اخبار داغ

در گفت و گو با کارشناس مسائل اقتصادی مطرح‌ شد؛

میراث ویران دولت غربزدگان برای دولت انقلابی/چالش ها و معضلات و فرصت های بر زمین مانده بر سر مسیر

میراث ویران دولت غربزدگان برای دولت انقلابی/چالش ها و معضلات و فرصت های بر زمین مانده بر سر مسیر
عبدالمجید شیخی گفت: دولت روحانی خرابه و زمین سوخته اقتصاد، بخصوص حجم عظیمی از بدهی انباشته را برای دولت سیزدهم به میراث گذاشته است.فضای آلوده به تبعیض،فساد،بدهی،تعهدات داخلی و خارجی ظالمانه،لفزایش خط فقر،نارضایتی عمومی که عملا خود را در کاهش مشارکت در انتخابات نشان داد، رانت و نفوذ آقا زاده ها و وابستگان حزبی را برای دولت آینده تحمیل کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهمدان، عبدالمجید شیخی، استاد دانشگاه و اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: به قول مولوی: موش تا انبار ما حفره زدست و از فنش انبار ما ویران شدست/اول ای جان دفع شر موش کن /وانگهان در جمع گندم جوش کن؛ ما اول باید به فکر دفع موش باشیم و بعد به دنبال ترمیم ظرفیت های اقتصاد باشیم. دولت روحانی خرابه و زمین سوخته اقتصاد، بخصوص حجم عظیمی از بدهی انباشته را برای دولت سیزدهم به میراث گذاشته است.فضای آلوده به تبعیض،فساد،بدهی،تعهدات داخلی و خارجی ظالمانه،لفزایش خط فقر،نارضایتی عمومی که عملا خود را در کاهش مشارکت در انتخابات نشان داد، رانت و نفوذ آقا زاده ها و وابستگان حزبی را برای دولت آینده تحمیل کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهمدان,

وی افزود: همان طور که همه می دانیم رئیس جمهور منتخب دکتر رئیسی مسبوق به سابقه هستند و قبل از هر چیز ریشه های فساد را خشک می کنند و بعد باید فندانسیونی بنا کنیم که از فرصت های معطل موجود استفاده کنیم.

,

شیخی با بیان اینکه سیاست های روی زمین مانده ی زیادی وجود دارد، افزود: اتمام طرح های نیمه تمام در مقیاس ملی و استانی باید در اولویت باشد .

,

سرمایه گذاری در زمینه ساخت مسکن

, سرمایه گذاری در زمینه ساخت مسکن, سرمایه گذاری در زمینه ساخت مسکن,

وی مهمترین کار را سرمایه گذاری در زمینه ساخت مسکن دانست و گفت: بزرگترین مانع ازدواج مسکن است و بعد شغل است چرا حتی برخی شغل هم پیدا نکنند در بخش توزیع مشغول می شوند اما راه انداختن مسکن هم ایجاد شغل می کند و در واقع بیش از ۶۰ درصد مشکل ازدواج را حل می کند و فرصت خوبی برای کشور است.

,

مسکن مهمترین مانع ازدواج جوانان

, مسکن مهمترین مانع ازدواج جوانان, مسکن مهمترین مانع ازدواج جوانان,

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بدنه هرم جمعیتی کشور در سن ازدواج است گفت: اگر شرایط ازدواج را فراهم کنیم فرصت خوبی برای فرزند آوری زوج های جوانی است که امکان ازدواج در این وضعیت برای آنها امکان پذیر نیست.

,

جلوی فرار های مالیاتی باید گرفته شود

, جلوی فرار های مالیاتی باید گرفته شود, جلوی فرار های مالیاتی باید گرفته شود,

شیخی تاکید کرد: در کوتاه مدت باید به فکر رفع مشکلات معیشتی افراد زیر خط فقر باشیم و طراحی سامانه یکپارچه اخذ مالیات از فراریان مالیاتی باشیم و تراکنش های مالی در کشور باید رصد شود .

,

معاونت های تخصصی وزارتخانه ها فعال شوند

, معاونت های تخصصی وزارتخانه ها فعال شوند, معاونت های تخصصی وزارتخانه ها فعال شوند,

وی عنوان کرد: سرمایه گذاری برای ایجاد شغل در بخش کشاورزی و ساختمان و صنعت امکان پذیر شود و معاونت های تخصصی وزارتخانه ها فعال شوند و مکلف به خلق تشکل های اقتصادی جدید و به خصوص دانش بنیان با انواع ابزارهای حمایتی باشند.

,

وی افزود: در بخش کشاورزی باید با اقداماتی سریع دولت 15 درصد باقی مانده آورده کشاورز را برای تجهیز تجهیزات آبیاری نوین تامین کند و در واقع زمین های کشاورزی را تجهیز به آبیاری های نوین کنیم تا بهره وری تولید افزایش یابد. سپس از محل افزایش درآمد کشاورز جبران شود.

,

شیخی ادامه داد: در بخش نفت بخشی از اعتبارات صندوق توسعه ملی را روی فرآوری نفت و گاز اختصاص دهیم و ایجاد پالایشگاه و پتروشیمی های جدید، همچنین با استفاده از گاز فلرها که سوخته می شود و هدر می رود اینها را تبدیل به مواد ال ان جی کنیم.

,

این استاد دانشگاه گفت: فراوری معادن باید به نحوی باشد که ارزش افزوده نصیب خود کشور شود و محصولات کشاورزی که با توسل به یک الگو روستا - کشاورز محور با ایجاد قطب های تولیدی شهرک های صنعتی- کشاورزی روستا محور بتوانیم جمعیت حواشی شهر را مجدد به روستا برگردانیم.

,

شیخی تاکید کرد: بعلاوه به مسکن روستایی بطور جدّی بها دهیم تا شاهد مهاجرت معکوس شویم.

,

کارشناس اقتصادی عنوان کرد: در اینجا به برخی از خلق فرصت های جدید و موکد اشاره می شود.: تغییر جهت کامل حجم نقدینگی از بخش مجازی به بخش حقیقی اقتصاد،لغو جواز خلق اعتبار توسط شبکه بانکی، معرفی پول اسلامی پایه طلا با ارزش تعریف شده ثابت متکی به طلا، عقد قراردادهای پولی دو و چند جانبه با کشورهای طرف مبادلات ما،خروج از منطقه دلار و یورو و استفاده از سامانه های دیگری غیر از سوئیفت برای تراکنش های ارزی فی مابین،ایجاد پنجره واحد دادن جواز کسب و کار، تشکیل دادسرا و دادگاه تخصصی اقتصادی، خلق تشکل های اقتصادی با استفاده از ظرفیت معاونت های تخصصی وزارتخانه ها با اولویت فارغ التحصیلان دانشگاهی و در قالب تشکلهای تعاونی و دانش بنیان، اعطای لایحه تسهیل فضای کسب و کار و تصحیح و تجمیع قوانین مرتبط، تولید مسکن با حداقل آورده،زمین مجانی بخصوص در روستاها و واگذاری اجاره به شرط تملیک، طراحی برنامه آمایشی تکمیل زنجیره تولید متکی بر جدول منطقه بندی و زمانبندی به ترتیب پر کردن خلاء بازار، خود کفایی، خوداتکایی و توسعه صادرات بر اساس راهبرد کمینه سازی تقاضای ارز و بیشینه سازی درآمد ارزی، پیاده سازی الگوی شبکه تولید،مهار و توزیع آب و الگوی کشت، در بخش کشاورزی:تغییر الگوی تولید روغن "زراعت محور "به "باغ محور"، بخصوص زیتون و بادام تلخ( که با یکبار فیلتر کردن شیرین می شود)، توسعه آبیاری نوین و جایگزینی آبیاری غرقابی، بخصوص با تقبل ۱۵ درصد آورده توسط دولت و اخذ از طریق درآمد آتیه کشاورز و....

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه