اخبار داغ

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل:

جایگاه دانشگاهی برای مفاخر ملی اردبیل ایجاد شود

جایگاه دانشگاهی برای مفاخر ملی اردبیل ایجاد شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل به لزوم ایجاد جایگاه دانشگاهی برای مفاخر ملی ادبی و هنری استان اشاره کرد و گفت: مفاخر ادبی و هنری با داشتن جایگاه دانشگاهی بصورت علمی و اصولی می توانند با شاگردپروری، هنر خود را زنده نگه دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  عبداله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در گفتگو با سبلان ما ، به تبیین شخصیت ادبی و هنری جلیل قدیرزادگان معروف به انور اردبیلی پرداخت و گفت: امروز مطالعه آثار ماندگار مفاخر ادبی اردبیل یکی از راه های شناخت و درک گنجینه های ادبی و هنری است است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان ما,

وی با بیان اینکه اردبیل در طول تاریخ و ادوار مختلف  همواره سرشار از ادبا و فضلای در سطح ملی و فرا ملی بوده است، گفت: هرچند کم لطفی برخی مسئولان در ادوار مختلف موجب فراموشی شخصیت های فرهنگی، هنری و ادبی استان شده است ولی با تلاش های دلسوختگان فرهنگ و هنر استان با برنامه و محفل های ادبی و هنری غبار از چهره بی بدیل  دارالارشاد زدوده می شود.

,

بحرالعلومی به ایام کرونا نیز اشاره کرد و گفت: هرچند شرایط قرمز و حاد کرونایی برنامه های فرهنگی را با تعطیلی مواجه کرده است، اما همانگونه که اهالی فرهنگ و هنر می دانند مجالس منتسب به اهل بیت(ع) تعطیل بردار نیست چراکه اهل بیت (ع) خود شفا دهنده هستند و ما با توسل به اهل بیت(ع) سخت ترین بیماری را شفا گرفته و سخت ترین مشکلات را برطرف می کنیم.

,

وی با بیان اینکه مفاخر ادبی ما همواره بی چشم داشتی از مسئولان و مردم به فعالیت های تاثیرگذار خود ادامه داده اند، گفت: شخصیت هایی چون مؤذن زاد ها هنجره خود را فقط امام حسین(ع) کردند و تمام عمر خود را نیز در این راه وقف کردند.

,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به مقایسه جایگاه مفاخر ادبی و هنری ایران و کشورهای اروپایی پرداخت و گفت: مفاخر هنری در کشورهای اروپایی حتی بدون داشتن سواد اکادمیک، دارای جایگاه دانشگاهی هستند و با شاگردپروری هنر خود را زنده نگه می دارند.

,

وی افزود: متاسفانه در کشور ما و به ویژه استان اردبیل جایگاه دانشگاهی برای مفاخر ملی و فراملی ما همچون برادران مؤذن زاده و شعرای آیینی همچون انور ایجاد نشده تا با شاپگردپروری در محافل علمی، این سلسله ها ضمن شکوفایی و تکامل تداوم پیدا کند.

,

بحرالعلومی با بیان اینکه باید برای نکوداشت مفاخر اردبیل همایش های ملی و فراملی در اردبیل راه اندازی و برگزار شود، گفت: اردبیل خواستگاه ادبیات آیینی است و این نوع ادبیات از اردبیل برخواسته است.

,

وی با بیان اینکه محافل ادبی اردبیل به سنگینی اقیانوس ها است، گفت: از دل این محافل ادبی مفاخری همچون منزوی و انور به جهان معرفی می شوند و شعرا و مداحان سایر شهرها نیز از مفاخر اردبیل تقلید می کنند.

,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خو به خلاء های فرهنگی و ادبی در استان نیز اشاره کرد و گفت: همه باید تلاش کنیم تا ضمن شکوفایی استعدادهای ادبی دارالارشاد با مطالبه گری و تداوم در این مسیر مسئولان را ملزم به گره گشایی کنند.

,

بحرالعلومی به لزوم راه اندازی کارگاه های شعر ایینی در اردبیل اشاره کرد و گفت: امروز شعرای جوان ما با پیشکسوتان ما فاصله گرفته اند  و امروز کمتر شاهد خلق اثار گذشته هستیم بطوریکه امروز رجز سرایی کم رنگ شده است.

,

وی در پایان سخنان خود خواستار احیای خط فکری تاج الشعراء، منزوی و یحیوی و انور در جامعه شاعران استان اردبیل شد و گفت: متولیان فرهنگ و هنر اردبیل باید در این زمینه ورود کنند و با حمایت های مادی و معنوی خود به نقطه اتصال شاعران جوان امروز با پیشکسوتان  و مفاخر ادبی دارالرشاد شوند.

,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در پایان سخنان خود از برگزاری همایش ملی انور در سی امین سال درگذشت این مرثیه سرای نام اور اردبیل خبرداد.

,

 

,

انتهای پیام/ج

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه