اخبار داغ

بررسی طرح اقدام ملی مسکن؛

تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن بعد از دریافت قسط سوم کارسازی می‌شود/ افزایش وام به ۲۵۰ میلیون تومان

تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن بعد از دریافت قسط سوم کارسازی می‌شود/ افزایش وام به ۲۵۰ میلیون تومان
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اجرای طرح اقدام ملی مسکن گفت: برنامه‌ریزی شده که بعد از دریافت قسط سوم از متقاضیان، تسهیلات را کارسازی کنیم ضمن اینکه شورای پول و اعتبار نیز به دلیل افزایش هزینه‌های ساخت مسکن، افزایش تسهیلات این طرح به ۲۵۰ میلیون تومان را تصویب کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; برنامه مطالبه، شب گذشته با موضوع طرح اقدام ملی مسکن و با حضور مسعود بیات‌منش (مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان) و مصطفی طاهری (نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی) به صورت زنده از شبکه استانی اشراق پخش شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

در ابتدای این برنامه، گزارشی از نظرات و دغدغه‌های متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن از جمله بالا بودن اقساط آورده نقدی، افزایش روزبه‌روز قیمت مصالح و ساخت مسکن، فاصله کم بین اقساط دریافتی، مشخص نبودن زمان تحویل واحدها و... پخش شد.

,

 

,

*‌ 1600 واحد سهمیه زنجان به بیش از 13 هزار واحد افزایش یافت

, *‌ 1600 واحد سهمیه زنجان به بیش از 13 هزار واحد افزایش یافت, *‌ 1600 واحد سهمیه زنجان به بیش از 13 هزار واحد افزایش یافت,

مسعود بیات‌منش، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: طرح اقدام ملی مسکن در سال 1398 توسط وزارت راه و شهرسازی برای تولید مسکن در سطح کشور، برنامه‌ریزی و طراحی شد و با توجه به اینکه منابع داخلی توسط دولت برای این ظرح، پیش‌بینی نشده بود لذا طرح کلاً بر عهده وزارت راه و شهرسازی شد.

,

وی با اشاره به قانون تولید مسکن توسط دولت که در سال 1387 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، اظهار داشت: این قانون، دولت را مکلف کرده که زمین‌های دولتی در محدوده شهرها برای تولید مسکن، اختصاص یابد.

,

بیات‌منش با بیان اینکه هزینه ساخت هر واحد مسکونی شامل 3 بخش است، خاطرنشان کرد: این بخش‌ها شامل هزینه زمین، هزینه ساخت مسکن و هزینه اخذ مجوز ساخت، نقشه‌برداری، بیمه، مالیات و... است که هزینه زمین در زنجان بین 30 تا 60 درصد کا هزینه یک واحد مکسونی را شامل می‌شود.

,

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه زمین‌ها به 2 مدل در طرح اقدام ملی مسکن، قیمت‌گذاری شده است، گفت: بخشی از زمین‌ها به صورت رایگان و 99 ساله و بخش دیگر به صورت فروش اقساطی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد که زمین در فروش اقساطی، به قیمت کارشناسی روز فروخته شده و متقاضیان 10 سال فرصت برای پرداخت قیمت آن دارند یعنی دریافت هزینه زمین 2 سال بعد از ساخت واحدها آغاز می‌شود و در 8 سال بازپرداخت می‌شود.

,

وی خاطرنشان کرد: عمده زمین‌های طرح اقدام ملی مسکن در استان زنجان به صورت رایگان و 99 ساله تعزیف شده است.

,

بیات‌منش با بیان اینکه در ابتدا 3700 واحد مسکن در طرح اقدام ملی برای استان زنجان در نظر گرفته شده بود، اظهار داشت: 29 هزار نفر متقاضی برای این طرح ثبت‌نام کردند که در نهایت 15 هزار نفر واجد شرایط شدند که در مرحله افتتاح حساب 13 هزار و 16 نفر در شهر زنجان واجد شرایط شدند و به عبارت دیگر سهمیه شهر زنجان که 1600 واحد بود به بیش از 13 هزار واحد افزایش یافت و تاکنون برای 12 هزار و 500 نفر افتتاح حساب شده و قسط اول آورده نقدی را نیز پرداخت کرده‌اند و پروژه نیز برای تمام این متقاضیان تعریف شده است.

,

این مسئول با بیان اینکه قیمت پایه و کف پیشنهادی در ابتدای عقد قرارداد (اردیبهشت 99) با پیمانکاران، یک میلیون و 950 هزار تومان به ازای هر مترمربع بود، تصریح کرد: قیمت مصالح ساختمانی از زمان عقد قرارداد با پیمانکران تاکنون بسیار افزایش یافته و ثابت نمی‌ماند در حالی که تامین مصالح، یکی از دغدغه‌های ما برای ساخت واحدهای مسکن ملی بود.

,

 

,

*‌ تامین مسکن از وظایف دولت است

, *‌ تامین مسکن از وظایف دولت است, *‌ تامین مسکن از وظایف دولت است,

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: تامین مسکن طبق قانون اساسی از وظایف دولت است و حضرت امام خمینی(ره) در هنگام تاسیس حساب 100 نیز تاکید کردند که تامین مسکن از وظایف دولت است.

,

وی با اشاره به تصویب قانون جهش تولید مسکن در مجلس یازدهم که دولت را مکلف به تولید مسکن کرده است، اظهار داشت: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و عدالت، یکی از شعارهای اصلی انقلاب است و تامین مسکن نیز از شاخصه‌های عدالت است.

,

طاهری با بیان اینکه مسکن دارای 2 شاخصه فراوانی (نسبت خانوار به مسکن) و قیمت است، خاطرنشان کرد: طبق سرشماری سال 1395 به طور متوسط، میزان اختصاص درآمد افراد برای مسکن در شهرهای معمولی 45 درصد و در کلان‌شهرها 78 درصد بود ضمن اینکه از سال 1365 تا 1395 افرادی که در شهرها مالک مسکن بودند از 77 درصد به 54 درصد کاهش پیدا کرده و نشان می‌دهد که عقب‌ماندگی‌هایی در حوزه مسکن داریم و تعداد مسکن به خانوار در 25 سال گذشته به‌گونه‌ای بوده که 48 درصد مسکن تولیدی برای مصرف و 52 درصد برای سرمایه‌گذاری بوده که این یک آسیب است.

,

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: به همین دلیل، تمام این موارد در قانون جهش تولید مسکن در نظر گرفته شده است ضمن اینکه با توجه به وجود 3 میلیون خانه خالی در کشور، دولت باید از ابزارهای کنترلی مانند مالیات بر خانه‌ها و زمین‌های خالی و سایر ابزارها استفاده کند.

,

وی خاطرنشان کرد: تجربه عدم تولید مسکن از سال 1392 تا 1398 توسط دولت منجر به تصویب قانون جهش تولید مسکن در مجلس شورای اسلامی شد که هم‌اکنون در شورای نگهبان قانون اساسی قرار دارد و این قانون شامل 6 بخش از جمله قیمت، منابع مالی، داشتن کمترین تورم، تامین زمین، تامین مصالح و آورده نقدی متقاضیان است.

,

طاهری با بیان اینکه مسکن هم نیاز ضروری بوده و هم تولید آن سبب ایجاد اشتغال می‌شود، اظهار داشت: طبق آمارها به ازای تولید هر 100 مترمربع مسکن برای 2.5 نفر در حوزه شهری و 2 نفر در حوزه روستایی ایجاد اشتغال می‌شود.

,

وی با اشاره به درگیری بخش‌های مختلف اقتصادی و اشتغال با حوزه مسکن افزود: 78 بخش اقتصادی، رابطه پیشینی و 58 بخش اقتصادی نیز رابطه پسینی با مسکن دارند.

,

 

,

*‌ راه و شهرسازی با تمام توان پای کار آمده است

, *‌ راه و شهرسازی با تمام توان پای کار آمده است, *‌ راه و شهرسازی با تمام توان پای کار آمده است,

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در ادامه در پاسخ یک بیننده که به صورت تلفنی با برنامه ارتباط برقرار کرده بود و از سخت بودن تامین هزینه مسکن، گلایه داشت، گفت: وزارت راه و شهرسازی استان زنجان منابع داخلی خود به ارزش 3500 میلیارد تومان که 200 هکتار زمین داخل محدوده شهری در استان زنجان می‌شود را با تمام توان، پای کار آورده است.

,

وی با مقایسه واحدهای فعلی با یکی از مناطق شهر زنجان اظهار داشت: قیمت هر مترمربع مسکن در گلشهر زنجان 10 میلیون تومان است که یک واحد 110 متری، یک میلیارد و 100 میلیون تومان می‌شود. آیا مردم توان خرید این مسکن را دارند؟

,

بیات‌منش با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی در طرح اقدام ملی مسکن فقط زمین را به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: از شهرداری خواهش کرده‌ایم که هزینه پروانه واحدها را با 50 درصد تخفیف صادر کند که بر این اساس هزینه پروانه از 10 به 5 میلیون تومان کاهش یافته است همچنین سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز هزینه نقشه و نظارت را از 10 به 4 میلیون تومان کاهش داده است.

,

وی با بیان اینکه قیمت تمام‌شده مسکن‌های مهر 60 میلیون تومان بود، افزود: 20 میلیون آورده نقدی مردم و 40 میلیون تومان نیز تسهیلات بود اما دلار آن زمان از یک تا 3 هزار تومان بود و با توجه به اینکه قیمت دلار امروز 8 برابر شده پس 60 میلیون را هم باید 8 برابر کرد.

,

بیات‌منش تصریح کرد: باید توجه داشت که نصف هزینه‌های ساخت شامل میلگرد و سیمان است که قیمت آن به شدت افزایش یافته است.

,

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه مجموع میلگرد مصرفی برای 400 هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن در کل کشور 3 میلیون تُن است، گفت: این در حالی است که میزان تولید میلگرد کل کشور سالانه 30 میلیون تُن است که پیشنهاد می‌کنیم مصرف مورد نیاز را با قیمت پایین در اختیار ساخت مسکن قرار داده و مازاد مصرف را صادرات کنند.

,

وی در خصوص آورده نقدی متقاضیان اظهار داشت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که 3 قسط از متقاضیات دریافت کرده و سپس تسهیلات را کارسازی کنیم.

,

 

,

*‌ افزایش تسهیلات مسکن ملی به 250 میلیون تومان

, *‌ افزایش تسهیلات مسکن ملی به 250 میلیون تومان, *‌ افزایش تسهیلات مسکن ملی به 250 میلیون تومان,

بیات‌منش با بیان اینکه تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن مشمول سود مشارکت است، تصریح کرد: نخواستیم از ابتدای شروع طرح با بانک، قرارداد ببندیم چرا که مشمول سود مشارکت می‌شد لذا برنامه‌ریزی شد که بعد از دریافت قسط سوم از متقاضیان، وارد تسهیلات شویم ضمن اینکه شورای پول و اعتبار نیز به دلیل افزایش هزینه‌های ساخت مسکن، افزایش تسهیلات این طرح به 250 میلیون تومان را تصویب کرده است.

,

وی در پاسخ به اینکه آیا افزایش هزینه‌ها پیش‌بینی نشده بود، گفت: بنده متولی راه و شهرسازی هستم و افزایش قیمت‌ها مربوط به بنده نیست ضمن اینکه طرح اقدام ملی مسکن برای دهک‌های 4 تا 7 است هرچند طبقه متوسط جامعه هم تحت فشار هستند.

,

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: نرخ کارمزد تسهیات مسکن مهر بین 7 تا 9 درصد بود اما تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن 18 درصد است.

,

وی اظهار داشت: قانون جهش تولید مسکن می‌تواند به تامین مسکن در کشور کمک کند و دولت باید بستر تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی را با توجه به تقاضا فراهم کند.

,

بیات‌منش با بیان اینکه 15 هزار واحد مسکونی دیگر در استان زنجان نیاز داریم تا عقب‌ماندگی حوزه مسکن جبران شود، اظهار داشت: به ازای هر 100 خانوار 96 خانه داریم در حالی که باید 105 خانه داشته باشیم.

,

وی خاطرنشان کرد: با وتجه به اینکه نیاز است که سالانه 2 درصد از واحدهای موجود را بازسازی کنیم لذا باید برنامه‌ریزی شود که بتوانیم زمین مورد نیاز برای تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور (15 هزار واحد در استان زنجان) را فراهم کنیم.

,

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در خصوص مسکن فرهنگیان گفت: طبق قانون، آموزش و پرورش باید زمین را در اختیار راه و شهرسازی قرار می‌داد که این کار انجام نشد و در همین قانون، پیش‌بینی شده که در صورتی که زمین در اختیار داده نشود، خود راه و شهرسازی می‌تواند به شرط انکه زمین داشته باشد، اختصاص دهد.

,

وی اظهار داشت: بر این اساس از نظر ما ثبت‌نام فرهنگیان، یک ماه قبل کامل و نهایی شده و زمین نیز تخصیص یافته است.

,

بیات‌منش در خصوص واگذاری زمین برای تولید مسکن در بخش‌های مختلف شهر خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است که شهر را به طور یکسان هم از غرب و هم از شرق، توسعه دهیم.

,

 

,

*‌ قانون جهش تولید مسکن، دولت را مکلف به تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی کرده است

, *‌ قانون جهش تولید مسکن، دولت را مکلف به تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی کرده است, *‌ قانون جهش تولید مسکن، دولت را مکلف به تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی کرده است,

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کلان کشور، کمبود مسکن داریم و افرادب فاقد مسکن هستند، گفت: با توجه به رشد جمعیت، ایجاد خانواده‌های جدید و ترمیم واحدهای بافت فرسوده در مجموع نیاز به 24 میلیون مسکن شهری و 3.5 میلیون مسکن روستایی داریم ضمن اینکه کمتر از یک میلیون واحد نیز نیاز به نوسازی دارند.

,

وی با بیان اینکه طبق قانون جهش تولید مسکن، دولت باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی تولید کند، اظهار داشت: اولین فصل در قانون مجلس، تامین منابع مالی برای ساخت مسکن است.

,

طاهری خاطرنشان کرد: صندوقی برای تامین منابع مالی در نظر گرفته شده که تمام مالیات‌های مرتبط با حوزه زمین و مسکن، بازگشت اقساط تسهیلات گذشته در حوزه مسکن، بندهای قانون بودجه و تمام منابع موجود در حوزه مسکن و ساختمان به این صندوق تخصیص یابد ضمن اینکه شبکه بانکی کشور نیز 25 درصد کل تسهیلات خود را باید به بخش مسکن اختصاص دهد تا بتوان منابع مالی مورد نیاز را تامین کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه