اخبار داغ

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان خبر داد؛

تداوم تاخت و تاز مونسون با وجود گرمای هوا در جنوب شرق کشور/کسری های سال زراعی جبران نمی شود

تداوم تاخت و تاز مونسون با وجود گرمای هوا در جنوب شرق کشور/کسری های سال زراعی جبران نمی شود
محسن حیدری گفت: بارش های مونسون که از چهار روز پیش در سیستان و بلوچستان آغاز شده، حدود ۱۰ شهرستان را در برگرفته است، به طوری که بیشینه بارش ها تا کنون به ۴۶ میلی متر رسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: بیشترین بارش هایی که تا کنون از این مناطق گزارش شده مربوط به ایستگاه های «چانف» نیکشهر با ۴۶ و «سرمیچ میانی» لاشار با ۴۲ میلی متر بوده است، در مناطقی به سبب همین بارش ها رودخانه های محلی جان گرفتند و پس از ماه ها خشکی برای مدت کوتاهی جریان یافتند.

وی افزود: علاوه بر این از ایستگاه های «مولتان» از توابع شهرستان مهرستان ۲۵، «قادرآباد» مهرستان ۲۰، «هیدوچ» سیب سوران و «اسفندک» گلشن ۱۵ و «کجدر» سرباز ۱۵ میلی متر باران گزارش شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: همانطور که انتظار می رفت این بارش ها جریان یافتن رودخانه های محلی و آبگرفتگی های موقت در برخی مناطق به ویژه  جنوب شرق را به همراه داشت و از برخی ایستگاه های تندبادهای لحظه ای نیز گزارش شد.

حیدری خاطرنشان کرد: بر اساس تحلیل آخرین خروجی نقشه های پیش یابی و مدل های جوی همچنان انتظار می رود فعالیت بارش های رگباری، رعد و برق و وزش تندبادهای لحظه ای در ارتفاعات جنوب و جنوب شرق استان ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه از شدت بارش ها کاسته شده است، اضافه کرد: توصیه می شود در زمان فعالیت سامانه از قرارگیری در فضای باز به شدت اجتناب و از هر گونه صعود به ارتفاعات، حتی ارتفاعات کوتاه به سبب خطر برخورد صاعقه خودداری شود.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان اضافه کرد: به دامداران نیز توصیه می شود در ساعات بعد از ظهر از چرای دام ها در مراتع مرتفع خودداری کنند.

حیدری گفت: بر اساس دورنمایی که نقشه های بلند مدت پیش یابی از وضعیت بارش های استان نشان می دهد، تغییر به خصوصی در بارش های دریافتی استان در ۲ ماه و نیم باقی مانده از سال زراعی رخ نمی دهد. البته این موضوع در شرایطی بوده که برآورد ما از فعالیت مونسون، بارش های بیشتر از نرمال است، اما این بارش ها نمی تواند کسری های ۱۰ ماهه گذشته سال زراعی را جبران کند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه