اخبار داغ

در جلسه کارگروه خرید غلات و دانه های روغنی استان مطرح شد؛

پیش‌بینی تولید ۲۵۰ هزار تن گندم در استان مرکزی/تامین بذر مورد نیاز استان برای سال زراعی آینده

پیش‌بینی تولید ۲۵۰ هزار تن گندم در استان مرکزی/تامین بذر مورد نیاز استان برای سال زراعی آینده
آنجفی مدیرکل جهادکشاورزی استان مرکزی با اشاره به خشکسالی بی سابقه سال زراعی جاری، گفت: میزان تولید گندم استان در سال زراعی گذشته بیش از ۴۲۰هزار تن بوده است که این میزان در سال زراعی جاری به نظر می رسد به ۲۵۰ هزار تن برسد. این کاهش به دلیل خشکسالی بی سابقه در ۵۰ سال گذشته بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ سید علی آقازاده استاندار مرکزی در جلسه کارگروه خرید غلات و دانه های روغنی استان با بیان اینکه بذر مورد نیاز استان برای سال زراعی آینده باید به هر طریق ممکن تامین شود، گفت: همچنین باید سوخت کمباین های برداشت گندم و سوخت مورد نیاز حمل و نقل تامین شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,
 
,
وی افزود: در سال پیش رو اگر بتوان ۱۵۰ تا ۱۷۰هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کرد، نیاز استان برطرف می شود. بنابراین با توجه به کاهش تولید گندم در سال جاری، باید از خروج گندم از استان تا حد امکان جلوگیری شود. همچنین باید طوری برنامه ریزی شود تا موجودی سیلو های استان از نیاز ۲ ماه استان کمتر نشود تا به بحران برنخوریم.
,
 
,
در این جلسه همچنین آنجفی مدیرکل جهادکشاورزی استان مرکزی با اشاره به خشکسالی بی سابقه سال زراعی جاری، گفت: میزان تولید گندم استان در سال زراعی گذشته بیش از ۴۲۰هزار تن بوده است که این میزان در سال زراعی جاری به نظر می رسد به ۲۵۰ هزار تن برسد. این کاهش به دلیل خشکسالی بی سابقه در ۵۰ سال گذشته بوده است.
,
 
,
آنجفی تصریح کرد: در سال جاری ۱۵ روز زودتر از سال گذشته خرید تضمینی گندم را آغاز کردیم تا این لحظه ۲۱هزار تن به ارزش ۱۰۶میلیارد تومان خرید تضمینی گندم از کشاورزان صورت گرفته است و ۸۸میلیارد تومان آن به کشاورزان پرداخت شده است.
,
 
,
وی با بیان اینکه میانگین بارش استان ۲۸۶ میلیمتر بوده است ولی بارش دریافتی امسال تا کنون ۱۹۲میلیمتر بوده است، تصریح کرد: با توجه به همین خشکسالی، کشاورزان دغدغه های زیادی از جمله تحویل گندم به دولت و تهیه بذر برای سال آینده دارند که اقدامات جدی برای رفع این دغدغه ها انجام شده است.
,
 
,
وی افزود: برای تهیه بذر سال آینده از استان هایی که بهترین بذر تولیدی را داشتند تفاهم هایی داشتیم تا بتوان این بذر را تامین کرد. البته از اسفند سال گذشته در مورد نگهداری بذر گندم مصرفی برای سال زراعی آینده به کشاورزان استان اطلاع رسانی کرده ایم.
,
 
,
مدیرکل جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه ۲۰هزار تن بذر مورد نیاز استان برای کشت سال آینده است، گفت: این میزان در ۲۰۰هزار هکتار از زمین های دیم و ۵۰هزار هکتار از زمین های آبی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. پیش بینی می شود از ۲۰ هزار تن بذر مورد نیاز استان حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار تن را کشاورزان به صورت خود مصرفی نگهدارند. مابقی نیاز استان بخشی در داخل استان تولید می شود و بخش دیگری از استان های دیگر که بذر مرغوب دارند تهیه می کنیم که بنظر می رسد مشکلی برای تامین بذر در استان نخواهیم داشت.
,
 
,
وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۳۴۵ هزار تن گندم به سیلو های استان تحویل داده شد، گفت: امیدواریم در سال زراعی جاری میزان تحویل شده به سیلو ها به ۲۰۰هزار تن برسد که در این صورت باز هم نسبت به نیاز استان بیشتر است و کمبودی نداریم.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه