اخبار داغ

خطیب‌زاده:

در صورت دستیابی به توافق دولت آینده به آن پایبند خواهد بود

در صورت دستیابی به توافق دولت آینده به آن پایبند خواهد بود
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در صورت دستیابی به توافق، دولت جناب آقای رئیسی نیز به آن وفادار خواهد بود زیرا بر خلاف رویکرد برخی طرف‌های دیگر، پایبندی به تعهدات و قول های داده شده، همواره برای جمهوری اسلامی ایران یک اصل به شمار می‌آید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سعید خطیب زاده در خصوص موضع برخی از مقامات غربی مبنی بر لزوم انتظار برای روی کار آمدن دولت جدید جمهوری اسلامی ایران جهت دستیابی به توافق، اظهار داشت: مواضع ایران در خصوص برجام و رفع تحریم ها، جزو مواضع اصولی نظام است و  با تغییر دولت نیز تغییری در آن ایجاد نخواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 وی افزود: بنابراین در صورت دستیابی به توافق، دولت جناب آقای رئیسی نیز به آن وفادار خواهد بود زیرا بر خلاف رویکرد برخی طرف‌های دیگر، پایبندی به تعهدات و قول های داده شده، همواره برای جمهوری اسلامی ایران یک اصل به شمار می‌آید.

,

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص پیشرفت مذاکرات نیز گفت: پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات وین یک واقعیت است که همه طرف های مذاکرات به آن اذعان دارند، گرچه هنوز موضوعات مهمی باقی مانده است که عمدتا نیازمند تصمیم‌گیری از سوی سایر طرف‌ها بویژه آمریکاست. در واقع نهایی شدن توافق جهت احیای برجام  منوط به اراده سیاسی طرف ها دیکر برای اتخاذ تصمیمات سخت از سوی آنها دارد.

,

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: تلاش هیات جمهوری اسلامی ایران این است که مذاکرات هرچه زودتر به نتیجه رسیده و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران رفع شود، با این وجود برای دستیابی به توافقی که منافع ملت ایران را تامین کند هیچ ضرب الاجلی تعیین نمی‌کنیم و مذاکرات تا زمانی که توافقی مطلوب برای ایران حاصل گردد ادامه خواهد داشت.

,

وی تاکید کرد: همانطور که بارها گفته شده است، ما عجله ای برای توافق نداریم اما اجازه فرسایشی و طولانی شدن مذاکرات را نیز نخواهیم داد.

,

 ۱۳ زندانی در روزهای اخیر به کشور منتقل شدند

,  ۱۳ زندانی در روزهای اخیر به کشور منتقل شدند,

خطیب زاده همچنین در خصوص انتقال زندانیان ایرانی از کشورهای دیگر اظهار داشت: در روزهای اخیر با پیگیری وزارت امور خارجه و سایر نهادهای مسئول، در مجموع ۱۳ زندانی ایرانی محبوس در ژاپن و افغانستان، از زندان‌های این دو کشور به کشورمان منتقل شدند.

,

 وی افزود: ابتدا در تاریخ نهم تیر، در راستای اجرائی کردن موافقتنامه انتقال محکومین ایرانی فیمابین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ژاپن، برای نخستین بار با پیگیری مستمر معاونت کنسولی ،مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه ، تلاش مداوم سفارت کشورمان در توکیو و همچنین همکاری وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران سه تن از هموطنان محبوس در کشور ژاپن، با همراهی نمایندگان اداره کل کنسولی وزارت امور خارجه  و وزارت دادگستری به میهن اسلامی منتقل شدند.

,

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: همچنین با توجه به پیگیری و تلاش‌های اداره کل کنسولی وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، و موافقت مراجع ذیصلاح افغانستان مبنی بر انتقال ده تن از زندانیان ایرانی محبوس در زندان‌های افغانستان برای گذراندن ادامه دوران محکومیت‌شان در ایران، این افراد با حضور کنسول سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و جمعی از مقامات افغانستان روز پنجشنبه  دهم تیر ماه از فرودگاه بین‌المللی کابل به مقصد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) انتقال یافتند.

,

 خطیب زاده افزود: افراد مذکور با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه  و وزارت دادگستری و پس از طی مراحل قانونی، تحویل نیروهای امنیتی و انتظامی مستقر در فرودگاه امام خمینی (ره) شدند.

,

استفاده از زبان زور سودی برای امنیت منطقه ندارد 

, استفاده از زبان زور سودی برای امنیت منطقه ندارد ,

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درپاسخ به سئوالی در خصوص  ادعای منتشر شده در برخی رسانه های غربی مبنی بر انتقال پیام از سوی ایالات متحده به ایران در مورد حملات اخیر به سوریه و عراق از طریق کانال‌های دیپلماتیک، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید داشته که زبان زور و تهدید هیچ سودی برای برقراری امنیت منطقه نخواهد داشت؛ ایالات متحده باید متوجه شود که با قلدرمآبی نه تنها به اهداف منطقه‌ای خود نمی رسد، بلکه روز به روز وضعیت خود را در غرب آسیا بغرنج تر می سازد.

,

وی با تاکید بر اینکه ایران بنای دخالت در امور داخلی عراق را نداشته و ندارد، گفت: حملات مکرر و اعلام شده ایالات متحده علیه مواضع نیروهای عراقی و سوری در مرز دو کشور، تنها در جهت ضربه زدن به مهارکنندگان اصلی هسته‌های خفته داعش و تقویت باقیمانده‌های این سازمان تروریستی است.

,

مخالف عضویت ناظر رژیم صهیونیستی در اتحادیه‌ آفریقا هستیم 

, مخالف عضویت ناظر رژیم صهیونیستی در اتحادیه‌ آفریقا هستیم ,

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سئوالی درباره قصد رژیم صهیونیستی برای درخواست کسب موقعیت عضو ناظر در اتحادیه آفریقا، مراتب نگرانی عمیق و مخالفت قاطعانه جمهوری اسلامی ایران با چنین اقدامی را ابراز داشت.

,

وی از دولت‌های عضو اتحادیه آفریقا خواست برای نمایش عزم سیاسی خود در زمینه پای‌بندی به آرمان فلسطین، مصوبات سازمان‌های بین‌المللی مهمی مانند سازمان همکاری اسلامی در مورد لزوم مخالفت با هر اقدام مربوط به اعطای عضویت یا مناصب به رژیم اشغالگر قدس در سازمان های بین‌المللی و منطقه‌ای را محترم شمارند.

,

خطیب زاده اضافه کرد: یوسف العثیمن، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی (OIC) نیز طی نامه ای به محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در تاریخ دوم تیر ماه، ضمن ابراز قدردانی از تعهد جمهوری اسلامی ایران به  اصول سازمان همکاری اسلامی و مشارکت کشورمان در حمایت از اقدام مشترک کشورهای اسلامی در قبال موضوعات مرتبط با امت اسلامی که در صدر آن موضوع فلسطین و قدس شریف قرار دارد، در خصوص اخبار دریافت شده از سوی برخی منابع رسمی مبنی بر قصد رژیم صهیونیستی برای درخواست کسب موقعیت ناظر در اتحادیه آفریقا (AU) مراتب نگرانی عمیق خود را ابراز داشته است.

,

وی افزود احراز موقعیت ناظر از سوی رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا به منزله تشجیع این رژیم برای تداوم سیاست‌های استعماری و نژادپرستانه خود، و انجام حملات نظامی و ارتکاب جنایات بیشتر علیه مردم فلسطین خواهد بود.

,

 تصمیم اتیوپی گامی درست در مسیر برقراری ثبات و آرامش است

,  تصمیم اتیوپی گامی درست در مسیر برقراری ثبات و آرامش است,

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به خبر آتش بس یک طرفه بشردوستانه دولت اتیوپی در مقابل جبهه آزادی بخش مردم تیگرای پس از گذشت ۸ ماه نبرد سخت، ضمن تبریک به ملت و دولت جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی برای برگزاری ششمین دور انتخابات پارلمانی در فضایی آرام و مسالمت آمیز، با استقبال از این اقدام بشردوستانه دولت اتیوپی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از نزدیک شاهد تحولات سیاسی و نظامی در اتیوپی است. تصمیم دولت فدرال برای برقراری آتش بس بشردوستانه در ۲۸ ژوئن ۲۰۲۱ در تیگرای گامی درست در مسیر برقراری ثبات و آرامش است.

,

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما خواستار حمایت همه طرف ها از آتش بس هستیم تا صلح و امنیت در منطقه برقرار شود و شرایط برای بازگشت مردم به زندگی عادی فراهم شود.

,

 نگاهمان به مذاکره با عربستان مثبت است

,  نگاهمان به مذاکره با عربستان مثبت است,

خطیب‌زاده درپاسخ به سوالی در خصوص موضع اعلام شده از سوی وزیر امور خارجه عربستان سعودی مبنی بر استقبال این کشور از گفت و گو با ایران و نیز تاکید وی بر لزوم اثبات پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تضمین امنیت و ثبات منطقه، اظهار داشت: مقامات عربستان سعودی باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران بر اساس مواضع اصولی خود، همواره خواهان حفظ صلح و امنیت منطقه خلیج فارس توسط کشورهای منطقه بوده است.

,

وی خاطرنشان کرد: این رویکرد با تلاش‌ها و رشادت‌های صورت گرفته از سوی ایران، در پایان دادن به سیطره داعش و سایر گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه و جلوگیری از نفوذ گروه‌های تکفیری به کشورهای حوزه خلیج فارس کمک شایانی کرده است.

,

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: ما همواره از گفت و گو برای دستیابی به نتایج ایجابی استقبال کرده و نگاهمان به مذاکره با عربستان مثبت است. 

,

 تصمیم‌گیری در حوزه ایرانیان خارج از کشور توسط مراجع قانونی اتخاذ می‌شود

,  تصمیم‌گیری در حوزه ایرانیان خارج از کشور توسط مراجع قانونی اتخاذ می‌شود,

خطیب زاده همچنین درپاسخ به سوالی در خصوص اتخاذ تصمیمات جدید در مورد ورود و خروج برخی از ایرانیان خارج از کشور اظهار داشت: هر گونه تصمیم گیری و سیاستگذاری در حوزه ایرانیان خارج از کشور توسط مراجع قانونی دی ربط اتخاذ می‌شود و هر تصمیمی تازه ای در این خصوص از سوی دبیرخانه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور منعکس خواهد شد.

,

اظهار نظرهای سیاسی با روح منشور المپیک ناسازگار است

, اظهار نظرهای سیاسی با روح منشور المپیک ناسازگار است,

وی در واکنش به ادعاهای بی‌اساس برخی رسانه‌های غربی در مورد ورزش ایران و حضور در المپیک، اینگونه اظهارات و اقدامات سیاسی را با روح و منشور المپیک و رسالت ورزش، ناسازگار دانست و گفت: ایران بعد از انقلاب اسلامی، بیشترین توسعه را در امر ورزش‌های همگانی و قهرمانی داشته و با توسعه زیرساخت در این بخش‌ها، امسال نسبت به همه ادوار گذشته، بالاترین سهمیه المپیک را در تاریخ این بازی‌ها کسب کرده است که نشان از رشد و بالندگی این بخش دارد.

,

خطیب زاده افزود: جمهوری اسلامی ایران با همه ملاحظات فرهنگی، جزو اولین‌ها در بحث عدالت جنسیتی بوده و امسال دختران این سرزمین بعد از ۵۷ سال حضور موثر در دو و میدانی خواهند داشت.

,

وی تاکید کرد: آمار و ارقام ورزشی حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران در بحث ورزش، طی چند دهه گذشته به شکل انسان محور کار کرده که باعث رشد و بالندگی زنان و مردان ورزشکار این مرز و بوم شده است، و شرایط ورزش کشور به گونه ای است که ژست‌های سیاسی نمی تواند واقعیت امروز ورزش ایران در صحنه داخلی و عرصه بین المللی را بپوشاند.

,

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه اشاره کرد: امروز ورزش ایران، ورزش پاکی است که خانواده و اخلاقیات، اولویت نخست آن است و در همین چارچوب، قهرمانان ایرانی اصول اخلاقی را در راس فعالیت ها و اقدامات ورزشی خود قرار داده اند. برای جمهوری اسلامی ایران، رشد چند بعدی ورزشکاران مهم است و برخی هیاهوهای رسانه ای، ما را از مسیر درست در این بخش منحرف نخواهد کرد.

,

بخش کنسولی سرکنسولگری ایران در مزار شریف با آرام شدن شرایط فعالیت‌های خود را آغاز خواهد کرد

, بخش کنسولی سرکنسولگری ایران در مزار شریف با آرام شدن شرایط فعالیت‌های خود را آغاز خواهد کرد,

سخنگوی وزارت امور خارجه، در پاسخ به سئوالی درباره برخی اخبار منتشر شده در خصوص تعطیلی سرکنسولگری ایران در شهر مزارشریف افغانستان نیز اظهارداشت: بخش کنسولی سرکنسولگری به دلایل امنیتی پذیرش حضوری متقاضیان ویزا را متوقف نموده بود که با آرام شدن شرایط مجددا فعالیت‌های خود را آغاز خواهد نمود.

,

خطیب زاده در خصوص پیشنهاد جمهوری آذربایجان در راستای ایجاد یک بستر همکاری منطقه ای ۳ + ۳ اظهار داشت: با آزاد سازی اراضی جمهوری آذربایجان، زمینه برای همکاری کشورهای منطقه قفقاز و سه کشور پیرامونی جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه، برپایه احترام به تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه فراهم شده است. بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران مدل سه به علاوه سه را در تحرکات دیپلماتیک خود درسطح منطقه دنبال کرده است.

,

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مناسبات نزدیکی با سه کشور قفقاز و کشورهای روسیه و ترکیه دارد، از این رو می تواند گام‌های اول را در مسیر تحقق این همکاری بردارد.

,

انتهای پیام/ک

,

منبع: باشگاه خبرنگاران

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه