اخبار داغ

مشکلاتی که در دوران کرونا به دانش آموزان آسیب زد؛

استرس، چاقی و ضعف در بینایی در کمین محصلان/ ضرورت برگزاری‌ آموزش‌های پساکرونا برای معلمان

استرس، چاقی و ضعف در بینایی در کمین محصلان/ ضرورت برگزاری‌ آموزش‌های پساکرونا برای معلمان
کرونا با آمدنش جنبه‌های مختلف زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داد؛ شاید به جرأت می‌توان گفت که یکی از مهمترین‌ آنها تاثیر بر نوع آموزش بوده است؛ به طوری که با تعطیل شدن مدارس و خانه‌نشینی دانش‌آموزان عوارض جسمی و روحی زیادی را ایجاد کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، نزدیک به دو سال از شیوع ویروس کرونا می گذرد و باتوجه به بخش های مختلفی از آموزش دانش آموزان که تحت تاثیر این ویروس، شیوه ای نوین را به خود گرفته، تهدیداتی نیز به همراه داشته که متاسفانه مورد غفلت بوده و آنچنان که باید به آن پرداخته نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک, ،,

گوشی و تبلتی که روزگاری استفاده از آن برای دانش آموزان ممنوع بود، امروز به فضایی برای آموزش مجازی دانش آموزان تبدیل شده و به ناچار دانش آموز در این فضا ورود کرده است، جدا از بحث دانش آموزانی که به دلیل نداشتن ابزار اولیه آموزش مجازی از این فضا دور هستند، گروهی از دانش آموزان نیز در معرض آسیب های اجتماعی قرار گرفته اند که خیلی از آنها برای والدین دردسر ساز شده است.

,

در حال حاضر دانش آموزان علاوه بر مشکلات جسمی همچون بینایی و چاقی که برای آنها ایجاد شده است، با گشت و گذار بیش از حد در فضای مجازی دچار تنهایی، افسردگی، استرس، ترس و گاها دست زدن به خودکشی شده اند که به دلیل درست استفاده نکردن از این فضا است.

,

نکته قابل توجه این است که اگر سلامت دانش آموزان آسیب ببیند بسیاری از اعمال جمعی و رفتارهای اجتماعی تحت تأثیر قرار می‌گیرد بنابراین اگر غفلت شود باید در آینده تاوان آن را پس بدهیم.

,

چاقی و ضعف در بینایی در راس مشکلات جسمی دانش آموزان در ایام کرونا

, چاقی و ضعف در بینایی در راس مشکلات جسمی دانش آموزان در ایام کرونا, چاقی و ضعف در بینایی در راس مشکلات جسمی دانش آموزان در ایام کرونا,

حسین صفری، کارشناس مسئول مشاوره آموزش و پرورش خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با تهدیدات ایام کرونا برای دانش آموزان گفت: شنیدن آمار فوت شدگان، مشاهده بیماران کرونایی ، رفتارهای وسواس گونه والدین و انتقال نگرانی به فرزندان، تعطیلی مدارس و سنگینی آموزش و یادگیری، از جمله مواردی هستند که آسیب های زیادی را برای دانش آموزان در ایام کرونا به همراه داشته است.

,

وی با اشاره به اینکه آسیب هایی که کرونا برای دانش آموزان داشته در دو بخش قابل بررسی است، اظهارکرد: در حوزه جسمی به دنبال بررسی های تلفنی و مشاوره ای دانش آموزان که انجام شد، کرونا باعث کم تحرکی دانش آموزان، محبوس شدن در منزل که باعث مشکلات چاقی، تنبلی، بیخوابی و ضعف بینایی به دلیل استفاده بیش از حد از گوشی و تبلت  بوده است.

,

صفری مشکلات روحی و روانی را گسترده تر از موضوعات جسمی خواند و گفت: باتوجه به اینکه گروه زیادی از دانش آموزان دوران بلوغ را سپری می کنند و نیاز به آموزش مستقیم در مدرسه دارند، به دلیل تعطیلی های چند ماهه دچار احساس تنهایی، ضعف اعتماد به نفس، کاهش سطح روابط عمومی شده و در واقع این فرصت ها از دانش آموزان سلب شده است.

,

 

,

, ,


ترس و استرس دانش آموزان در ایام کرونا نگران کننده شده است

,
, ترس و استرس دانش آموزان در ایام کرونا نگران کننده شده است, ترس و استرس دانش آموزان در ایام کرونا نگران کننده شده است,

این کارشناس مشاوره با اشاره به اینکه حضور بیش از حد دانش آموزان در فضای مجازی و درس و کلاس باعث ایجاد احساس پوچی، خستگی، تنهایی، بی هدفی و استرس شده است، گفت: متاسفانه خیلی مواقع دانش آموزان دچار وسواس می شوند که دوره درمان طولانی را می طلبد تا دانش آموز به حالت عادی برگردد.

,

صفری، ترس و استرسی که دانش آموزان در ایام کرونا دارند، را خیلی نگران کننده خواند و ادامه داد: خانواده ها ترس و استرس ناشی از کرونا را به فرزندانشان منتقل می کنند و نسبت به این موضوع آگاهی ندارند که باید آموزش ها را ارائه دهند اما ترس را منتقل نکنند، خیلی ضرورت ندارد هر نوع خبری برای کودک یا نوجوان بزرگ جلوه داده شود و هر خبری که در رسانه های غیر معتبر منتشر می شود را مطرح و باعث نگرانی شوند.

,

این مقام مسئول با اشاره به اینکه امسال خشونت ها بین دانش آموزان خیلی زیاده شده است،گفت: پرخاشگری، خستگی روحی و روانی، بی حوصلگی، در برخی موارد منجر به خودکشی می شود در استان خراسان شمالی گزارش خاصی در این مورد نبوده است.

,

وی با بیان اینکه در مشاوره آموزش و پرورش، بسته ارتقا خدمات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های کرونا در قالب سه طرح صدای مشاور، همدل و پیام مشاوره ای اجرایی شده است، گفت: در طرح صدای مشاور که توسط مراکز مشاوره استان انجام شده، ساعت هایی جهت تماس با والدین در نظر گرفته شده و با موضوع تحصیلی این ارتباطات برقرار شده که در طول ماه حدود دو هزار و 500 نفر از دانش آموزان پیگیری شده اند.

,

صفری خاطرنشان کرد: علاوه بر این طرح همدل، که با هدف تماس تلفنی مشاور با دانش آموزان با موضوعات مختلف روانشناختی، تحصیلی و خانوادگی با خانواده ها ارتباط گرفته شده و مشاوران مدارس در این حوزه موظف شده اند، که در حال حاضر هر ماه در کل استان هفت هزار و 500 نفر از دانش آموزان پوشش داده می شوند.

,

وی یادآور شد: همچنین طرح پیام مشاوره ای، که جهت توانمندسازی دانش آموزان و اولیا به صورت وبینار، در رابطه با موضوعاتی از قبیل  کرونا، مشکلات تحصیلی و نکات مرتبط با دانش آموزان هر ماه دو جلسه برگزار شده که یک جلسه ویژه اولیا و یک جلسه ویژه دانش آموزان بوده که براساس آمارهای گزارش شده، در هر ماه حدود 16 هزار و 500 نفر از دانش آموزان و اولیا به صورت مجازی آموزش دیده اند.

,

نفر مشاور برای ۱۸۰ هزار نفر دانش آموز

, نفر مشاور برای ۱۸۰ هزار نفر دانش آموز, نفر مشاور برای ۱۸۰ هزار نفر دانش آموز,

صفری با اشاره به اینکه در استان کمبود مشاوره مدارس وجود دارد، اضافه کرد: در حال حاضر برای مقطع متوسطه اول مشاوره اختصاص داده شده است که در صورت وجود نیروی مازاد، به مقاطع دیگر ارائه خدمات داشته باشند.

این مقام مسئول اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که در کل استان ۲۵۰ نفر مشاور برای ۱۸۰ هزار نفر دانش آموز وجود دارد.

این کارشناس مشاوره بیان داشت: براساس گزارش های به دست آمده، به ترتیب اهمیت و فراوانی، ناهنجاری های ترس، استرس، خشونت و وسواس مواردی هستند که در بین دانش آموزان خراسان شمالی در ایام کرونا شایع شده اند و همه اینها باعث ایجاد اختلال در خواب، تحصیل وارتباطات شده است.

,
,
,
,
,

وی ادامه داد: والدین باید استرس و نگرانی را به دانش آموزان منتقل نکنند، زیرا فرزندان نیاز به تربیت صحیح دارند و الگو آنها به خصوص در ایام کرونا خانواده هستند.


 

,
,
,
,

, ,

 

,

والدین نگرانی های کرونایی را به فرزندان منتقل نکنند

, والدین نگرانی های کرونایی را به فرزندان منتقل نکنند, والدین نگرانی های کرونایی را به فرزندان منتقل نکنند,

صفری با بیان اینکه خانواده ها با ایجاد فضای شاد و پرنشاط در درون خانواده می توانند به فرزندانشان کمک کنند، گفت: متاسفانه بسیاری از خانواده ها خود درگیر افسردگی و تنهایی شده اند، زیرا به  موجب کرونا ارتباطات، رفت و آمد ها و مسافرت ها به حداقل و یا صفر رسیده است.

,

این کارشناس مسئول همچنین اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که خانواده ها باید در زمان برگزاری کلاس مجازی، همراه فرزندان شان باشند، زیرا دانش آموزان به خصوص در سنین پایین به مشکل می خورند و آموزش به درستی انجام نخواهد شد.

,

وی گفت: همچنین والدین باید، برای پر کردن اوقات فراغت فرزندانشان به خصوص در روزهای آغاز تعطیلات تابستانی برنامه ریزی داشته باشند که تمام وقت فرزندشان در گوشی و تبلت سپری نشود، تا علاوه بر مشکلات جسمی، درگیر مشکلات روحی، روانی و اخلاقی نیز نشوند.

,

ارائه خدمات مشاوره ای برای تمام نقاط به صورت یکسان غیرممکن است

, ارائه خدمات مشاوره ای برای تمام نقاط به صورت یکسان غیرممکن است, ارائه خدمات مشاوره ای برای تمام نقاط به صورت یکسان غیرممکن است,

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در رابطه با طریقه برخورداری دانش آموزان محروم و روستایی از این مشاوره ها توضیح داد: باتوجه به اینکه در دو طرح همدل و صدای مشاور خدمات به صورت تلفنی ارائه می شود، قطعا تا جایی که زمان و امکانات اجازه دهد، این ارتباطات برقرار خواهد شد.

,

صفری افزود: قطعا با وجود کمبود نیرویی که وجود دارد، ارائه خدمات مشاوره ای به صورت پوشش یکسان در تمامی نقاط و مناطق غیرممکن خواهد بود، اما اگر گزارش شود و نیاز به مراجعه حضوری باشد حتما این حضور محقق خواهد شد.

,

آموزش مجازی تبدیل به یک آسیب شده است

, آموزش مجازی تبدیل به یک آسیب شده است, آموزش مجازی تبدیل به یک آسیب شده است,

محمد وحیدی، نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: یکی از مهم ترین آسیبب هایی که در حوزه آموزش در شیوع بیماری کرونا، برای دانش آموزان اتفاق افتاده است، عدم حضور دانش آموزان در مدارس و عدم شکل گیری تعاملات بین گروه همسالان و کاهش تحرکات جسمی و اواقات فراغت بین دانش آموزان در جمع بوده است.

,

وی ادامه داد: دوری دانش آموزان از مدرسه در واقع، باعث ایجاد انزوای اجتماعی در فرد شده و تاثیرات بسیار بدی در دانش آموزان و کودکان داشته است.

,

وحیدی با بیان اینکه کودکان زیر سن مدرسه باتوجه به اینکه محیط مدرسه را تجربه نکرده بودند، کمتر دچار آسیب شده اند، گفت: این در حالی است که دانش آموزان که از مدرسه و گروه های دوستی دور شدند، در فضای مجازی که قبلا تحت کنترل خانواده ها بوده و یا هیچ دسترسی به آن نداشته است، امروز  حضور اجباری دارند که خود این فضا آسیب هایی به همراه دارد.

,

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: نکته قابل توجه این است که دانش آموزان به دلیل نداشتن تحرک علاوه بر درگیری با مشکلات روحی و روانی، دچار بیماری های جسمی از جمله چاقی نیز شده اند و رنج می برند.

,

 

,



 

, ,
,
,

وزارت بهداشت، واکسیناسیون معلمان را در اولویت بگذارد

, وزارت بهداشت، واکسیناسیون معلمان را در اولویت بگذارد, وزارت بهداشت، واکسیناسیون معلمان را در اولویت بگذارد,

وی یادآور شد: طی برگزاری جلسات مختلف در کمیسیون آموزش، به ویژه جلسه ای که دو روز گذشته با حضور معاونان وزیر آموزش و پرورش با موضوع رفع آسیب های اجتماعی ناشی از کرونا، برگزار شد، مقرر شد که جهت افزایش تعاملات دانش آموزان در دوران پساکرونا، وزارت بهداشت، واکسیناسیون معلمان را در اولویت بگذارد.

,

وحیدی ادامه داد: با واکسیناسیون سراسری معلمان، فضا برای کلاس های حضوری دانش آموزی محقق خواهد که باعث ایجاد شور و نشاط، شادابی، کتابخوانی در مدرسه خواهد شد.

,

نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: علاوه بر این در دوران تابستان نیز مقرر شده که در فضای مجازی موجود، بخشی از زمانی که دانش اموزان با مدارس دارند، صرف آموزش ها به والدیدن برای کاهش آسیب ها شود.

,

برگزاری دورهای پساکرونا ویژه معلمان

, برگزاری دورهای پساکرونا ویژه معلمان, برگزاری دورهای پساکرونا ویژه معلمان,

وی بیان داشت: همچنین مقرر شده که در ایام پساکرونا، اگر بازگشایی مدارس در مهر ماه به صورت حضوری باشد، معلمان دوره هایی را ببینند که بتوانند آسیب های که در این 18 ماه دوری دانش آموزان از مدارس اتفاق افتاده در طی سال تحصیلی ترمیم کنند.

,

این نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی براینکه آیا واکسیناسیون معلمان برای بازگشایی مدارس کفایت می کند، گفت: تاکنون پوشش دانش آموزی در موضوع تولید واکسن برنامه ریزی نشده است، اما طرح ریزی شده تا اگر کلاس ها پر ازدحام باشد، کلاس ها به گونه ای برگزار شود که در طول هفته دانش آموزان حداقل سه روز را به صورت فیزیکی در کلاس حاضر شوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه