اخبار داغ

نان جایگزین علوفه شد؛

سبد مردم خالی از نان؛ دامداری‌ها مشتری‌ ثابت نانوایی‌ها شدند!

سبد مردم خالی از نان؛ دامداری‌ها مشتری‌ ثابت نانوایی‌ها شدند!
در استان خراسان شمالی چند ماهی است که به دلیل گرانی نهاده های دامی و کمبود آن، دامداران برای خوراک دام از نان به دلیل ارزان قیمت بودن استفاده می کنند که باعث مشکلاتی برای مردم استان شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک از مانه و سملقان،  گلایه مندی مردم از صف های شلوغ نانوایی و نبود نان در نانوایی چند ماهی است که به وفور در جامعه دیده می شود، باتوجه به اینکه نان یکی از اقلام اساسی مورد نیاز زندگی ایرانیان است، قطعا نبود آن به خصوص در شرایطی که با گرانی برنج، گوشت، مرغ این اقلام از سفره مردم حذف شده، باعث فشار شدید بر مردم شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک , عصراترک ,

با پییگری این مشکلات طی این مدت مسائلی از قبیل ثابت بودن قیمت نان و نبود صرفه اقتصادی برای پخت بیشتر آن و فروش آزاد آرد، فروش نان به مغازه داران و تعطیلی زودهنگام نانوایی ها، فروش نان به دامداران به صورت عمده برای مصرف دام و کم شدن سهمیه در برخی موارد از مهم ترین مواردی بوده است که باعث کمبود نان در نانوایی ها و شلوغی صف ها شده است.

,

در شهرستان مانه و سملقان، پیام های مردمی زیادی برای این پایگاه خبری ارسال شده است که تعدادی از آنها را در ادامه تقدیم تان می شود: در نانوایی های روستای برج، بخش مانه در طول شبانه روز یک بار اقدام به پخت می کنند، روستای کوشکی ترکمن با داشتن دو نانوایی که یکی کیفیت پخت ندارد و دومی نیز تنها در طول شبانه روز ساعت چهار تا 6 صبح اقدام پخت نان می کند، روستای گرمک نیز به همین سبک روزانه یک بار پخت دارد و روستاهای گرمک، چخماقلو، زرد، مهمانک، شیرآباد و تعداد دیگری نیز از شلوغی، نبود نان کافی فروش نان به صورت تعداد بالا به افراد خاص گلایه مندند.

,

 

,

, ,

 

,

بالابودن سهمیه آرد در مانه و سملقان در مقایسه با سایر نقاط کشور

, بالابودن سهمیه آرد در مانه و سملقان در مقایسه با سایر نقاط کشور, بالابودن سهمیه آرد در مانه و سملقان در مقایسه با سایر نقاط کشور,

علی صفر زاده، رئیس اداره صمت شهرستان مانه  و سملقان  در گفت و گو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه شهرستان مانه و سملقان پهناورترین استان خراسان شمالی است، اظهار داشت: در این شهرستان تعداد ۲۰۳ نانوایی و ۲۵ تا واحد خانگی خام پزی فعال هستند.

,

وی نبود واحد مستقل شرکت غله در این شهرستان را یکی از مشکلات خواند و گفت: نانوایی های شهرستان مجبور می شوند برای انجام امورات و نامه نگاری ها به مرکز استان مراجعه کنند.

,

صفرزاده ادامه داد: سرانه مصرف آرد در کشور به ازای هر نفر، 6 کیلوگرم است، که در شهرستان مانه و سملقان به دلیل کم برخوردار بودن و تعداد بالای روستاها این سرانه به 10 کیلو و 600 گرم افزایش پیدا کرده است.

,

 

,

افزایش قیمت هم مانعی برای استفاده از نان به عنوان خوراک دام نخواهد شد

, افزایش قیمت هم مانعی برای استفاده از نان به عنوان خوراک دام نخواهد شد, افزایش قیمت هم مانعی برای استفاده از نان به عنوان خوراک دام نخواهد شد,

وی دلیل اصلی کمبود نان را بالارفتن سرسام آور نهاده های  دامی دانست و گفت: حتی افزایش قیمت نان هم مانعی برای خرید نان به جای خوراک دام را نخواهد گرفت.

,

صفرزاده با بیان اینکه در مانه و سملقان پنج هزار واحد صنعتی وجود دارد که لزوم دارد تا همه آنها را نظارت کنیم، گفت: با توجه به نیروی انسانی کمی که داریم، در این موضوع مشکلات فراوانی وجود دارد ولی با توجه به شرایط موجود طی یک ماه و نیم و دو ماه از نانوایی بازرسی صورت می گیرد و مدارک در دفتر ثبت شده و موجود است.

,

وی در ادامه گفت: اگر از نانوایی شکایت شده باشد، بازرسی های خاص حداکثر در طی دو روز کاری انجام  می گیرد و از مردم خواست که تخلفات نانوایی ها را با سامانه ۱۲۴ در میان بگذارند.

,

صفرزاده خاطرنشان کرد: به طور نمونه در روستای زرد و مهمانک که نارضایتی ها بسیار زیاد است، نظارت‌ها بیشتر است؛ طی هفته‌های اخیر بازرسی خیلی زیاد بود و تمامی نانوایی‌ها حداقل سه بار بازدید انجام شده و با انبوه فروشان و کسانی که نان را به سوپرمارکت‌ها میفروختند برخورد شده است.

,

 

,

, ,

 

,

مشکل در توزیع نان است

, مشکل در توزیع نان است, مشکل در توزیع نان است,

وی در خصوص روستای چخماقلو گفت: از سه نانوایی این روستا طی پنج ماه گذشته حداقل پنج بار بازدید شد و با توجه به جمعیت آن کمبود نان در این روستا به کم بودن آرد نیست، بلکه مشکل در توزیع نان است که باید دهیار و شهردار با نانوایان هماهنگ شوند تا خانواده ها بر اساس سهمیه نان بگیرند و از خرید نان برای سایر مصارف جلوگیری شود.

,

وی اظهار کرد: نانوایی هایی که تخلف ثبت شود، جریمه و از سهمیه آردشان کم می شود، و به سایر نانوایی ها در همان منطقه تزریق می گردد و اگر میزان تخلفات به سه مورد برسد آن واحد پلمپ می شود.

,

صفرزاده از شورا ها و دهیاران خواست با نانوایان در سطح روستا برای توزیع درست نان هماهنگ باشند و خیلی از روستاها مردم و دهیاران و نانوا ها همکاری می کنند و مشکلی ایجاد نشده است.

,

 

,

عملکرد نامناسب متولیان امر باعث زحمت برای مردم شده است

, عملکرد نامناسب متولیان امر باعث زحمت برای مردم شده است, عملکرد نامناسب متولیان امر باعث زحمت برای مردم شده است,

حجت الاسلام احمد زاده، کارشناس مسائل مذهبی در ادامه در مورد مشکل اخیر مردم در حوزه نان گفت: مردم در این  رابطه رفتار درستی ندارند و به خاطر گرانی علوفه و خوراک دام و پایین بودن قیمت نان، از نان برای خوراک دام استفاده می کنند که این کار اشکال بزرگی و حق الناس است.

,

وی ادامه داد: متاسفانه یک عده عملکرد خوبی ندارند و موجب به زحمت افتادن سایر اقشار مختلف مردم می شوند، مسئولان امر دهیاران، بخشداران و‌‌‌.‌.‌. مدیریت کنند تا این مشکلات کمتر شود.

,

 

,

, ,

 

,

سهمیه آرد کاهش پیدا نکرده است

, سهمیه آرد کاهش پیدا نکرده است, سهمیه آرد کاهش پیدا نکرده است,

همچنین در این رابطه، محمود رضا معموری، فرماندار شهرستان در گفت وگو با خبر نگار عصراترک ادامه داد: سهمیه آردی که از چند سال پیش به شهرستان داده شده همان است و کم نشده و حتی در زمان هایی اقدام به تزریق شده است.

,

وی تاکید کرد: سهمیه آرد به ازای هر نفر هفت و نیم کیلوگرم در ماه است، که در شهرستان بالای ده کیلو گرم توزیع می شود و کمبود آرد وجود ندارد، بلکه تخلفات به ثبت رسیده بالا است.

,

این مقام مسئول گفت: به علت بالا رفتن سایر اقلام مصرف نان بیشتر شده و یک عده از این تفاوت قیمت بین گندم دولتی و آزاد به وجود آمده سوء استفاده می کنند.

,

فرماندار مانه و سملقان تاکید کرد: نظارت ها توسط متولیان این امر انجام می شود، اما خود مردم هم می‌توانند ناظران خوبی باشند و موارد تخلف را با سامانه ۱۲۴ در میان بگذارند.

,

 

,

استفاده از نان برای خوراک دام قابل قبول نیست

, استفاده از نان برای خوراک دام قابل قبول نیست, استفاده از نان برای خوراک دام قابل قبول نیست,

وی اظهار کرد: دادن نان بجای خوراک دام کارغیر اخلاقی است، زیرا دولت یارانه می دهد که برای مصارف مردم استفاده شود و هرکس خلاف این انجام دهد کار خلاف و غیر اخلاقی است.

,

معموری گفت: دولت ماهانه سهمیه هایی برای نهاده های دامی در اختیار دام داران قرار می دهد و قابل قبول نیست که از نان برای خوراک دام استفاده شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه