اخبار داغ

سوء‌مدیریت این بار تیغ را بر گلوی گاوهای باردار گذاشت؛

ذبح تولید زیر تیغ بی‌تدبیری‌ها/ توزیع نامناسب نهاده‌های دامی، گاوهای مولد را به کشتن داد

ذبح تولید زیر تیغ بی‌تدبیری‌ها/ توزیع نامناسب نهاده‌های دامی، گاوهای مولد را به کشتن داد
توزیع نامناسب نهاده‌های دامی نه تنها امنیت غذایی کشور را به خطر انداخته بلکه موجب کشتار گوساله‌ها پیش از بدنیا آمدن شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، وقتی سراغش رفتیم بغضش ترکید و شروع به گریه کرد،  به لکنت افتاده بود و در همان حالت می گفت: 33 سال عمر خودم را صرف این نژاد اصلاح شده کردم تا شاید بتوانم در چرخه تولید کشور سهم ناچیزی داشته باشم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

, ,

وی ادامه داد: هفته ای دو رأس گاو فقط بخاطر بی کفایتی مسئولین تلفات می دهم، گاوها گرسنه اند و تنها تا امروز ظهر علوفه در انبار وجود دارد که اگر تمام شود بیشتر گاوها تا چند روز آینده از بین خواهند رفت.

,

حمید فرحبخش متولد 1335  است که از سال 67 با 2 هکتار زمین در منطقه ای بایر گاوداری خود را در ابتدا با 570 رأس گاو تاسیس می کند، شبانه روز زحمت می کشد تا بتواند با کیفیت ترین شیر را به دست مصرف کننده و کارخانه دار برساند.

,

گاوهایی که در سال های اخیر تعداد آنها به 680 رأس رسیده بود هم اکنون به دلیل سوء تغذیه در حال تلف شدن هستند.

,

تعدیل نیرو به دلیل مشکلات اخیر در گاوداریها

, تعدیل نیرو به دلیل مشکلات اخیر در گاوداریها, تعدیل نیرو به دلیل مشکلات اخیر در گاوداریها,

در این گاوداری 15 نفر به صورت مستقیم مشغول بکار بودند که به دلیل مشکلات عدیده اخیر تعدادی از آنها بیکار شده اند.

,

وی در ادامه می گوید: تا اینکه در سال های اخیر نهاده ها کم و کم تر و قیمت ها افزایش بسیار پیدا می کند.

,

فرحبخش تصریح کرد: ذرت، سویا، علوفه های خشبی همه و همه وارداتی هستند که 50 الی 60 درصد افزایش قیمت نهاده شده و اینکه کرایه ها نیز بر همان اساس 100 الی 150 درصد افزایش یافته است.

,

دست واسطه گران در افزایش قیمت علوفه های خشبی

, دست واسطه گران در افزایش قیمت علوفه های خشبی, دست واسطه گران در افزایش قیمت علوفه های خشبی,

وی عنوان کرد: امسال به دلیل خشکسالی 70 درصد خوراک دام دچار کمبود شده است و دلالان، علوفه های خشبی را با قیمت ارزان می خرند و چند صد برابر به گاوداران می فروشند.

,

این گاودار بیان کرد: کرایه ها از فروردین امسال تاکنون نزدیک به 70 درصد افزایش قیمت داشته همچنین حقوق کارگران نیز با افزایش 30درصدی روبرو شده و هزینه های جانبی از جمله تعمیر وسایل تراکتور، شیردوش نیز تا 100 الی 150 درصد بالا رفته است.

,

فرحبخش اذعان کرد: متاسفانه قیمت شیر از آبان سال گذشته 4 هزار و 400 تومان بود و این در حالی است که قیمت گوشت گاو و گوساله نیز کیلویی 46 تا 48 هزار تومان به صورت زنده درب کشتارگاه و 130 هزار تومان به صورت کشتار دست مصرف کننده می رسد.

,

وی گفت: این شیر از گاوداری با هزینه حمل تا درب کارخانه 4700 تومان فروخته می شود در صورتی که کارخانجات لبنی تا 30 درصد افزایش قیمت داشته و هر ساله انتهای سال و ابتدای آن افزایش بیشتری پیدا می کند.

,

این گاودار کرمانی عنوان کرد: مقدسی مسئول انجمن های صنفی دامداران کشور با سازمان حمایت از تولید و مصرف کننده افزایش قیمت شیر را  6400 تومان در سال جاری به توافق رسیدند و قرار شد این بحث بعد از انتخابات علنی شود، اما متاسفانه بعد از انتخابات نه تنها علنی نشد که واعظی مشاور رئیس جمهور فعلی این خبر را تکذیب کرد.

,

فرحبخش با چشمانی گریه آلود ادامه داد: گاودار از کجا سرمایه بیاورد و علوفه 300 درصدی تهیه کند.

,

افزایش قیمت دارو دام نسبت به سال های گذشته

, افزایش قیمت دارو دام نسبت به سال های گذشته, افزایش قیمت دارو دام نسبت به سال های گذشته,

وی همچنین به قیمت داروها و هزینه دامپزشک نیز اشاره کرد و گفت: قیمت دارو در سال گذشته 400 الی 700 درصد افزایش داشته است یک پنی سیلین از 4 هزار تومان به 37 هزار تومان رسیده است، داروهایی که برای آبستن استفاده می شود از 25 به 100 هزار تومان افزایش یافته است.

,

, ,

این گاودار کرمانی خاطرنشان کرد: این گاوی که هم اکنون در گاوداری دارم از نوع اصلاح شده است که در خاورمیانه نظیر آن نیست و اصلاح نژاد از 40 سال پیش شروع شده است و از لحاظ تولید بهره وری دام بهترین کیفیت را دارا می باشد، اما این ذخایر توسط بی تدبیری و بی کفایتی برخی از مسئولین ذیربط در حال از بین رفتن است.

,

فرحبخش ادامه داد: اسپرمی که از آمریکا و کانادا با قیمت 100 هزار تومان وارد می شد هم اکنون 800 الی یک میلیون تومان رسیده است البته این اسپرم قبلا با ارز 4200 تومان وارد می شد.

,

وی افزود: دامپزشک متبحر در کرمان کم است و هزینه آن هم 200 الی 300 درصد افزایش یافته و اینها همه دست به دست هم داده که این صنعت با مشکل جدی روبرو شود.

,

تلف شدن دام ها در اثر سوء تغذیه و کمبود نهاده

, تلف شدن دام ها در اثر سوء تغذیه و کمبود نهاده, تلف شدن دام ها در اثر سوء تغذیه و کمبود نهاده,

, ,

, ,

این گاودار کرمانی اذعان کرد: دام ها به علت سوء تغذیه با مشکل گوارشی برخورد کرده و سپس تلف می شوند و چون دامدار نمی تواند برای گاو مولد کاری انجام دهد مجبور می شود آن را به کشتارگاه تحویل دهد و وقتی دام مولد حذف شود و بخواهیم جایگزینی برای آن ایجاد شود 5 سال طول خواهد کشید و این سبب می شود تا سرمایه گزاف دوباره  هزینه شود.

,

, ,

حمید فرحبخش که تا کنون جزو گاودار موفق کشور بوده دستش را روی پیشانی گذاشته و آه بلندی می کشد و ادامه می دهد: هفته ای دو رأس گاو تلفات دارم، دامپزشک از تهران برایشان آورده ام او می گوید این گاوها از بی غذایی دچار سوء تغذیه شده اند و اگر به دادشان نرسید همه آنها بزودی تلف خواهند شد.

,

وی کمی صدایش را بالا برد و گفت: وقتی خودمان بهترین گاو و شیر را در کشور و استانمان داریم چرا با بی کفایتی برخی مسئولین سبب می شویم شیرخشک بی کیفیت از خارج وارد کنیم، چرا مسئولین نمی خواهند بپذیرند که ما می توانیم، چرا آنان می خواهند وابستگی به غرب داشته باشند، چرا تولید کنندگان داخلی را حمایت نمی کنند؟

,

این گاودار موفق ضمن گلایه از مسئولان جهاد کشاورزی تصریح کرد: از زمان تاسیس تاکنون حتی یکبار هم مسئولین جهاد کشاورزی به ما سر نزده و از این مرکز  بازدید به عمل نیاورده اند، برخی از نمایندگان مجلس هم زمانی که می خواهند برای خود رأی جمع کنند به اینجا سرکی می کشند اما همینکه بر مسند کرسی مجلس سوار می شوند دیگر هیچ توجه ای به ما نمی کنند.

,

به دلیل مانع تراشی های زیاد عطای تسهیلات را به لقایش بخشیدم

, به دلیل مانع تراشی های زیاد عطای تسهیلات را به لقایش بخشیدم, به دلیل مانع تراشی های زیاد عطای تسهیلات را به لقایش بخشیدم,

فرحبخش گفت: سال گذشته درخواست وام و تسهیلات از بانک کشاورزی کردم اما به نتیجه ای نرسیدم آنقدر مراحل پیچ و خم زیادی داشت که عطایش را به لقایش بخشیدم.

,

وی با تاکید براینکه جهادکشاورزی مدیریت صحیحی ندارد، اذعان کرد: مگر ترک فعل جرم نیست؟ پس چرا به این قضیه رسیدگی نمی شود؟

,

این گاودار کرمانی عنوان کرد: انبارهای جهاد کشاورزی پر از نهاده است اما پشتیبانی امور دام در این رابطه همکاری نمی کند.

,

گاهی به دلیل عدم توزیع نهاده دولتی از بازار آزاد خرید می کنیم

, گاهی به دلیل عدم توزیع نهاده دولتی از بازار آزاد خرید می کنیم, گاهی به دلیل عدم توزیع نهاده دولتی از بازار آزاد خرید می کنیم,

وی گفت: گاهی اوقات گاودار به دلیل اینکه نهاده دولتی نمی رسد مجبور است نهاده دام خود را  با قیمت بالا از بازار آزاد تهیه کند.

,

این دامدار موفق خاطرنشان کرد: قیمت ذرت دانه ای به صورت دولتی 2400 تومان  و در بازار آزاد با قیمت 5200 تومان است، جو دامی، دولتی 2300 تومان و به صورت آزاد 6000 تومان و کنجاله یا سویا با قیمت دولتی 3900 تومان و آزاد 10 هزار تومان به فروش می رسد.

,

فرحبخش ادامه داد: یک سالن ماست بندی با رعایت کلیه مسائل بهداشتی با زیربنای 240 متر احداث کردم اما زمانی که برای دریافت تسهیلات جهت خرید تجهیزات به بانک مراجعه کردم هزاران مانع برایم ایجاد کردند که نتوانستم کاری انجام دهم.

,

وی اذعان کرد: اگر این سالن راه اندازی می شد می توانستم ماست را به دور از واسطه و با قیمت مناسب تر و با کیفیت بالا دست مصرف کننده برسانم.

,

تحویل هفته ای 6 گاو مولد به کشتارگاه به دلیل کمبود نهاده

, تحویل هفته ای 6 گاو مولد به کشتارگاه به دلیل کمبود نهاده, تحویل هفته ای 6 گاو مولد به کشتارگاه به دلیل کمبود نهاده,

این دامدار کرمانی خاطرنشان کرد: با این اوضاع فعلی مجبورم هفته ای 6 گاو مولد را تحویل کشتارگاه دهم.

,

فرحبخش همچنین اظهار تاسف کرد و گفت: گاوها گاهی اوقات به علت نرسیدن نهاده به آنها از فضولات خود تغذیه می کننده که این امر سبب می شود تا دچار مشکلات گوارشی شده و از بین بروند.

,

, ,

به گزارش راه آرمان؛ناگفته نماند که این گاوداری 2 هکتاری بسیار عظیم با تجهیزات کامل می باشد، همچنین دارای 32 واحد شیردوشی است که در استان کرمان و شاید کشور بی نظیر است.

,

گاوهای مولد تلف شده در روزهای اخیر

, گاوهای مولد تلف شده در روزهای اخیر, گاوهای مولد تلف شده در روزهای اخیر,

, , , ,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه