اخبار داغ

جلیلی:

۹۰ درصد صادرات کشور مواد خام اولیه است

۹۰ درصد صادرات کشور مواد خام اولیه است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: میزان زیادی از یارانه انرژی کشور در جهت رشد صنایع مادر تخصیص می‌یابد اما متاسفانه بیش از 90 درصد صادرات در ایران مربوط به مواد اولیه و خام است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست ارائه طرح «شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری» با حضور سعید جلیلی عضو شورای‌عالی امنیت ملّی برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این طرح به توضیح نحوه ایجاد سیستم یکپارچه حمل و نقل به منظور مقابله با چالش‌های مدیریت زنجیره ارزش کشور می‌پردازد.

,

در این نشست، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بسیاری از صادرات به کشورهای همسایه از طریق خطوط حمل و نقلی ایران صورت می‌گیرد، تکمیل زنجیره ارزش این محصولات و همچنین مواد اولیه تولید داخل را یکی از ضرورت‌های کشور برشمرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالفعلی که در کشور وجود دارد، در زمینه تولید برخی محصولات و صادرات آن به کشورهای همسایه، می‌توان به قطب منطقه تبدیل شود.

,

جلیلی با بیان اینکه بلااستفاده ماندن بخش زیادی از ظرفیت حمل و نقل ریلی و همچنین خام‌فروشی از چالش‌های کشور است، اجرای عملیاتی طرح شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری را منوط به تعیین چشم‌انداز و تعیین اولویت‌های فرآوری و صادرات دانست و اظهار داشت: پیش از اجرای کامل این طرح می‌بایست ابتدا الگوی محدودی از آن در یک یا چند زنجیره فرآوری و ترابری عملیاتی شود تا با بررسی نتایج و میزان استقبال بخش خصوصی، برای گام‌های بعدی قدم برداشت.

,

در ابتدای این جلسه، تمنایی از دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به حجم بالای صادرات مواد خام در کشور، میزان صادرات محصولات نهایی و فرآوری شده ایران را مطابق آمار سازمان تجارت جهانی کمتر از 5 درصد از کل صادرات برشمرد و خاطرنشان کرد: میانگین جهانی صادرات محصولات نهایی و فرآوری شده بیش از 50 درصد از کل صادرات است.

,

تمنایی با اشاره به سهم پایین صنایع بالادستی از اشتغال کشور، حرکت صنعت جهانی را به سمت مشارکت در صنایع پایین‌دست دانست و اظهار داشت: میزان زیادی از یارانه انرژی کشور در جهت رشد صنایع مادر تخصیص می‌یابد اما متاسفانه بیش از 90 درصد صادرات در ایران مربوط به مواد اولیه و خام است.

,

وی در ادامه با مقایسه بهره‌وری ناوگان حمل و نقل در کشورهای مختلف، جایگاه ایران در تخصیص ظرفیت شبکه ریلی به افزایش ارزش افزوده را نامطوب خواند و تصریح کرد: مطابق طرح شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری، طراحی و تکمیل کریدورهای حمل و نقلی باید با توجه به توسعه صنایع پایین‌دستی و مزیت‌های نسبی کشور صورت بگیرد. این بدان معناست که هر «زنجیره فرآوری و ترابری»، از مبدا تولید مواد اولیه به مقصد صادراتی محصول نهایی طراحی شده و واحد‌های صنعتی پایین‌دستی در مسیر کریدور حمل و نقلی به تکمیل زنجیره ارزش افزوده محصول خواهند پرداخت.

,

تمنایی نبود ارتباط نظام‌مند میان اولویت‌های توسعه شبکه حمل و نقل و اولویت‌های توسعه صنایع پایین‌دستی را از جمله اهداف طرح یکپارچه فرآوری و ترابری خواند و گفت: این طرح در سه سطح دولت، مدیران اجرایی طرح و متولیان صنایع پایین‌دستی به همراه شرکت‌های حمل و نقل ریلی طراحی شده است که با ایجاد سامانه‌های اطلاعاتی و زنجیره‌های فرآوری و ترابری، به تنظیم روابط میان صنایع بالادستی و پایین دستی به منظور افزایش مشارکت ایران در صنعت جهانی خواهد پرداخت.

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه