اخبار داغ

درمیزگردبا کارشناسان مطرح شد؛

در عملیات کربلای یک معادلات نظامی دشمن بهم ریخت/مهران با دستان خالی مردم آزاد شد

در عملیات کربلای یک معادلات نظامی دشمن بهم ریخت/مهران با دستان خالی مردم آزاد شد
۱۰ تیرماه مصادف با سالروز آزادسازی مهران قهرمان است، شهری که طی ۱۰ روز نبرد سخت در عملیات کربلای یک آزاد شد تا امروز شاهد این باشیم که برای زائران حسینی دروازه کربلا شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایلام بیدار ، شهر مرزی مهران در ۱۰۰ کیلومتری جنوب مرکز استان ایلام واقع شده است، این شهر در گذشته منصورآباد نام داشت که در سال ۱۳۰۹ به تصویب فرهنگستان زبان فارسی بنام مهران نامگذاری شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار ,

این سرزمین بخاطر موقعیت جغرافیایی اش در جلگه بین النهرین، در ادوار مختلف تاریخی نبردهای مهمی پشت سر گذاشته است، و از زمانی که «حزب بعث» در عراق روی کارآمد بخصوص در سال ۱۳۴۷ مورد طمع آن رژیم بود.

,

پاره‌ای از درگیری‌های عراق با ایران در دوره پهلوی بر سر تصاحب این دهلیز صورت گرفت. در آخرین روزهای شهریور ۵۹ ارتش عراق از زمین و هوا مرزهای ایران اسلامی را مورد تجاوز قرار داد و شهرهای مرزی کشور را به اشغال خود در آورد.

,

مهران هم باوجود مقاومت مردم تصرف شد، که بعد از ۳۵ ماه در عملیات والفجر ۳ به آغوش میهن بازگشت. عملیات موفق والفجر ۸ که به تصرف شبه جزیره فاو و کوتاه کردن دست عراق از شمال خلیج فارس انجامید روحیه ارتش عراق را به کلی تضعیف کرد.

,

رژیم بعث عراق پس از ناکامی در بازپس‌گیری فاو از رزمندگان اسلام و برای جلوگیری از حملات گسترده ایران، در پی حملات متعدد در غرب کشور، شهر مهران را به تصرف درآورد و با هیاهو آن را به رخ جهانیان کشید.

,

عراقی‌ها جشن گرفتند و گفتند نیروهای طلایی صدام در عملیات خونخواهی قهرمانانه مهران را تصرف کردند، رادیو بغداد با چنان آب و تابی خبر فتح مهران را اعلام کرد که گویا تهران را فتح کرده‌اند.

,

صدام اعلام کرد مهران مهریه فاو است و تا زمانی که ایران در فاو است، آنها هم محکم و استوار در مهران خواهند ماند و ایران فکر نکند ما تضعیف شده‌ایم و به دو شرط عقب نشینی می‌کنیم: عقب‌نشینی ایران و عراق به مرزهای بین‌المللی و عدم دخالت در مسائل داخلی یکدیگر صورت گیرد و عقب‌نشینی ایران از فاو در مقابل عقب‌نشینی عراق از مهران خواهد بود.

,

به همین مناسبت پایگاه خبری ایلام بیدار اقدام به برگزاری میزگرد مجازی با این موضوع نموده است .

,

در عملیات کربلای یک معادلات نظامی دشمن بهم ریخت

, در عملیات کربلای یک معادلات نظامی دشمن بهم ریخت, در عملیات کربلای یک معادلات نظامی دشمن بهم ریخت,

حجت الاسلام "علی احمدیان امام جمعه موقت ایوان ضمن تبریک دهم تیرماه سالروزآزاد سازی  مهران قهرمان گفت : مهران را خدا آزاد کرد ،جمله ای آشنا ومعروف که دارای مفهومی بسیار بلند واثر گذار است ،

,

وی افزود : در شرایطی که کشور ما اسیر یک‌جنگ‌نابرابر شده بود واستکبار جهانی با تمام توان خود وارد شده بود تا ملت ما را به زانو در بیاورند مهران قهرمان با توطئه ای حساب شده وهمکاری منافقین وحزب بعث به دست دشمن افتاد اما ملت بزرگ ایران مخصوصا زاگرس نشینان دلیر با غیرتی مثال زدنی واتکال به قدرت لایزال الهی وبدون امکانات وتجهیزات جنگی مهران را آزاد نمودند تا پیر مراد ما با صلابت اعلان کنند مهران را خدا آزاد کرد .

,

حجت الاسلام "علی احمدیان "، با بیان اینکه آزادسازی مهران نماد مقاومت مردم ایلام بود اظهار داشت: اتکا به خداوند مهمترین رمز پیروزی کشور در دفاع مقدس بود و مقاومت مردم مهران و رشادت و ایثار شهدا و ایثارگران سبب شد دشمن بعثی و دیگر همراهانش شکست بزرگی در عملیات آزاد‌سازی مهران متحمل شوند و این یک معجزه الهی بود.
وی تصریح کرد: آزادسازی مهران از باشکوه ‌ترین حوادث دفاع مقدس و سند افتخار مردم ایلام است چرا که سرنوشت جنگ در عملیات کربلای یک رقم خورد.
احممدیان افزود: یاد شهیدان دفاع مقدس همواره مایه مباهات مردم ایران است و خاطره رشادتهای ایثارگران جان و دل را طراوت می بخشد.
امام جمعه موقت ایوان  تصریح کرد: آزاد سازی مهران به معنای شکسته شدن بن بست در دفاع مقدس و ضربه اساسی به ابرقدرتها و رژیم بعث عراق بود.
وی افزود: عملیات کربلای یک، تجلی مقاومت و شهادت طلبی مردم استان ایلام و نیز ولایت پذیری و ایثار رزمندگان بود.

,
,
,
,
,

سالروز آزادسازی مهران در سطح ملی مطرح شود

, سالروز آزادسازی مهران در سطح ملی مطرح شود, سالروز آزادسازی مهران در سطح ملی مطرح شود,

"غلام کاظمی از فرماندهان دوران دفاع مقدس در گفتگو با ایلام بیدار گفت:عملیات کربلای یک با ترکیبی از نیروهای دفاعی تمام کشور برای آزادسازی مهران انجام شد، در این عملیات شهدایی از سراسر کشور تقدیم شد که جانانه برای آزادسازی این خطه از کشورمان از چنگال بعثی ها جانفشانی کردند.

,

وی بیان کرد:عملیات کربلای یک در شرایطی انجام گرفت که دشمن عملیات متحرکی را آغاز کرده بود و برای به هم ریختن برنامه های جمهوری اسلامی با دفاع متحرکش شرایط سختی را برای رزمندگان اسلام به وجود آورده بود اما با آزادسازی مهران تهدید دشمن تبدیل به فرصت شد و کربلای ۱ دشمن را در لاک دفاعی قرار داد و قدرت تهاجمی را از آن ها گرفت.

,

کاظمی ادامه داد:سالروز عملیات کربلای یک شرایطی است که ما به گذشته برگردیم و نعمتی که خدا به ما داده را شاکر باشیم، الان ما در شرایط سختی زندگی می کنیم و تورم و بیکاری وجود دارد ولی فراموش نکنیم با بهای سنگینی اسلام، استقلال، عزت و ناموسمان را حفظ کرده ایم و آن شرایط سخت را پشت سرگذاشته ایم.

,

وی بیان کرد:سالروز آزادسازی مهران گرچه یک مناسبت ملی است ولی مراسم بزرگداشت آن صرفاً بومی است و ملی نیست که این مسئله جفا در حق هزاران شهیدی است که در این سرزمین مقدس شهید شدند.

,

این فرمانده دوران دفاع مقدس افزود:امروز به برکت خون شهدا مرز مهران میزبان ۷۰ درصد زائران کربلاست، این مرز امن ترین، نزدیک ترین و باصرفه ترین مرز برای صادرات کالای ایرانی به سراسر جهان است.

,

 

,

انتهای پیام/الف

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه