اخبار داغ

روستایی چسبیده به مرکز استان و محروم از راه مناسب؛

گلایه مردم از وضعیت اسفناک جاده بین روستایی امیرآباد - حاجی‌آباد/ از اقدامات دهیاری تا انتظار راهداری برای تأمین اعتبار

گلایه مردم از وضعیت اسفناک جاده بین روستایی امیرآباد - حاجی‌آباد/ از اقدامات دهیاری تا انتظار راهداری برای تأمین اعتبار
یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ساکنان روستاهای امیرآباد و حاجی‌آباد بیرجند، وضعیت نامناسب جاده بین این دو روستا است، اما گویا مسئولان عزمی برای رفع این دغدغه و گلایه مردمی ندارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، روز چهارشنبه ۹ تیرماه‌جاری، پروژه زیرسازی و آسفالت معابر روستاهای، امیرآباد، حاجی آباد و دستگرد شهرستان بیرجند با حضور معاون امور دهیاری‌های سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور، به نمایندگی در روستای حاجی آباد افتتاح شد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،,

به گفته علی اصغر آسمانی مقدم، مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی، در این سه روستا زیرسازی و آسفالت  ۴۰ هزار مترمربع از محل اعتبارات دهیاری‌ها و قیر رایگان انجام شده است.

,

در حالی که آسفالت معابر روستاهای حاجی آباد و امیرآباد جای تقدیر دارد، اما اکنون یکی از مهم ترین دغدغه های ساکنین این روستا، مسیر بین این دو روستا است که وضعیت آسفالت آن اصلا مناسب نیست.

,

, ,

گلایه شدید مردم از آسفالت نامناسب جاده بین روستایی امیرآباد - حاجی‌آباد

, گلایه شدید مردم از آسفالت نامناسب جاده بین روستایی امیرآباد - حاجی‌آباد, گلایه شدید مردم از آسفالت نامناسب جاده بین روستایی امیرآباد - حاجی‌آباد,

یکی از ساکنین روستای امیرآباد بیرجند در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: جاده بین دو روستای امیرآباد و حاجی آباد، روزانه مسیر تردد بسیاری از ساکنین و شهروندان است و بار ترافیکی بالایی دارد.

,

رحمتی افزود: اما متاسفانه این جاده علاوه بر عرض کمی که دارد، آسفالت بسیار نامناسب و بی کیفتی هم دارد که باعث خرابی و ایجاد استهلاک برای خودروها شده است. همچنین رانندگی شبانه در این جاده بسیار خطرناک است، چرا که هیچ روشنایی در مسیر آن وجود ندارد.

,

وی بیان کرد: بنده در روستای حاجی آباد مغازه دارم و باید روزی چند بار این مسیر پر از چاله و گودال را طی کنم که این موضوع باعث ایجاد هزینه های گزاف برای تعمیر ماشینم شده است. 

,

رحمتی ادامه داد: در حالی که مسیر این جاده بسیار کوتاه و کمتر از یک کیلومتر است و موضوع خرابی آن بارها به مسئولان اعلام شده است، اما متاسفانه گویا هیچ اراده ای برای بهسازی آن وجود ندارد. از طرف دیگر اگر خود مسئولان هم ساکن این روستاها می بودند، آیا می توانستند این وضع جاده را تحمل کنند و آیا وضع آن همینطور رها می شد؟

,

وی گفت: اکنون که آسفالت معابر داخل روستاهای امیرآباد و حاجی آباد انجام شده است، بهتر است مسئولان فکری به حال این قسمت از جاده هم بکنند.

,

, ,

آسفالت راه برعهده راهداری است/ دهیاری وظیفه اش را انجام داده

, آسفالت راه برعهده راهداری است/ دهیاری وظیفه اش را انجام داده, آسفالت راه برعهده راهداری است/ دهیاری وظیفه اش را انجام داده,

سید محمد دستگردی دهیار روستای حاجی آباد بیرجند در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: هر روستایی محدوده طرح هادی دارد و تمامی اقدامات باید در محدوده طرح هادی انجام شود و دهیاری خارج از این طرح وظیفه ای ندارد. اما مردم از این شرح وظایف اطلاعی ندارند.

وی افزود: مسیر ۷۰۰ متری بین روستای امیرآباد و حاجی آباد، چون جزو راهها محسوب می شود باید توسط اداره حمل و نقل و راهداری، آسفالت و بهسازی شود و اگر دهیاری به جای دستگاه های مسئول اقدام کند، قاعدتا برخلاف قانون عمل کرده است. اما با همین حال هم دهیاری نسبت به تعریض جاده از یک طرف به طول ۳۰۰ متر اقدام کرده و از طرف دیگر جاده هم، ۸ منزل مسکونی به اندازه ۸ متر عقب نشینی داده شده تا مسیر راه باز شود، یک منزل دیگر هم باقی مانده که مالک راضی به عقب نشینی شده ولی هنوز مستاجر در آن ساکن است.

دهیار روستای حاجی آباد بیرجند بیان کرد: در مراسم افتتاح طرح آسفالت دهیاری حاجی آباد، موضوع آسفالت و بهسازی این راه را مطرح کردم که فرماندار بیرجند قول داد تا امسال در کمیته برنامه ریزی شهرستان، برای این طرح اعتباری مصوب شود که دهیاری هم برای اجرای آن کمک خواهد کرد.

دستگردی گفت: از سمت ورودی حاجی آباد از مسیر کمربندی تا میدان ابتدایی حاجی آباد، بهسازی مسیر جاده برعهده اداره راهداری است، اما از میدان ورودی روستا به بعد، مسئولیت برعهده دهیاری است که اخیرا دهیاری این مسیر را دوبانده، بهسازی و آسفالت کرده و اکنون کیفیت و آسفالت این دو تیکه از مسیر، قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۴ تاکنون ۱۷۰ هزار مترمربع آسفالت سازی مسیر در روستای حاجی آباد انجام شده است، افزود: از اسفندماه سال گذشته تاکنون هم ۲۰ هزار کیلومتر زیرسازی و آسفالت شده است که در این خصوص یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار قیر رایگان از سوی بنیاد مسکن اختصاص یافته و یک میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان هم از اعتبارات دهیاری برای پخت، حمل و پخش آسفالت هزینه شده است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

اعتبارات دهیاری برای آسفالت راه محدود است

, اعتبارات دهیاری برای آسفالت راه محدود است, اعتبارات دهیاری برای آسفالت راه محدود است,

علی علی‌اکبری دهیار روستای امیرآباد بیرجند تیز در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، در خصوص جاده بین روستایی امیرباد- حاجی آباد، اظهارکرد: دهیاری هر دو روستا نسبت به آسفالت مسیر ابتدایی روستای خود اقدام کرده اند اما مسیر وسط این راه باقی مانده که نه کیفیت آسفالت و نه روشنایی خوبی ندارد.

,

وی با اشاره به اینکه متولی بهسازی جاده های روستایی اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای است، گفت: دهیاری ها آنچه در محدوده طرح هادی روستا بوده را انجام داده اند و الان آسفالت این مسیر هم برعهده راهداری است. البته در اواخر اردیبهشت ماه امسال، این مسیر راه در حوزه خدماتی و اختیارات دهیاری روستای امیرآباد و حاجی آباد قرار گرفته است. اما با توجه به محدود بودن اعتبارات دهیاری ها و همچنین اولویت داشتن بهسازی برخی از معابر داخل روستاها، برای آسفالت این مسیر، باید همه دستگاه ها دست به دست هم دهند و با تعامل این مشکل را مرتفع کنند.

,

باید جاده از نامرغوبی خارج شود

, باید جاده از نامرغوبی خارج شود, باید جاده از نامرغوبی خارج شود,

دهیار روستای امیر آباد بیرجند بیان کرد: این مسیر در طرح هادی امیرآباد- حاجی آباد به عنوان یک معبر 30 متری تعریف شده است، در حالی که در وضع موجود شاید عرض آن کمتر از 10 متر باشد. به همین دلیل در این خصوص، اولویت بازگشایی و تعریض جاده است و سپس بهسازی، آسفالت و تامین روشنایی آن.

,

علی‌اکبری با بیان اینکه تملک اراضی کشاورزی که اکثرا شخصی است، انجام این موضوع را سخت کرده است، گفت: با توجه به زمان بر بودن تملک اراضی، در این خصوص پیشنهاد داده ایم تا ابتدا روکش آسفالت انجام شود و جاده از وضعیت کنونی و نامرغوبی خارج شود و سپس تملک اراضی انجام شود. البته مالکان اراضی هم برای جبران خسارت خود، درخواست هایی دارند که باید نظرشان جلب شود.

,

وی یادآور شد: در روستای امیرآباد هم 10 هزار مترمربع از معابر بهسازی و آسفالت شده که برای پخت، حمل و پخش آسفالت 750 میلیون تومان از منابع دهیاری هزینه شده است. البته بنیاد مسکن هم با تامین قیر رایگان، در این خصوص کمک کرده است.

,

تصمیم گیری برای آسفالت جاده بین روستایی امیرآباد- حاجی آباد بر اساس اولویت ها

, تصمیم گیری برای آسفالت جاده بین روستایی امیرآباد- حاجی آباد بر اساس اولویت ها, تصمیم گیری برای آسفالت جاده بین روستایی امیرآباد- حاجی آباد بر اساس اولویت ها,

علی ناصری فرماندار بیرجند هم که به تماس تلفنی پاسخ نداد، در قالب پیامکی اعلام کرد که آسفالت این جاده در برنامه است، اما یک مقدار کار دارد.

,

وی افزود: در این خصوص برآورد اعتبار را باید راهداری و شرکت برق بدهند، با توجه به افزایش شدید هزینه های راهسازی و اولویت‌های دیگر در سایر روستاها، تصمیم گیری خواهد شد. برخی مالکین نیز باید اراضی را برای تعریض و حریم راه آزاد کنند.

,

, ,

راهداری وظیفه ای ندارد/ شورای برنامه‌ریزی شهرستان تامین اعتبار کند

, راهداری وظیفه ای ندارد/ شورای برنامه‌ریزی شهرستان تامین اعتبار کند, راهداری وظیفه ای ندارد/ شورای برنامه‌ریزی شهرستان تامین اعتبار کند,

علی اکبر پیشاوری رئیس اداره راهداری و حمل و نقل بیرجند هم در این خصوص اظهارکرد: با توجه به اینکه دو روستای امیرآباد و حاجی آباد، جاده آسفالت جداگانه دارند و راه ارتباطی بین دو روستا، به عنوان جاده  بین مزارع محسوب می شود، قابلیت انجام کار توسط اداره راهداری را ندارد.

,

وی افزود: اما در صورت تامین و تخصیص اعتبار توسط شورای برنامه ریزی شهرستان، این اداره کل آمادگی انجام این کار را دارد.

,

بنابراین گزارش؛ با توجه به تعامل و رفت و آمد زیاد بین دو روستای امیرآباد و حاجی آباد، می توان این دو روستا را در حکم یک روستا دانست. جاده بین روستایی این دو روستا هم برای ساکنین این منطقه حکم یک خیابان را دارد نه جاده. از طرف دیگر، علاوه بر تردد و رفت و آمد بالا از طریق این مسیر، طول این جاده حدود ۷۰۰ متر است و قطعا مردم نمی پذیرند که اولویت این مسیر کوتاه و پر تردد، از یک جاده ده ها کیلومتری یک روستای دیگر کم تر باشد. در حالی که بهسازی و روکش این مسیر با تردد بالا و طول کم، به عنوان یکی از دغدغه های مهم مردم این منطقه مطرح است و رفع این دغدغه هم نسبت به سایر پروژه ها، چندان زمان بر و هزینه بر نیست، اما گویا هیچ کس زیر بار انجام این وظیفه نمی رود و هر کدام به نحوی از خود رفع مسئولیت می کنند و باز هم این مردم هستند که در بین این واگویه های مسئولان، مشکلاتشان پابرجا و سرشان بی کلاه می ماند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه