اخبار داغ

گزارشی از مشکلات قطب فرش کشور؛

گلایه قالیبافان از دستمزد پایین و نوسان قیمت مواد اولیه/ ضرورت ایجاد بازارهای جدید و شناسایی خریداران فرش دستبافت

گلایه قالیبافان از دستمزد پایین و نوسان قیمت مواد اولیه/ ضرورت ایجاد بازارهای جدید و شناسایی خریداران فرش دستبافت
۸۵ درصد فرش‌های تولیدی در آذربایجان‌غربی از نوع صادراتی بوده و مشکلاتی از جمله افزایش قیمت مواد اولیه و نبود بیمه قالیبافی کمر قالیبافان را خم کرده است تا جایی که این مشکلات ریز و درشت تهدیدی برای خارج شدن هنر و صنعت فرش دستبافت از چرخه اشتغال هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، فرش دستبافت یکی از بهترین مؤلفه‌‌ها برای اشتغال و تولید است چرا که تنها کالایی‌ بوده که هیچکدام از کشورهای دنیا توان رقابتی با آن را ندارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز،,

اما این روزها صدای دفه زنی بی ‌روح ‌تر از هر زمان ممکنی به گوش می‌رسد؛ سال‌هاست مشکلات در تار و پود زیباترین هنر آذربایجان‌غربی رخنه کرده و ممکن است افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلات ریز و درشت، تهدیدی برای افول این هنر تلقی شود.

,

هنرمندان این مرز و بوم، روزهای بسیاری از عمر خود را در پشت دارهای قالی، به امید بهره‌‌مندی از بیمه قالیبافی سپری کرده‌اند، اما متأسفانه اجرای این مصوبه نیز موانع و مشکلاتی را به همراه دارد تا جایی که سال‌های متمادی است، قالیبافان به امید پایان گرفتن وعده‌های تو خالی برای برخورداری از بیمه قالیبافی به انتظار نشسته‌اند.

,

قالیبافی در تمام شهرستان‌های این استان به جز اشنویه رواج دارد، شهرستان‌های تکاب، خوی، میاندوآب، شاهیندژ، بوکان و ارومیه از مهم ترین مراکز قالیبافی در استان به شمار می‌روند.

,

۸۵ درصد فرش‌های تولیدی در آذربایجان‌غربی از نوع صادراتی بوده و فرش آهنین تکاب و ریزماهی خوی به علت استحکام، ظرافت و کیفیت از شهرت جهانی برخوردار است.

,

بیمه بیش از ۱۲ هزار قالیباف در آذربایجان‌غربی

, بیمه بیش از ۱۲ هزار قالیباف در آذربایجان‌غربی, بیمه بیش از ۱۲ هزار قالیباف در آذربایجان‌غربی,

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: در حال حاضر ۱۲ هزار و ۷۰۸ نفر بیمه قالیبافی در قالب تامین اجتماعی و چهار هزار و ۶۰۹ نفر نیز در قالب بیمه صندوق اجتماعی کشاورزی، روستاییان و عشایر بیمه شده اند.

,

محمد دهقان به تولید سالانه ۲۹۰ هزار متر مربع فرش دستبافت اشاره کرد و افزود: ۷۲ هزار و ۳۲۱ نفر در حوزه فرش دستبافت این استان مشغول فعالیت هستند، و از این تعداد حدود ۱۵ هزار نفر با ۲۱ درصد تحت پوشش قانون بیمه تامین اجتماعی قالیبافان بوده و از خدمات آن بهره‌مند هستند.

,

وی بیان کرد: این افراد در ۲۲۴ کارگاه قالیبافی غیرمتمرکز و ۶ کارگاه متمرکز در استان فعالیت می‌کنند و آذربایجان‌ غربی با تولید سالانه ۲۹۰ هزار مترمربع فرش دستبافت یکی از قطب‌ های فرش در کشور به شمار می ‌رود.

,

دهقان افزود: سال گذشته ۸۲۸ کارت قالی بافی برای تولیدکنندگان فرش دستبافت در این استان صادر و ۲ هزار و ۲۴۰ مورد آموزش تخصصی قالیبافی نیز برای تولید کنندگان ارائه شده است.

,

وی با بیان اینکه قالی بافان فرش دستبافت در هفت مجتمع فعالیت دارند،گفت : همچنین سال گذشته، ۴۷ قالیباف نیز برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل در آذربایجان غربی معرفی شده اند.

,

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ادامه داد: با همکاری صندوق کار آفرینی امید به ۳۰۰ نفر در استان وام خرید فرش دستبافت پرداخت شده است.

,

ایجاد بازارهای جدید و شناسایی خریداران فرش دستبافت

, ایجاد بازارهای جدید و شناسایی خریداران فرش دستبافت, ایجاد بازارهای جدید و شناسایی خریداران فرش دستبافت,

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌ غربی گفت: ایجاد بازارهای جدید و شناسایی خریداران فرش دستبافت نیازمند برنامه‌های تبلیغاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد

,

جواد وقاری ادامه داد: فرش دستبافت این استان به دلیل جایگاه ویژه ‌ای که از گذشته تاکنون داشته است، می ‌تواند در جهت توسعه صادرات در منطقه نقش مهمی داشته باشد.

,

وی گفت: شهرت فرش این منطقه به لحاظ زیبایی، نقش و کیفیت مواد اولیه در جهان بی ‌نظیر است و انواع فرش ‌های دستبافت در طرح‌ های قبا، ماهی، نقشه، افشار و فرش تمام ابریشم توسط فعالان این بخش در استان تولید و روانه بازار می ‌شود.

,

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌ غربی بیان کرد: فرش ‌های ریز ماهی خوی و افشار تکاب در شمال و جنوب استان در سال ۱۳۸۹ ثبت ملی شده و فرش بافته شده در خوی نیز طی سال ۱۳۹۲ به ثبت جهانی رسیده است که این امر جایگاه خوب استان در صنعت فرش کشور را نشان می ‌دهد؛ طرح ریز ماهی و افشار در بازارهای داخلی و جهانی از متقاضی زیادی برخوردار است.

,

وقاری اضافه کرد: شهرستان‌ های تکاب و خوی مهم ترین قطب‌ تولید فرش استان بوده و در کنار آن ‌ها قالیبافی در شهرستان‌ های بوکان، شاهین‌دژ، میاندوآب، مهاباد و ارومیه نیز رواج دارد، فرش دست ‌بافت این استان به دلیل جایگاه ویژه‌ای که از گذشته تاکنون داشته است، می‌تواند در جهت توسعه صادرات در منطقه نقش مهمی داشته باشد.

,

وی خاطرنشان کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا برای ۷۰ نفر از قالی‌بافان صدمه دیده از این بیماری، تسهیلات ۱۰ میلیون ریالی تخصیص یافته است.

,

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌ غربی بر کسب مهارت در بین جوانان تاکید کرد و گفت: ۱۴ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای در استان در این زمینه فعالیت دارند که از این تعداد ۱۰ واحد در ارومیه و ۴ واحد در سایر شهرستان‌ها فعالیت دارند.

,

وقاری با اشاره به ظرفیت‌های تولید فرش دستبافت در استان، گفت: فرش افشار تکاب و ریزماهی خوی در سطح بازارهای جهانی از محبوبیت خاصی برخوردار است.

,

وی، افزود: ‫این دو برند از نظر رنگ، مرغوبیت، طرز بافت و نقشه، دارای بهترین کیفیت هستند که بنا به گفته مورخان این فرش‌ها قدمت ۷۰۰ ساله دارند.

,

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌ غربی خاطرنشان کرد: این فرش ‌ها با طرح ‌های ماهی قوشخانه، لچک ترنج، شاه ‌عباسی، شکارگاه با حاشیه‌ هایی نظیر شمعدانی، فرهاد میرزا، اسلیمی، کتیبه و افشان عرضه می‌ شوند.

,

وقاری با بیان اینکه فرش تولیدی استان در بازارهای جهانی محبوبیت خاصی دارد، گفت: آمریکا، کشورهای اروپایی همچون آلمان، انگلیس، فرانسه، هلند، کشورهای آسیایی همچون چین، روسیه از بازارهای هدف فرش تولیدی استان هستند.

,

وضعیت فرش دستبافت نابسامان است/ دستمزد پایین و نوسان قیمت مواد اولیه

, وضعیت فرش دستبافت نابسامان است/ دستمزد پایین و نوسان قیمت مواد اولیه, وضعیت فرش دستبافت نابسامان است/ دستمزد پایین و نوسان قیمت مواد اولیه, دستمزد پایین و نوسان قیمت مواد اولیه, دستمزد پایین و نوسان قیمت مواد اولیه,

کارشناس حوزه فرش دستبافت در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، اظهار کرد:وضعیت فرش دستبافت نابسامان بوده و این ناشی از نوسانات قیمت مواد اولیه و تأثیرگذاری آن در قیمت تمام‌شده است، این افزایش قیمت، قدرت خرید اقشار جامعه را پایین آورده و رغبت کمتری به خرید فرش دستبافت نشان می ‌دهند.

, اروم نیوز،,

رقیه رزاقی گفت: همچنین تولید فرش دستبافت نیز کاهش می‌ یابد که ما امروزه شاهد تولید تابلو فرش و یا فرش‌های سایز کوچک هستیم و فرش ‌های سایز بزرگ کم‌کم از چرخه تولید خارج می ‌شود.

,

وی ادامه داد: از عمده مشکلات قالیبافان می‌ توان به دستمزد و درآمد پایین آن‌ها و نوسانات قیمت مواد اولیه که متأسفانه در یک فاصله زمانی کوتاه، قیمت ‌ها دو یا سه برابر شده اشاره کرد که این امر منجر به عدم ثبات در قیمت‌ گذاری و تعیین قیمت نهایی فرش می ‌شود.

,

این کارشناس حوزه فرش دستبافت افزود: همچنین مسئله بیمه از دیگر مشکلات است به ‌طوری‌که تعداد زیادی قالیباف از بیمه تأمین اجتماعی بی ‌بهره مانده ‌اند و این موارد باعث شده نسل جوان رغبت آن‌ چنانی برای قالیبافی و تولید فرش دستبافت نداشته باشند یا حتی می ‌توان به تسهیلات اعطایی به بافندگان اشاره کرد که سال‌ هاست از تسهیلات مناسب بهره‌ مند نشده ‌اند و با معضل تهیه مواد اولیه و سرمایه در گردش مواجه هستند.

,

رزاقی با اشاره به اینکه بیماری کرونا در دو بعد تولید و فروش تأثیرگذار بوده است، افزود: بعد داخلی آن از جهت فضای کم کارگاه‌ ها است که در برخی از مواقع، منجر به تعطیلی این کارگاه‌ ها و تولید کمتر شد و بافندگان هم بیکار شدند اما در بعد فروش، اکثر کشورها مرزهای خود را به دلیل شیوع بیماری بستند و در بازارهای داخلی هم تعطیلی مراکز خرید و عدم مراجعه عموم به بازارها منجر به کاهش فروش فرش دستبافت شد.

,

کم‌رنگ شدن صادرات فرش نسبت به سال‌های گذشته

, کم‌رنگ شدن صادرات فرش نسبت به سال‌های گذشته, کم‌رنگ شدن صادرات فرش نسبت به سال‌های گذشته,

‏‪به گفته این کارشناس فرش دستبافت، صادرات فرش نسبت به سال ‌های گذشته کم‌ رنگ‌تر شده و از دلایل این امر می ‌توان به تحریم ‌های جهانی و تحریم ‌های بانکی اشاره کرد که عملا نقل ‌و انتقال مالی را ناممکن کرده است

,

رزاقی گفت: وجود رقبای سرسخت جهانی، عدم نوآوری در طرح، رنگ و سایز فرش ‌های دستبافت، عدم ثبات قیمت ارز و نوسان قیمت مواد اولیه درنهایت منجر به نوسان در قیمت تمام ‌شده فرش ‌ها و نیز مشخص نشدن قیمت نهایی برای انعقاد قرار داد با طرف‌های خارجی شده است.

,

مشکلات قالیبافان بی‌شمار است

, مشکلات قالیبافان بی‌شمار است, مشکلات قالیبافان بی‌شمار است,

یکی از بافندگان فرش دستبافت در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، گفت: قالیبافی را از مادرم آموخته‌ ام و اکنون ۱۹ سال است که در این حوزه فعالیت دارم اما در قبال زحمات زیاد و عارضه‌ های جسمانی، درآمد حاصل از این شغل کفاف خرج و مخارج زندگی‌ ام را نمی‌ دهد.

,

سکینه سلطان زاده ادامه داد: قالیبافی مشکلات اقتصادی خود را به همراه دارد که علاوه بر این، نبود یک بیمه کامل برای کسی که بیشتر عمر خود را پشت دار قالی گذرانده است مهم ‌ترین مشکلی است که ما داریم.

,

وی، افزود: مشکلات در این حوزه یکی دو تا نیست؛ تهیه مواد اولیه و تورم موجود از دیگر مشکلات مهمی است که کمر قالیباف را خم می ‌کند. از مسئولان و نمایندگان مجلس درخواست داریم تا فکری به حال ‌و روز قالیبافان داشته باشند چراکه قالیبافی هنر بی‌ بدیل در آذربایجان غربی است و باید مشکلات در آن خاتمه یابد.

,

مشکلات و موانع موجود بر سر راه هنر قالیبافی سال‌ها است کمر قالیبافان را خم کرده است؛ مسائلی که نیازمند توجه جدی مسئولان برای رفع آن ‌هاست. زمانی که صحبت از فرش دستبافت آذربایجان می ‌شود باید از هنرمندانی یاد کرد که بیشتر عمر خود را پشت دارهای قالی سپری کرده‌اند و درخواستی جز بهره‌ مندی از بیمه قالیبافی و تخصیص تسهیلات ندارد.

,

در سالی که به نام سال تولید، پشتیبانی ‌ها و مانع زدایی ها نام‌گذاری شده است، باید به حال‌ و روز برند هنر دیار آذربایجان بیش از هر زمان دیگری رسیدگی کرد، چراکه معاش بسیاری از خانواده‌ ها از این راه تأمین می ‌شود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه