اخبار داغ

قطار بی تدبیری ها به دامداران رسید؛

حکایت کمبود وگرانی نهادهای دامی دامداران ایلامی ؛وقتی بی تدبیری مسئولان همچنان ادامه دارد

حکایت کمبود وگرانی نهادهای دامی دامداران ایلامی ؛وقتی بی تدبیری مسئولان همچنان ادامه دارد
کمبود نهاده های دامی دربین دامداران ایلام باعث مشکلات عدیده ای برای این قشر زحمت کش شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایلام بیدار ، استان ایلام با داشتن دو میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین یکی از مناطق مستعد دامداری در کشور است ولی عشایر و دامداران این استان در سال جاری به دلیل خشکسالی با مشکلات متعددی مواجه شده‌اند. خشکسالی باعث ضربات سنگینی بر تولید مزارع جو و گندم استان شده که نتیجه آن کاهش تولید کاه و کلش به عنوان یکی از نهاده‌های دامی مورد نیاز عشایر و دامداران استان شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار,

ازآنجاکه نهاده‌های دامی نقشی مهمی در تولید گوشت توسط دامداران دارد، کمبود این مهم می‌تواند علاوه افزایش قیمت نهاده‌ها، بر کاهش تولید عشایر تاثیر زیادی داشته باشد. گام‌های لرزان دامداران هنگام چرای گوسفندانشان در هوای گرم تابستان بر کسی پوشیده نیست، دامدارانی که خستگی را به جان می‌خرند تا گوشت و محصولات لبنی استان را تامین کنند اما حاصلش چیزی نیست جز بی‌توجهی به آنها و نادیده گرفتنشان

,

دامداری به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مشاغل علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی در تولید گوشت، پشم مناسب برای صنایع نساجی، چرم، تولید محصولات لبنی مانند شیر، ماست، کره و کود حیوانی برای کشاورزی نقش اساسی دارد.

,

بازار نهاده‌های دامی در حدود ٢ سال اخیر، شرایط بسیار ملتهبی را پشت سر گذاشته، این نابسامانی‌ها در حالی اتفاق افتاده که از اواسط دی ماه ۱۳۹۸ واردکنندگان، تولیدکنندگان و فعالان صنعت دام و طیور درباره فرایند تأمین و توزیع نهاده‌های دامی هشدارهای جدی داده و عواقب آن را گوشزد می‌کردند.

,

دامداران استان ایلام که تا پیش از این با گرانی نهاده‌های دامی مواجه بودند، اکنون با خشکسالی نیز دست به گریبانند که این امر سبب فروش دام‌های مولد شده است. کاهش بارندگی مقدمه دیگر مشکلات مراست زیرا این قشر دیگر بخش درآمدی خود را از طریق پرورش دام به خصوص گوسفند تأمین می‌کنند؛ بارش‌های ناکافی باعث شده مراتع روستایی به شدت با کمبود علف روبه رو باشند.

,

از سوی دیگر خشکسالی باعث خواهد شد طول قد جو و گندم‌ها به حد مناسب نرسد بنابراین بخش دیگری از خوراک دام که توسط خود دامدار تهیه می‌شد، از بین برود. این مسائل سبب می‌شود در بازار که وابسته به عرضه و تقاضا است، قیمت جو و کاه به شدت افزایش پیدا کند. اما این پایان کار نیست زیرا دامداران توانایی خرید نهاده‌های دامی را به علت قیمت بالا ندارند با وجود اینکه عشایر به دلیل کمبود نهاده‌های دامی مجبور به فروش دام‌های خود هستند، متاسفانه هنوز اقدامی جهت خرید تضمینی دام مازاد عشایر انجام نشده و همین امر سبب شده دلالان دام مازاد عشایر را با قیمت ناچیز خریداری و آن را با قیمت‌های بالا به فروش برسانند.

,

دامداری علاوه بر اینکه سهم مهمی در تامین غذای مورد نیاز بشر دارد، همواره به دلیل تولید محصولات لبنی ، گوشت ، پشم ، چرم و غیره از اهمیت بالایی در رونق اقتصادی برخوردار است. از سوی دیگر نیز دامداری، اصلی ترین سرمایه روستاییان و عشایر محسوب می شود و به همین علت مسئولان استانی باید با توجه به این ظرفیت، مانع از متضرر شدن دامداران شده و به توسعه دامداری در استان کمک کنند.

,

 

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه