اخبار داغ

گزارشی از معضل بزرگ خام فروشی معادن؛

وقتی سود معادن نصیب چشم بادامی‌ها می‌شود/ خام فروشی؛ بلای جان ثروت ملی

وقتی سود معادن نصیب چشم بادامی‌ها می‌شود/ خام فروشی؛ بلای جان ثروت ملی
معادن بخش مهمی از منابع طبیعی خدادای هستند که منافع آن باید متوجه عموم مردم کشور شود؛ اما خام فروشی این منابع به شکل گسترده موجب خواهد شد سود حاصل از این منابع براحتی در اختیار بیگانگان قرار بگیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛ مبحث خام فروشی معقوله ای است که مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی های خود و همچنین در بحث ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی  به آن پرداخته  و در خصوص جلوگیری از فروش آن به مسئولین متذکرشده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

رهبر معظم انقلاب با ابراز نگرانی از این موضوع در سخنرانی های خود خام‌فروشی نفت و مواد معدنی را میراث شوم رژیم طاغوت و خسارتی جبران‌ناپذیر خوانده‌اند. ایشان در این خصوص گفته‌اند: "این روش، آسان‌ترین راه پول درآوردن است که برخی از مسئولان در طول زمان‌های مختلف ترجیح دادند از این پول آسان، استفاده کنند"

,

اهمیت سخنان رهبری آنجایی نمایان می‌شود که شاهد ناتوانی کشورهای جهان سوم در تبدیل منابع به ارزش افزوده هستیم که، منجر به خام‌فروشی منابع اولیه‌ی تولید، به قیمتی پایین‌تر از ارزش واقعی این منابع و بدون ایجاد رفاه کافی ناشی از فروش این منابع برای کشور می شود و نتیجه‌ی این امر توزیع ناعادلانه‌ی درآمدها در جهان است.

,

استان سمنان نیز مانند بسیاری از نقاط کشور از ظرفیت های معدنی خوبی برخوردار است به طوریکه از لحاظ داربودن چهار ماده معدنی گچ، نمک و زئونیت و سلستین حائز رتبه نخست کشوری است.

,

اما متاسفانه به دلایل گوناگون از این ظرفیت استان برای ایجاد ارزش افزوده و بهره وری در داخل کشور به درستی استفاده نمی شود و این پدیده شوم خام فروشی در استان سمنان هم ردپای چینی ها در بهره وری از این محصول به چشم می خورد به طوری که دو ماده معدنی ژیپس و سولفات استرانسیم ماده فراوری شده سلستین مشمول این موضوع می شوند.

,

ژیپس در صنایع پزشکی و مواد غذایی و محصولاتی نظیر مواد پرکننده قرص‌ها، خمیردندان، کرم سازی، ماسک سازی، قالب گیری دندان، پروتزسازی، گرانیت سازی، و غیر استفاده می‌شود.

,

این کانی ارزشمند که از معادن سمنان استخراج می‌شود با قیمتی اندک بصورت تنی به چین فروخته می‌شود و سپس فرآورده‌های آن با چند برابر قیمت بصورت کیلویی وارد کشورمان می‌شود در حالی که دانش فرآوری ژیپس در کشور موجود است.

,
خام فروشی ژیپس تاکنون حدود ۵۰ درصد ذخایر ژیپس سمنان را به باد داده است و گزارش های واصله حکایت از آن دارد که افزایش بی رویه و بی ضابطه خام فروشی و بهره برداری از سنگ پر ارزرش ژیپس منجر به نابودی ذخایر معدنی آن تا دوسال اینده خواهد شد.
,

ازاین رو در جهت پرداختن به علل خام فروشی این دو.نوع ماده معدنی از استان با چند تن از کارشناسان ومسئولان استانی و کشوری به گفتگو پرداختیم.

,

, ,

چینی ها ژیپس می خورند اما در فرهنگ ایرانی گچ خوردنی نیست

, چینی ها ژیپس می خورند اما در فرهنگ ایرانی گچ خوردنی نیست, چینی ها ژیپس می خورند اما در فرهنگ ایرانی گچ خوردنی نیست,

محمد فروهر معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان به وجود 42 نوع ماده معدنی در استان اشاره کرد و گفت: از این تعداد ماده معدنی  40 نوع ان داخل کشور فراوری می شود و اما بسیاری از این موارد فراوری به دلیل احتیاج به آب فراوان و قاعدتا تلاش برای حفظ منابع ابی استان به دلیل قرارگیری در شرایط اقلیمی گرم و خشک به استان های همجوار که از ظرفیت منابع ابی خوبی برخوردار هستند، انتقال داده می شود.

,

وی در خصوص علت خام فروشی سنگ ژیپس به خبرنگار مرآت گفت: ژیپس گچ متبلور شده است که عدم فراروی ان در داخل کشور به علت آن است که 70 درصد  مصرفی این ماده خوراکی است و در چین و بسیاری از کشور های دیگر به عنوان کلسیم در مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد اما در فرهنگ ما خوردن گچ تعریف شده نیست.

,

فروهر در خصوص خام فروشی سلستین نیز تصریح کرد: فراروی سلستین احتیاج به آب فراوان دارد و از طرف دیگر به دلیل قرار گیری در شرایط تحریم امکانات و تکنولوژی لازم جهت فراروی کامل این محصول وجود ندارد.

,

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در ادامه افزود: شرکت نمک های باریم و استرانسیم درشهرستان گرمسار استان سمنان و همچنین شرکت کربنات استرانسیم  بخشی از فراروی را انجام می دهد، اما چون حجم نیاز این کارخانه پایین است بخش عمده آن صادر می شود.

,

فروهر با اشاره به اینکه خام فروشی در استان سمنان کاملا در چارچوب قانون انجام می گیرد، در ادامه تاکید کرد: این معقوله از سمت دولت و مجلس کاملا پذیرفته شده است و براساس قانون هیچ بهره برداری را نمی توان از صادرات فله ای منع کرد ، بلکه برای جلوگیری از این موضوع نیاز به تصویب قانون لازم در مجلس است.

,

سمنانی ها بی نصیب از بزرگترین معدن سولفات استرانسیم کشور

, سمنانی ها بی نصیب از بزرگترین معدن سولفات استرانسیم کشور, سمنانی ها بی نصیب از بزرگترین معدن سولفات استرانسیم کشور,

محمد ابراهیم برهانی رئیس سازمان نظام مهندسی استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مرآت یکی از مشکلات اساسی در حوزه صنعت و معدن را موضوع خام فروشی محصولات معدنی عنوان کرد و گفت: بخش صنعت و معدن در بسیاری از از کشور ها نقش بسیار مهمی در اشتغال زایی دارد اما در کشور ما به علت خام فروشی معادن استفاده مناسبی از این ظرفیت هاغ صورت نمی گیرد.

,

برهانی همچنین تصریح کرد: بزرگترین معدن سولفات استرانسیم در استان واقع شده است اما متاسفانه این ماده معدنی هم در گیر خام فروشی است.

,

وی خلا قانونی در کشور را عامل اصلی ایجاد این پدیده دانست و افزود: هیچ قانونی تا کنون برای جلوگیری از این موضوع وجود نداشته و بهره برداران از معادن در ردیف تولید کنندگانی قرار دارند که موجب اشتغال زایی و ارزاوری برای کشور می شوند و باید بحث فراروی به افراد دیگر سپرد و اگر در این موضع  فشار و کارشکنی زیاد صورت گیرد ممکن است افراد سرمایه گذار از منابع مالی خود جهت دلالی و ایجاد تورم در بازار استفاده کنند.

,

, ,

خام فروشی سولفات استرانسیم توجیه اقتصادی ندارد

, خام فروشی سولفات استرانسیم توجیه اقتصادی ندارد, خام فروشی سولفات استرانسیم توجیه اقتصادی ندارد,

محمد حسین پیروی مدیر اندیشکده معادن کشور نیز در گفتگو با خبرنگار مرآت درخصوص ابعاد مختلف پدیده خام فروشی گفت: اساسا بحث خام فروشی در دو قالب بررسی می شود، یک جهت خام فروشی شامل موادی مانند سنگ اهن و فولاد می شود که  مانند محصولات جانبی و پایین دستی ان به صورت عمده وارد کشور می شود  و همه براین باور هستیم که این موضع به اقتصاد کشور ضربه می زند.

,

پیروی در ادامه افزود: ازسوی دیگر بحث خام فروشی شامل  موادی است که قابلیت استفاده از ان در داخل کشوربه هر دلیل وجود ندارد و محصولات جانبی آن نیز مورد استفاده چندانی ندارد و نیاز به واردات آن وجود ندارد که مواد معدنی مانند سولفات استرانسیم یا شمش منیزیم نیز جز همین موارد است.

,

وی درخصوص علت مشکلات معادن کشور و مبحث خام فروشی عنوان کرد: بهرهبرداران از معادن بخش خصوصی است که ابزرا قانونی توانمتندی برای در چا رچوب قرادارن معدن دارن وجود ندارد و باید به سمتی در کشور حرکت شود که منافع بخش خصوصی در راستای منافع عمومی قراربگیرد.

,

پیروی همچنین تصریح کرد: در جهان ورود مواد اولیه  به کشو رها و فروش آن بسیار راحت تر از فروش مواد فرعی است و به همین دلیل و سود حاصله از فروش موارد خام موجب می شود تولید کننده رغبتی به ایجاد محصولات پایین دستی نداشته باشد.

,

وی درنهایت افزود: یک سری پشنهاداتی به کمیسیون صنایع معادن مجلس داده شده و در حال بررسی است که مشکلات بهره برداران و  خلا قانونی برطرف شود و قانون ایجاد حرکت به سمت اقتصاد کلان و ایجاد ارزش افزوده حرکت کند.   

,

حال با تمام موارد گفته شده در فوق باید این موضوع را مدنظر قرار داد که معادن منابع طبیعی خدادای برروی زمین  هستند و براساس قانون اساسی جزءانفال و منافع آن برای عموم مردم کشور باید باشد و مبحث خام فروشی به هرشکل و صورت آن موجب متضررشدن مردم کشور و آیندگان از سود حاصل از این منابع زمینی می شود و مواد معدنی که هنوز دانش  و تکنولوژی بهره وری از آ آن در داخل کشور وجو ندارد، خام فروشی آن به بیگانگان تنها موجب تاسف و تاثر و دست خالی ما دربرابر آیندگان این سرزمین است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه