های برق کشور توان تأمین و تولید این تعداد مصرف کننده جدید را ندارد، چرا که اگر قرار باشد در تمام روز برق رسانی بدون قطع شدن انجام شود، شبکه توزیع برق از مرکز نیروگاه قفل می شود و به اصلاح عامه زیر بار فشار مصرفی هنگ می کند و مشکلات بسیار دیگری به وجود می آورد، از این رو بالاجبار باید به صورت نوبه ای شبکه توزیع برق قطع شود تا فشار بر روی نیروگاه وارد نشود.

,

حال چرا در سال های اخیر تعداد نیروگاه های برق کشور را افزایش نداده اند؟ علت امضای توافق نامه پاریس در دولت روحانی و تأیید آن در زمان مجلس به ریاست لاریجانی است. آن گونه که گفته شده، ایران نمی تواند بدون اجازه و طی مراحلی بسیار نیروگاه جدید دیگری تأسیس کند.

,

گزارش ها، حاکی از شکایت مردم از خاموشی های بی برنامه است

, گزارش ها، حاکی از شکایت مردم از خاموشی های بی برنامه است, گزارش ها، حاکی از شکایت مردم از خاموشی های بی برنامه است,

در این باره «محمدمهدی مفتح» سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با خبرنگار عصرهمدان؛ با اشاره به اینکه قطعی برق مشکلی سراسری در کشور است، گفت: زمانی که مصرف بالاتر می رود، شبکه برق رسانی کشور در مجموع با اشکال مواجه شده و برای حفظ شبکه، بالاجبار به قطع کردن برق روی می آورند.

,

وی اظهار کرد: هرچند متولیان امر می گویند قطع برق طبق جدول بندی انجام می شود، با این وجود پیام ها و گزارش های مردمی بسیاری به دست ما رسیده، اینکه مردم، کشاورزان و صنعتگران از قطعی برق بدون برنامه ریزی گلایه مندند و شکایت دارند.

,

سهم نیروگاه های برق آبی در تولید برق ناچیز است

, سهم نیروگاه های برق آبی در تولید برق ناچیز است, سهم نیروگاه های برق آبی در تولید برق ناچیز است,

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: خاموشی های بی برنامه، سبب شده تا شاهد باشیم برخی از کشاورزان از عدم آبرسانی به موقع به زمین های خود به دلیل عدم تأمین برق موتور چاه آب حرف ها به بیان آورده اند و مسائل مشابه بسیار دیگر در واحدهای تولیدی و صنعتی که خسارت بسیاری را بر آنان تحمیل کرده است.

,

مفتح عنوان کرد: می گویند کاهش بارندگی یکی از دلایل کاهش تولید برق است، در حالی که نیروگاه های برق آبی در کشور حجم کمی از برق مورد نیاز را تأمین می کنند و نیروگاه های اصلی ما حرارتی بوده و با سوختی همچون گاز تغذیه می شوند.

,

میزان مصرف برق بالاتر از میزان تولید آن است

, میزان مصرف برق بالاتر از میزان تولید آن است, میزان مصرف برق بالاتر از میزان تولید آن است,

وی با اشاره به حضور وزیر نیرو در حدود یکی دو ماه پیش در مجلس و اظهار نظر او مبنی بر اینکه باید ظرفیت بیشتری برای تولید برق داشته باشیم، تصریح کرد: این مطلب می رساند که میزان تولید برق با میزان مصرف همخوانی ندارد و مصرف در کشور بالاتر است.

,

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: از سویی با توجه به گرمای بالای هوا، میزان برق مصرفی هم بالاتر رفته و اینکه توان تولید برق کشور به یک میزان تعریف شده است و بنا به هر دلیلی مثل تحریم ها بالاتر هم نمی رود.

,

کاهش تولید برق به هر دلیلی، توجیهی برای خاموشی های بی برنامه نیست

, کاهش تولید برق به هر دلیلی، توجیهی برای خاموشی های بی برنامه نیست , کاهش تولید برق به هر دلیلی، توجیهی برای خاموشی های بی برنامه نیست,

مفتح افزود: هرچند میزان برق مصرفی در مجموع در کشور بالا رفته و می گویند باید خاموش ها اعمال شود، اما حرف نخست ما این است؛ چرا این خاموشی ها مطابق با جدول ها و برنامه ریزی های اعلام شده نیست؟

,

وی تأکید کرد: در حقیقت دلیل کمبود تولید هر چه باشد خاموشی بدون برنامه را توجیه نمی کند و لااقل باید قطع برق با برنامه انجام شود تا این مردم، کشاورزان و صنعتگران در انجام امور خود مدیریتی مناسب داشته باشند.

,

آیا ریشه خاموشی های اخیر ایران، امضای معاهده پاریس در دولت روحانی است؟

, آیا ریشه خاموشی های اخیر ایران، امضای معاهده پاریس در دولت روحانی است؟, آیا ریشه خاموشی های اخیر ایران، امضای معاهده پاریس در دولت روحانی است؟,

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا در سال های اخیر با وجود آن که دولت از افزایش تعداد واحدهای صنعتی و مشترکین برق مطلع بود، نیروگاه جدیدی نساخته و آیا این مشکل به معاهده پاریس باز می گردد؟ گفت: در خصوص معاهده پاریس یک حرف کلی نیاز است گفته شود، اینکه در ابتدا باید بررسی و تحقیق کنیم تا بدانیم که هر کشوری چقدر سهم در آلودگی محیط زیست و تخریب لایه ازون دارد، دولت های غربی همچون امریکا و انگلیس به چه میزان و کشورهایی همچون ایران چه میزان.

,

اگر اروپا و امریکا لایه ازون را تخریب کردند چرا ملت ما باید تاوانش را بدهد؟

, اگر اروپا و امریکا لایه ازون را تخریب کردند چرا ملت ما باید تاوانش را بدهد؟ , اگر اروپا و امریکا لایه ازون را تخریب کردند چرا ملت ما باید تاوانش را بدهد؟,

مفتح تأکید کرد: اگر آن کشورها در تولید آلودگی سهم زیادی داشتند و گازهای گلخانه ای بسیار ایجاد کردند و زمینه ساز تخریب لایه ازون شدند چرا ما باید جریمه و تاوان آن را بدهیم؟

,

وی عنوان کرد: مسئله آلودگی زیست محیطی و مواردی از این قبیل تنها درخصوص ساختن یا نساختن نیروگاه برق نیست، بلکه در مسائل متعدد صنعت هم این مشکل وجود دارد، کشورهای به ظاهر توسعه یافته ای که روزگاری سهم بالایی در تخریب لایه ازون داشته اند حالا کشورهایی همچون ایران را از مجهز شدن منع می کنند!

,

استکبار با تحمیل معاهدات محدودکننده، عقب ماندگی دیگر کشورها را می خواهد

, استکبار با تحمیل معاهدات محدودکننده، عقب ماندگی دیگر کشورها را می خواهد, استکبار با تحمیل معاهدات محدودکننده، عقب ماندگی دیگر کشورها را می خواهد,

وی اظهار کرد: بنابراین نباید خیلی این محدودیت های بین المللی بی پایه را که دولت های استکباری برای عقب نگه داشتن کشورهای در حال توسعه دارند، جدی گرفت و اعمال کرد و من اعتقادی به این معاهدات ندارم، چرا که آنان استفاده خود را برده و پیشرفتشان را کرده اند، حالا که نوبت ما شده گریبانمان را می گیرند و می گویند شما حق استفاده ندارید و به طور مثال نیروگاه تأسیس نکنید و یا در فلان صنعت وارد نشوید.

,

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: مرحوم عباسی یکی از نمایندگان دوره های سابق مجلس در نطقی عنوان کرده بود، "هر که لایه ازون را تخریب کرده خودش برود درستش کند"، شاید این حرف در وهله نخست ساده به نظر برسد، اما واقعیت امر همین است که باید سهم کشورهای مختلف در آلودگی های متعدد زیست محیطی تعیین و عنوان شود.

,

کشورهایی که سبب آلودگی زیست محیطی و تخریب لایه ازون شده اند، باید به سهم خود جریمه شوند

, کشورهایی که سبب آلودگی زیست محیطی و تخریب لایه ازون شده اند، باید به سهم خود جریمه شوند, کشورهایی که سبب آلودگی زیست محیطی و تخریب لایه ازون شده اند، باید به سهم خود جریمه شوند,

مفتح اظهار کرد: بدین ترتیب هر کشور به میزان سهمی که در تخریب لایه ازون داشته، باید متعهد باشد و جریمه شود، نه اینکه آن کشورها پس از پیشرفت خود بیایند و با اعمال محدودیت ها و معاهداتی جلوی پیشرفت دیگر کشورها را بگیرند.

,

وی تأکید کرد: اروپا و امریکا لایه ازون را تخریب کرده اند و بعد ما باید جواب و تاوانش را با عدم پیشرفت و عدم توسعه صنعتی بدهیم؟

,

به گزارش عصرهمدان؛ در حدود 41 روز دیگر دولت روحانی به پایان راه خود می رسد، هرچند در این دولت معاهداتی در سطح بین الملل امضاء شده که منافع ملی را تأمین نمی کند و بالعکس ایران را در مواردی متضرر کرده است، امید آن که در دولت جدید و با روی کار آمدن آیت الله رئیسی و با سابقه و روحیه جهائی و انقلابی که از او برمی شمارند، دیگر شاهد بسته شدن قراردادهای محدودیت کننده در هیچ حوزه ای نباشیم، قراردادهایی که استکبار جهانی برای عقب نگه داشتن ملت های آزادیخواه بر این کشورها تحمیل می کنند، همچون قرارداد پاریس که زمینه ساز عدم ساخت نیروگاه برق در ایران شده و خاموشی های مکرر در چند ماهه اخیر را بر مردم ما تحمیل کرده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه