اخبار داغ

سالی بی‌رمق، بیخ گوش کشاورزان؛

سیلی خشکسالی بر چهره دشت‌های غرب کشور/ بیش از ۹۹ درصد وسعت کردستان تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته است

سیلی خشکسالی بر چهره دشت‌های غرب کشور/ بیش از ۹۹ درصد وسعت کردستان تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته است
خشکسالی امسال در استان کردستان طی ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است و به همین دلیل در کنار کاهش شدید منابع آبی، بخش کشاورزی بیشترین ضرر را از این وضعیت متحمل شده و روزهای سخت‌تری در انتظار این بخش قرار دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، بنابر گفته بسیاری از کارشناسان، خشکسالی یکی از پدیده های زیانبار طبیعی است که براثر تغییرات اقلیمی و در معنای جزیی تر افزایش میانگین دمای زمین روی داده است و آثار مخرب اقتصادی و اجتماعی زیادی به همراه دارد. پدیده ای که این کارشناسان معتقدند اگر فکری به حال آن نشود و برنامه ای برای کنترل آن تدوین و تبیین نشود، تهدید جدی برای زیست بوم، کشاورزی و جوامع بشری خواهد بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

امروز بحران کم‌آبی به دلیل کم سابقه بودن آن در ۵۰ سال اخیر می توان گفت که در این دیار به مغز استخوان رسیده و در کنار کاهش شدید منابع آبی، بخش کشاورزی بیشترین ضرر را از این وضعیت متحمل شده و روزهای سخت‌تری در انتظار این بخش قرار دارد.

,

حمایت واقعی از قشر کشاورز، تسهیل در خصوص پرداخت تسهیلات بانکی و بخشش جرایم و دیرکرد بازپرداخت تسهیلات در کنار تأمین بذر مورد نیاز برای کشت سال آینده از جمله انتظارات به حق کشاورزان کردستانی برای عبور از این وضعیت و شرایط بحرانی است و به همین دلیل انتظار می‌رود که دولت نیز در این خصوص اقدامات بهتری را در دستور کار قرار دهد.

,

, ,

بیش از ۹۹ درصد مساحت و وسعت استان کردستان تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته است

, بیش از ۹۹ درصد مساحت و وسعت استان کردستان تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته است, بیش از ۹۹ درصد مساحت و وسعت استان کردستان تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته است,

خلیل فعله گری معاون اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این خصوص گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته تا چند روز قبل بیش از ۹۹ درصد یعنی تقریباً ۱۰۰ درصد از مساحت و وسعت استان کردستان تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته است.

,

وی ادامه داد: متأسفانه این وضعیت خشکسالی باعث کاهش قابل توجه و محسوس تولیدات بخش کشاورزی شده است و این روند موجب نگرانی قشر کشاورز شده و در کنار این مهم کاهش درآمد این قشر را نیز بهع دنبال خواهد داشت.

,

معاون اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه ما تنها در بخش گندم با کاهش ۵۰ درصدی مواجه خواهیم بود، افزود: این کاهش محسوس و قابل توجه موجب نگرانی‌های کشاورزان استان کردستان شده است و به همین دلیل تلاش‌های ما در راستای حمایت از این قشر به صورت جدی دنبال و پیگیری می‌شود.

,

, ,

میزان گندم تولیدی در کردستان در مقایسه با سال قبل با کاهش قابل توجهی مواجه خواهد بود

, میزان گندم تولیدی در کردستان در مقایسه با سال قبل با کاهش قابل توجهی مواجه خواهد بود, میزان گندم تولیدی در کردستان در مقایسه با سال قبل با کاهش قابل توجهی مواجه خواهد بود,

چندی پیش هم فرید سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته همکاران ما در سراسر استان کردستان تاکنون تنها در بخش تولید گندم ما با کاهش ۲۷۰ هزار تنی در مقایسه با سال قبل خواهیم بود و به همین دلیل میزان گندم تولیدی در کردستان در مقایسه با سال قبل با کاهش قابل توجهی مواجه خواهد بود.

,

وی با بیان اینکه بخش زیادی از تولید گندم در کردستان به صورت دیم است، افزود: کشت دیم ارتباط مستقیمی با میزان بارش ها دارد و متاسفانه امسال هم در فصل پاییز و هم در فصل بهار سال جاری میزان بارش باران به شدت کاهش پیدا کرد و در نتیجه گندم تولیدی استان نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

,

سپری ضمن اشاره به خسارت وارد شده به دیگر بخش های مرتبط با کشاورزی در استان کردستان، بیان کرد: متاسفانه در سایر بخش ها نیز خشکسالی خسارت های زیادی را وارد خواهد کرد و به همین دلیل ما در سازمان جهاد کشاورزی از تمامی ظرفیت های در اختیار در راستای کمک به کشاورزان بهره برداری خواهیم کرد.

,

وی با اشاره به برآوردهای صورت گرفته از میزان خسارت های وارد شده به بخش کشاورزی در سال جاری، اظهار کرد:  بررسی های ما نشان می دهد که خشکسالی و کم آبی امسال بیش از ۲۱ هزار و ۱۶۵ میلیارد ریال خسارت به بخش باغبانی و زراعت کردستان وارد کرده است.

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه خسارت وارد شده به مزارع گندم این استان ۱۴ هزار میلیارد ریال و مابقی خسارت به سایر محصولات زراعی و باغی وارد شده است، گفت: علاوه بر خسارت بر مزارع هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال نیز به محصولات باغی کردستان خسارت وارد شده که این محصولات شامل انگور دیم، بادام دیم، سماق و گیاهان دارویی است.

,

, ,

کاهش ۴۰ درصدی تولیدات بخش کشاورزی به واسطه خشکسالی

, کاهش ۴۰ درصدی تولیدات بخش کشاورزی به واسطه خشکسالی, کاهش ۴۰ درصدی تولیدات بخش کشاورزی به واسطه خشکسالی,

خالد جعفری معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان هم با اشاره به اینکه وضعیت خشکسالی در کشور و به تبع آن در استان حاکم است، اظهار کرد: البته این نخستین بار نیست که با مشکل خشکسالی و یا سرمازدگی در استان مواجه هستیم.

,

وی به سهم ۲۴ تا ۲۶ درصدی بخش کشاورزی استان در تولید ناخالص داخلی اشاره کرد و گفت: کاهش ۴۰ درصدی تولیدات بخش کشاورزی به واسطه خشکسالی امسال حدود  ۱۰ درصد کاهش تولید ناخالص داخلی استان را به دنبال خواهد داشت.

,

جعفری با اشاره به ویژه‌بودن سال زراعی امسال برای کشاورزان گفت: پاییز سال گذشته بهترین وضعیت بارش و پوشش گیاهی داشتیم، اما متاسفانه در زمستان و بهار با کاهش شدید بارندگی مواجه شدیم که خسارت زیادی به بخش کشاورزی استان وارد کرد.

,

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته و وضعیت بحرانی که داریم باید غیر از اعتبارات محل مدیریت بحران به فکر جذب اعتبار از محل‌های دیگر برای جبران خشکسالی باشیم.

,

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از موضوعات مهم توجه به تامین آب شرب و جلوگیری از بروز مشکلات در این بخش است، گفت: با توجه به وضعیت پیش آمده باید هرچه زودتر ورودی آب از سد آزاد به قشلاق انجام شود چرا که جدای از دغدغه تامین آب شرب، نگرانی برای تامین آب کشاورزی هم وجود دارد.

,

, ,

و اما... در کل به منظور مدیریت بحران خشکسالی لازم است طرح مدیریت جامع تهیه شود که در هنگام وقوع خشکسالی به مورد اجرا گذاشته شود.

,

اکنون که یکی از محورهای اصلی توسعه در کردستان از بخش کشاورزی می‌گذرد و سه طرح پیشران ۱۰۰ هزار هکتار تبدیل اراضی دیم به آبی، ۵۰ هزار هکتار توسعه باغات و افزایش تولید ۱۳ هزار تنی گوشت قرمز در حوزه کشاورزی قرار دارد ضرورت توجه بیشتر مسئولان را در این دوران سخت برای کشاورزان و باغداران می‌طلبد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه