اخبار داغ

وقتی کوه شورای پنجم یزد موش زایید؛

چه کسی پاسخگوی هزینه‌های آرمان گرایانه شورای پنجم یزد است/ادعا به بزرگی «قطارشهری»، عمل در حد «مینی بوس»!

چه کسی پاسخگوی هزینه‌های آرمان گرایانه شورای پنجم یزد است/ادعا به بزرگی «قطارشهری»، عمل در حد «مینی بوس»!
شورای شهر پنجم برای مدرن سازی حمل و نقل عمومی شهر یزد ادعای راه اندازی تراموا داشت اما در بی آرتی هم در ماند و نهایتا به چند اتوبوس ومینی بوس بسنده کرد!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، شوراهای اسلامی شهر و روستا از ظرفیت هایی است که در کشور ما می تواند محور تداخل تفکر، ایده و خلاقیت با عمل، پشتکار و پیشرفت باشد و از همین رو افرادی که خود را لایق کرسی های این شورها را می دانند علاوه بر اینکه باید با خوش فکری و ایده پردازی شهر را در مسیر آبادانی قرار دهند باید با کوشش و عمل تصمیمات را در جهت تحقق نیز هدایت کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

اما گویا این کرسی شوراها به اندازی برای برخی مهم است که برای تصاحب آن از هر وعده و وعیدی استفاده می کنند یا با شعارهای فضایی، کذایی و توهی و تخیلی سعی می کنند خود را چنان روشنفکر نشان دهند که اگر انتخاب شوند قرار است چنان شود و چه ها شود!

,

شورای شهر پنجم یزد از ان دسته شوراهایی بود که در طول دوره چهار ساله خود علیرغم همه ادعاهایی که اعضای آن در بوق و کرنا کرده بودند دستاوردی تقریبا برابر هیچ داشت در حالی که ایده های آن ها حتی با جهانی شدن شهر یزد هم محقق نشد.

,

در لابه لای سفرهای خارجی اعضای شورای پنجم شهر یزد که هراز گاهی به بهانه های فعالیت های فرهنگی و غیره انجام می شد سفر دو نفر از اعضا به کشور روسیه قابل تامل است که قصد داریم با کنکاش بیشتر نمونه ای از فاصله ایده پردازی فضایی این شورا را تا واقعیت روشن کنیم.

,

, ,

از ابتدای شروع به کار شورای پنجم شهر یزد، یکی از شعارهای اصلی برخی اعضای شورا نوسازی و مدرن سازی حمل و نقل عمومی جهت فرهنگ سازی حمل و نقل عمومی و همچنین کمک به پیشبرد سیاست پیاده محوری در شهر بود و صفحه اینستاگرام آقایان هم پر شد از عکسهای قطار شهری و اتوبوس برقی شهرهای اروپایی.

,

حمید رضا قمی از اعضایی بود که از روز اول ورود به شورای پنجم شهر مدام  بحث تراموا و قطار شهری را پیش کشید و بر ایجاد آن در خیابان های کم عرض یزد  اصرار داشت تا جایی قطار شهری (تراموا) در دستورکار شورای شهر یزد قرار گرفت که بر این اساس مقرر شد با توجه به مزایای حمل و نقل ریلی در مرکز شهر و کمک در جهت بهبود ترافیک و کاهش آلودگی صوتی مطالعات لازم در این خصوص انجام شود و مذاکراتی با شرکت های تامین کننده تجهیزات (واگن) از جمله شرکت های خارجی صورت بگیرد.

,

, ,

در کنار این آرمان گرایی حمیدرضا قمی و غلامعلی سفید، بحث قطار حومه یزد هم مطرح شد، طرحی حتی سفر به روسیه را به همراه داشت و قمی بعد از واکنش رسانه های استان یزد به سفر آن در پیامی نوشت: «ما به روسیه و شهرهای مسکو و یکاتینبورگ رفته ایم در جلسه شنبه گذشته آقای مهندس سفید موضوع را اعلام کرده اند، ما یکشنبه عازم و پنج شنبه بازگشت خواهیم داشت ‌ موضوع سفر مذاکره برای جلب مشارکت در راه آهن‌حومه ای یزد  و همچنین شهر هوشمند و بویژه دوچرخه های هوشمند می باشد . تنظیم زمان سفر با هماهنگی طرف خارجی می باید انجام شود . این سفر قرار بود بهمن ماه گذشته انجام شود که بدلیل بارش شدید برف و بسته شدن فرودگاه امام خمینی (ره) به تعویق افتاد. قبل از ورود به شورا ، تعاملات تجاری با روسیه داشته ایم . سعی شد از این تعاملات برای جلب سرمایه گذاری در مدیریت شهری استفاده شود. در خصوص هزینه سفر فعلا شخصی است و پس از ارائه گزارش سفر اگر هزینه ای برای شورا مترتب شد شفاف اعلام می کنیم»

, «ما به روسیه و شهرهای مسکو و یکاتینبورگ رفته ایم در جلسه شنبه گذشته آقای مهندس سفید موضوع را اعلام کرده اند، ما یکشنبه عازم و پنج شنبه بازگشت خواهیم داشت ‌ موضوع سفر مذاکره برای جلب مشارکت در راه آهن‌حومه ای یزد  و همچنین شهر هوشمند و بویژه دوچرخه های هوشمند می باشد . تنظیم زمان سفر با هماهنگی طرف خارجی می باید انجام شود . این سفر قرار بود بهمن ماه گذشته انجام شود که بدلیل بارش شدید برف و بسته شدن فرودگاه امام خمینی (ره) به تعویق افتاد. قبل از ورود به شورا ، تعاملات تجاری با روسیه داشته ایم . سعی شد از این تعاملات برای جلب سرمایه گذاری در مدیریت شهری استفاده شود. در خصوص هزینه سفر فعلا شخصی است و پس از ارائه گزارش سفر اگر هزینه ای برای شورا مترتب شد شفاف اعلام می کنیم», «ما به روسیه و شهرهای مسکو و یکاتینبورگ رفته ایم در جلسه شنبه گذشته آقای مهندس سفید موضوع را اعلام کرده اند، ما یکشنبه عازم و پنج شنبه بازگشت خواهیم داشت ‌ موضوع سفر مذاکره برای جلب مشارکت در راه آهن‌حومه ای یزد  و همچنین شهر هوشمند و بویژه دوچرخه های هوشمند می باشد . تنظیم زمان سفر با هماهنگی طرف خارجی می باید انجام شود . این سفر قرار بود بهمن ماه گذشته انجام شود که بدلیل بارش شدید برف و بسته شدن فرودگاه امام خمینی (ره) به تعویق افتاد. قبل از ورود به شورا ، تعاملات تجاری با روسیه داشته ایم . سعی شد از این تعاملات برای جلب سرمایه گذاری در مدیریت شهری استفاده شود. در خصوص هزینه سفر فعلا شخصی است و پس از ارائه گزارش سفر اگر هزینه ای برای شورا مترتب شد شفاف اعلام می کنیم»,

حمید دهقان بنادکی دکترای ترافیک و مدیر گروه آموزشی حمل و نقل و ترافیک شهری دانشگاه در یادداشتی در این خصوص نوشت: در موضوع حمل و نقل ریلی یزد، مطالعاتی توسط شرکت رهروان عمران در سال 1391 در چهار بخش انجام گرفت و بخشی از روند تصویب آن نیز طی شده است. در نهایت سامانه ی پیشنهاد شده سامانه ی قطار سبک شهری است. به عبارت دیگر LRT( (Light Rail Transit

,

وی معتقد است؛ تراموا معمولاً متشکل از 1 تا 3 واگن بوده و لذا ارزان تر، سبک‌تر، کوتاه‌تر و منعطف تر از قطارهای معمولی و مترو است. اما مهمترین وجه اختلاف تراموا با سیستم قطار سبک شهری  LRT استفاده مشترک آن به همراه وسائط نقلیه موتوری از سطح معابر شهری و عدم نیاز به اختصاص معابر اختصاصی و غیر همسطح جهت تردد می باشد. همچنین تکنولوژی تراموا در مقایسه با سیستم های مدرن قطار سبک شهری LRT ، از پیچیدگی کمتری برخوردار بوده و به راحتی قابل دستیابی است. قطارهای تراموا روی ریل هایی که در بستر خیابانها نصب می شوند، حرکت می کنند و از گیرنده های جریان برق بالاسری انرژی خود را تامین می نماید. تراموا در حالت کلی در سرعت های تا حداکثر ۴۰ کیلومتر در ساعت بهره برداری می شود.

,

اما LRT در بخش اعظم مسر خود نیاز به مسیر کاملا مجزا و حتی غیر همسطح دارد.تعداد واگن های آن معمولا بین 2 تا 5 واگن می باشد و قابلیت جابجایی بیشتری نسبت به تراموا دارد و قطعا هزینه های بیشتری.لذا مطالعاتی در خصوص تراموای یزد انجام نگرفته است و مطالعات مربوط به قطار سبک شهری است.

,

, ,

سید محسن ابوترابی عضو شورای شهر یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، پیرامون آخرین وضعیت قطار شهری در یزد گفت: یک سری کارهای کارشناسی در زمینه ایجاد قطار شهری در یزد انجام شده است و مشاورینی این موضوع را دنبال کرده‌اند اما هنوز در همین مرحله است.

,

وی افزود: در حال حاضر هنوز حتی کارهای مطالعاتی این موضوع به طور کامل انجام نشده است تا مشخص شود که آیا این مقوله اصلا نیاز اصلی و اولویت کنونی شهر هست یا خیر.

,

عضو شورای شهر یزد ادامه داد: لذا همچنان نیاز به این دارد که این موضوع مورد بررسی و مطالعه بیشتری قرار بگیرد و همه ابعاد آن مورد توجه قرار بگیرد؛ چرا که مطالعات مقدماتی انجام شده اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

,

ابوترابی خاطرنشان کرد: ایجاد قطار شهری یا مترو در یک شهر، هزینه‌های بسیاری زیادی نیاز دارد و دولت نیز باید کمک کند؛ این در حالی است که در شرایط کنونی وضعیت اقتصادی دولت اصلا مناسب نیست.

,

وی اظهار داشت: در شهرهایی مانند اصفهان و مشهد، شهرداری‌ها به تنهایی نتوانستند مترو ایجاد کنند و دولت به کمک آن‌ها آمده است و ما نیز اگر بخواهیم در یزد قطار  شهری ایجاد کنیم باید بررسی کنیم ببینیم اصلا دولت می‌تواند در این وضعیت اقتصادی اعتباری اختصاص بدهد یا خیر.

,

خوب اعضای شورای شهر بعد از یکسال و سنجش توان خود شعارشان را به BRT تقلیل دادند همان پروژه ای که در شورای چهارم هم مطرح شد و این طرح در دیگر شهرها هم با مشکلات زیاد و چالش هایی روبروست.

,

, ,

بیست و پنجم دی ماه سال 98 حمید رضا قمی؛ عضو شورای اسلامی شهر یزد، سخنگوی شورا و رئیس کمیسیون شهر هوشمند درباره برنامه‌ها و اقدامات انجام‌شده در راستای بهسازی و هوشمندسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری یزد توضیحاتی ارائه داد و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ۳۰دستگاه اتوبوس ۱۸متری برای مسیر BRT شهر یزد خریداری خواهد شد.

,

خوب گویا این کوه شورای شهر یزد هم موش زایید و نتیجه این شد که تحول عظیم صنعت حمل و نقل در یزد به چند دستگاه اتوبوسو مینی بوس بسنده کرد!

,

, ,

امروز که تقریبا کمتر از بیست روز دیگر به پایان شورای پنجم شهر یزد باقی مانده تنها در همین یک مورد عملکرد می توان ده ها صفحه نوشت اما هدف از این گزارش انتقاد از شورای شهر تلاکلیفی ها نیست بلکه ارائه سندی به عنوا نتجربه پیش روی شورای ششم که اگر قرار است برای آبادانی شهر یزد به عنوان یک میراث جهانی کار انجام شود ایده خلاقانه را در ظرفی بریزند که قابل اجرا باشد نه اینکه بعد از سال ها هزینه نتیجه همان شود که با کمترین هزینه هم محقق می شد.

, امروز که تقریبا کمتر از بیست روز دیگر به پایان شورای پنجم شهر یزد باقی مانده تنها در همین یک مورد عملکرد می توان ده ها صفحه نوشت اما هدف از این گزارش انتقاد از شورای شهر تلاکلیفی ها نیست بلکه ارائه سندی به عنوا نتجربه پیش روی شورای ششم که اگر قرار است برای آبادانی شهر یزد به عنوان یک میراث جهانی کار انجام شود ایده خلاقانه را در ظرفی بریزند که قابل اجرا باشد نه اینکه بعد از سال ها هزینه نتیجه همان شود که با کمترین هزینه هم محقق می شد.,

انتهای یپام/

, انتهای یپام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه