اخبار داغ

افزایش دو برابری هزینه‌های برداشت گندمکاران را دلسرد می‌کند؛

۲۳۱ میلیارد ریال پول خرید گندم به حساب کشاورزان واریز شد/ خرید تضمینی گندم مورد رضایت گندمکاران نیست

۲۳۱ میلیارد ریال پول خرید گندم به حساب کشاورزان واریز شد/ خرید تضمینی گندم مورد رضایت گندمکاران نیست
این روزها در حالی که برداشت گندم در کشور آغاز شده است و کماکان ادامه دارد، قیمت خرید تضمینی این محصول مورد رضایت گندمکاران نیست و همین امر موجب شده است کشاورزان رغبت چندانی برای تحویل گندم به سیلوهای دولت نداشته باشند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، گندم یکی از محصولات استراتژیک در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران است، تولید این محصول استراتژیک از قدیم‌الایام در بین کردستانی‌ها از ارزش و احترام خاصی برخوردار بوده تا جایکه سخت‌کوشان کردستانی گندم را برکت مزرعه می‌دانند و براساس آنچه سینه به سینه نقل شده در قدیم رسم بود که کشاورزان هر سال قسمتی از گندم تولیدی خود را برای سال آینده درون چاله‌های مخصوصی نگه می‌داشتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

اما این روزها در حالی که برداشت گندم در کشور آغاز شده است و کماکان ادامه دارد، قیمت خرید تضمینی این محصول مورد رضایت گندمکاران نیست و همین امر موجب شده است کشاورزان رغبت چندانی برای تحویل گندم به سیلوهای دولت نداشته باشند که این خود می تواند موجب نیاز به واردات این محصول در حجمی بیش از سالهای گذشته شود.

,

در حال حاضر طبق گفته مسئولین سازمان جهاد کشاورزی کردستان ۹۰ مرکز در دو بخش دولتی و خصوصی خرید گندم تضمینی از کشاورزان را در سطح استان انجام می‌دهند.

,

, ,

پیش بینی 521 هزار تُن خرید گندم در سال زراعی امسال

, پیش بینی 521 هزار تُن خرید گندم در سال زراعی امسال, پیش بینی 521 هزار تُن خرید گندم در سال زراعی امسال,

فرید سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان میزان تولید گندم پیش‌بینی شده در سال زراعی امسال را برابر با  ۵۲۱ هزار تن عنوان کرد و گفت: براساس برآورد و پیش‌بینی‌های صورت گرفته امسال ۳۴۳ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در استان خرید تضمینی خواهد شد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان، ۹۰ مرکز شامل ۶۸ مرکز تعاون روستایی ۱۳ سیلو و ۹ کارخانه آرد در دو بخش دولتی و خصوصی خرید گندم تضمینی از کشاورزان را در سطح استان انجام می‌دهند.

سپری با تاکید براینکه بیشترین خرید گندم در استان مربوط به سقز در پله دوم خرید تضمینی گندم در سطح استان قرار داد.

,
,
,
,
,

وی اضافه کرد: کمترین خرید گندم تضمینی مربوط به دیواندره بوده و خرید گندم از کشاورزان بانه و سروآباد هنوز شروع نشده است.

,

, ,

تشدید نظارت ها بر مراکز خرید گندم در کردستان

, تشدید نظارت ها بر مراکز خرید گندم در کردستان, تشدید نظارت ها بر مراکز خرید گندم در کردستان,

جمال صالحی نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: هر ساله خرید تضمینی گندم از یازدهم تیر ماه آغاز می شد اما امسال بنا به برنامه ریزی های صورت گرفته و با توجه خشکسالی که داشته ایم خرید گندم از ۲۷ خرداد ماه آغاز و تا به امروز بیش از ۴۲ هزار تُن گندم خریداری شده است.

وی گفت: میزان خرید گندم به ترتیب بیشترین خرید مربوط به شهرستان سقز با ۲۲ هزار و ۷۰۸ تُن، شهرستان کامیاران ۱۲ هزار و ۶۰۸ تن، بیجار ۳ هزار و ۵۹۱ تن، قروه ۲ هزار و ۴۷ تُن، دهگلان ۹۱۳ تن، مریوان ۱۳۴ تن، سنندج ۹۵ تن و دیواندره ۵۷ تن بوده است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان به قیمت تعیین شده برای خرید گندم در استان کردستان اشاره کرد و گفت: قیمت خرید تضمینی گندم با افت چهار درصد مفید و یک درصد افت غیر مفید ۵۰ هزار ریال است که به هر میزان این محصول پاک تر باشد تا ۵۱۱ هزار ریال قابل افزایش است.

وی افزود: از ۹۱ مرکز پیش بینی شده برای خرید گندم فعلا ۳۵ مرکز فعال هستند و کلیه مراکز تعاون روستایی و کارخانجات آرد آماده خرید گندم هستند.

صالحی با اشاره به اینکه بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل در زمینه خرید تضمینی گندم در استان کردستان مشخص شده است، عنوان کرد: با توجه به دستورالعمل صادر شده از سوی مرکز، هیچ بانکی حق ندارد که پول خرید تضمینی گندم را بلوکه کند و به همین دلیل کشاورز باید در کوتاهترین زمان ممکن به حق و حقوق خود برسد.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان یادآور شد: از ابتدای خرید گندم تاکنون ۲۳۱ میلیارد و ۷۴۲ میلیون و ۹۲۳ هزار و ۷۸۵ ریال به حساب گندمکاران استان واریز شده است.

صالحی در پایان به اقدامات صورت گرفته در راستای افزایش نظارت ها بر روند خرید تضمینی گندم اشاره کرد و گفت: فعال کردن کمیته نظارت بر فرآیند خرید گندم در استان از جمله اقدامات صورت گرفته است و در همین راستا مبنای تحویل گندم به مراکز خرید استفاده کشاورزان از سامانه پهنه بندی داده های کشاورزی است لذا بروز رسانی این سامانه می تواند نقش مهمی در تسهیل روند خرید داشته باشد.

, کردتودی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

افزایش دو برابری کمباین و کرایه حمل گندم نسبت به سال گذشته

, افزایش دو برابری کمباین و کرایه حمل گندم نسبت به سال گذشته, افزایش دو برابری کمباین و کرایه حمل گندم نسبت به سال گذشته,

محمد صالح احمدی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی خاطر نشان کرد: تعیین قیمت کارکرد کمباین ها توسط وزارتخانه تعیین و ابلاغ می شود که سازمان جهاد کشاورزی نیز قیمت ها را در ستاد برداشت استان مطرح و بومی گردیده  و برای اجرا و رعایت موضوع به شهرستان ها ابلغ شده است.

, کردتودی,

وی گفت: هم اکنون به دلیل افزایش قیمت هزینه های لاستیک و قطعات و ... نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش قیمت را شاهد خواهیم بود.

,

رونق چرخ‌های اقتصادی با دستان پینه بسته و صورت آفتاب سوخته کشاورزانی رقم می‌خورد که هر ساله در فصل پاییز دانه‌های گندم را به دل خاک می‌سپارند و با شروع گرمای تابستان، آن را درو می‌کنند.

,

محصولی که برکتش چرخ های اقتصادی می‌چرخد و وابستگی به بیرون از مرزها برای تامین این قوت غالب مردم کم کمتر شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه