اخبار داغ

در مصاحبه با کارشناس صنعت برق مطرح شد؛

راهکارهای ساده برای کاهش مصرف انرژی در کولر های آبی

راهکارهای ساده برای کاهش مصرف انرژی در کولر های آبی
استفاده از سایبان، مسدود کردن دریچه هایی که مورد نیاز نیستند، سرویس و تعویض به موقع پوشال کولر می‌تواند تا ۵ درصد مصرف انرژی برق را کاهش دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایلام بیدار ، در اواسط فصل بهار به دنبال خشکسالی و افزایش دمای زودرس در سراسر جهان که کشورمان نیز از این وضعیت در امان نماند، گستردگی قطعی آب و برق ناشی از این پدیده طبیعی روزهای طاقت فرسایی را برای مردم کشور رقم زد و تحمل این وضعیت کلافه کننده برای مناطق گرمسیری و شرجی مانند شهرهای شمالی و جنوبی کشور به مراتب دشوارتر بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار,

خاموشی پی در پی یک علت واحد ندارد و اگر از پدیده گرمایش جهانی (گرم شدن زمین) که منجر به افزایش میانگین دمای زمین می شود و این عامل خود به تنهایی باعث کاهش ۵۰ درصدی مخازن آب نیروگاه های برق آبی و کسری ۳۵۰۰ مگاواتی می‌شود، بگذریم عوامل متعدد دیگری از جمله: عدم مدیریت صحیح، مصرف بالای برق مزارع رمز ارز غیر مجاز و صادرات برق در این قطعی های مکرر برق دخیل هستند.

,

مصرف بی رویه نعمت های خدادادی آب و برق توسط مردم با وجود تبلیغات رسانه ای وسیع برای جلوگیری از این رفتار ناشایست بر کسی پوشیده نیست؛ اما قطعی های مکرر آب و برق بدون برنامه ریزی قبلی که مشکلات زیادی را نیز به وجود آورد و تجربه گذراندن روزهای سختی را برای همه به یادگار گذاشت سبب شد تا قدردان این نعمات الهی باشیم.

,

البته بعد از درک وضعیت وخیم کشور از لحاظ کمبود برق آحاد مردم برآن شدند که ولو با خاموش کردن یک لامپ در کاهش مصرف برق سهیم باشند که این موضوع جای خوشحالی دارد و این حرکت مردم نه تنها کشور را از بحران کنونی خارج می کند بلکه می تواند استفاده صحیح و اصلاح الگوی مصرف انرژی را برای آیندگان نیز فرهنگ‌سازی کنند.

,

خاموش کردن لامپ های اضافی و کاهش استفاده از وسایل خانگی از جمله لباسشویی، جارو برقی و ... در زمان اوج مصرف انتظاری است به جا، اما با وجود اینکه درصد بالای برق مصرفی در تابستان مربوط به سیستم های سرمایشی است، انتظار خاموش کردن چند ساعته این وسایل به بهانه کاهش مصرف انرژی آن هم در این فصل به ویژه برای مناطق گرمسیری و شرجی انتظاریست نابجا و به دور از منطق.

,

, ,

 

,

راهکارهای ساده برای  کاهش مصرف برق در کولرهای آبی

, راهکارهای ساده برای  کاهش مصرف برق در کولرهای آبی, راهکارهای ساده برای  کاهش مصرف برق در کولرهای آبی,

با توجه به شرایط جوی کشورمان که دارای آب و هوای گرم و خشک است، لذا استفاده از انواع سیستم های تهویه مطبوع از جمله کولر آبی در این مناطق رایج می باشد و درصد بالایی از سیستم سرمایشی منازل و ادارات کشورمان را کولرهای آبی تشکیل می دهد.

,

بی تردید در بسیاری از خانه ها و فضاهای مختلف هنوز، از کولر آبی استفاده می شود. از این رو ما قصد داریم در ادامه این گزارش، به راه کارهای ساده برای  کاهش مصرف برق در کولرهای آبی بپردازیم. اما چگونه؟

,

"علی دشتی" کارشناس صنعت برق در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: استفاده از سایبان، مسدود کردن دریچه هایی که مورد نیاز نیستند، سرویس و تعویض به موقع پوشال کولر می‌تواند تا ۵ درصد مصرف انرژی برق را کاهش دهد. همچنین باید توجه داشت که استفاده دائم از دور تند کولرهای آبی حدود چهار برابر مصرف برق را ازدیاد می بخشد.

,

وی افزود: سیستم موتور کولرهای آبی دارای دو سیم پیچ اصلی و کمکی (راه انداز) است و در سیستم موتورهای قدیمی علاوه بر این دو سیم پیچ دارای یک خازن راه انداز نیز می باشد.

,

دشتی در ادامه گفت: عملکرد این دسته از موتور ها به گونه ای است که برای آن که توانایی چرخش داشته باشد به یک میدان مغناطیسی گردان نیاز دارد و با یک سیم پیچ نمی‌تواند این میدان را به وجود آمد بنابراین برای این کار به سیم پیچ کمکی نیاز است.

,

وی بیان داشت: بنابراین زمانی که کلید دور کند کولر را فعال می‌کنیم هر دو سیم پیچ اصلی و کمکی در مدار قرار می گیرند (در موتورهای قدیمی خازن راه انداز هم در مدار است) و با توجه به درگیری هر دو سیم پیچ در مدار انرژی زیادی اتلاف می شود.

,

کارشناس صنعت برق خاطرنشان کرد: اما این دسته از موتورها به یک کلید گریز از مرکز مجهز هستند و چنانچه کولر را در وضعیت دور تند قرار دهیم و سرعت موتور به ۷۵ درصد صورت نامی اش برسد  کلید گریز از مرکز  فعال شده و سیم پیچ کمکی و خازن را از مدار خارج می کند.

,

دشتی تصریح کرد: حال چنانچه موتور را در وضعیت کند قرار دهیم به دلیل خارج شدن سیم پیچ کمکی و خازن از مدار مصرف انرژی برق کاهش پیدا می کند و این گونه است که با یک حرکت ساده می توان ضمن جلوگیری از به گوش رسیدن صدای خشن و داغ شدن سریع موتور  به راحتی مصرف انرژی برق کولر های آبی را در حد چشمگیری کاهش داد.

,

 

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه