اخبار داغ

کارشناس خانواده مطرح کرد

تغییر سبک زندگی جوانان؛ محصول هویت برگرفته از فضای مجازی

تغییر سبک زندگی جوانان؛ محصول هویت برگرفته از فضای مجازی
سمیه پیروی گفت: دشمن با حربه فضای مجازی در حال تغییر سبک زندگی ایرانی و اسلامی به سمت گرایش های نامطلوب و غرب زده به ویژه برای جوانان است وما در جامعه به وفور آن را می بینیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس خانواده در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: این روزها بسیاری از متولیان نهادهای فرهنگی و دانشگاهی با دست اندرکاران امور جوانان از بحرانی نام می برند که جوانان در مواجهه با اجتماع، با آن دست به گریبانند؛ بحران هویت که برخی آن  را ریشه مهمترین انحرافات جوانان می دانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

سمیه پیروی ادامه داد: با ورود ناخوانده مدرنیته، تحولات شگرفی در روابط و ساختارهای اجتماعی و در طرز تفکر جامعه ایرانی حادث شد.

,

وی افزود: فرهنگ غرب با سبک زندگی خاص خود، به همراه ورود و گسترش روز افزون کالاهای مصرفی در جامعه ایران بیش از پیش فرونی یافت و مرزهای هویت به طور عام و هویت اجتماعی به طور خاص را تحت تاثیر خود قرار داد.

,

این کارشناس تصریح کرد: گسترش فرهنگ مدرن، عامل بسیار موثری در تغییر هویت اجتماعی جوانان ما بوده است.

,

پیروی گفت: هویت هر فرد، روایتی است که او از خود در ذهن داشته و هر روز از گذر انتخاب هایی که صورت می دهد، آن را جرح، تعدیل کرده و تثبیت می کند.

,

وی ادامه داد: سبک های زندگی نیز مجموعه عملکردهایی هستند که بعد از گذشتن از صافی انتخاب ها انجام شده و رفتارها و انتخاب هایی را نشان می دهد که موید هویت فرد هستند.

,

این کارشناس افزود: دوره جوانی به عنوان مهم ترین و سرنوشت سازترین دوره زندگی انسان، شاهد تغییر و تحولات شگرفی در نوع و شیوه زندگی وی خواهد بود و این سبک های مختلف مسیر آینده فرد و هویت وی را در جامعه مشخص می کند.

,

پیروی بیان کرد: ساخته شدن سبک زندگی مستلزم سبک مشارکت فعال افراد به عنوان عاملان خلاق در نظم اجتماعی است.از همین روست که جوانان، پیشگامان این ارتباط و هویت سازی فعال هستند.

,

وی تاکید کرد: پیشرفت تکنولوژی ارتباطی نظیر گسترش ماهواره و اینترنت، این امکان را در اختیار جوانان قرار داده است تا خود را به قشری جهانی با علایق مشابه و ادبیات مشترک تبدیل کنند.

,

این کارشناس افزود: می توان گفت ویژگی اصلی فرهنگ جوانان؛ دیده شدن و جلوه کردن و تماشا شدن است. این سبک زندگی الگو گرفته شده از سبک زندگی ای است که از اینستاگرام جامعه باب شد.

,

پیروی گفت: سبک زندگی از آن جهت اهمیت دارد که شیوه های ارتباط و پیوند اجتماعی حاصل از فرآیندهای فرهنگی  و اقتصادی  مدرن را آشکار می سازد؛ از اینرو؛ سبک زندگی الگوهایی برای روش زیستن و در نتیجه به دست آوردن هویت در اجتماع  و تحلیل هویت افراد است.

,

وی ادامه داد:  دشمن با حربه فضای مجازی در حال تغییر سبک زندگی ایرانی و اسلامی به سمت گرایش های نامطلوب و غرب زده به ویژه برای جوانان است وما در جامعه به وفور آن را می بینیم.

,

این کارشناس تصریح کرد: امروز با تبلیغات ناصحیح رسانه‌ای از الگوی صحیح زندگی جوان، آموزش‌ها و تبلیغات محیطی و غیرمحیطی، نگاه به زندگی تغییر یافته است.

,

پیروی گفت: "زندگی مجردی" یکی از انواع آسیب های هویت مجازی بر سبک زندگی است؛ رسانه ها مدام بر طبل تفکر استقلال‌طلبی جوانان کوبیده می‌شود؛ حسی که هرچند بسیار ارزشمند و از الطاف الهی است، لیکن به سبب تفسیر نادرست از استقلال‌طلبی و سمت‌وسو دادن ناصواب بدان، الگوی نامناسبی از سبک زندگی را برای جوانان، در حال رقم زدن است.

,

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: همانطور که باید ابزارهای نوین ارتباطی را برای تسهیل در انجام امور به کار بگیریم، باید به پیامدهای منفی آن نیز توجه داشته باشیم؛ زنگ خطر تغییر سبک زندگی جوانان در کشور به صدا درآمده که این ناشی از هویتی است که از فضای مجازی به اشتباه الگو گرفته شده و در جامعه نهادینه شده است.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه