اخبار داغ

یک فعال زیست‌محیطی هشدار داد؛

تبعات زیست‌محیطی فاجعه‌بار کارخانه خمیرمایه ناغان/ بوی بد و پساب آلوده، اکوسیستم منطقه را دگرگون کرده است

تبعات زیست‌محیطی فاجعه‌بار کارخانه خمیرمایه ناغان/ بوی بد و پساب آلوده، اکوسیستم منطقه را دگرگون کرده است
یکی از فعالان محیط‌زیست گفت: آب مصرفی کارخانه خمیرمایه ناغان از تالاب سولقان که آب فسیلی است تأمین می‌شود و بعد از آن هم پسابی وارد رودخانه سبزه‌کوه می‌کند که شامل ۱۰درصد الکل و ۱۳۸درصد نیترات_در مقایسه با چاه‌های آب خانگی سه برابر_ است، این موضوع باعث بروز به‌نوعی فاجعه زیست‌محیطی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از فعالان محیط‌زیست که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: در چند سال گذشته شرکت خمیرمایه ناغان با لابی‌گری‌های قوی دوباره راه‌اندازی شد.

وی افزود: این کارخانه با سیستم قدیمی که دارد تولیدکننده پساب بسیار خطرناک و بد بو شده است.

این فعال زیست‌محیطی ادامه داد: این کارخانه در دشتی که مرتع گون بوده احداث شده است، این مرتع گون یکی از مراتع نمونه دنیا به شمار می‌رود که صرفاً در ایران واقع شده است.

وی عنوان کرد: آب مصرفی کارخانه خمیرمایه ناغان از تالاب سولقان که آب فسیلی است تأمین می‌شود و بعدازآن هم پسابی وارد رودخانه سبزه کوه می‌کند که شامل 10 درصد الکل و 138 درصد نیترات (در مقایسه با چاه‌های آب خانگی سه برابر) است، این موضوع باعث بروز به‌نوعی فاجعه زیست‌محیطی شده است.

فعال محیط‌زیست خاطرنشان کرد: مردم منطقه مشایخ، دوپلان، گل‌سفید و... به دلیل ورود مواد خطرناک از پساب کارخانه ناغان به آب شرب یا مزارع پرورش برنج و گندمشان دچار بیماری پوستی شده‌اند.

وی اضافه کرد: تاریخ دقیق ساخت کارخانه خمیرمایه ناغان مشخص نیست و زمانی که به کارخانه مراجعه می‌کنیم به‌درستی پاسخ سؤالات را نمی‌دهند.

این فعال زیست‌محیطی یادآور شد: بالای 50 تا 60 کارگاه خُرد تولیدی در منطقه به دلیل وجود این کارخانه تعطیل شده است.

وی بیان کرد: مشخص نیست دقیق این کارخانه چه محصولی تولید می‌کند که پساب آن تا این حد بد بو و به لحاظ زیست‌محیطی خطرناک است، همچنین مشخص نیست بازار فروش محصول تولیدی این کارخانه کجا است.

فعال محیط‌زیست در چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: کارخانه خمیرمایه ناغان چندین میلیارد تومان پول برای راه‌اندازی تصفیه‌خانه پساب این کارخانه از دولت پول دریافت کرده اما هیچ کاری در این خصوص صورت نگرفته است.

وی افزود: زمانی یک شرکت چینی اعلام آمادگی کرد که پساب کارخانه را تصفیه کند و الکل استحصال شده را با خود ببرد ولی قبول واقع نشد، همچنین قرار شد متخصصان امر از دانشگاه یزد وارد منطقه شوند و یک تصفیه‌خانه راه‌اندازی کنند، این متخصصان اطمینان کامل به مردم دادند که زمانی که پساب را تصفیه کردند حتی حاضر هستند از آن بخورند تا خیال مردم نیز از این بابت راحت شود.

این فعال محیط‌زیست ادامه داد: استاندار چهارمحال و بختیاری در جلسه‌ای یک فرصت به صاحبان کارخانه خمیرمایه ناغان داد و عنوان کرد اگر معضل پساب کارخانه حل نشود این کارخانه تعطیل می‌شود اما هیچ اتفاقی رخ نداد.

وی عنوان کرد: هم‌اینک فصل برنج‌کاری است و مردم مجبورند با استفاده از این آب برنج بکارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,


فعال زیست‌محیطی خاطرنشان کرد: مسؤولان کارخانه شب‌ها پساب را وارد رودخانه می‌کنند این را از بوی بدی که شب‌های به راه می‌افتد می‌توان فهمید و زمانی که به رودخانه نگاه می‌کنید دقیقاً رنگ آب قهوه‌ای شده است.

وی اضافه کرد: این آب آلوده حدود 10 چشمه را آلوده می‌کند و اکوسیستم منطقه را بر هم زده است، در منطقه حیوانات وحشی هم زندگی می‌کنند و زمانی که آب کثیف باشد نمی‌توانند از آن بخورند، این حیوانات مجبور هستند به دنبال آب سالم بروند که بارها دیده شده توسط شکارچیان غیرمجاز شکار می‌شوند.

این فعال محیط‌زیست در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: بارها با چشم خود دیده‌ام که شکارچیان غیرمجازی که فهمیده‌اند حیوانات به دلیل آلودگی آب مجبور هستند به نزدیک مناطق مسکونی بیایند را شکار می‌کنند، چندین بار خود من این شکارچیان را دنبال کردم ولی متأسفانه فرار کردند.

وی بیان کرد: اکوسیستم رودخانه نیز دچار تغییر شده است، نیزارهای عجیبی در منطقه ایجاد شده است که سابق بر این به‌هیچ‌وجه در این استان وجود نداشتند، این نیزارهای که به‌نوعی علف هرز هستند تنها در اطراف رودخانه‌هایی که میزان باکتری‌ها در آب زیاد است، رشد می‌کنند.

فعال محیط‌زیست تأکید کرد: تعداد آبزیان رودخانه و حیواناتی همچون مار، عقرب، رتیل و... بسیار کم شده است و همان تعداد باقی‌مانده نیز بیمار هستند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر این آلودگی‌های زیست‌محیطی دائم یک بوی بشدت وحشتناک مثل بوی تخلیه فاضلاب در محیط متصاعد می‌شود، تصریح کرد: به دلیل این بوی بد و همچنین آلودگی‌هایی که در سطح رودخانه و منطقه وجود دارد دیگر هیچ گردشگری تمایل ندارد در منطقه حاضر شود.

این فعال زیست‌محیطی با تأکید بر اینکه این وضعیت گردشگری منطقه را نابود کرده است، ادامه داد: کارگاه‌های کوچک پرواربندی، مرغداری‌ها، شیلات و... همگی تحت تأثیر آلودگی این کارخانه در منطقه دوپلان، گل‌سفید و... از بین رفته است.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه