اخبار داغ

بررسی صنعت چای در کشور؛

ارزآوری ۱۰ میلیون دلاری صادرات چای ایرانی/ صنعت چای از طریق حمایت دولت و سرمایه‌گذاری ارزان‌قیمت احیا می شود

ارزآوری ۱۰ میلیون دلاری صادرات چای ایرانی/ صنعت چای از طریق حمایت دولت و سرمایه‌گذاری ارزان‌قیمت احیا می شود
صنعت چای داخلی با وجود پیشرفت‌ها و رونق‌هایی که در این چند سال داشته اما همچنان نیازمند حمایت بیشتر دولت و سرمایه‌گذاری‌های ارزان قیمت است تا از این طریق کارخانجات و باغات چای مجددا احیا شده و به چرخه تولید برگردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ۸دی، چای یکی از پرمصرف‌ترین و محبوب‌ترین نوشیدنی‌های ایرانی است که جایگاه ویژه‌ای بین خانواده‌ها به ویژه گیلانی‌ها دارد و گیلان با تولید ۹۰ درصد از چای تولیدی کشور، مرکز تولید چای ایران محسوب می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ۸دی,
 
,
ایران با جمعیتی حدود یک درصد جمعیت جهان، با مصرف سالیانه حدود ۱۱۰ هزار تن چای خشک، ۵ درصد از مصرف کل چای جهان را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که ایران در گروه کشورهای مصرف کننده عمده چای سیاه در جهان قرار دارد و مصرف سرانه آن حدود ۴ برابر بیشتر از میانگین جهانی است.
,
 
,
در دو استان گیلان و مازندران به عنوان دو قطب تولید چای داخلی، ۵۵ هزار خانوار چایکار و ۲۵ هزار هکتار باغ چای وجود دارد و این دو استان نقش پررنگ و عمده‌ای در رونق این صنعت دارند.
,
 
,
, ,
 
,
 
,
برای بررسی اوضاع و احوال چای داخلی گفتگویی با حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور انجام دادیم.
,
 
,
۳۰ درصد نیاز داخلی چای توسط چایکاران گیلان و مازندران تامین می‌شود
, ۳۰ درصد نیاز داخلی چای توسط چایکاران گیلان و مازندران تامین می‌شود, ۳۰ درصد نیاز داخلی چای توسط چایکاران گیلان و مازندران تامین می‌شود,
 
,
حبیب جهانساز در گفتگو با خبرنگار ۸دی، با بیان اینکه ۳۰ درصد از نیاز داخلی چای توسط چایکاران گیلان و مازندران تامین می‌شود اظهار کرد: تعدادی از تولیدکنندگان داخلی که از سنوات گذشته با بازار خارجی ارتباط داشتند نسبت به صادرات چای اقدام کردند و کیفیت چای صادراتی ما نیز خوب است.
, ۸دی,
 
,
رئیس سازمان چای کشور با اشاره به کشورهایی که چای ایرانی به آنجا صادر می‌شود گفت: چای با کیفیت ایرانی به کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، آذربایجان، کشورهای cis و روسیه و برخی کشورهای اروپایی صادر می‌شود و در مجموع حداقل ۱۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور دارد.
,
 
,
وی با بیان اینکه هر چقدر تولید چای داخلی با کیفیت بیشتری باشد رونق و ارزآوری آن نیز بیشتر می‌شود افزود: تولید چای یک فرآیند زنحیره وار است و شامل باغداران و کارخانجات و کارگران آنها می‌شود لذا صادرات این محصول زمینه اشتغالزایی را نیز فراهم می‌کند.
,
 
,
جهانساز با اشاره به اینکه عمده چای تولید شده در داخل کشور در بازار داخلی فروش می‌رود خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد از چای داخلی به کشورهای دیگر صادر می‌شود و سال گذشته ۶ هزار تن و امسال نیز تاکنون حدود ۴ هزار تن چای داخلی را صادر کردیم‌.
,
 
,
۲ برابر شدن میزان تولید چای خشک در کشور
, ۲ برابر شدن میزان تولید چای خشک در کشور, ۲ برابر شدن میزان تولید چای خشک در کشور,
 
,
رئیس سازمان چای با بیان اینکه پتانسیل تولید ما ۳۰ هزار تن بوده که این میزان در حال توسعه است تصریح کرد: سال گذشته از ۸۰ هزار تن برگ سبز ۱۵ هزار تن چای خشک به دست آمد و این میزان امسال به ۳۰ هزار تن رسیده است.
,
 
,
, ,
 
,
تعرفه واردات باید به نفع چای داخلی باشد
, تعرفه واردات باید به نفع چای داخلی باشد, تعرفه واردات باید به نفع چای داخلی باشد,
 
,
وی با بیان اینکه نمی‌توان منکر ضرورت واردات چای به کشور شد و این یک نیاز برای بازار داخلی است ادامه داد: مابه تفاوت میان نیاز بازار و میزان تولید چای داخلی از طریق واردات چای تامین می‌شود اما دیدگاه این سازمان این است که در مجموع تعرفه‌ای برای واردات درنظر گرفته شود که کفه ترازو به نفع چای داخلی شود.
,
 
,
جهانساز با اشاره به اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای ورادات چای خارجی یکی از راهکارهای حمایت از محصول داخلی بود افزود: در صورت ارزان شدن دلار نیز باید به گونه‌ای تعرفه گذاری کنیم که چای داخلی از چای خارجی ارزان‌تر باشد.
,
 
,
وی با بیان اینکه صنعت چای نیازمند سرمایه‌گذاری است خاطرنشان کرد: این صنعت سال‌ها رها شده بود و متولی نداشت و بسیاری از کارخانجات آن از گردونه تولید خارج شدند و زیان دیدند لذا شکوفایی آن نیازمند سرمایه گذاری جدید است‌.
,
 
,
, ,
 
,
احیای صنعت چای از طریق حمایت دولت و سرمایه‌گذاری ارزان‌قیمت
, احیای صنعت چای از طریق حمایت دولت و سرمایه‌گذاری ارزان‌قیمت, احیای صنعت چای از طریق حمایت دولت و سرمایه‌گذاری ارزان‌قیمت,
 
,
جهانساز با اشاره به اینکه حمایت و سرمایه گذاری از صنعت چای از طریق منابع داخلی و سود بانک‌ها میسر نیست بیان کرد: حمایت دولت و سرمایه‌گذاری ارزان قیمت دو راهکار اصلی برای رونق صنعت چای است تا بتوانیم از این طریق بدهی کارخانجات چای را پرداخت کرده و باغات چای را احیا کنیم.
,
 
,
رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه خرید تضمینی طبق قانون از کشاورزان انجام می‌گیرد اضافه کرد: تاکنون ۹۱ هزار تن برگ سبز از چایکاران داخلی خریداری شده که نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد افزایش داشته است و این روند افزایشی به طور سالانه وجود دارد.
,
 
,
جهانساز با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۵ کارخانه چای خود را با برند و بسته بندی مخصوص خود وارد بازار می‌کنند گفت: ۳۳ برند داخلی در بازار معروف هستند که هر سال نسبت به سال قبل تولید بیشتری دارند.
,
 
,
وی با بیان اینکه بخش زیادی از کارخانجات چای کشور به سمت برندسازی روی آورده‌اند و زیر نظر استاندارد و بهداشت کار می‌کنند افزود: چای داخلی در مقایسه با چای خارجی از سموم و آفت کش‌ها عاری بوده و بدون افزودنی غیرمجاز به بازار عرضه می‌شود و عطر و طعم مطلوب تری دارد.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه