اخبار داغ

یادداشت؛

ارتباطات نوین و حکمرانی در فضای مجازی؛ ۲ چالش پیش روی دولت رئیسی

ارتباطات نوین و حکمرانی در فضای مجازی؛ ۲ چالش پیش روی دولت رئیسی
تحقق برخی وعده های ارتباطاتی دولت به عمر سال ۹۹ قد نداد و کارنامه آن نیز در آخرین ماه‌های روی کار بودن، نشان از هزار راه نرفته دولت دوازدهم برای فضای مجازی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک؛ با توجه به مطرح شدن چهره های مختلف برای پست های کلیدی و تاثیر گذار در فضای مجازی نگاه تمدنی به حوزه ارتباطات نوین می تواند ما را به حکمرانی در فضای مجازی برساند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, .,

در برخی لیست ها و گمانه زنی های از دولت آینده اسامی چون جواد آذری جهرمی، رضا تقی پور، مهدی صرامی، عیسی زارع پور، مهدی اخوان بهابادی، عبدالعلی رضایی و مهدی شیرانی نژاد دیده می شود.

, .,

این درحالی است که این افراد با اینکه مدرک مرتبط ندارند، صرفا به خاطر سابقه و فعالیت در مجموعه های مرتبط برای پست وزارت ارتباطات و فناوری پیشنهاد شده اند.

, .,

این درحالی است که برخی از این افراد همچون آذری جهرمی و اخوان امتحان خود را در این حوزه پس داده اند و کارنامه آنها نشان می دهد که نتوانسته اند کارهای بر زمین مانده را مرتفع نمایند.

, .,

اما این تنها مشکل آینده وزارت ارتباطات و فناوری نیست، انتخاب افراد با نگرش صرفا فنی و مهندسی بدون در نظر گرفتن تغییرات این حوزه همچون فضای مجازی و ارتباطات نوین از دیگر مشکلات این وزارت خانه پر تقاضا است. این طرز نگاه در همه دولت ها حاکم بوده است و در بیشتر لیست ها و چهره های پیشنهادی دیده می شود.

, .,

این در حالی است که مدل ارتباطات تغییر کرده و فضای مجازی به عنوان حیات دوم ما محسوب می شود لذا نگاه با مدل و پارادایم زیرساختی قبل نگاهی اشتباه به این حوزه است که باید اصلاح شود.

, .,

در چهره های معرفی شده برای وزیر ارتباطات و فناوری وجود حجت الاسلام عبدالعلی رضایی با توجه به داشتن اندیشه های تمدنی و اشراف کامل به حوزه وزارت ارتباطات و فناوری فصل نوعی برای این وزارت خانه می توان متصور شد.

, .,

این درحالی است که مهدی شیرانی نژاد به عنوان معاون پیشنهادی این وزات خانه با توجه به تجربه زیرساختی و فنی مخابراتی ایشان از زمان جنگ تاکنون که می تواند شبکه ملی اطلاعات را با روحیه انقلابی خود عملیاتی کند. در میان چهره های دیده و الگوی نگاه تمدنی به همراه نگاه فنی برای اولین بار در کنار هم  با اولویت نگاه تمدنی مطرح می شوند.

, . ,

نگاه تمدنی به حوزه ارتباطات نوین می تواند ما را به حکمرانی در فضای مجازی برساند.

, .,

حضور یک فرد دیگر به عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی همچون حجت الاسلام علیرضا پیروزمند که با این وزیر پیشنهادی همسو باشد می تواند نگاه مکمل برای این حوزه ایجاد می نماید.

, .,

همپوشانی وزاری ارتباطات و صمت با وجود مجید راحمی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت می تواند در راستای انقلاب صنعتی چهارم که به دیجیتالی شدن صنعت می پردازد ما را به تحقق بیانیه گام دوم با استفاده از ظرفیت های دیجتالی برساند.

, .,

این پارادایم و نوع نگاه، حرکتی ساختار شکنانه و واقعی در خصوص تحقق حکمرانی فضای مجازی و رسیدن به تمدن اسلامی با استفاده از فناوری های نوین است.

, .,

اگر این افراد تایید شوند با نوع نگاهی که مطرح شد به یک وحدت استراتژیک در حوزه فضای مجازی می رسیم که در دولت های قبل وجود نداشته است و وجه تمایز این دولت با دولت های قبلی همین موضوع است.

, .,

 پیشنهاد می شود هئیت دولتی یکپارچه همسو با آرمان های انقلاب و بیانیه گام دوم در جهت تحقق تمدن اسلامی تشکیل دهد.

, .,

همچین پیشنهاد می شود ملاک انتخاب افراد توانمندی و توجه به درد مردم با توانایی حل مشکلات آنها به صورت فعالیت 24 ساعته باشد نه با توصیه جریان ها و گروه ها.

, .,

 

,

سید محمد جواد شیخ الاسلامی؛ کارشناس رسانه و عضو اندیشکده فضای مجازی "ژرفا"

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه