اخبار داغ

در نشست خبری تشکل‌های فولادی مطرح شد؛

خودتحریمی‌دولت در فولاد/ خطر تعطیلی کارگاه‌های کشور

خودتحریمی‌دولت در فولاد/ خطر تعطیلی کارگاه‌های کشور
نشست خبری تشکل‌های فولادی کشور با حضور مدیران این صنعت جهت تشریح مشکلات فولاد کشور برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، ظهر امروز نشست خبری تشکل‌‌‌های فولادی کشور در هتل کایا تبریز برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

کریم رحیمی، رییس هیات مدیره انجمن فولاد آذربایجان در این نشست اظهار داشت:آذربایجان شرقی با دارا بودن ۴۲ واحد تولیدی فولادی از نظر تعداد ۲۴ درصد و از نظر حجم تولید ۱۵ درصد و از نظر صادرات ۸ درصد سهم را به خود اختصاص داده و صنایع فولا در استان ۳۰ هزار میلیارد گردش مالی دارد.

,

وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی قطب فولاد کشور است که شش هزار نفر  در آن مشغول به کار هستند، گفت: در حوزه صنعت فولاد مشکلات عدیده وجود دارد که یکی از آنها تامین مواد اولیه برای واحدهای نوردی است و دومین مشکل مهم نوع قیمت گذاری در بورس کالاست که گاها قیمت معامله بالاتر از نرخ جهانی است.

,

رییس هیات مدیره انجمن فولاد آذربایجان ادامه داد: همین مساله باعث می‌شود مارجین محصول به کمترین به میزان خود برسد، هفت ماه است که این اتفاق رخ می‌دهد و اگر این روند ادامه داشته باشد، کارگاه‌های کوچک دچار ضررهای هنگفتی می‌شوند.

,

رحیمی‌با اشاره به اینکه حاشیه سود عادلانه نیست، عنوان کرد: حاشیه سود در معدن کمتر، در حلقه وسط بیشتر و در بخش آخر هم کمتر است که همین مساله باعث می‌شود در صنعت فولاد دلالان از سود سرشار بهره مند شوند.

,

وی در خصوص مهندسی قیمت فولاد در بورس یادآور شد: بورس سال قبل مهندسی عرضه داشت و امروز مهندسی قیمت می‌کند که نهایتا این مشکلات را به وجود می‌آورد.

,

رئیس هیئت مدیره انجمن فولاد آذربایجان در پاسخ به خبرنگار آناج در خصوص چرایی سهم کمِ آذربایجان‌شرقی در صادرات عنوان کرد: یکی از مشکلات استان خام فروشی واحدهای بالا دستی است، دیگر اینکه واحدهای تولید شمش خود مصرفی هستند و هم اینکه واحدهای تولید استان کوچک هستند

,

وی ادامه داد: همچنین موقعیت محل قرار گیری واحدهای تبریز به گونه‌ای است که ترکیه خود قطب فولاد است و کشورهای شمال ایران مانند ارمنستان و گرجستان هم با توجه به جمعیت مصرف آنچنانی ندارند.

,

در ادامه سیداحمد رضوی، رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران هم با بیان اینکه مشکلات صنعت فولادِ ما تامین مواد اولیه یا تولید نیست، گفت: سنگ آهن به میزان کافی تامین و ظرفیت تولید داریم بلکه موضوع نحوه عرضه و تقاضا که کل واحدها را با چالش مواجه کرده است.

,

وی ادامه داد: در سال گذشته ۳۲ میلیون مواد خام تولید شده که به مهندسی قیمت خام فروشی رونق گرفته و حداکثر ظرفیت دارای ارزش نهایی کمتر از ۳۰ درصد بوده است که خواسته تولیدکنندگان صادرات و تولید محصولات نهایی به جای صادرات و خام فروشی است.

,

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران با اشاره به اینکه قیمت شمش در ایران با مهندسی قیمت بالاتر از قیمت جهانی و صادرات است، اظهار داشت: به دلیل همین دستکاری قیمت شرکت‌های همجوار نمی‌توانند مواد اولیه تهیه کنند. بخش خصوصی فولاد در صنعت ما دومین قطب اقتصادی بعد از نفت است و متاسفانه به دلیل مصوبات خلق الساعه بازارهای جهانی را از دست می‌دهیم.

,

وی با اشاره به اقدام عجیب دولت عنوان کرد: گمرک قیمت دستوری صادرات شمش را ۸۱۰ دلار اعلام می‌کند در حالیکه بخش شمش را ۶۳۰ دلار می‌فروشد، همین ما به تفاوت را دولت جریمه می‌کند تا بخش خصوصی به بانک مرکزی آن را پرداخت کند!

,

رضوی با بیان اینکه امروز حفظ ارزش افزوده و اشتغال وظیفه و تکلیف ملی است، گفت: ما تولیدکننده‌ایم و افراد سیاسی نیستیم، هدف ما میزان حفظ اشتغال است اما با این روند این کار سخت خواهد بود.

,

وی در پاسخ به تاثیرگذاری تحریمِ فولادی سال گذشته یادآور شد: تحریم جدید نبود و اسامی‌تکرار شد زیرا ذوب آهن و فولاد و… از سال۹۷ تحریم بودند، تحریم به قدری اثر نداشت که خودتحریمی‌دولت اثر دارد.

,

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران در خصوص ضرر و زیان‌های وارد شده به صنعت فولاد با توجه به قطعی برق خاطرنشان کرد: همه ساله در فصول گرم وزارت نیرو با صنایع برای کاهش مصرف برق قراردادهایی امضا می‌کند اما اخیرا وزارت نیرو بدون اطلاع قبلی برق برخی واحدها را قطع کردند که تنها در آذربایجان‌شرقی ۱۸۰ میلیارد تومان خسارت وارد شد. خسارت ناشی از قطعی فقط توقف کار نیست بلکه مشکل خرابی دستگاه‌های باارزش است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه