اخبار داغ

به مناسبت بیست و نهمین سال درگذشت انور اردبیلی مطرح شد:

خط مشی انور در ادبیات مرثیه، احیاء شود/ همایش های ملی ادبیات مرثیه در اردبیل برگزار شود

خط مشی انور در ادبیات مرثیه، احیاء شود/ همایش های ملی ادبیات مرثیه در اردبیل برگزار شود
شاعر نام آشنای اردبیل با بیان اینکه امروز باید خط فکری و مشی انور در جامعه شعرای استان ترویج پیدا کند، گفت: فکر انور زندگی ساز، سرنوشت ساز و مهمتر از همه فرهنگ آفرین است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سبلان ما ، جمعی از شاعران  و پیشکسوتان ادبیات آئینی اردبیل  همزمان با بیست و نهمین سالروز درگذشت جلیل قدیرزادگان معروف به انور اردبیلی از بزرگان ادبیات مرثیه و شعر آئینی استان اردبیل به بیان دغدغه های خود پرداخته و اعلام کردند: در سایه کم توجهی مسئولان استان،  متاسفانه غبار فراموشی روی گنجینه های ادبی و هنری استان نشسته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان ما,

خط مشی انور در ادبیات مرثیه، احیاء شود

, خط مشی انور در ادبیات مرثیه، احیاء شود, خط مشی انور در ادبیات مرثیه، احیاء شود,

غلامرضا هادی شاعر اهل بیت(ع) اردبیل نیز در این مراسم به بازخوانی خاطرات مرحوم انور پرداخت و گفت: هنجره انور اردبیلی بلندگوی رسای مظلومیت شیعه است.

,

وی به ویژگی های فردی و اجتماعی این شاعر بلندآوازه اردبیلی اشاره کرد و گفت: انور سراسر ادب و معرفت بود بطوریکه خود می گفت: بر این باور هستم که همواره در محضر نورانی بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) هستم بنابراین ملزم به رعایت ادب  و احترام هستم.

,

هادی با بیان اینکه انور هیچگاه در دوران زندگی خود تندی  و بداخلاقی نکرد، گفت: در مقام استاد و شاگردی نیز با نهایت ادب و معرفت به انتقاد از شاعران می پرداخت و هیچگاه با چهره و کلام خود در نقد شعری، تحقیرآمیز برخورد نکرد.

,

وی با بیان اینکه انور در جلسات نقد و بررسی اشعار همواره در مسیر رفع ایرادات شاعران جوان گام بر می داشت و چراغ راهنمای شاعران عاشورایی بود، گفت: ادب، فرهنگ و دوستداری اهل بیت(ع) همواره در رأس اندیشه های انور بود.

,

این شاعر اردبیل در ادامه سخنان خود به سایر ویژگی های انور اشاره کرد و گفت: انور نه تنها در مجالس شعر و روضه اهل بیت(ع) از پاکت و سرخط  و مسائل مالی دوری می کرد بلکه خود پیشقدم هزینه های برنامه ها نیز بود و با هزینه شخصی مجالس عزاداری نیز راه اندازی می کرد.

,

وی از انور به عنوان پل ارتباطی شهرستان های حسینی کشور با اردبیل نام برد و گفت: شاعران بلندآوازه امروز اردبیل همچون بختیاری و شاهی دست پرورده های انور اردبیلی هستند که امروز بر بلندای قله مرثیه سرایی، قلمداری می کنند.

,

هادی با بیان اینکه مرحوم انور به انجمن شعر و ادب رونق داد، به انتقاد از مسئولین فرهنگ و هنر استان پرداخت و گفت: متاسفانه علی رغم تلاش های دلسوزان ادب و هنر استان به دلیل کم توجهی مسئولان مربوطه، شعر و ادب استان دچار آسیب و آفت زدگی شده است.

,

,

, ,

استقلال ادبیات مرثیه اردبیل، مرهون انور است

, استقلال ادبیات مرثیه اردبیل، مرهون انور است,

وی خواستار ورود دلسوزانه مسئولان ادب و هنر استان به مقوله شعر و شاعری شد و گفت: امروز باید ضمن آسیب شناسی وضعیت موجود، خط مشی انور در ادبیات مرثیه استان به عنوان خواستگاه این ادبیات در کشور احیا شود.

,

هادی به خلاء های شعری ادبیات مرثیه بعد از تاج الشعرا و منزوی اشاره کرد و گفت: انور با ظهور خود، اردبیل را از پناهنگی به اشعار مرثیه سایر شاعران شهرستان های دیگر نجات داد و استقلال شعر مرثیه را به اردبیل بازگرداند و سنگ بنای انجمن های شعری و مرثیه سرایی را در اردبیل بنا نهاد.

,

لزوم راه اندازی کارگاه های شعر آئینی در اردبیل

,

وی در پایان سخنان خود از مسئولان فرهنگ و ادب و هنر استان خواست تا با راه اندازی کارگاه های شعر آئینی بر غنای ادبیات مرثیه استان بیافزایند.

,

,

, ,

خط فکری انور مکتب ساز است

, خط فکری انور مکتب ساز است, خط فکری انور مکتب ساز است,

بختیاری یکی دیگر از شاعران پیشکسوت اردبیلی نیز با بیان اینکه خط فکری انور مکتب ساز است، گفت: امروز باید خط فکری و خط مشی انور در جامعه شعرای استان ترویج پیدا کند چراکه فکر انور زندگی ساز، سرنوشت ساز و مهمتر از همه فرهنگ آفرین است.

,

وی با انتقاد از مسئولان فرهنگ و هنر استان گفت: مشکلات فعلی ادبیات اردبیل در سایه کم توجهی مسئولان به اهالی فرهنگ و ادب و هنر استان است چراکه نه تنها به دغدغه های دلسوزان فرهنگ و ادب اعتنا نکردند بلکه با رفتار خود بر مشکلات آنها نیز افزودند.

,

بختیاری با بیان اینکه انور عزت و آبرو را به شاعران اردبیل بازگرداند، گفت: خط انور فراموش شدنی نیست چراکه شاگردان این شاعر دلباخته اهل بیت(ع) اجازه تخریب مسیر طی شده را به فرصت طلبان نخواهند داد.

,

,

, ,

 

,

مسئولان غیر بومی توان درک گنجیه های فاخر استانمان را ندارند

, مسئولان غیر بومی توان درک گنجیه های فاخر استانمان را ندارند, مسئولان غیر بومی توان درک گنجیه های فاخر استانمان را ندارند,

محمد باقر تمدن مداح نام آشنای خطه دارالارشاد اردبیل نیز ضمن زمزمه اشعار انور به تبیین سجایای اخلاقی و معرفتی انور پرداخت و گفت: مسئولان غیربومی توان درک گنجیه های فاخر استانمان را ندارند.

,

وی با بیان اینکه تنها مسئولان بومی می توانند مشکلات فرهنگ و ادب و هنر استان را حل کنند گفت: هرچند با تلاش شاگردان انور ادبیات مرثیه اردبیل دوباره اوج گرفته است و صاحب عناوین متعدد در همایش ها و کنگره ها است ولی تا زمانیکه خود این کنگره ها و همایش های ملی و فراملی در اردبیل برگزار نشود و این برنامه ها بصورت سالانه در تقویم فرهنگی به ثبت نرسد کاری در خور و شأن مفاخر شعر آئینی و عاشورایی استان انجام نگرفته است.

,

وی در ادامه سخنان خود به نکوداشت مفاخر اردبیل اشار کرد و با انتقاد از مسئولان اجرایی استان گفت: برخلاف سایر استان ها که به مفاخر خود ارزش ویژه ای قائل شده و حداقل تمثال و مجسمه ی در خور مفاخر خود در میادین اصلی نصب می کنند تا همواره  و همه حال و یاد و خاطره انها پیش روی مردم باشد، متاسفانه نمادها و اِلمان های مفاخر نصب شده در اردبیل همانند خود شخصیت های ما مظلوم واقع شده و به چشم نمی ایند چراکه تنها از سر تکلیف ایجاد و نصب شده و کار کارشناسی و هنری در طراحی و ساخت و محل نصب آن انجام نگرفته است.

,

 وی خواستار برگزاری همایش ملی انور در سی امین سال درگذشت این مرثیه سرای اهل بیت(ع) شد و گفت: این حداقل ترین کاری است که مسئولان می توانند در حق مفاخر ادبی اردبیل انجام دهند.

,

 

,

 

,

گزارش: مهدی جدی

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه