اخبار داغ

کارشناس رسانه مطرح کرد؛

آسیب‌های فضای مجازی؛ چالش پیش روی دولت سیزدهم

آسیب‌های فضای مجازی؛ چالش پیش روی دولت سیزدهم
سید محمد جواد شیخ الاسلامی گفت: گسترش فضای مجازی باعث کاهش نقش خانواده به عنوان مرجع، کاهش ارتباط والدین با فرزند، شکاف نسلی به دلیل رشد تکنولوژی، از بین رفتن حریم بین فرزندان و والدین می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس رسانه و عضو اندیشکده فضای مجازی "ژرفا" در گفتگو با "تیتریک" گفت: ظهور تکنولوژی های نوین ارتباطی در عصر حاضر به همراه تحولاتی که در فضای مجازی بوجود آمده است، بسیاری از کارکردهای خانواده ها را دچار اختلال کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

سید محمد جواد شیخ الاسلامی ادامه داد: بروز آسیب های نوظهور می تواند زمینه ساز نوع جدیدی از آسیب های اجتماعی و روانی باشد. به همین دلیل، برنامه ریزی برای شناسایی، پیشگیری و کاهش آسیب های نوظهور لازم و ضروری است.

,

 

,

وی افزود: اینترنت و فضای مجازی جای دوستان و آشنایان را گرفته و جایگزین روابط فامیلی و دوستانه شده است. افرادی که زمان زیادی در فضای مجازی طی می کنند ارزش های اجتماعی را کنار می گذارند و به فعالیت های فردی روی می آورند.

,

 

,

این کارشناس تصریح کرد: گسترش فضای مجازی در حوزه رابطه فرزندان و والدین نیز تغییراتی بوجود آورده است که از جمله آن به کاهش نقش خانواده به عنوان مرجع، کاهش ارتباط والدین با فرزند، شکاف نسلی به دلیل رشد تکنولوژی، از بین رفتن حریم بین فرزندان و والدین و ایستادن در برابر یکی از والدین یا هر دو را می توان نام برد.

,

 

,

شیخ الاسلامی گفت: در بحث ازدواج ها نیز مسائلی چون ناپایداری ازدواج ها، تغییر الگوی همسرگزینی، نداشتن مهارت هایی برای ازدواج، ناتوانی والدین برای آموزش به فرزندان، افزایش روابط دختر و پسر در زمان نامزدی بدون عقد، تمایل به دریافت مهریه های سنگین، بالا رفتن سن ازدواج و ... را می توان اشاره کرد.

,

 

,

وی ادامه داد: تغییراتی که در حوزه دینی در جامعه رخ داده، کاهش آموزه های دینی در خانواده، دوری خانواده از شریعت، کم رنگ شدن حریم های دینی در روابط خانوادگی است که پیامدها و اثرات منفی فضای مجازی بر زنان و خانواده عبارتند از:

,

 

,

· شکل‌گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذب

,

· نقض حریم خصوصی

,

· انزوا و دور ماندن از محیط‌های واقعی اجتماع...

,

· مصنوعی شدن ارتباطات و از بین رفتن روابط صحیح اجتماعی

,

· تضعیف نهاد خانواده و صله ارحام

,

· بی‌هویتی، بحران هویت و اختلال شخصیت در بین نوجوانان و جوانان

,

· فریب و بهره کشی جنسی

,

· تلف شدن وقت جوانان و فاصله گرفتن آنها از واقعیت

,

· انتقال هنجارها و نرم‌های ارزشی و اخلاقی غربی

,

· وابستگی شدید روانی و فکری به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی

,

· آسیب‌های جسمانی از قبیل فشارهای عصبی، چاقی، انزوا، چشم درد و ...

,

· گسست فکری و عاطفی.

,

· تهدید بنیان‌های خانواده و نارضایتی‌های خانوادگی مانند افزایش سن ازدواج، تجرّد جوانان، طلاق، فرار از منزل، فحشا، سردی روابط زن و شوهر و سایر مسایل و مشکلات خانوادگی ...

,

· تعارض ارزش‌ها

,

 

,

این کارشناس تاکید کرد: در لیست های مطرح شده برای دولت آقای رئیسی چهره هایی مانند: کبری خزعلی، مرضیه وحید دستجردی، جمیله علم‌الهدی، لاله افتخاری، زهره طبیب‌زاده نوری معرفی شده اند که هیچ کدام در این حوزه صاحب نظر نیستند.

,

 

,

شیخ الاسلامی ادامه داد: اگر این چهره ها را بررسی کنیم به عنوان مثال: خانم علم الهدی متخصص حوزه تعلیم و تربیت است که اگر قرار باشد به ایشان وزارتخانه ای داده شود همان وزارتخانه آموزش و پرورش مناسب است چرا که ایشان به عنوان طراح سند تحول این وزارتخانه می تواند این سند را اجرایی و در صورت لزوم اصلاح نمایند. ایشان کمترین صحبت را در حوزه زنان و خانواده و فضای مجازی داشته اند.

,

 

,

وی افزود: خانم دستجردی نیز حوزه تخصصی شان بحث وزارت بهداشت است. خانم خزعلی و دیگر چهره ها مطرح نیز امتحان خود را در این حوزه پس داده اند و نگاه ویژه ای از آنها در جبهه فضای مجازی دیده نشده است.

,

 

,

این کارشناس بیان کرد: در این بین نام خانم معصومه سادات صادقی نیز وجود دارد که از افراد صاحب تجربه و اشراف در حوزه زنان و خانواده است. خانم صادقی علاوه بر اشراف به مسائل زنان و خانواده کشور با فضای مجازی نیز آشنا هستند تا جایی که در راستای تحقق قدرت سایبری که جزو دغدغه امام جامعه می باشد طرحی را آماده نمودند.

,

 

,

شیخ الاسلامی گفت: در این طرح با استفاده از ظرفیت زنان جبهه جدید را شکل دهد تا در مقابل هجمه هایی که دشمنان این نظام بر روی مهمترین سرمایه های جامعه یعنی زن و خانواده انجام می دهند بایستند و مقاومت نمایند.

,

 

,

وی ادامه داد: در گام دوم طرح به طراحی عملیاتی آفندی جهت به چالش کشیدن اندیشه ها و باورهایی که در مورد زنان در جامعه جهانی شکل گرفته از بستر سایبر استفاده نمایند. قدرت سایبری ایجاده شده از این آفند و پدافند می تواند کشور را به اقتدار فرهنگی در مواجهه با تهاجمات نرم برساند و سنگری مخصوص برای مهمترین دارای جامعه یعنی زنان و خانواده ایجاد کند.

,

 

,

این پژوهشگر تصریح کرد: این مدل نگاه به فناوری های نوین و ظرفیت زنان الگوی جدیدی است که می تواند نشان دهد خواسته ها و توان زن حقیقی ایران تنها در سطح یک هرم مازلو و نیازهای اولیه خلاصه نشده بلکه این زنان مجاهد و توانمند می توانند دوشا دوش همه اقشار جامعه در آبادانی و تعالی کشور سهم خورد را ایفا نمایند و جایگاه خود را تثبیت کنند. این نوع نگاه باید در معاونت زنان حاکم شود تا حکمرانی حقیقی براساس نگاه تمدنی به زنان و جامعه شکل بگیرد.

,

 

,

شیخ الاسلامی خاطر نشان کرد: اگر این نوع نگاه نباشد تمام مشکلاتی که در این جا به آنها اشاره شده معضلاتی است که برای آن غربی ها برایمان نسخه می پیچند و علینژادها نیازهای که در شان زنان ایران نیست را خواسته های آنها معرفی می کنند و با ظلم به زن به دنبال تحقق مسائلی هستند که نیاز اصلی زنان نیست.

,

 

,

وی در خاتمه گفت: این همان آدرس غلطی است که باعث شده که به زن فقط نگاه جنسیتی داشته باشیم و مقام و منزلت او را نادیده بگیریم. ان شاء الله در این دولت نگاه کرامت به زن باز گردانده و امید در دل آنها روشن شود.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه