اخبار داغ

به مناسبت حماسه پد خندق:

ماجرای شهادت اسیر ایرانی در العماره/پد خندق، دایرةالمعارف رشادت های فرزندان استان در دفاع مقدس است

ماجرای شهادت اسیر ایرانی در العماره/پد خندق، دایرةالمعارف رشادت های فرزندان استان در دفاع مقدس است
فرمانده کهگیلویه وبویراحمدی گفت: حماسه پد خندق را باید در تاریخ این استان به عنوان دایرةالمعارف رشادت های فرزندان کهگیلویه وبویراحمد نامگذاری کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید محمد طلا میری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس با اشاره به چگونگی عملیات پد خندق گفت: عملیات پد خندق یکی از پیچیده ترین عملیات هایی بود که فرزندان این استان در اوج مظلومیت برای دفاع از این خاک جانانه دفاع کردند و مظلومانه اسیر و عارفانه به شهادت رسیدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,


وی افزود:وضعیت پد خندق به گونه ای بود که میان استان العماره ، بصره و فاو و مرز کویت بود که تنها جاده ارتباطی این منطقه یک راه کوچک بود که به جزیره مجنون ختم می شدکه بسیار استراتژیک و حساس بوده است.

,
,

این فرمانده دوران دفاع مقدس در ادامه گفت:طرح آزادسازی منطقه هورالعظیم از سوی امریکایی ها و اسرائیلی ها در عراق اجرا شده بود و چندین ماه در عراق نسبت به اجرای عملیات در جزیره مجنون( پد خندق) شبیه سازی و تمرین کرده بودند و سلسله عملیاتی های همچون منافقین در مهران و چلچراغ و کرمانشاه طراحی کرده بودند که ذهن مسئولان ما را به سمت منطقه غرب بکشاند که بتوانند در پد خندق عملیات های ویژه ای را اجرایی کنند.

,

سید محمد طلا میری گفت: عصر یک روز قبل از عملیات وقتی از دیده بانی وضعیت حضور بیش از حد نیروهای لجستیکی و تجهیزاتی عراقی را مشاهده کردیم از اجرای یک عملیات سنگین و گسترده آگاهی پیدا کردیم و فورا گزارش این تجدید قوای عراقی ها را به فرماندهان اطلاع دادیم.

,

وی گفت: ساعت سه صبح بود که آتش سنگینی از سوی عراقی ها شروع شد به گونه ای بود که آتش ایران و عراق به گونه ای شد که گلوله ها در آسمان به هم برخورد می کردند و زمین و زمان آتش شده بود و عراقی ها از همه طرف ما نیز محاصره کردند.

,

این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: لشکر امام رضا(ع) مشهد و لشکر ولی عصر (عج) در کنار ما بودند که بنا به ضرورت عقب نشینی کردند و تا ساعت هشت صبح عراقی ها نتوانسته بودند نفوذ کنند و بعد از آن بود که یک هلی کوپتر عراقی از جاده پشتیبانی شروع به هلی برن  نیرو های عراقی کرد و ما را به طور کامل محاصره کردند.

,


وی در ادامه گفت: از زمین و هوا عراقی ها همه ما را در پد خندق محاصره کردند که یک گردان از روحانیون از پشت با عراقی ها درگیر شدند و بخشی از مسیر را برای عقب نشینی بچه ها باز کردند و تعدای به عقب برگشتند و تعدادی نیز شهید و زخمی و تعدادی نیز به اسارت عراقی ها درامدند.

,
,

میری گفت: در پد خندق چنان حجم آتش دشمن سنگین شده بود که شهید جانمحمد کریمی، شهید نویدی، شهید خلیلی شاد و شهید جوادی و سایر شهدا از شهرستان های استان در دژ به شهادت رسیدند و بسیار از بچه ها نیز زخمی و به اسارت گرفته شدند.

,

این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: تعدادی از آزادگان برای ما تعریف می کردند که پس از اسارت از پدخندق یکی از بچه های شیراز به نام اقای رضایی را عراقی ها به محوطه بردند و آبی جوش درست کردند و این اسیر را زیر این آب جوش قرار دادند که تمام بدنش تاول زده بود و شیشه خرده های زیادی را نیز روی زمین ریختند و وی را با کابل می زدند و در میان شیشه خرده ها غلط می دادند تا نام فرماندهان خود را به زبان بیاورد ولی از بردن نام آنان امتناع کرد تا به شهادت رسید.

,

وی افزود: آزادگان ما در زندان سختی ها و ملامت های زیادی را متحمل شدند تا ذره ای از اطلاعات ما را به دشمن ندهند و خدا می داند در دوران اسارت چه شکنجه ها که دیدند و تا مرز شهادت پیش رفتند و امروز ما نیز باید یاد و نام این حماسه سازان را گرامی بداریم و حقیقتا راه و مسیر شهیدان را در پیش بگیریم و لحظه از رشادت ها و حماسه های آنان غافل نشویم.

انتهای پیام/

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه